På tal om älgjakten

FredriCX

Aktiv medlem
På tal om älgjakten
Hoppas vi slipper sådant här:

http://www.gp.se/nyheter/världen/fransk-jägare-sköt-brittisk-cyklist-1.9974282

En brittisk man i franska Montriond, nära gränsen till Schweiz, cyklade sin mountainbike längs ett motionsspår i utkanten av en skog när han sköts till döds av ett franskt jaktlag, skriver tidningen Le dauphiné libéré.

Den 22-årige mannen som avlossade skottet chockades svårt och var tvungen att föras till sjukhus, men har inte frihetsberövats.

Cyklisten som dödades drev en restaurang i närliggande Les Gets, skriver tidningen. Händelsen som inträffade på lördagskvällen utreds som misstänkt dråp.

Senast ändrad:
På tal om älgjakten
Som både jägare och cyklist så tycker jag att detta är tragiskt.
Tyvärr så har ju jägaren brustit i att försäkra sig om att det denna skjuter på är ett lovligt vilt. Misstolka inte detta att cyklister kan vara lovliga...
Sedan kanske man som person som rör sig i naturen ska hålla sig informerad om det pågår jakt.
Satt här om dagen och passade då det kommer en äldre herre knatandes genom obruten terräng precis mitt i jakten. Vill man utmana ödet så är det ett lämpligt sätt att göra det på.

På tal om älgjakten
Fast den som jagar måste ju i alla lägen se till att det finns NOLL risk för att träffa nåt annat än älgen. Jag tycker det är illa att det inte blir dråpdomar i samtliga fall där folk vådaskjutits till döds i jaktsammanhang. En f d kollegas bror åkte skidor när en oansvarig jägare sköt fel och dödade honom.

Naturen ska inte bli ett reservat för jägare 3-5 månader om året. Det ska bara få ske om och när det finns noll risk för nån att träffas.

På tal om älgjakten
geologen sa:
Fast den som jagar måste ju i alla lägen se till att det finns NOLL risk för att träffa nåt annat än älgen. Jag tycker det är illa att det inte blir dråpdomar i samtliga fall där folk vådaskjutits till döds i jaktsammanhang. En f d kollegas bror åkte skidor när en oansvarig jägare sköt fel och dödade honom.

Naturen ska inte bli ett reservat för jägare 3-5 månader om året. Det ska bara få ske om och när det finns noll risk för nån att träffas.

Man borde bara få cykla om det finns noll risk att man trillar? Osv.

På tal om älgjakten
marr sa:
geologen sa:

Skillnad på att riskera att skada sig själv vs andra.

Jag håller med om att den som hanterar skjutvapen har ett absolut ansvar för var kulan hamnar och därför bör titta ganska noga på sitt mål.

Sedan kan det förstås ske misstag ändå men då kanske man inte ska hantera skjutvapen (fler gånger).

På tal om älgjakten
marr sa:
geologen sa:

Jag vet att du är en extrem markägaren-har-alltid-rätt-och-alla-andra-kan-gå-och-skita-på-sig-ivrare, och att du är hobbymilitär så du älskar skjutvapen också, så jag väntade mig inget annat från dig. Men att det så oreglerat tillåts springa runt i skogen med skjutvapen är för mig helt perverst! Och att det sen tas väldigt lätt på vådaskjutningar i rättsväsendet skrämmer väldigt. Men gissningsvis är det massa gamla jägare bland nämndemännen, så det är väl inte så konstigt. Jakten framför allt!

På tal om älgjakten
ForesterGuy sa:
En händelse för några år sedan: en jägare sköt en älg, kulan träffade älgen men gick igenom, och träffade en skidåkare som dog.
http://www.dagensjuridik.se/2012/05...kidakare-under-algjakt-frias-aven-i-hovratten

Precis. Det var min kollegas bror i det fallet. Det är omöjligt att vara oskyldig i ett sånt läge. Skjuter man så det finns minsta risk för att nåt annat än älgen träffas så har man varit kriminellt oaktsam och ska dömas hårt.

På tal om älgjakten
geologen sa:
ForesterGuy sa:
En händelse för några år sedan: en jägare sköt en älg, kulan träffade älgen men gick igenom, och träffade en skidåkare som dog.
http://www.dagensjuridik.se/2012/05...kidakare-under-algjakt-frias-aven-i-hovratten

Precis. Det var min kollegas bror i det fallet. Det är omöjligt att vara oskyldig i ett sånt läge. Skjuter man så det finns minsta risk för att nåt annat än älgen träffas så har man varit kriminellt oaktsam och ska dömas hårt.
Ja det känns det ju per definition bevisat att aktsamheten inte var tillräcklig om någon blir skjuten. Frågan borde snarare handla om rimlig påföljd.

På tal om älgjakten
geologen sa:
marr sa:
geologen sa:

Jag vet att du är en extrem markägaren-har-alltid-rätt-och-alla-andra-kan-gå-och-skita-på-sig-ivrare, och att du är hobbymilitär så du älskar skjutvapen också, så jag väntade mig inget annat från dig. Men att det så oreglerat tillåts springa runt i skogen med skjutvapen är för mig helt perverst! Och att det sen tas väldigt lätt på vådaskjutningar i rättsväsendet skrämmer väldigt. Men gissningsvis är det massa gamla jägare bland nämndemännen, så det är väl inte så konstigt. Jakten framför allt!

Öh vänta lite nu? Markägaren har alltid rätt? Syftar du på fisket som du inte ens förstår hur det fungerar? Nä, jag är en väldig förespråkare för allemansrätten vi har. Men jag antar att du inte förstår den heller.

Sen är jag ingen låtsatsmilitär. Jag är anställd. Jag gillar inte skjutvapen. Men det är bra att kunna hantera en bössa om behov uppstår.

Det är definitivt inte oreglerat, iallafall inte i Sverige. Olyckan hände också i Frankrike i fallet. Där vet jag inte hur det fungerar.

Nä det enda jag ville få fram är att allt inte är vitt eller svart. Annat än i din egna lilla värld.

Jakt har aldrig intresserat mig.

På tal om älgjakten
Både älg och rådjursstammen måste skjutas av, och tyvärr finns det nog inget lönsammare sätt än den frivilliga jakten vi har idag.
Jag håller mig borta från skogen under älg-jaktsveckan.
Men övrig säsong borde nog kunna vara mera begränsad och framförallt ställa större krav på jaktlagen att dom skyltar ordentligt så att allmänheten inte kan missa var det är jakt.
Har själv sett flera gånger i Sörmland att det kanske står en skylt där dom ställt bilen, men ingenting på övriga infarter till skogsområdet.
Den veckan på året då det är älgjakt så bör övrigt folk visa hänsyn och begränsa vistelse i jaktområden i största möjliga mån, övrig tid är det självklart att jägaren får visa hänsyn och anpassa sin jakt så att det inte stör övriga som vistas i skog och mark. (Tycker jag)

På tal om älgjakten
Stewe sa:
Både älg och rådjursstammen måste skjutas av, och tyvärr finns det nog inget lönsammare sätt än den frivilliga jakten vi har idag.
Jag håller mig borta från skogen under älg-jaktsveckan.
Men övrig säsong borde nog kunna vara mera begränsad och framförallt ställa större krav på jaktlagen att dom skyltar ordentligt så att allmänheten inte kan missa var det är jakt.
Har själv sett flera gånger i Sörmland att det kanske står en skylt där dom ställt bilen, men ingenting på övriga infarter till skogsområdet.
Den veckan på året då det är älgjakt så bör övrigt folk visa hänsyn och begränsa vistelse i jaktområden i största möjliga mån, övrig tid är det självklart att jägaren får visa hänsyn och anpassa sin jakt så att det inte stör övriga som vistas i skog och mark. (Tycker jag)

Precis, ömsesidig hänsyn är lösningen. Man kan inte bara hävda sin egen rätt att göra det man tycker är kul hela tiden.
Idag har jag plockat svamp, såg inte en älgjägare någonstans.

IMG_20181014_110350.jpg

Inte ens på min egen mark.

Senast ändrad:
På tal om älgjakten
På tal om älgjakten
görveln sa:
ForesterGuy sa:

Märklig sak.
"Hon anser att hon hade försäkrat sig om att det fanns tillräckligt kulfång bakom älgen i form av en mindre kulle."

Det borde väl vara uppenbart att det inte var det när en skidåkare blev träffad?

Det där är ett riktigt clusterfuck såklart. Mer uppenbart brott finns ju knappt.

På tal om älgjakten
marr sa:
görveln sa:
ForesterGuy sa:
Onödigt att ränna där under den förhållandevis begränsade tiden.

Det förekommer väl jakt året runt?

Fast inte alls i samma omfattning.

Nu är jag inte så insatt i jakt men hörde för ett tag sedan att bockjakten också var rätt stor.

Ok, om det handlar om en vecka med älgjakt så borde det inte vara några problem att folk håller sig borta men jag har tidigare fått intryck av att jägarna vill att folk flest inte bör vistas i skogen under mycket längre tid än det.

På tal om älgjakten
Sen finns det ju de som skjuter utan att försäkra sej om att de skjuter på rätt mål...

Älgjägaren som sköt på en liggande älg, som visade sej vara en björn, till exempel.
Eller jägarna som lyckas skjuta jakthunden...
De som skjuter utanför sitt älgpass markeringar riskerar att träffa sina jaktkamrater.

Sånt här uppskattas inte heller i jägarkretsar.

På tal om älgjakten
görveln sa:
marr sa:
görveln sa:
ForesterGuy sa:

Nu är jag inte så insatt i jakt men hörde för ett tag sedan att bockjakten också var rätt stor.

Ok, om det handlar om en vecka med älgjakt så borde det inte vara några problem att folk håller sig borta men jag har tidigare fått intryck av att jägarna vill att folk flest inte bör vistas i skogen under mycket längre tid än det.

Bockjakten häromkring är mest att de smyger sig ut på ett pass i gryning och skymning.
Stort den 16e aug och någon helg framåt.
Kommer inte i samma klammeri som drivande jakt över stora ytor.

På tal om älgjakten
Har länge tyckt att det borde finnas ett system där jägarna kan logga in och rapporterar vart och när dom ska jaga och om deras tilldelning är slut eller ej. Allt skall vara tillgängligt för allmänheten att se. Utöver det bör dom skylta tydligt vid alla större infarter till området.
Tycker dessutom att jaktsäsongen är väldigt lång. 97% av befolkningen skall inte behöva vara oroliga att röra sig i skogen 5 månader av året.

På tal om älgjakten
görveln sa:
marr sa:
görveln sa:
ForesterGuy sa:

Jag minns en episod för länge sen då några bärplockare prompt skulle vara i skogen just under älgjaktspremiären.
Det var lite märkligt att ingen av dem hade en hink med sej...
Däremot hade någon tydligen en såg, stegpinnarna till ett av jakttornen var avsågade till hälften. Gubben som skulle upp där slog sej halvt fördärvad, med ryggsäck och gevär på ryggen så...

På tal om älgjakten
ForesterGuy sa:
NickPick sa:
ForesterGuy sa:
Ytterligare en anledning att klä sej i neonfärger...
hjälper tyvärr inte mot älgfeber, men det skadar ju inte.

Jag undviker att vistas i skogsområden där jakt pågår. Onödigt att ränna där under den förhållandevis begränsade tiden.
+1
Alla uppväxta på landet har lärt sig det sedan barnsben. Älgjaktsveckan går man inte ut i skogen, dels för att inte störa jakten (allemansrätten sammanfattas "inte störa, inte förstöra") men framförallt av ren självbevarelsedrift. Man har liten nytta av att det var jägaren som gjorde fel när man ligger i graven...
Det finns 51 andra veckor man kan ränna i skogen istället.

På tal om älgjakten
ForesterGuy sa:
Jag minns en episod för länge sen då några bärplockare prompt skulle vara i skogen just under älgjaktspremiären.
Det var lite märkligt att ingen av dem hade en hink med sej...
Däremot hade någon tydligen en såg, stegpinnarna till ett av jakttornen var avsågade till hälften. Gubben som skulle upp där slog sej halvt fördärvad, med ryggsäck och gevär på ryggen så...
Det kanske var såna där veganska djurrättsextremister.

På tal om älgjakten
Tillbaka
Topp