Är Trek Marlin 6 är en bra nybörjar mtb cykel?

Apocalysm sa:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Den som de hade på team sportia var en Scott aspect 750 kvar för 6000kr 2018 modell, vilken borde man ta av den och trek marlin 6?

Trek Marlin 7 2019 :) https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-xc/marlin/marlin-7/p/23120/?colorCode=orange

Vad är skillnaden mellan dem?

Skrev det tidigare i tråden, om du scrollar upp till kl. 09:15 så står det.

Ah tack så mycket, den kanske kan vara värt det. Men kommer man märka skillnad på sånt när man är nybörjare?

Javisst, det tror jag. Sen kommer du kanske inte vara nybörjare så väldigt länge, och du blir riktigt biten och intresserad av MTB-cykling och vill utvecklas i framtiden.

Tillägg: Dessutom lite bättre växelsystem på 7:an jämfört med 6:an. Och skillnaden i totalvikt på cyklarna (14,71 kg på Marlin 6 och 14,35 kg på Marlin 7) kanske inte låter så mycket, men efter ett tag när du blir mer van cyklist och kanske mer kräsen, så kommer även såna "små" viktskillnader att märkas. Speciellt om viktminskningen sitter i t.ex. framgaffel eller annars hjul/däck.

Nu kommer en riktig nybörjar fråga men vad gör det för skillnad med framgaffel?

Det är lugnt :)
En flera hundra gram lättare framgaffel som svarar bättre i fjädring och dämpning kommer märkas tydligt i skogen när du cyklar stig och ska ta dig över sten/klipphällar, trädrötter och andra ojämnheter. Men på asfalt och grusväg kommer sånt inte märkas lika lätt, bortsett från branta uppförsbackar, där en lättare cykel naturligtvis känns lättare att trampa uppför, och farten kan därmed även öka.

Ett annat ställe där lättare saker märks tydligt är på hjul och däck. Vanliga billiga hjul på cyklar för runt 7000 - 10000 kr väger ofta runt 2100 - 2400 gram tillsammans (fram och bak utan däck) medan dyrare och finare hjul på cyklar i t.ex. 15000 - 20000-kronorsklassen kan väga 1700 - 1900 gram, en viktskillnad som märks tydligt när man cyklar aktivt och tekniskt i terräng.

Senast redigerad av en moderator:
Ett annat skäl till att välja Marlin 7 istället för 6:

7:an har som sagt en Rock Shox-gaffel, vilket är en av de mest kända tillverkarna av MTB-gafflar, ungefär som Fox som är en annan stor tillverkare.

6:an har en SR Suntour-gaffel, och de är inte alls lika stora i MTB-världen, och framför allt har dom inte samma fina rykte och anseende (eller kalla det status för all del) som Rock Shox.

Varför skriver jag detta då? Jo, för OM du en dag skulle märka att det här med MTB inte är något för dig, så är det högre andrahandsvärde och lättare att sälja en MTB med Rock Shox-gaffel jämfört med en MTB med SR Suntour-gaffel.

Örjan Lax sa:
Ett annat skäl till att välja Marlin 7 istället för 6:

7:an har som sagt en Rock Shox-gaffel, vilket är en av de mest kända tillverkarna av MTB-gafflar, ungefär som Fox som är en annan stor tillverkare.

6:an har en SR Suntour-gaffel, och de är inte alls lika stora i MTB-världen, och framför allt har dom inte samma fina rykte och anseende (eller kalla det status för all del) som Rock Shox.

Varför skriver jag detta då? Jo, för OM du en dag skulle märka att det här med MTB inte är något för dig, så är det högre andrahandsvärde och lättare att sälja en MTB med Rock Shox-gaffel jämfört med en MTB med SR Suntour-gaffel.

Okej får tänka lite på det, men scott aspect 750 2018 var inget bra val eller?

Apocalysm sa:
Nix.

Där håller jag med Sixten Fors. En Scott ur Scale-serien är mycket bättre som MTB.

Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Nix.

Där håller jag med Sixten Fors. En Scott ur Scale-serien är mycket bättre som MTB.

Okej bra att veta, men jag får tänka lite när det kommer till trek där om jag själv känner att jag kan lägga 1000kr mer

Jag kidnappar tråden då jag är i samma läge. Vill prova på att cykla MTB och grusväg då min 10-åriga grabb fått upp intresset.
Han kör på en Biltema men jag vill ha lite bättre saker. Lägger rätt mycket pengar på träningsutrustning har bla en Cannondale Hi mod dura race somr racer så vet att det är skillnad på prylarna. Mitt mål är att cykla Vasan nästa år så något budget som både kan ta mig runt i skogarna och grusvägar samt ev ta hojjen till jobb också. Skulle vilja haft en Vitus Sentier men de är slutsålda överallt.
Är fö 183 cm men med korta ben....
Tack på förhand.

Örjan Lax sa:
xdr sa:
Till TS: För de pengarna hade jag nog faktiskt tittat på en Vitus Nucleus om jag hade lyckats få tag på en, annars tycker jag att Specialized Pitch faktiskt ser ut som en cykel där kompromisserna sker på rätt ställen.

Tips nr 2 till TS: Om du bara går upp ett steg från Marlin 6 till Marlin 7 =>> https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-xc/marlin/marlin-7/p/23120/?colorCode=orange (för ca 7000 sek) så får du en mycket bättre framgaffel av märke Rock Shox istället för en tung SR Suntour-gaffel, och sammantaget en lite lättare cykel som är roligare att cykla på i skogen.
Mycket bättre gaffel? Hur tänkte du nu? RockShox XC 30. Stålfjäder, Ø30 mm innerben i stålrör, rakt styrrör, 5x100 mm QR. Exakt samma skit, men en annan tillverkare. Lika tung 2,5 kg och lika dålig. Lika trist och lika oanvändbar. Kostar 115 EUR att köpa löst https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-xc-30-tk-29-coil-100-remote-716209

En bättre gaffel är t.ex. RS Reba RL med Ø32 mm innerben i alu, luftfjädring, koniskt styrrör, 15x110 mm axel, 1638 gram vid 100 mm slaglängd. Kostar 525 EUR att köpa löst https://www.bike-components.de/en/R...-Remote-29-Suspension-Fork-2019-Model-p63645/

Reba är dyrare av en anledning. Cyklar som levereras med bättre gafflar från fabrik är dyrare av en anledning.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
xdr sa:
Till TS: För de pengarna hade jag nog faktiskt tittat på en Vitus Nucleus om jag hade lyckats få tag på en, annars tycker jag att Specialized Pitch faktiskt ser ut som en cykel där kompromisserna sker på rätt ställen.

Tips nr 2 till TS: Om du bara går upp ett steg från Marlin 6 till Marlin 7 =>> https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-xc/marlin/marlin-7/p/23120/?colorCode=orange (för ca 7000 sek) så får du en mycket bättre framgaffel av märke Rock Shox istället för en tung SR Suntour-gaffel, och sammantaget en lite lättare cykel som är roligare att cykla på i skogen.
Mycket bättre gaffel? Hur tänkte du nu? RockShox XC 30. Stålfjäder, Ø30 mm innerben i stålrör, 5x100 mm QR. Exakt samma skit, men en annan tillverkare. Lika tung 2,5 kg och lika dålig. Lika trist och lika oanvändbar. Kostar 115 EUR att köpa löst https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-xc-30-tk-29-coil-100-remote-716209

En bättre gaffel är t.ex. RS Reba RL med Ø32 mm innerben i alu, luftfjädring, 15x110 mm axel, 1638 gram vid 100 mm slaglängd. Kostar 525 EUR att köpa löst https://www.bike-components.de/en/R...-Remote-29-Suspension-Fork-2019-Model-p63645/

Reba är dyrare av en anledning. Cyklar som levereras med bättre gafflar från fabrik är dyrare av en anledning.

Sorry, jag pudlar. Trodde faktiskt det var en XC30 Solo Air. Läste för slarvigt.

Men, för övrigt vore det kul med ett test som faktiskt kunde påvisa svagheten och exakta skillnaden i gafflar med 30mm-rör jämfört med 32mm-rör, (t.ex. XC30 Gold Solo Air https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-30-gold-rl-29-solo-air-tapered-730563 för 377 Euro - mot Recon RL https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-recon-rl-29-solo-air-100-730582 för bara 261 Euro, är den dyrare automatiskt sämre där för att den har 30mm??) så att det inte bara är en godtycklig sifferexercis grundat gamla "sanningar" och på att grövre rör per automatik skulle vara bättre. Jag har personligen inte provat någon med 30mm men däremot kan jag säga sen gammalt att en 2008 RS Dart 2 med smala 28mm-rör kändes betydligt svajigare än en 2012 XC32 och en 2011 Recon Gold, båda med 32mm och alla med 100mm slag. Men det var ju lite mer väntat pga en mycket större skillnad i dimension. (och material, aluminium sägs av många kännas vridstyvare än stål)

Apocalysm sa:
Aspect är en cykel byggd på en skitram. Oavsett tilläggsnamn och årsmodell. Aktuell cykel har 405 mm reach i Medium och 426 mm i Large, alltså kort/hög/oanvändbar i skogen. Samt den obligatoriska 5x135 mm QR-axeln bak och rakt styrrör som definierar skitcyklar, oavsett om de har usel ramgeometri eller inte.

Hinken74 sa:
Jag kidnappar tråden då jag är i samma läge. Vill prova på att cykla MTB och grusväg då min 10-åriga grabb fått upp intresset.
Han kör på en Biltema men jag vill ha lite bättre saker. Lägger rätt mycket pengar på träningsutrustning har bla en Cannondale Hi mod dura race somr racer så vet att det är skillnad på prylarna. Mitt mål är att cykla Vasan nästa år så något budget som både kan ta mig runt i skogarna och grusvägar samt ev ta hojjen till jobb också. Skulle vilja haft en Vitus Sentier men de är slutsålda överallt.
Är fö 183 cm men med korta ben....
Tack på förhand.
Kanske en förnumstig kommentar; men är det inte vettigast att du tar den budget du tänkt på en fin cykel till dig själv och halverar. Då kan du köpa två cyklar som är hyfsade - en till pappa och en till son - istället så sonen slipper cykla Biltema? Då ökar nog chansen att ni kan fortsätta cykla tillsammans även framöver...

Går inte så bra att halvera Sentier budgeten utan att hamna på Biltema (nästan),

Sentier ram finns fortfarande både 27,5+ och 29 om det kan vara nåt.
Slutar väl på 12 000 eller uppåt....Om man orkar jaga beggade hjul och gaffel så kanske man kommer ner under 10 000.

jonte987 sa:
Går inte så bra att halvera Sentier budgeten utan att hamna på Biltema (nästan),

Sentier ram finns fortfarande både 27,5+ och 29 om det kan vara nåt.
Slutar väl på 12 000 eller uppåt....Om man orkar jaga beggade hjul och gaffel så kanske man kommer ner under 10 000.
Ok, tänkte att har man en Cannondale HiMod med DA borde budget vara stretchbar (känns lite fel att sonen ska cykla Biltema då). Jag får väl ändra till: köp varsin cykel för minst 8-10 000kr då. Då kan ni köpa varsin duglig cykel.

Örjan Lax sa:
Men, för övrigt vore det kul med ett test som faktiskt kunde påvisa...
RockShox har genom åren levererat massor av olika gafflar, äldre top-of-the-line är sämre än dagens instegsgafflar.

Pratar vi ny cykel 2018/2019 årsmodell bör titta på 2018/2019 gafflar.
Då finns några val, från billigt åt vänster eller bättre åt höger:
- 5x100 mm QR eller 15x110 mm boost
- rakt eller koniskt styrrör
- innerben i stål eller alu
- Ø30, 32 eller 35 mm dimension på innerben
- slaglängd från 100 till 180 mm
- stålfjäder eller luftfjäder
- olika utförande av luftfjäder; SoloAir, DebonAir, new DebonAir
- olika varianter av dämpning; MotionControl, Charger, Charger2
- olika varianter av justering av dämpning, kompression och retur, med eller utan Remote på styret

Jag skulle kräva: boost, koniskt, alu, luft.
Välja dimension på innerben efter vikt på cyklist, slaglängd och användning.
Välja övriga features efter behov/budget. De som blir kvar att välja på är då:
Ø30 mm Judy Gold https://www.sram.com/rockshox/products/judy-gold
Ø32 mm Sektor RL, Reba RL, SID RL/RLC
Ø35 mm alla gafflar funkar; Revelation, Pike, Yari, Lyrik

Stålgafflar som ändå är rätt ok, men tyngre:
Ø30 mm Judy Silver TK https://www.sram.com/rockshox/products/judy-silver
Ø32 mm Recon RL https://www.sram.com/rockshox/products/recon-rl-0

Det var det jag fiskade efter :) att 30mm-innerben per automatik inte ska dissas idag. Men att det samtidigt gäller att välja rätt modell, åtminstone med Solo Air-feature...

Och precis som du skriver; valet av diameter på innerbenen hänger mycket ihop med cyklistens vikt, cykelstil och gaffelns slaglängd.

Örjan Lax sa:
Det var det jag fiskade efter :) att 30mm-innerben per automatik inte ska dissas idag. Men att det samtidigt gäller att välja rätt modell, åtminstone med Solo Air-feature...
Och precis som du skriver; valet av diameter på innerbenen hänger mycket ihop med cyklistens vikt, cykelstil och gaffelns slaglängd.
Jo då, men...
Ø30 mm Judy Gold RL väger 2053 gram för 346€ https://www.bike-components.de/en/R...r-Boost-29-Suspension-Fork-2019-Model-p63595/
Ø32 mm Reba RL väger 1638 gram för 461€ https://www.bike-components.de/en/R...r-Boost-29-Suspension-Fork-2019-Model-p63644/
(båda 29", boost, 100 mm slaglängd)
Reba väger 415 gram mindre för 1200 kr. Eller 2,90 kr per sparat gram, vilket är asbilligt, något som Jag skulle välja alla dagar i veckan. Jag har mina gafflar i många år, 1200 kr är typ vad det kostar att tanka bilen en gång, eller vad en veckohandling på ICA kostar.

SocialGimp sa:
xdr sa:

Hello TS!
Jag köpte mig en Vitus Nucleus 29 för ca €550 i vintras. Till detta kommer pedaler, ...

27,5-tummaren finns kvar i lager.

http://www.chainreactioncycles.com/...vrx-ht-bike-rockshox-recon-2018/rp-prod159725
http://www.chainreactioncycles.com/...T25S+ag4.d495b5d1-2d6a-3a07-a9f0-e7a821388d5a (billigare men har billig gaffel och fälgbroms)

Har inga åsikter om cykeln. Ville bara nämna det.

Sixten Fors sa:
tmalm sa:
Nya Reba, är det en ny Reba på riktigt eller en namnsminkad XCgaffel? (alltså som xc28, xc30)
Förstår inte riktigt frågan?

Ja alltså, är det ett försök att genom namnrenome från en gaffel som var bra en gång itiden (Reban) ge lite glamour åt en gaffel som är synonym med trist och tung (XC-serien) eller är det en återupplivar bra gaffelserie?

/T

tmalm sa:
Sixten Fors sa:
tmalm sa:
Nya Reba, är det en ny Reba på riktigt eller en namnsminkad XCgaffel? (alltså som xc28, xc30)
Ja alltså, är det ett försök att genom namnrenome från en gaffel som var bra en gång itiden (Reban) ge lite glamour åt en gaffel som är synonym med trist och tung (XC-serien) eller är det en återupplivar bra gaffelserie?
/T
Förstår fortfarande inte problemet? Jag förstår inte dina referenser till XC28 och XC30 som väl alltid varit tunga tokbudgetgafflar med stålrör, stålfjäder, QR, 80-100 mm slaglängd etc.

Reba har väl aldrig varit tung. Den har haft 32 mm innerben i alu sedan 2005 och still going strong. En XC-gaffel snäppet under SID som alltid levererat.

2019 Reba RL 29" Boost 100 mm väger 1638 gram, 2019 SID RL med samma data väger (väl?) 1631 gram.
Det verkar som att 2019 Reba RL och SID RL/RLC delar samma eller förvillande lika chassi (krona, innerben, underben).
Skillnaden är att Reba har SoloAir/MotionControl och SID har newDebonAir/Charger2.
4800 eller 6600 kr.
Reba https://www.bike-components.de/de/RockShox/Reba-RL-Solo-Air-Boost-29-Federgabel-Modell-2019-p63644/
SID https://www.bike-components.de/de/R...-51-Off-Set-29-Federgabel-Modell-2019-p64464/

Vad har jag missat?

Sixten Fors sa:
Skogsgubben sa:
När jag kollar är 275 VRX slut i alla storlekar hos CRC och Wiggle? Bara snikmodellen med fälgbroms finns kvar.
Jag måste ha tittat väldigt slarvigt. Bara den billiga kvar. Sorry.
Fälgbroms är kanske inte hela världen. Både ram och nav verkar ju förberedda på att uppdateras till skivbroms. Men gaffeln är ju inte ekonomiskt vettigt att uppgradera.

Sixten Fors sa:
tmalm sa:
Sixten Fors sa:
tmalm sa:
/T
Förstår fortfarande inte problemet? Jag förstår inte dina referenser till XC28 och XC30 som väl alltid varit tunga tokbudgetgafflar med stålrör, stålfjäder, QR, 80-100 mm slaglängd etc.

Reba har väl aldrig varit tung. Den har haft 32 mm innerben i alu sedan 2005 och still going strong. En XC-gaffel snäppet under SID som alltid levererat.

Vad har jag missat?

Du har inte missat nåt, jag blandar ihop Reba med nya Judy.

/T

tmalm sa:
...namnsminkad XCgaffel? (alltså som xc28, xc30)
Du har inte missat nåt, jag blandar ihop Reba med nya Judy.
Ok.
Judy var en 50/63/80 mm slaglängd elastomergaffel med 28 mm innerben mellan 1995 och 2001.
Nya Judy har nog inget eller extremt lite med XC28/XC30 att göra, nya Judy är 15x110 TA only med koniskt styrrör, något som aldrig funnits på XC28/XC30 som bara funnits i 5x100 QR med rakt styrrör etc. Det blir inte många delar från XC28/XC30 som går att återanvända på nya Judy.

Sixten Fors sa:
Ok.
Judy var en 50/63/80 mm slaglängd elastomergaffel med 28 mm innerben mellan 1995 och 2001.
Nya Judy har nog inget eller extremt lite med XC28/XC30 att göra, nya Judy är 15x110 TA only med koniskt styrrör, något som aldrig funnits på XC28/XC30 som bara funnits i 5x100 QR med rakt styrrör etc. Det blir inte många delar från XC28/XC30 som går att återanvända på nya Judy.

Tjena!

Från och med -98 så var alla Judy med fjäder, förutom en modell som dök upp sista åren som hette TT. Den var med elastomer om jag inte minns fel.
Slaglängden från 98 var antingen 63, 80 eller 100 mm.

Hur mycket måste jag lägga på en HT för att dn skall kännas som en racer på asfalt när jag kör grus, men ändå klara det snälla stöket på en stig? Haha, knäck den om ni kan. Lyckas ni blir jag glad som en speleman. Man vill ju inte lämna stigen och veta att den halvmil asfalt man har till jobbet kommer kännas som två mil på pendlarhojen.

Tjena!

Väntar på en ursäkt här.. Men då måste ju iofs erkänna att man har fel, men det har man ju aldrig.

Tillbaka
Topp