Är Trek Marlin 6 är en bra nybörjar mtb cykel?

Apocalysm

Ny medlem
Bra cykel? För 6000 kr? Hade det funnits bra cyklar för 6 K skulle det inte säljas jättemånga mtb för 20, 40 och 60 K.
Varför tror du att en nybörjare måste cykla på en tokbudgetcykel? Hur länge tror du att du är nybörjare? Hur ofta tänkte du cykla? Om du cyklar några gånger i veckan kommer du sluta upp att vara nybörjare inom 3-6 månader? Varför inte höja budgeten med 10 K och köpa en halvbra cykel så slipper du byta cykel inom 3 månader?

Sixten Fors sa:
Bra cykel? För 6000 kr? Hade det funnits bra cyklar för 6 K skulle det inte säljas jättemånga mtb för 20, 40 och 60 K.
Varför tror du att en nybörjare måste cykla på en tokbudgetcykel? Hur länge tror du att du är nybörjare? Hur ofta tänkte du cykla? Om du cyklar några gånger i veckan kommer du sluta upp att vara nybörjare inom 3-6 månader? Varför inte höja budgeten med 10 K och köpa en halvbra cykel så slipper du byta cykel inom 3 månader?

Är inte det en lärdom man måste göra själv? Det är klart att en cykel för 16000 är mycket bättre än en för 6000, men det inte som att den sistnämnda är ocyklingsbar. Jag hade väldigt kul i två år på min instegshardtail till det facila priset av 5000kr. Att säga att alla cyklar under 10k är värdelösa är inte speciellt hjälpsamt, det gör tröskeln in i cykling klart mycket större än den behöver vara. På dig låter det som att billiga cyklar är ocyklingsbara, det stämmer helt enkelt inte.

Senast ändrad:
Hade kanske tänkt cykla 2 gånger i veckan, just nu så har jag inte riktigt pengarna att lägga 20k på en cykel, Sen vill jag testa mtb i något år innan jag köper en cykel för 10-15k direkt så jag vet att jag verkligen gillar det. Men antar då lika bra att vänta 1 år till och spara

xdr sa:
Sixten Fors sa:

Är inte det en lärdom man måste göra själv? Det är klart att en cykel för 16000 är mycket bättre än en för 6000, men det inte som att den sistnämnda är ocyklingsbar. Jag hade väldigt kul i två år på min instegshardtail till det facila priset av 5000kr. Att säga att alla cyklar under 10k är värdelösa är inte speciellt hjälpsamt, det gör tröskeln in i cykling klart mycket större än den behöver vara. På dig låter det som att billiga cyklar är ocyklingsbara, det stämmer helt enkelt inte.

+1

Lite svårt att förstå för Sixten att alla inte har samma vardagsbudget.

Apocalysm sa:
Hade kanske tänkt cykla 2 gånger i veckan, just nu så har jag inte riktigt pengarna att lägga 20k på en cykel, Sen vill jag testa mtb i något år innan jag köper en cykel för 10-15k direkt så jag vet att jag verkligen gillar det. Men antar då lika bra att vänta 1 år till och spara

Skit i vad Sixten sägerr. Han har rätt att man får mycket mer cykel om du betalar typ runt 20k, men det går alldeles utmärkt att ha roligt på en billigare cykel. Vad för typ av cykling hade du tänkt dig?

Sixten Fors sa:
xdr sa:
Är inte det en lärdom man måste göra själv?
Nej. Med hjälp av utbildning slipper människan uppfinna hjulet igen och igen. Det är därför skolgång är obligatoriskt i Sverige.

Så det är bättre att inte cykla än att cykla på en cykel man faktiskt har råd med? Jag hade aldrig börjat då och det gäller många av mina kompisar också. Att ge bra råd handlar inte bara om att föreslå den objektivt bästa cykeln, utan den bästa cykeln för budget och användingsområde.

Till TS: För de pengarna hade jag nog faktiskt tittat på en Vitus Nucleus om jag hade lyckats få tag på en, annars tycker jag att Specialized Pitch faktiskt ser ut som en cykel där kompromisserna sker på rätt ställen.

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Lite svårt att förstå för Sixten att alla inte har samma vardagsbudget.
Varför förutsätter du att okunnig inom cyklar = fattig? Eller kunnig = rik?
Det gör jag inte! Jag anser mig relativt kunnig inom cyklar, men klassas som fattig enligt samhällets normer.
Och att ha en begränsad budget till just cykel behöver inte per automatik betyda att man är fattig. Det kan finnas andra saker som behöver kapital i en privatekonomi.

Apocalysm sa:
Men antar då lika bra att vänta 1 år till och spara

Det hela är egentligen något av en filosofisk fråga.

Ingen tvekan om att en billig cykel både är omodern och något de flesta växer ur ganska fort. Om man nu fastnar överhuvudtaget vill säga. Har sett tillräckligt många köpa förhållandevis dyr cykel för att sedan mest låta den samla damm.

Vill du prova en billig cykel så gör det. Men var fullständigt på det klara med att det troligtvis inte kommer hålla i längden. Det är då du degraderar den till pendlingshoj, och köper något bättre för finåkningen ;)

xdr sa:
Jag hade väldigt kul i två år på min instegshardtail till det facila priset av 5000kr. Att säga att alla cyklar under 10k är värdelösa är inte speciellt hjälpsamt, det gör tröskeln in i cykling klart mycket större än den behöver vara. På dig låter det som att billiga cyklar är ocyklingsbara, det stämmer helt enkelt inte.

Hade du haft tråkigare två första åren om du istället cyklat på t.ex. en Sentier för 10 K?
Trek Marlin har en ok ram (geo) men 15 kg, QR fram/bak, rakt styrrör med Ø30 mm Suntour stålfjädergaffel (utan dämpning?), Tourney/Altus 3x8 frikrans, Tektrobromsar, budget 2,2" däck utan grepp förhöjer inte direkt upplevelsen. Med en vassare cykel blir det roligare från dag 1. Att köpa cykel för 6 K och sälja den om 3 månader för 3 K är inte en bra affär. Det är billigare att köpa en vettig cykel från dag 1.

xdr sa:
Till TS: För de pengarna hade jag nog faktiskt tittat på en Vitus Nucleus om jag hade lyckats få tag på en, annars tycker jag att Specialized Pitch faktiskt ser ut som en cykel där kompromisserna sker på rätt ställen.

Tips nr 2 till TS: Om du bara går upp ett steg från Marlin 6 till Marlin 7 =>> https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-xc/marlin/marlin-7/p/23120/?colorCode=orange (för ca 7000 sek) så får du en mycket bättre framgaffel av märke Rock Shox istället för en tung SR Suntour-gaffel, och sammantaget en lite lättare cykel som är roligare att cykla på i skogen.

xdr sa:
Så det är bättre att inte cykla än att cykla på en cykel man faktiskt har råd med? Jag hade aldrig börjat då och det gäller många av mina kompisar också. Att ge bra råd handlar inte bara om att föreslå den objektivt bästa cykeln, utan den bästa cykeln för budget och användingsområde.
Ha råd är uteslutande en prioriteringsfråga. Det finns säkert asmånga fattiglappar på Happy som är entusiaster och cyklar på halvdyra cyklar (10-15K). Sparar in pengar gör de på andra mindre viktiga saker i livet.

xdr sa:
Apocalysm sa:

Skit i vad Sixten sägerr. Han har rätt att man får mycket mer cykel om du betalar typ runt 20k, men det går alldeles utmärkt att ha roligt på en billigare cykel. Vad för typ av cykling hade du tänkt dig?

Jag hade väl mest tänkt att ha en mtb för att cykla i cykel spåret vi har i skövde som träning typ. Tycker det är rätt roligt att cykla vanligt och gillar att vara i naturen så tänkte det kunde vara bra

Sixten Fors sa:
xdr sa:
Jag hade väldigt kul i två år på min instegshardtail till det facila priset av 5000kr. Att säga att alla cyklar under 10k är värdelösa är inte speciellt hjälpsamt, det gör tröskeln in i cykling klart mycket större än den behöver vara. På dig låter det som att billiga cyklar är ocyklingsbara, det stämmer helt enkelt inte.

Hade du haft tråkigare två första åren om du istället cyklat på t.ex. en Sentier för 10 K?
Trek Marlin har en ok ram (geo) men 15 kg, QR fram/bak, rakt styrrör med Ø30 mm Suntour stålfjädergaffel (utan dämpning?), Tourney/Altus 3x8 frikrans, Tektrobromsar, budget 2,2" däck utan grepp förhöjer inte direkt upplevelsen. Med en vassare cykel blir det roligare från dag 1. Att köpa cykel för 6 K och sälja den om 3 månader för 3 K är inte en bra affär. Det är billigare att köpa en vettig cykel från dag 1.

Jag hade inte cyklat det första året eftersom jag inte hade haft råd, så jag hade haft klart tråkigare det året.

Jag är som sagt fullt medveten om att det blir kompromisser för de pengarna. Samtidigt är det bättre att prova, ge sig ut och kanske bli fast, ä att vänta ett år för att nån säger att det inte går att cykla på det. Rakt styrrör märker du inte när du cyklar, som nybörjare har jag svårt att tänka mig att du märker av en QR. Tektro är inte så illa man kan tro och växelsystem spelar knappt nån roll.

xdr sa:

Hello TS!
Jag köpte mig en Vitus Nucleus 29 för ca €550 i vintras. Till detta kommer pedaler, kläder och en massa mer eller mindre måsten. I mitt fall +2000 kr till men det går väl att komma undan med +1000 kr till.

Frågan är inte helt svart-vit. Jag ville prova sporten och som du visste jag inte så mycket om MTB mer än att jag ville ha en "riktig" MTB och ingen Decathlon-hoj. Fördelen med Nucleus är geometrin, nackdelarna är givetvis komponenterna. Hade jag valt om med det jag vet nu så hade jag nog valt en Vitus Sentier eller liknande för ca 10 000 kr.

Med det sagt så är jag med tanke på budgeten väldigt nöjd med min cykel. Jag kommer förmodligen hålla kvar vid den 1-2 år till och jag har definitivt inte tråkigt när jag cyklar. Den bombar på rätt bra till det priset. När det är dags att uppgradera blir det förmodligen en FS för ca 20 000 kr.

Kort sagt, har du "bara" 6 000 kr, hitta en cykel med bra geometri (det kostar inget extra, nästan) så får du leva med lite sämre komponenter och du kommer ut och har kul!

Sixten Fors sa:
xdr sa:
Ha råd är uteslutande en prioriteringsfråga. Det finns säkert asmånga fattiglappar på Happy som är entusiaster och cyklar på halvdyra cyklar (10-15K). Sparar in pengar gör de på andra mindre viktiga saker i livet.

Jag är en av dem, jag hade dock inte vetat att andra saker än cykling varit mindre viktigt om jag inte provat. Att riskera 20k på nått jag inte visste att jag gillade fanns inte på kartan.

Jag vet också att en Team Sportia har en scott på rea för 6500kr som har kostat 8 tusen som kanske skulle vara ett bättre val? Jag kan dock inte vilken model det är

Apocalysm sa:
Jag vet också att en Team Sportia har en scott på rea för 6500kr som har kostat 8 tusen som kanske skulle vara ett bättre val? Jag kan dock inte vilken model det är

Om den är prisvärd beror nog helt på vad det är för modell. Som säkert framgått av tråden får du göra kompromisser i den prisklassen, den jag hade lyssnat på mest är SocialGimp. Tyvärr är cykeln han köpte slutsåld ungefär överallt. Om det är viktigt för dig att köpa i butik, samt bor så att du har en specializedbutik i närheten hade jag gått in och köpt en Specialized pitch sport/comp. Den har samma nackdelar som de andra billiga cyklarna, men fördelen att den har bättre geometri.

Har en sportson i närheten som säljer Specialized cyklar, har vart där och kollat. De har några bra cyklar man kanske borde kolla mer på. Jag tänkte mest ha cykeln i början för att se om man fastnar och skulle jag göra det kommer jag uppgradera mig när den skulle gå sönder eller känner för nu behöver jag ha en ny.

Sen så vet jag inte riktigt om jag vill köpa begagnat då jag inte vet om den kanske är sönder någonstans som man inte ser som ny.

Tjena!

Lyssna inte på Sixten han är en besserwisser utav rang.
Om du inte känner att du kan skruva själv så rekommenderar jag att du köper en cykel i butik där service brukar ingå första året. Jag har råkat ut för allt för många som köpt en första cykel online sen har dom trillat in till mig för att dom inte efterjusterat växlar, efterdragit skruvar m.m. och så har det skitigt sig rejält. En cykel behöver vård och ska grejerna fungera så måste dom skötas. Tycker Treken är helt ok men det är inte dumt att gå upp ett steg till, framförallt för gaffeln. Om du känner att du har råd. Är 6000 din gräns så köper du den du tittat på.

Tack så mycket för alla svar. Tycker det är grymt svårt att välja något men det lutar att jag kanske väljer treken, ska se vilken scott de hade på team sportia så jag kan länka den här så kanske ni kan se vilken som är bästa av dem.

Besserwisser eller inte, jag tror att ande-meningen i vad Sixten försöker få fram är att om du lägger dig på 10-15k i budget så får du väldigt mycket mer för pengarna och modernare standarder som boost e t c. Sådant jag inte kände till när jag köpte min Nucleus. Men har man "bara" 6k så betyder inte det att du inte kan cykla och ha kul.

Vad gäller Vitus har jag mailat o frågat om när 2019 års modeller finns tillgängliga å en kompis räkning. De gissar att de finns lanserade o tillgängliga för köp i slutet av november.

Apocalysm sa:
Tack så mycket för alla svar. Tycker det är grymt svårt att välja något men det lutar att jag kanske väljer treken, ska se vilken scott de hade på team sportia så jag kan länka den här så kanske ni kan se vilken som är bästa av dem.
Det är säkert en Aspect, vilket är big no-no. Är det en Scale är ramgeo ok, men utrustningsmässigt är den säkert inte bättre än Marlin för motsvarande pengar.

Jag köpte en "billig" Cube, runt 6000 på rea, när jag ville testa MTB. För mig handlade det inte så mycket om jag hade råd eller inte med en dyrare, utan för att se vad MTB är. Trots XC-geometri och fjäderdämpare i Hellasstöket hade jag väldigt roligt i 3-4 år på den, innan jag kände att jag ville byta upp mig.

Nu går den som rolig pendlare, fördelen med "gamla" standarder (26" osv) är att begagnade delar blir väldigt prisvärda, jag har köpt både lätta hjul och kolfibergaffel för små pengar, så det var absolut inte pengar i sjön.

Sixten Fors sa:
Apocalysm sa:
Det är säkert en Aspect, vilket är big no-no. Är det en Scale är ramgeo ok, men utrustningsmässigt är den säkert inte bättre än Marlin för motsvarande pengar.

Okej då om det är Aspect skiter jag i den då

Den som de hade på team sportia var en Scott aspect 750 kvar för 6000kr 2018 modell, vilken borde man ta av den och trek marlin 6?

Jag tänkte föreslå en cykel med stel framgaffel, men jag lyckas inte hitta någon sådan i prisklassen.

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Den som de hade på team sportia var en Scott aspect 750 kvar för 6000kr 2018 modell, vilken borde man ta av den och trek marlin 6?

Trek Marlin 7 2019 :) https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-xc/marlin/marlin-7/p/23120/?colorCode=orange

Vad är skillnaden mellan dem?

Skrev det tidigare i tråden, om du scrollar upp till kl. 09:15 så står det.

Ah tack så mycket, den kanske kan vara värt det. Men kommer man märka skillnad på sånt när man är nybörjare?

Det är inte helt lätt att vara nybörjare i det här forumet... Det är meningen att MTB-folket skall vara ett bra mycket goare community än Velominatigrabbarna på landsvägen, men här inne råder emellanåt en rätt kall ton (om än väldigt mycket kunnande och matnyttiga tips).

Men om vi säger runt tio då? Måste ju finnas bra instegsmodeller i den prisklassen, eller? Och glöm för all del inte att kolla efter begagnat.

Ha en fin dag alla, nu skall jag ta en kaffetår på Bianchin i solskenet.

Apocalysm sa:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:

Trek Marlin 7 2019 :) https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-xc/marlin/marlin-7/p/23120/?colorCode=orange

Ah tack så mycket, den kanske kan vara värt det. Men kommer man märka skillnad på sånt när man är nybörjare?

Javisst, det tror jag. Sen kommer du kanske inte vara nybörjare så väldigt länge, och du blir riktigt biten och intresserad av MTB-cykling och vill utvecklas i framtiden.

Tillägg: Dessutom lite bättre växelsystem på 7:an jämfört med 6:an. Och skillnaden i totalvikt på cyklarna (14,71 kg på Marlin 6 och 14,35 kg på Marlin 7) kanske inte låter så mycket, men efter ett tag när du blir mer van cyklist och kanske mer kräsen, så kommer även såna "små" viktskillnader att märkas. Speciellt om viktminskningen sitter i t.ex. framgaffel eller annars hjul/däck.

Och här https://www.siggecykel.se/produkt/trek-marlin-7/ är länk till en handlare i Stockholm - Vällingby.

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:
Örjan Lax sa:
Apocalysm sa:

Javisst, det tror jag. Sen kommer du kanske inte vara nybörjare så väldigt länge, och du blir riktigt biten och intresserad av MTB-cykling och vill utvecklas i framtiden.

Tillägg: Dessutom lite bättre växelsystem på 7:an jämfört med 6:an. Och skillnaden i totalvikt på cyklarna (14,71 kg på Marlin 6 och 14,35 kg på Marlin 7) kanske inte låter så mycket, men efter ett tag när du blir mer van cyklist och kanske mer kräsen, så kommer även såna "små" viktskillnader att märkas. Speciellt om viktminskningen sitter i t.ex. framgaffel eller annars hjul/däck.

Nu kommer en riktig nybörjar fråga men vad gör det för skillnad med framgaffel?

Tillbaka
Topp