Hjälp mig välja storlek: Vitus Energie VR 2019

Wiciman

Aktiv medlem
Sitter och velar på köpknappen på en Vitus Energie VR 2019.

Storleksangivelserna verkar vara helt uppåt väggarna dock (endast 2018 års modell dock)...

Jag som är 180cm lång och med inseam 80 ska enligt denna tabell (som dock anger 2018 års modell) ha en 56 eller 58 vilket ju förefaller galet. På min nuvarande racer har jag TT 54 och ST 55...

Enligt TT-måttet i tabellen ska jag välja en 52 (small) (!) och enligt Rec. Rider Height (Metric) ska jag alltså ha en storlek 56 eller 58...

Känns som att något geni på Vitus tagit sig en mitt-i-veckan-stänkare för mycket?

http://vitusbikes.com/products/energie-vr-2018/

Vitusenergie.JPG

Senast ändrad:
Jag gillar ramen som har bra geo, vinklar och tillräcklig längd (reach, hjulbas).
Du kan absolut cykla på Medium/54cm.

Large är 15 mm högre (stack, styrhuvud) så om du vet med dig att du gillar att ha styret högt är det kanske smartare att välja Large, än Mediumram +30 mm spacers under stammen. Sitter du sportigt med rejält lågt styre är Medium bättre.

Redan Medium har vettig hjulbas som funkar även utanför asfalten. Men om du vill ha än lång cykel (=stabilare i terräng) har Large 15 mm längre hjulbas och 10 mm längre reach, så du kommer att använda 10 mm kortare styrstam på Large jmf. om du cyklar på Medium. En stam kostar typ 150 kr.

Jag hade alltså valt mellan Medium och Large.

Den racer jag refererar till som jag har idag och sitter bra på (Cube Peloton Race 2014) har följande mått:

Jag kommer använda cykeln primärt som vinterpendlare kullersten/asfalterad cykelväg och en mindre del offroad.

CubePelotonRace2014.JPG

Senast ändrad:
Wiciman sa:
Den racer jag refererar till som jag har och sitter bra på har följande mått:
Jag har INGEN ANING om hur du sitter utan att veta:
Hur lång styrstam? Eventuell vinkel upp/ner på stammen.
Hur många mm spacers under stammen?
Reach och drop på ditt styre, gärna bredd också?

Alla cyklar din geotabell ovan är typ lika långa. Det skiljer bara 6 mm i hjulbas och reach mellan stl 50 och 58, alltså 5 mm längre stam på stl 50 och du har lika långt till styret som på stl 58.

Cyklarna är däremot olika höga, från 130 till 175 mm styrhuvud (+45 mm) och stack från 525 till 573 mm (+48 mm). Inget som man vill fixa till med spacers direkt.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att du gillar att ha styret relativt högt om du trivs på storlek 58. Vitus Medium har 145 mm styrhuvud, Large 160 mm styrhuvud. Vilket talar för att Large på Vitus skulle passa dig bättre än Medium.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Wiciman sa:
Den racer jag refererar till som jag har och sitter bra på har följande mått:
Jag har INGEN ANING om hur du sitter utan att veta:
Hur lång styrstam?

80mm

Eventuell vinkel upp/ner på stammen.

uppåtvänd, ca 6grader vinkel

Hur många mm spacers under stammen?

har inte cykeln här men sitter original/standard antal spacers placerade under stammen.

Reach och drop på ditt styre, gärna bredd också?

osäker, standardpryttlarna här med, troligtvis 42cm bredd

föredrar att sitta med styret lite högre upp som du skriver, så lutar åt en L.

Senast ändrad:
Se edit i mitt inlägg ovan. Large blir nog bra, som du själv är inne på.
GLÖM INTE att använda rätt längd på styrstammen, så att Du sitter som du vill sitta.
Vad som levereras med cykeln är rätt ointressant, gör ett aktivt val som passar Dig med aktuell cykel och måtten på det styre (reach, drop) som levereras med cykeln. Byt inte ramstorlek för att få rätt styrstam, byt styrstam!
Kortare http://www.wiggle.se/brand-x-enduro-styrstam-for-mountainbike/
Mellanlånga http://www.wiggle.se/deda-logo-styrstam/
Längre http://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-racercykel/

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:

Tack Sixten låter vettigt allt du skriver. Något annat utöver cykeln jag ska beställa i samma veva (pedaler har jag redan) som du rekommenderar, kanske en kortare styrstam, växelöra i reserv, tubelessgucka, SKS fenders?

Wiciman sa:
Sixten Fors sa:

Tack Sixten låter vettigt allt du skriver. Något annat utöver cykeln jag ska beställa i samma veva (pedaler har jag redan) som du rekommenderar, kanske en kortare styrstam, växelöra i reserv, tubelessgucka, SKS fenders?
Börja med att få leverans av cykeln. Mät sedan avstånd från sadelspets till centrum av styre på befintlig cykel, jämför med den nya, så får du en idé om hur std stammen kan tänkas funka jmf med vad du är van med.

Sixten Fors sa:
Wiciman sa:
Sixten Fors sa:

Börja med att få leverans av cykeln. Mät sedan avstånd från sadelspets till centrum av styre på befintlig cykel, jämför med den nya, så får du en idé om hur std stammen kan tänkas funka jmf med vad du är van med.

Smart! thanx!

blev en energie apex. valde bort rival pga skillnaden på 2k. enda skillnaden är det finare drivpaketet enligt wiggle. och den kermitgröna färgen på apex vilken jag nog kan leva med.

En eventuell skillnad är (vad jag förstår, om jag minns rätt) är att Rival har medium cage (enda alternativet) medan Apex finns med både kort och medium. Osäkert vilken cage som sitter på Energie Apex, Wiggle har ingen aning om man frågar dem, eller så får man ett självsäkert svar som man garanterat inte kan lita på att det är korrekt.

Om man skulle vilja "uppgradera" från std. 11-36T kassett till 11-40/11-42/10-42T för större omfång är det bättre med medium cage.

Sixten Fors sa:
En eventuell skillnad är (vad jag förstår, om jag minns rätt) är att Rival har medium cage (enda alternativet) medan Apex finns med både kort och medium. Osäkert vilken cage som sitter på Energie Apex, Wiggle har ingen aning om man frågar dem, eller så får man ett självsäkert svar som man garanterat inte kan lita på att det är korrekt.

Om man skulle vilja "uppgradera" från std. 11-36T kassett till 11-40/11-42/10-42T för större omfång är det bättre med medium cage.

aha, trodde det var tvärtom, att apex hade den längre buren. men den som lever får se!

Wiciman sa:
Sixten Fors sa:

aha, trodde det var tvärtom, att apex hade den längre buren. men den som lever får se!
Sorry. Du har rätt, jag blandade ihop korten. Fick för mig att Apex var dyrare än Rival, men det var tvärt om. Har kollat nu när jag sitter vid datorn.

Billigare: Energie Apex1. Finns nog bara med lång cage (max 10-42T) https://www.sram.com/sram/road/products/sram-apex-1-rear-derailleur
Dyrare: Energie VR Rival1. Finns med Medium (max 11-36T) och Lång (max 10-42T) https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-1-rear-derailleur

mästarna på Wiggle har skickat mig en fin cykel. hade varit ännu bättre om de inkluderat framhjul...en sån soppa...

Senast ändrad:
Är en 186 med 78 sadelhöjd, valde xl/58. Den är sjukligt lång! Var själv förvirrad av monster reachen som den har och mailade lite med vitus, enligt dem skulle jag absolut ha en 58. 58 är lite för stor men orkade ej skicka tillbaka så har satt på en 60 stam ja hade hemma istället för en 90. En 70 stam hade nog vart perfekt för mig.

Förövrigt så går det nog inte att hitta en prisvärdare cykel av den här typen just nu, om man sitter på Wiggle rabatt.

Baboya Badodata sa:
Är en 186 med 78 sadelhöjd, valde xl/58. Den är sjukligt lång! Var själv förvirrad av monster reachen som den har och mailade lite med vitus, enligt dem skulle jag absolut ha en 58. 58 är lite för stor men orkade ej skicka tillbaka så har satt på en 60 stam ja hade hemma istället för en 90. En 70 stam hade nog vart perfekt för mig.

Förövrigt så går det nog inte att hitta en prisvärdare cykel av den här typen just nu, om man sitter på Wiggle rabatt.
Mm. Bra spec för det priset. Med min 20% platinarabatt nu kostar den 9408kr. Själv är jag 193cm och har gett upp alla deras cyklar då de bara går upp till 185cm. Jag är för okunnig om geo för att bara slå på en längre styrstam och tro att det är klappat och klart.

Energie:n jag nyss fått hem ska ha tubelessförberedda hjul. Kommer det att fungera med vilket däck som eller måste jag ha särskilt anpassade TLR-däck för ändamålet?

Har dessa billiga däck (punkasäkra och med reflexrand runt om) hemma som jag tänkte använda för vardagspendlingen.
https://www.harald-nyborg.se/cykeldack-700x35c-p-fri-3-5mm.html

Det är Rubena som tillverkar däcket (hittar inget om att de skulle vara TLR):
http://www.rubenacycle.co.uk/shop/City--Tour/HOOK.5565930.shop

Senast ändrad:
Köp dyra findäck! Hur kul är det att cykla omkring på tunga, trista, hårda, ogreppiga, dåligt rullande däck? Några hundralappar hit eller dit är väl skit samma?

Hur får man (platina)rabatt på Wiggle, måste man handla en massa först eller räcker det med att bli medlem?

Klavikel sa:
Hur får man (platina)rabatt på Wiggle, måste man handla en massa först eller räcker det med att bli medlem?

Du måste ha handlat för ett visst belopp under de föregående 365 dagarna. Tror det är nånstans kring 5-6000kr.

Kapar den här tråden då jag letar gravel. Vitus specar sina XL-modeller till personer som är max 185 cm, jag är 193. Jämför jag reach med Canyon Grail är skillnaden 71 mm. Är jag och Vitus inkompatibla eller missar jag nåt? XL till max 185 cm känns snålt.

Jag har inget emot att köpa en Canyon, men leveranstiderna avskräcker.

Tillbaka
Topp