IQ2 effektmätare för 259 euro

RockyRider

Aktiv medlem
Vad säger ni? IQ2 (IQ Square), som startade som Kickstarterprojekt och nu finns på Indiegogo kostar 159 euro för enkelsidig mätning och 259 euro för dubbelsidig mätning. De ska börja skeppas iväg 29 november. Mätaren placeras mellan pedalen och vevpartiet och ska passa alla pedaler och vevar och vara enkla att flytta mellan olika cyklar. Nackdelen är att detta ökar q-faktorn med 16 mm per sida och att någon oberoende aktör, som ex. DC Rainmaker, ännu inte testat dem. Ska de gå samma öde till mötes som den liknande lösningen Limits, som inte verkar ha lyckats få ut en fungerande mätare till konsumenter... Eller så lyckas IQ2 och revolutionerar prisbilden för effektmätare. Är det någon här som betalat för en mätare?
https://www.iqsquare.com/products/power-meter
https://www.facebook.com/globalcycl...powermeter-tech-of-the-week/1031034330385623/

Har lagt en beställning på en dubbelsidig. Min uppfattning är att de kommer att komma ut på marknaden men om det kommer att bli ett bestående företag så beror det givetvis på hur väl mätaren funkar i praktiken, med service, uppdateringar, reservdelar etc.

Den hästlika Q-faktorn är en dealbreaker för min del. Visserligen går det att kapa ett par mm om man byter pedalaxlar, men det blir ändå för brett.
Hoppas dock att de lyckas bra och därmed kanske tvingar andra att sänka sina priser.

emilh: det är ett potentiellt problem med q-faktorn men jag själv märker inte när jag kör på racern, mtb och monarken som alla har olika q-faktor. De hade intentionen att sälja shimano-pedaler med kortare axlar men Shimano blev arga och förbjöd det.

Inte för att vara tråkig. Men känns lite brimbrothers över detta. Men har gärna fel. Först kickstarter. Och nu nästa, så tätt inpå att de ska skepps. Ska de skeppa dem om en dryg månad, måste tillverkningen vara igång redan nu skulle jag säga.

För de intressserade. Googla lite på brimbrothers. Kortfattat, kampanj på kampanj, hela tiden nära att komma ut men alltid nån liten bugg som förstörde i slutändan. Till slut efter typ 4 år tog sagan slut när de under produktion av förserie insåg att antalet enheter som fick kasseras pga att de inte nådde upp till kraven under slutligt kvalitetstest var för stor, lade de ner och alla insamlade pengar brann inne. Inkl de som förbetalt en rätt stor summa (lite för vad man skulle få, men mycket för luft). O detta var ett seriöst företag och de hade fungerande prototyper hos tex dcrainmaker.

Det som skulle oroa mig här är att de ska börja skeppa om en månad men har ännu inte visat en fungerande enhet för tex dcrainmaker som ä lite av testarnas testare och dit de flesta föredrag skickar saker långt innan kund ser dem.

Senast ändrad:
RockyRider sa:
emilh: det är ett potentiellt problem med q-faktorn men jag själv märker inte när jag kör på racern, mtb och monarken som alla har olika q-faktor. De hade intentionen att sälja shimano-pedaler med kortare axlar men Shimano blev arga och förbjöd det.

Det är som du är inne på väldigt individuellt hur känslig man är för olika Q-faktor. Körde t.ex. ett pass på jobbets Wattbike imorse och även med maximalt injusterade klossar tycker jag det känns hemskt med så bred Q-faktor.

emilh: Jag tror att många övervärderar q-faktorns betydelse. Det skiljer redan 20-30 cm mellan racer och mtb och än mer med fatbikes. Jag har aldrig tänkt på det.

Jensen: håller med om att det är kanske för snabbt jobbat men de hade intentionen att skeppa i september från början, vilket blev flyttat till slutet av november. För min del spelar det ingen roll, det är viktigare att de skeppar en fungerande produkt innan de når ut till konsumenterna.

Från deras senaste uppdatering på FB: https://www.facebook.com/IQ2powermeter/

Uppdaterade min text lite. Som sagt så sa brimbrothers sådär i säkert 2 år från att de first sa sig bara redo att skeppa. Watteam lite likande med skillnaden att de överlevde och levererade en produkt, som dock ännu lever med lite problem.

Jag har som sagt mer än gärna fel. Men det är mycket varningsklockor som ringer om man kollar hur det historiskt sett ut

Senast ändrad:
Jensen: Ja det är många som försökt och misslyckats här, både Brimbrothers och Limits är ju avskräckande exempel. Men någon kommer att lyckas och kanske är det IQ2. Förhoppningsvis får Dc Rainmaker och/eller Shane GP Lama ett exemplar framöver som kan provas och testas ordentligt.

Grejen är ju bara att i de flesta fall får de testa den innan. Inte efter att konsument kan köpa. Lite som att gå från prototyp till fullskalig tillverkning utan några mellansteg eller fullskaligt test. Om inte de första är tänkt att vara just beta testare. Men visst, finns ju exempel där det funkat. Som danska företaget (självklart står det still i huvudet med namnet).men det höjer en varningsflagga hos mig.

Senast ändrad:
Har en beställning liggandes på en dubbel, har väl ingen egentlig förhoppning om dem men tänkte langa på dem på min XC med XTR9000 vevar som har för MTB väldigt smal q-faktor och jag kan nog överleva den breddningen tillsammans med ett par -3mm XTR9100 pedaler.

Jag hoppas naturligtvis inte bara att dom levereras utan att de också levererar men är fullt beredd på att direktavskriva dem på blåskontot.

Regnmakaren har skrivit om denna i våras, och var väl inte så imponerad. Han fick se en prototyp som var en plastlåda med kretskort och batteri samt en gadget som var fastsnörad på vevarmen, ingen av dom kunde visa några som helst hårda siffror.

Såkket: detsamma här. Hoppas att det lyckas men det lär ju visa sig ganska snart om de kan hålla dead line 29 nov. Jag tror att de kommer ut, men inte förrän i början av nästa år. Jag är dock skeptisk till om de håller för mtb i skogen. Mätaren sitter längs ut mot vevarmen och slår man i den i en sten är risken stor att plasten knäcks. Jag har tänkt använda min på Monarken, racern och för grusåkning på mtb.

Spacekitty: såg det. Han är väl luttrad... De har publicerat en effektfil med jämförelse mellan Stages, Powertap p1 och Iq2 men det säger inget så länge inte någon oberoende har testat.

Senast ändrad:
När vi ändå är inne på lite "udda" tillverkare av effektmätare.
Någon som har erfarenhet av hur Team Zwatt och 4iiii funkar som företag vad gäller kundsupport & funktion på deras prylar?

(sorry för trådkapningen)

Jensen sa:
Eddy sa:
...skulle skickas nu i dagarna men de skjuter upp leveranserna till mitten av januari, effektkurvan de lagt ut känns väl också lite sisådär. De lägger ut 12minuters data. Undra varför? De måste ju ha timtal med tester...

https://www.kickstarter.com/project...r-meter-at-a-breakthrough-price/posts/2348128
surprise :D

Om jag inte minns helt fel så ställde väl sig DC Rainmaker tämligen tveksam till om just denna produkten någonsin egentligen skulle nå marknaden annat än i några enstaka testexemplar....

Så här skrev DCrainmaker när han skrev om mätaren i våras:

”My money would say that IQ2 will succeed in a power meter, that they’ll probably deliver next spring (2019).”

Vi får se. Jag tror som Ray att de kommer att leverera en produkt, förhoppningsvis i januari 2019.

RockyRider sa:
Så här skrev DCrainmaker när han skrev om mätaren i våras:

”My money would say that IQ2 will succeed in a power meter, that they’ll probably deliver next spring (2019).”

Vi får se. Jag tror som Ray att de kommer att leverera en produkt, förhoppningsvis i januari 2019.

Attans, då mindes jag fel...
My bad!

DCRainmaker lär få ett ex framöver och resultatet där kommer att påverka företagets framtid. Det är givetvis IQ2 medvetna om så de är nog angelägna att inte Ray får ett ex innan de är säkra på att prylen funkar.

Inte mig emot om de lyckas få fram en fungerande produkt. Marknaden behöver pressas mer. Med det sagt så känns det ju tyvärr som man sett detta förut.

Sen denna tråd var uppe senast har ju watteam fått kasta in handduken med sin produkt. Visst säger de sig komma med helt vevparti senare. Men där försvinner nog de som lågprismärke, om de ens får ut det.

Jensen sa:
Vernersson sa:
Vad hände egentligen med Team Zwatt?
Försvann dom eller är de fortfarande aktiva?

"Udda" prismodell hade de ju iaf.. ;-)

Fortfarande aktiva. De hade i alla fall nedsatt pris nu under black friday. Får nyhetsbrev från dem lite då och då.

Kollat https://teamzwatt.com ?

Jo det har jag.... Kan inte påstå att jag har noterat att sidan har uppdaterats på senaste.. Därav min undran.

Vernersson sa:
Jensen sa:
Vernersson sa:

Fortfarande aktiva. De hade i alla fall nedsatt pris nu under black friday. Får nyhetsbrev från dem lite då och då.

Jo det har jag.... Kan inte påstå att jag har noterat att sidan har uppdaterats på senaste.. Därav min undran.

De skickar då ut mail i alla fall. Så sent som i fredags som sagt. Sen kan man diskutera hur attraktiva de fortfarande är. Deras ”prenemations modell” var ju intressant när alla andra var väldigt dyra. Men när alla andra prispressar mot varandra, så försvinner ju dessa lite i mängden. När de nästan kostar som p2m innan man ens betalt nån månadsavgift.

Bilagor

• A58734CA-5D19-40AA-9E2D-A58CC8651C4A.png
    A58734CA-5D19-40AA-9E2D-A58CC8651C4A.png
    70 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
Jensen sa:
Vernersson sa:
Jensen sa:
Vernersson sa:

De skickar då ut mail i alla fall. Så sent som i fredags som sagt. Sen kan man diskutera hur attraktiva de fortfarande är. Deras ”prenemations modell” var ju intressant när alla andra var väldigt dyra. Men när alla andra prispressar mot varandra, så försvinner ju dessa lite i mängden. När de nästan kostar som p2m innan man ens betalt nån månadsavgift.

En sak jag funderade på efter att ha läst på deras sida.
För att hålla enheten aktiv så krävs det en prenumeration på tjänsten.
"If you decide to not pay the maintenance fee, your power meter will continue to output cadence. Power output will, however, be disabled after a few rides."
Om företaget skulle försvinna, skulle alla enheter då efter ett kort tag förvandlas till dyra kadensmätare?

Vernersson sa:
Jensen sa:
Vernersson sa:
Jensen sa:
Vernersson sa:

En sak jag funderade på efter att ha läst på deras sida.
För att hålla enheten aktiv så krävs det en prenumeration på tjänsten.
"If you decide to not pay the maintenance fee, your power meter will continue to output cadence. Power output will, however, be disabled after a few rides."
Om företaget skulle försvinna, skulle alla enheter då efter ett kort tag förvandlas till dyra kadensmätare?

Då får man ju anta att de låser upp grejerna. man kan faktiskt köpa dem utan prenumeration som det verkar, men då kostar de ju lite mer, men totalsumman borde bli densamma

Vernersson sa:
Jensen sa:
Vernersson sa:

När man pratar om trollen så att säga

Bilagor

• 0D85716F-C11E-4C42-AD8A-47D8A39ACFFF.png
    0D85716F-C11E-4C42-AD8A-47D8A39ACFFF.png
    59.8 KB · Besök: 136
Jag som inte backade projektet tycker detta var bra. För mycket nackdelar med den där spacer plattan & skulle troligen ha skitdålig precision.

Så, ja tack, jag köper gärna ett par när/om dom någongång lanseras ?

Som dcrainmaker skriver, extremt snäv tidsram igen. Risken är ju större att de går omkull än att de lyckas med augusti i år.

På mtb vetefan om pedalbasserad är bra. Speciellt inte i plast

Tidsramen är verkligen snål. Men man kan ju se detta som att de faktiskt inte ger upp i första taget. Om de lyckas kommer de dels bli först med mtb pedaler med effektmätning, dels ligga långt under konkurrenterna prismässigt. Det borde många cyklister gagnas av.

Jag gissar att de aldrig blir klara.

Men optimistiskt räknat kan de väl få igång serieproduktion om 1,5 år. Slutpriset vid ordinarie försäljning lär behöva höjas rejält pga extra utvecklingskostnader och höjda tillverkningskostnader pga pedalerna. Under samma tidsperiod kan mycket väl Favero Assioma med flera sänka priserna och då känns hela projektet svårt.

RockyRider sa:
Tidsramen är verkligen snål. Men man kan ju se detta som att de faktiskt inte ger upp i första taget. Om de lyckas kommer de dels bli först med mtb pedaler med effektmätning, dels ligga långt under konkurrenterna prismässigt. Det borde många cyklister gagnas av.

Frågan är ju om priset verkligen blir så lågt när de som redan backat dem fått sina pedaler. De har ju bara sagt att de som redan betalt inte ska få en kostnadsökning, inte att alla andra ska få köpa dem för det.

Att man sätter en tidsram på 4-5 månader (minus 1-2 månader eftersom produktion måste starta innan) för en produkt som tog stora garmin 4 år (visserligen hänt en del me utvecklingen sedan dess) att förfina så det blev okay nog, tolkar inte jag som att ”man inte ger upp Ingelsta taget” utan att man är totalt orealistiska. Som dcrainmaker skriver, han testar ofta produkterna längre än så och då testar han ju produkter som redan är utvecklade, inte som just ska börja utvecklas.

Sagt det förut och detta förstärker ju bara det hela, detta börjar lika brimbrothers på pricken med skillnaden att inte ens de hade såååå snäv tidsram.

Att de sätter en snäv tidsram är ju för att upprätthålla en illusion att de snart är klara, att detta bara är en justering av planerna, inget att oroa sig över, osv. Det lär inte komma ut nåt före årsskiftet, frågan är om det ens kommer ut nåt efter heller.

Tänkte kolla om någon hört något nytt om detta företag och projekt?

Jag sprang in i detta i mitt flöde och har börjat forska lite.
Såg en annons på den första modellen med mätare mellan vevarm och pedal för $29.90 och blev sugen att köpa dom julklapp men känns som en dum idé efter vad jag fått läsa mig till.

Bzr sa:

Såg en annons på den första modellen med mätare mellan vevarm och pedal för $29.90 och blev sugen att köpa dom julklapp men känns som en dum idé efter vad jag fått läsa mig till.

Köp något som finns och som fungerar istället.

Bzr sa:

Nej, nej, nej, för bövelen. Den fick de inte att fungera. Den existerar inte överhuvudtaget. De ändrade inriktningen på projektet till att ta fram pedaler istället. Dessa har inte börjat att levereras ännu och frågar du mig så kommer det att dröja ett bra tag till.

Behöver du effektmätare det närmaste året, köp en existerande, fungerande produkt.

@BZR
Fick också upp en liknande annons i mitt flöde i veckan och började efterforska lite.. lät lite för billigt för att vara sant.. och det var det. fanns tillochmed varningar på iq2s egna hemsida om att deras produkt (den som det aldrig blev ngt av) används i scams av olika företag.

Personligen hoppas jag bara att projektet fortgår och att det tillslut kommer en produkt.. hade varit jäkligt najs att ha samma typ av pedalbaserad mätning på samtliga av ens cyklar :)

Tillbaka
Topp