@Solgule
Jag utgår fortfarande från att du agerar i välvilja och egentligen bara vill se kontinuerlig kommunikation och en så bra lösning som möjligt, precis som vi.
Jag skulle tycka det var väldigt intressant om du analyserade ditt agerande och språkbruk i den här tråden på det sätt du särskådar andras.
För en total lekman och amatör i kommunikation så skulle det kunna framstå som att du
1 Öppnar med ett antagande om att problemet är mycket enkelt och bygger på missförstånd (förenklande) och samtidigt påpekar att vi agerat inkompetent och om vi bara empatiskt ansträngt oss för att fullt ut förstå motparten så är lösningen möjlig att nå "på nolltid" (förminskande)
solgule sa:
Folket i Botaniska och hembygdsföreningarna är troligen bara är rädda för att bli bortträngda av snabba cyklister och att deras behov ska ignoreras. Om ni bara ärligt lyssnar på vad de här rädda och missförstådda människorna har att säga så kan ni lösa det här på nolltid.
2 Letar upp mitt svagaste inlägg i denna tråd och kritiserar ett illa valt sätt att kortfattat kommentera en annan organisations agerande. Det här skulle för en oinsatt kunna tolkas som ett sätt att trycka ner någon eller sätta denna i försvarsställning (förminskande). Min efterföljande ursäkt för att jag gjort ett så gravt misstag i den här tråden kommenterar du sedan inte.
3 När andra privatpersoner och medmänniskor påpekar för dig hur du kommunicerar i den här tråden bemöter du det med korta nedtryckande inlägg som kommenterar deras olämplighet och eller oduglighet. Du bemödar dig inte att skriva en lång upplysande text om deras språkbruk så att de kan bättra sig inför framtida kommunikation med dig.
4 När jag själv ändå två gånger om tar sig tid att kortfattat och rakt (troligen alldeles för rakt) försöka redogöra för några sakomständigheter som skiljer sig från ursprungliga antaganden, växlar du från att vilja diskutera lösningar och sakfrågan eller bemöta innehållet till att metodiskt utpeka för mig att mitt språk är undermåligt och att jag ägnar mig åt härskarteknik och antyder indirekt att jag saknar självinsikt i hur jag kommunicerar med dig i detta inlägg. Du är ganska kreativ i retorikfokuset och förflyttar fokus från sakinnehållet till ordval. Klassisk teknik när det kommer till mästrande av andra, kan påpekas.
solgule sa:
Westman sa:
Du slår in öppna dörrar om du tror att vi opererat på något annat sätt.
Skam- och skuldbeläggande igen. Kändes också ganska aggressivt och onödigt. Säkert bra ordval om man vill ned i skyttegravarna, inte annars.
Uttrycket att slå in öppna dörrar är vedertaget för att påpeka att någon gör ett påpekande av något uppenbart som det råder samsyn kring. Jag skriver alltså att vi gör precis som du skrev att man bör agera, och utgick från att vi inte gjort. Du tolkar detta som skam- och skuldbeläggande. Vidare upplever du meningen aggressiv. Jag kan helt ärligt säga att jag inte över huvud taget kan förstå hur man i den vildaste fantasi kan göra den intolkningen, men så behöver jag också bildning i hur man kommunicerar. Tack för uppsträckningen!
solgule sa:
Här är några punkter där jag känner att mitt förtroende för er minskar i Westmans senaste svar till mig (citerat i sin helhet längst ned):
Sammanblandning av hur jag kommunicerar med dig privat på ett forum och hur jag agerar i mitt uppdrag. Du utgår också från att min uppgift är att kommunicera med dig som GSC-representant i mitt uppdrag som förhandlare snarare än ägna mig åt remiss-svar eller kommunikation med mina medparter i frågan (LS etc).
5 Du påpekar martyraktigt att du är offret för härskarteknik i denna tråd, förvisso av andra och blandar genom att skriva "er" (i citatet ovan) mig med övriga icke sakägare i inlägget.
Sammanfattat skulle en lekman kunna tolka det som att du går in och med härskartekniker förminskar det arbete som gjorts och en serie antaganden om hur det egentligen enkelt skulle kunna redas ut med mer kompetens på ena sidan. När dessa antaganden bemöts med förtydliganden påpekar du att det är felaktigt att påpeka att den andra gjort felaktiga antaganden, och att du i själva verket är utsatt för härskarteknik. Sedan gör du en serie språkanalyser på den diskussion som förs och avslutar med att säga att du är trött på det här bemötandet och förväntar dig något annat.
En enkel analys av agerandet, kort före en viktig deadline, skulle kunna vara att avsikten är att söndra och härska.
Men jag tror att du har en helt annan avsikt än det skulle kunna framstå som, och att denna är god.
Hoppas du har förståelse för att jag nu behöver ägna mig åt remiss-svaret med deadline 31/1 snarare än att pseudo-debattera kommunikation om kommunikationen i den här tråden. Jag är helt ärlig i att vi välkomnar all konstruktiv feedback och kritik. Kontakta gärna styrelsen fram till 31/1 då jag själv har begränsat med timmar på dygnet och inte kan svara på allt. info@goteborgsstigcyklister.se
Slutligen, kom ihåg att det är Länsstyrelsen som är den part som reglerar och vi för dialogen med och genom. Samtal med Botaniska gällande att få dom att uttrycka ett annat önskemål till LS än det de redan uttryckt skulle inte kunna bygga på sann förståelse av deras outtalade önskningar eller kunna påverka mer än en enda potentiell cykelstig till. Vi har f n valt att fokusera energin på att ge input till en så bra helhetslösning för hela reservatet som möjligt.
Slutligen, det finns förstås överhängande risk att du väljer att läsa förbi innehållet i det här inlägget men jag tror gott om människor. Jag måste dock tyvärr bemöta ett direkt övertramp:
solgule sa:
Westman sa:
... de trodde att det kan uppfattas som att de är för cykling som friluftsaktivitet i reservatet/arboretet ...
Ännu mer av varan: lägga ord i mun på motståndaren.
Din anklagelse är direkt felaktig, Botaniskas företrädare har till mitt ansikte sagt just det jag skriver: att de inte (längre) vill samarbeta med oss för att hitta en lösning då är rädda att det kan uppfattas som att de är för cykling som friluftsaktivitet i reservatet/arboretet.
Vidare har vi ingen "motståndare" som du uttrycker det. Jag vill inte ens säga motpart, de är snarare medpart och jag önskar inget hellre än att vi i framtiden kan ha en bra dialog kring hållbart friluftsliv i området.
Kram på dig!