[RR, lvg] Julkalender - Från Britain till Bozen [Lucka 24 nu öppnad]

Sambal Oelek sa:
Skön läsning här. Det blir till å spara ihop en cykelresa till alperna. Helt klart.
En mycket god idé! Problemet är möjligen att det är beroendeframkallande så en resa blir lätt två vilket lätt blir ... hm, detta var tydligen min trettonde resa med alpcykling sedan jag började missbruket 2008. Så, tar du din första fix vet du vad som väntar. ;-)

10 000 hm på tre dagar och då hade du redan cyklat en del innan. Du är utan tvekan en stark cyklist! Respekt. Vi har en betydligt mer avslappnad attityd där att njuta av omgivningarna och inte minst att försöka få till bra foton är viktiga inslag som tar en del tid i anspråk.

För er som inte har varit i alperna på sommaren så kan sjöarna ha fantastiska färger. Nyansen skiftar bl a beroende omgivande berg, om det är dammsjö mm. Fjärde bilden från slutet ger mig riktigt bra vibbar, då jag vet att det var ännu mycket vackrare i verkligheten.

GoranS sa:
Sambal Oelek sa:
Skön läsning här. Det blir till å spara ihop en cykelresa till alperna. Helt klart.
En mycket god idé! Problemet är möjligen att det är beroendeframkallande så en resa blir lätt två vilket lätt blir ... hm, detta var tydligen min trettonde resa med alpcykling sedan jag började missbruket 2008. Så, tar du din första fix vet du vad som väntar. ;-)

Vi har kört lvg varje år sen 2010, dock bara en resa per år. Innan dess ett par turer med MTB.

Vill du inte behöva spara alltför mycket så är tipset att vänta med Schweiz. Mest pang för pengen tycker jag att Österrike ger. Givetvis beror kostnaden delvis på var man väljer att bo. Cortina är t ex mkt dyrare än Bormio. Lite generaliserat tror jag att prisnivån är ungefär lika i Italien och Frankrike.

Bele sa:
10 000 hm på tre dagar och då hade du redan cyklat en del innan. Du är utan tvekan en stark cyklist! Respekt. Vi har en betydligt mer avslappnad attityd där att njuta av omgivningarna och inte minst att försöka få till bra foton är viktiga inslag som tar en del tid i anspråk.

För er som inte har varit i alperna på sommaren så kan sjöarna ha fantastiska färger. Nyansen skiftar bl a beroende omgivande berg, om det är dammsjö mm. Fjärde bilden från slutet ger mig riktigt bra vibbar, då jag vet att det var ännu mycket vackrare i verkligheten.
Nja, det var ju faktiskt en vilodag inklämd där då vi förflyttade oss från Österrike till Italien så det var inte tre dagar i rad. Dessutom, ta höjdsiffrorna med en liten nypa salt. De är ibland uppblåsta då de är rent framräknade från kartdata genom att jag ritar in rutterna i efterhand p.g.a. jag inte kör med GPS. Men jag gillar att vara ute och cykla och försöka se så mycket som möjligt när jag är på cykelresor. Att köra hårt i 3-4 timmar och sen slappa på hotellet är inte min stil.

Att jag inte stressar framgår nog om jag säger att rullsnitten i luckorna 18, 19 och 20 låg på 19,8 km/h (lokets dragarbete höjde snittet), 17,0 km/h respektive 16,1 km/h! Och jag är rätt säker på att det just är att jag håller nere farten som gör att jag tål höjdmeterna för någon direkt stark cyklist är jag inte. Däremot ger ju övning färdighet och jag vet rätt bra hur min kropp fungerar vid denna typ av äventyr och hur jag ska lägga upp cyklingen för att kunna få bra cykeldagar även i slutet av en resa.

Och jag stannar till en hel del för att fota när jag är ute. Däremot kan jag erkänna att det mer är fram med kameran och knäpp än något ordentligt planerande. Mitt fotande är också mer kvantitet än kvalitet exemplifierat av att det på denna resa blev en bit över 900 bilder tagna. Om jag vore en bättre fotograf skulle jag förmodligen också vara mer intresserad av att lägga ner lite jobb på att få till bra bilder. Som det är nu så kan jag säkerligen få lite bättre bilder i vissa lägen om jag skulle jobba för det men förbättringen är inte värt tiden det tar. För mig är huvudsaken trots allt cyklandet och dokumenterandet är något jag tycker är kul, men det är trots allt sekundärt. Med det absolut inte sagt att jag tycker det är fel att prioritera annorlunda. Om man tycker bra bilder är kul och man har förmågan att ta sådana och blir glad av det har jag full förståelse för om man offrar lite cykling för bättre bilder.

Jag var i Trento för några år sedan och blev fascinerad bara av att titta på bergen runt staden (hade då varken bil eller cykel). Fantastiskt att nu också få en inblick i hur de ser ut på närmare håll.

Kommer du dit med cykel finns en fin backe i form av klättringen upp på Monte Bondone. En av uppfarterna startar direkt från floden genom staden. Man kommer inte upp till toppen (2180 möh) med racer, men från Trento på runt 200 möh är det ändå en stigning på runt 1450 höjdmeter. http://www.salite.ch/bondone.asp?Mappa=

Då det inklusive turen i denna lucka är fem turer och bara fyra luckor kvar hade jag tänkt att låta denna lucka inkludera två dagars cykling. Verkligheten gjorde sig dock påmind, så jag orkar inte få till mer än en dag i denna lucka. I morgon kommer det knappast heller att bli tid till att skriva ihop text för mer än en dags cykling. Detta innebär att söndagens lucka kommer att bli en tvådagarslucka.

Efter föregående dags lyckade tur med start i Rovereto verkade det ju dumt att ändra på konceptet så det blev tåg samma tid ner till den orten. Denna gång var det dock området väster om Vallagarina/Val d’Adige som var målet. Tog mig ner till cykelbanan längsmed floden.
P1000590Medium.jpeg

Nere i höjd med järnvägsstationen i Mori var det skyltat att cykelbanan var avstängd och man skulle ta en alternativ rutt. Skyltningen var inte glasklar och jag körde först fel och kom till en återvändsgränd. Gjorde ett försök som höll på att sluta ute på en väg med cykelförbud och där jag inte hade velat cykla även om man fått. Började bli lätt irriterad. När jag kom tillbaka till skyltarna igen insåg jag äntligen hur man skulle tolka dem. Var kanske inte jättesvårt, men de kunde faktiskt ha gjort ett lite bättre jobb där. Blev till att korsa floden på bilbron och sedan följa en mindre avgrening av flodenen knapp kilometer innan jag tog av västerut och åkte genom Mori och vidare upp förbi Lago di Loppio och slutligen en kortare backe upp till Passo San Giovanni.
P1000593Medium.jpeg

Bar sen utför ner förbi Nago och vidare ner till Torbole och Gardasjöns norra ände.
P1000596Medium.jpeg

P1000597Medium.jpeg

Var gott om vindsurfare ute på sjön vars östra strand jag sedan följde söderut. Är visserligen fina vyer över sjön, men vägen är skapligt trafikerad vilket gör att den i mitt tycke mest är att ses som en transportväg till och från annan cykling.

Efter ett par mil var det dags för mig att lämna sjön och börja klättra. Mellan Cassone och Brenzone går en alternativ väg kanske drygt 50 höjdmeter högre upp på bergssidan. Från denna tar den backe jag hade på radarn av. Det finns totalt åtminstone fyra varianter att ta sig upp till alternativvägen. Antingen gör man det i norra eller södra änden, d.v.s. från Cassone eller Brenzone. Man kan också ta en väg strax söder om Cassone och komma upp till Sommavilla. Jag hade dock beslutat mig för att ta den minsta vägen och den som kommer upp närmast foten på den riktiga backen, nämligen en brant gata nere vid avtaget till Aquacamp och som leder upp till Borago.

Var först asfalt, men blev sen betong med räfflor som börjat vittra. Normalt sett är jag väldigt skeptisk till lutningen som står på skyltar då det ofta verkar som de överdriver lite. Här stod en skylt med 20% och en backen skulle jag bli oerhört förvånad om den inte var minst 20%, för det var rejält med mjölksyra när jag kom till toppen av backen trots att den inte var mer än några hundra meter. På betongpartiet var jag tvungen att sitta ner då det hade varit alltför stor risk för bakhjulssläpp annars. Tyvärr grejade jag inte att ta någon bild på vägen upp, så den enda bild jag har är från toppen
P1000601Medium.jpeg

Tog höger och rullade sedan väldigt långsamt halvkilometern bort till foten av backen vilken, som de som har koll på omgivningarna för länge sedan säkert räknat ut, var Punta Veleno. Den har mig veterligen bara körts en gång på något lite större lopp, nämligen på Giro del Trentino 2012.

Det debatterades då om den var tuffare än Monte Zoncolán. Tror att det var lite delade meningar om det, men en klart intressant utmaning är den. Finns en skylt i nedre delen av backen med en höjdprofil. Denna säger att att det tuffaste fyra kilometerna snittar 16,5% och att stigningen totalt är 8 km med 12,7% snitt. Det inkluderar dock 1,5 km på slutet med 3% snittlutning. Till lutningen ska läggas att beläggningen är ganska grov på större delen av backen och inte i toppskick på alla ställen. Stod några cyklister med MTB vid skylten och fotade. Detta var dock en backe som mitt reglemente säger ska tas utan stopp (eller onödiga kringelkrokar för att jag ska få godkänt så jag skippade att försöka få en bild av skylten då det verkade branta på efter skylten och jag inte ville behöva hålla på och strula med att få ner kameran i fodralet och det ner i en ryggficka.

Biten upp till och genom Zignano visade sig dock vara tämligen hanterbar.
P1000605Medium.jpeg

När man ser denna skylt är det dock dags att plocka fram pannbenet och se till att disponera sina krafter väl.
P1000606Medium.jpeg

För att pigga upp mötte jag en cyklist precis innan kurva-20-skylten som var på väg ner. Han ropade något i stil med “This is too bad. It is impossible.” med en accent som fick mig att gissa på ett ursprung i något östeuropeiskt land. Var för mig inte helt uppenbart vad betydelsen var. Menade han att vägen var i så dåligt skick att den inte gick att cykla med racer? Eller menade han att han tyckte beläggningen var för dålig att cykla utför på? Eller var det hans ben som var för dåliga? Nåväl, var inget annat att göra än att fortsätta uppför och se vad som väntade.

Jag har sedan inga bilder tagna mellan skylten ovan och där det började plana ut då jag hade fullt upp med att ta mig upp. På 1,5 km tar man sig från kurva 20 till kurva 12, d.v.s. kurvorna kom hyggligt tätt. Är alltid skönt att ha en kurva inom rimligt avstånd som man kan sätta upp som nästa delmål. Mellan kurva 12 och kurva 11 är det dock 1,2 km och det maler på uppför, inte helt jämnbrant men det flackar aldrig ut. Räddningen är lite att det aldrig heller blir riktigt brant. Har sett någon siffra om att maxlutningen ska vara 19% vilket inte låter helt orimligt. Avsaknaden av 20+%-partier gjorde också att jag kunde hålla mig från att dra på mi syra och hålla andningen tämligen kontrollerad. Men fart blev också därefter. Låg ganska mycket runt fyra kanske uppemot 5 km/h.

Efter att man nått kurva 11 så har man två kilometer upp till kurva 5 där det planar ut i något hundratal meter. Jag blev i detta skede förbicyklad av en kille som kanske kan ha varit 14 år. Tror det var runt kurva 7. Han såg ut som han hade gjort den där backen förr. Han var inte extremt kort men gänglig och massor kilo lättare än jag. Kändes som han höll dubbla min fart. Han hejade dock artigt och jag hejade tillbaka och försökte se oberörd ut.

Även om det jobbigaste är gjort när man nått kurva 5 brantar det till igen upp mot kurva 4 och man gör klokt i att inte sprätta till alltför mycket efter plattpartiet. Är fortfarande en kilometer till innan man kommer upp till avslutningspartiet där det bara är svagt uppför till toppen.

Sista biten kör man in i en dalgång och vänder och på utvägen har man ett häftigt avsnitt där den smala vägen hänger på bergskanten och man åker ut i riktning mot sjön. Man har också för några ögonblick sikt ner mot sjön.
P1000612Medium.jpeg

P1000614Medium.jpeg

När jag kom upp till toppen tog jag en liten paus för att utvärdera läget, återhämta mig en aning och få något i magen. Jag hade från där backen började på allvar snittat bara strax över 5 km/h och klockan var halv ett. Min grundplan för dagen var att fortsätta söderut, runda bergen och sedan klättra upp mot Monte Baldo på östra sidan och därefter ta mig tillbaka ner till Rovereto. Detta hade inneburit ytterligare drygt 8 mil och närmare 2000 höjdmeter till en rutt jag tänkt mig. Om jag skulle ha hunnit med tåget samma tid som föregående dag från Rovereto innebar det att jag hade haft 4,5 timmar på mig. Det hade med all sannolikhet gått att klara, men Monte Baldo är ett berg jag sett fram emot att någon gång köra och när jag gör det vill jag inte behöva stressa. Kombinerat med att en möjlig rutt för morgondagen var sådan att det var mindre lämpligt att vara helt förstörd efter den dags tur gjorde detta att jag beslutade mig för att cykla tillbaka samma väg som jag kommit.

En positiv bieffekt av beslutet att köra tillbaka nerför backen jag kommit upp var att jag fick möjlighet att stanna och fota lite. Det ska sägas att backens huvudsakliga lockelse är att den är tuff snarare än att den bjuder på fantastiska vyer. Stora delar går i skog med mycket begränsad utsikt. Dock, några vyer värde att ta fram kameran för bjöds det på. Dessutom är det så brant och så dåligt underlag att man är tvungen att man måste hålla nere farten ordentligt om man kör racer och detta innebär mycket bromsande. Med fälgbromsar är det en god idé att ta några stopp så att fälgarna får möjlighet att svalna lite.

Börjar med ett par skyltbilder från toppen inklusive en likadan profilbild som fanns längst ner i backen.
P1000615Medium.jpeg

P1000616Medium.jpeg

Sen blir det lite vybilder och något misslyckat försök att illustrera brantheten.
P1000618Medium.jpeg

P1000619Medium.jpeg

P1000620Medium.jpeg

P1000628Medium.jpeg

P1000632Medium.jpeg

P1000634Medium.jpeg

P1000635Medium.jpeg

P1000639Medium.jpeg

När jag kom ner hade jag ganska ont om vatten och trots att jag spejade. Slutade med att jag stannade till i Malcesine och gick in i n affär och köpte lite dricka och en glass. Sedan var det egentligen inte så mycket mer att rapportera. Jag trampade på i måttlig takt och njöt av värmen och solskenet. Kom till Rovereto s.a. jag fick vänta en kvart eller så på 15.50-tåget.
P1000641Medium.jpeg

Karta och höjdprofil för dagen:
Profil.JPG

Jäklar vilka backar! :) Men det har ju sina geologiska orsaker så att säga.

Tack för att du skriver GoranS!
Jag har inte hunnit läsa i samma takt som du postar, men jag ska läsa ikapp när tillfälle ges.
Jag ville bara berätta att jag uppskattar det du skriver.

Märker att detta blev en lite pratig lucka, men det är ju bara att hoppa texten om det känns som jag ältar för mycket.

Denna dag hade de som körde loppet vilodag (från loppet i alla fall). En av dessa hade beslutat sig för att ta vilodag på riktigt medan övriga tre var intresserade av ett förslag som jag inför resan haft med i min planering som tänkbar tur lite halvt på skämt. Dock inte mer skämt än att jag självfallet inte sa nej när sällskapet sa ja.

Denna tur var en sådan där bil krävdes för att nå starten. Vi gav oss iväg vid klockan åtta efter att ha fått i oss frukost. Vi hade lite otur och fastnade i en bilkö i en tunnel in mot Bolzano och tappade en kvart där. Sen är minnet lite otydligt, men jag har för mig att vi missade med att komma på påfarten till motorvägen vid Bolzano Sud och att vi istället tappade lite tid upp mot den norra påfarten. Sedan bar det dock av norrut. Efter Bressanone tog vi av och åkte E66:an genom Pustertal till San Candido. Denna väg är dock underdimensionerad och väldigt känslig för störningar i trafikflödet vilket gör att köer lätt uppstår och vi fick en viss dos av sådana. I San Candido svängde vi in på väg SS52. Fågelvägen är man här inte många km från gränsen till Österrike. I Santo Stefano di Cadore tog vi av och åkte väg SR355 österut. Stannade till i någon by och köpte något lättare att tugga på då tiden runnit iväg och klockan passerat halv tolv.
P1000646Medium.jpeg

Åkte sedan vidare på vägen tills vi slutligen kom till målet i form av en by vid namn Ovaro. Plockade av cyklarna och gjorde oss iordning.
P1000648Medium.jpeg

En liten kartbild för att visa ungefär hur vi åkte.
Transport.JPG

Klockan var runt halv ett när vi äntligen kom iväg. Uppvärmningen bestod i några hundra meter genom byn innan vi tog av in på väg SP123 och började klättra.
P1000650Medium.jpeg

Efter en och en halv kilometer kommer man upp till byn Liariis
P1000651Medium.jpeg

I Liariis tog vi höger och hade sen ungefär 400 meter kvar innan det roliga började på allvar. En målning på en mur informerade dock ganska tydligt vad det var som väntade oss.
P1000652Medium.jpeg

Det ser inte speciellt brant ut på bilden nedan, men när man ser denna syn i verkligheten är det helt klart att det lutar brant och har man sett när de kört Monte Zoncolan (vilket alltså var backen vi skulle mäta krafterna mot) på Giro d’Italia så känner man igen vyn och vet att det som väntar är 6 km med runt 15% snittlutning och en maxlutning på kanske 20-21% (uppgifterna varierar).
P1000653Medium.jpeg

Jag gick som vanligt in i backen väldigt defensivt och var snart sist i kvartetten efter att ha blivit omkörd av någon som stannat och lättat på trycket inför backen. Den platsen höll jag hela vägen upp då jag verkligen höll igen vad jag kunde. Det man kan säga om backen är att även om den profilmässigt är tuff så är det bra asfalt vilket gör att det inte är några problem att stå upp så mycket man vill, något som underlättar för en ståcyklist som jag.

Det förekommer en del kurvor på väg upp. I dessa passade jag typiskt på att försöka få i mig någon klunk vatten för det var, framför allt, i de nedre delarna relativt varmt och även om jag inte gick speciellt hårt och försökte söka skugga i den mån det fanns sådan så var det rätt svettigt. Om man ignorerar kurvorna var det typiskt för brant för att jag skulle känna att det var klokt att försöka fiska fram kameran.

Är något kortare parti under de sex kilometerna där lutningen lugnar sig lite, men i övrigt maler den på uppför med konstant tvåsiffrig lutning i procent och det är nog denna ihållande branthet som gör att den ganska allmänt anses som den tuffaste stigningen som körts på girot rent profilmässigt. Är möjligt att detta gjorde att jag hade väl stor respekt för backen, men när jag kom upp till en högerkurva med bild på Gianni Bugno (finns längs vägen upp utplacerat bilder på utvalda framgångsrika cyklister) så började jag känna mig så pass säker på att jag skulle greja det att jag drog fram kameran och knäppte en bild.
P1000654Medium.jpeg

Lutar på skapligt en liten bit till men flackar sedan ut och började bli lite mer lättcyklat. Fick lite av en känsla “Var det inte värre än så där?”. Med det absolut inte sagt att backen inte är jobbig, det är den absolut. Jag var dock inställd på att jag åtminstone periodvis skulle behöva verkligen kämpa för att komma upp, sådär att varje tramptag är en kamp mot en vilja att låta latmasken vinna och ta en paus. Den känslan var jag dock aldrig riktigt nära. Det var jag förvisso aldrig på Punta Veleno heller, men där gjorde underlaget det ändå besvärligare så skulle jag ranka de två backarna skulle jag nog säga att Punta Veleno är en aning tuffare. Där skulle jag däremot säga att uppför Halltal var jag i slutet av det brantaste partiet klart orolig för att det skulle ta stopp p.g.a. det skulle fortsätta vara så brant att det inte fanns någon chans att undvika att ackumulera mer och mer mjölksyra. Sen är den backen inte lika lång vad det gäller riktigt brant lutning så det är svårt att riktigt jämföra.

Nåväl, med det brantaste gjort blev det fler tillfällen att plocka fram kameran under de sista kilometerna upp. Under dessa hinner man också avverka 3 tunnlar. De går att klara av utan framlysen vilket vi gjorde. Om det varit mulet och eländigt skulle jag dock inte haft något emot att ha en lampa för att se lite bättre.
P1000658Medium.jpeg

P1000660Medium.jpeg

P1000662Medium.jpeg

P1000665Medium.jpeg

P1000666Medium.jpeg

P1000668Medium.jpeg

En bild uppifrån toppen ner på de sista kurvorna.
P1000670Medium.jpeg

Då de andra fått vänta en liten stund på mig försökte jag att se till att vi kom iväg relativt snart. Vi tog nerfarten till Sutrio.
P1000673Medium.jpeg

Vi stannade dock till och tog något att dricka vid ett ställe någon kilometer ner i backen. Fortsatte sedan ner. Bjuder på några gabbeonska getter vi såg bredvid vägen.
P1000676Medium.jpeg

P1000678Medium.jpeg

P1000679Medium.jpeg

Från Sutrio var det väg SS465 i nordlig/västlig riktning som gällde. Efter några kilometer med slakmota blev det lite mer ordentlig backe.
P1000680Medium.jpeg

Var från Sutrio ungefär 7 kilometers klättring med 400 höjdmeter upp till Sella Valcada. Ett par kilometer var dock lite brantare med 9-10%. Ursprungsplanen var att i närheten av toppen ta av höger och köra upp vägen som går under namnet Monte Corstis i cykelkretsar även om man den inte leder upp till toppen på det berget. Är en väg jag är väldigt sugen på att cykla någon gång då det ser ut att vara riktigt fin utsikt från avsnittet högst upp där man har en ca 7 km lång “panoramaväg” runt 1900 möh. Tyvärr var dock klockan alldeles för mycket (fyra) för att det skulle vara vettigt att ge sig upp där med tanke på vilken tid det tagit oss att köra till Ovaro och att det säkert skulle innebära minst 1,5 timmars fördröjning jämfört med att som nu bara ta närmaste vägen tillbaka.
P1000681Medium.jpeg

P1000682Medium.jpeg

Inget speciellt att rapportera från resten av turen utan vi lastade på cyklarna direkt vi kom tillbaka och började återfärden. Blev ett stopp i San Candido på tillbakavägen för glass/dryck/något att tugga på. Flöt lite bättre trafikmässigt tillbaka till Bolzano så det blev middag på hotellet i vettig tid, något som inte kändes helt gjutet skulle bli fallet då vi lämnade Ovaro.

Profil och karta för cykelturen som genomfördes i moturs riktning.
Profil.JPG

Bele sa:
kart sa:
Punta Veleno - man blir trött bara av att se profilen. Lyser mycket rött där ?

+1 Det röda är dessutom ordentligt rött...
Tyskarna (quaeldich.de, f.ö. en utmärkt sajt om man gillar backar) har någon blandning av mörkt rött och svart för större delen av den tuffa delen av backen ...
Profil2.JPG

En liten bildmässig komplettering till lucka 22 med några bilder jag fick låna. Den mellersta är tagen under det branta partiet där jag inte lyckades ta några bilder.

Z1Medium.png

Z2Medium.png

VIRB0050Medium.jpeg

Mina kamrater var denna dag tillbaka till att köra Giro delle Dolomiti. Då de hade Passo dello Stelvio på schemat innebar det biltransport västerut bort till Prato allo Stelvio där etappen började och slutade. Jag passade på att åka med bort för att få en tur in i östligaste delarna av Schweiz.

Då vi lastat av cyklarna vid halv nio lämnade jag dem till sitt öde (etappstarten var utsatt till klockan nio) och trampade iväg norrut till Glorenza.
P1000685Medium.jpeg

P1000686Medium.jpeg

Jag tog vänster in på SS41 och började den långa klättringen upp genom Val Müstair/Münstertal. Från Glorenza är det 28 km upp till Passo Fuorn som ligger på 2149 möh. Detta innebär att man har ca 1200 höjdmeter att avverka. Det går dock i etapper med två flackare partier, dels på ca 1250 möh och dels en slakmota mellan 1600 och 1700 möh.

Första knappa milen cyklar man i Italien, men sen är det dags att passera gränsen till Schweiz.
P1000690Medium.jpeg

P1000691Medium.jpeg

Vägen är huvudsakligen skapligt bred, men genom några byar är den tämligen smal.
P1000695Medium.jpeg

P1000696Medium.jpeg

P1000699Medium.jpeg

På sista bilden ovan ser man avtaget till vänster upp mot Passo Umbrail och Passo dello Stelvio. Jag fortsatte dock rakt fram och in på för mig nya vägar. Inte så mycket att skriva om själva klättringen så jag nöjer med ett gäng bilder.
P1000700Medium.jpeg

P1000701Medium.jpeg

P1000703Medium.jpeg

P1000705Medium.jpeg

P1000709Medium.jpeg

På näst sista bilden verkar Dario Colognas fanclub varit ute. Han kommer f.ö. från denna dalgång. Uppe vid passet hade jag ett beslut att ta. Antingen kunde jag vända och cykla tillbaka ner och antingen åka tillbaka med de andra med bilen eller cykla tillbaka och ta Vinschgauer Höhenstraße på vägen, en klättring/väg som jag varit rätt sugen på, eller så kunde jag fortsätta ner på andra sidan, men då vara tvungen att ta mig tillbaka för egen maskin eller med hjälp av tåg. Då vädret var fint och det ändå kändes rätt OK valde jag att fortsätta ner på andra sidan.
P1000712Medium.jpeg

Var inte så mycket vatten i floden.
P1000713Medium.jpeg

Ett par kilometer ovanför avtaget till tunneln till Livigno höll de på och reparerade vägen så det blev lite grusväg.
P1000714Medium.jpeg

Är ett annorlunda landskap och annorlunda vegetation här jämfört med bort mot Bolzano. Som jag upplevde det började förändringen en bit innan jag kom upp till Passo Fuorn, men här nere var det väldigt påtagligt.
P1000717Medium.jpeg

P1000718Medium.jpeg

Efter avtaget mot Livigno är blev det lite klättring igen upp till Ova Spin, 1886 möh. Var ingen våldsam stigning dock då det var 150 höjdmeter på en halvmil. Sen gick det utför ner till Zernez där jag passade på att fylla på vattenflaskorna.
P1000723Medium.jpeg

I Zernez tog jag väg 27 norrut. Detta är en skapligt trafikerad väg som går genom Engadindalen där bl.a. St Moritz ligger. I dalen rinner också Inn, d.v.s. floden som längre ner rinner genom Innsbruck. Var på vägen till Susch ett par vägarbeten där trafiken bara släpptes på i en riktning åt gången.
P1000726Medium.jpeg

I Susch var det efter en dryg halvmil med svagt utför dags att åter koppla över till klättringsmod då jag tog av västerut in på väg 28. Susch ligger på drygt 1400 möh vilket gör att stigningen jag hade framför mig var på runt 950 höjdmeter fördelade på 13 km. Detta är också en väg med en del trafik då det är en förbindelse över till Davos och vidare västerut i Schweiz. Trots detta tycker jag att den var värd att cykla uppför då det framför allt under den andra halvan bjöds på en del fina vyer.
P1000728Medium.jpeg

P1000731Medium.jpeg

P1000737Medium.jpeg

P1000738Medium.jpeg

Klockan hade hunnit bli halv två innan jag var uppe vid Flüela pass.
P1000745Medium.jpeg

P1000746Medium.jpeg

Ytterligare en bildrik lucka som får avslutas i kommande inlägg.

In med en halv energikaka, på med västen och så bar det av nerför samma väg som jag kommit upp. Några bilder tagna under nerfarten.
P1000750Medium.jpeg

P1000753Medium.jpeg

P1000755Medium.jpeg

P1000756Medium.jpeg

P1000757Medium.jpeg

P1000761Medium.jpeg

När jag kom ner till Susch fanns ett alternativ till att åka tillbaka samma väg som jag kommit, nämligen att ta vänster och vid österrikiska gränsen sen tagit av och åkt via Nauders. Det hade dock blivit längre och även om jag i princip gillar nya vägar så kändes det i detta läge lugnast att ta den kända vägen, så jag tog höger.

På utfarten från Zernez såg jag detta släp. Tjeckisk cykelresearrangör!
P1000763Medium.jpeg

Tar lite blandade bilder från vägen upp till Passo Fuorn. Försökte se till att inte slarva bort alltför mycket tid och hålla någon form av tempo trots att jag i detta skede började bli lite seg. Jag var i detta skede helt inställd på att jag skulle ta tåget tillbaka till Bolzano från Sluderno, någon kilometer öster om Glorenza. För att hyggligt hinna i tid till middagen och framför allt för att inte riskera att behöva cykla i mörker från stationen i Bolzano behövde jag komma med ett tåg som gick 17.24 från Sluderno. När jag var uppe vid passet var klockan ganska precis fyra.
P1000764Medium.jpeg

P1000768Medium.jpeg

P1000772Medium.jpeg

P1000773Medium.jpeg

Från passet hade man fin utsikt bort mot vad jag tror är Ortles-glaciären.
P1000775Medium.jpeg

Ett par bilder på väg ner genom Val Müstair.
P1000777Medium.jpeg

P1000778Medium.jpeg

Har för mig att klockan var en bit före fem när jag kom ner till Sludernos järnvägsstation. Dock var det ett problem. Det fanns ingen öppen biljettlucka och den enda automat jag såg var en för stämpling/validering av biljetter. Var inte så långt ner till nästa station i Sonding så jag tog mig ut på stora vägen och trampade ner dit. Samma visa där med noll möjlighet att inhandla biljett. Började nu bli lätt irriterad och lite stressad. Hade verkligen ingen lust att missa 17.24-tåget då det var två timmar till dess att nästa tåg skulle gå. Började räkna lite och insåg att alternativet i så fall skulle vara att cykla tillbaka till hotellet vilket jag räknade med skulle innebära kanske nio mils ytterligare cykling. Då det börjar mörkna vid nio skulle jag behöva göra sträckan på 3,5 timmar. På pluskontot var att jag befann mig på drygt 900 möh och hotellet ligger på knappt 300 möh och det, bortsett från backen upp till hotellet väsentligen är platt eller utför. På minuskontot hade jag:

Jag hade gjort 15 mil och en bit över 3000 höjdmeter och inte var direkt fräsch
Jag skulle antingen behöva ta bilvägen vilken är ganska tungt trafikerad eller leta mig till cykelbanan och ta denna utan att ha exakt koll på vilka eventuella extrakrokar den skulle kunna ta första delen ner till Coldrano. Från Coldrano hade jag cyklat den tidigare visste att den går att ta sig fram hyggligt effektivt på
Det denna dag, blåste motvind på väg ner genom dalen, något som är vanligt på eftermiddagarna på sommaren.
Jag skulle behöva stanna någonstans för att få någon form av energi om soppatorsk inte skulle vara ett troligt resultat.

Trampade vidare ner till stationen i Oris och där fanns det till min glädje en automat i vilken jag lyckades lösa biljett för mig och cykeln. Biljettvalen lyckades jag inte helt bli klok på. Eventuellt har jag ett biljett med en del pengar kvar på. Nåväl, jag var rätt lättad när jag hade min biljett och jag såg tåget komma in till stationen, några minuter sent.

Är inget direkt racertåg utan det tar ca 1.20 till Merano där det är en bra stunds väntan på nästa tåg och sedan närmare tre kvarts resa ytterligare till Bolzano. En bild från tågfönstret på väg ner till Merano.
P1000781Medium.jpeg

På resan ner till Merano började jag fundera på om det inte var lika bra att cykla därifrån istället för att där vänta på tåget till Bolzano. Är drygt 3 mil mellan Merano och Bolzano och även med lite motvind borde det inte vara någon tidsförlust att cykla istället för att ta tåget. Så, när tåget kom till Merano tog jag cykeln och trasslade mig igenom staden. Har cyklat igenom den ett antal gånger men jag är fortfarande inte helt säker på vägen och kommer ofta lite olika vägar. Denna gång tror jag att jag kom en relativt bra väg bort till Via Roma varifrån jag vet att man kan ansluta till cykelbanan som leder till Bolzano och som är ett mycket bra alternativ till bilvägen då man slipper trafiken och den knappast är längre än bilvägen. När jag väl kom ner på cykelbanan så försökte jag hålla ett skapligt tempo. Efter ett tag fick jag syn på någr andra cyklister lite lägre fram och jag ökade farten lite så att jag efter en liten stund kom ikapp. Kändes konstigt nog ganska bra så jag fortsatte trampa på och lyckades hålla lite drygt 30 km/h trots motvinden och ganska många timmars trampande tidigare under dagen. Oftast brukar jag hamna i någon sorts zombiecykling i dessa lägen och mest klara av milen i tämligen modest fart även med mina mått mätt.

I närheten av Ponte Adige, strax väster om Bolzano, är man tvungen att korsa järnvägen. Precis när jag närmar mig övergången så går bommarna ner.
P1000782Medium.jpeg

Står och väntar några minuter. Inget tåg kommer. Dröjer ytterligare några minuter innan tåget dyker upp. Tänker att det var ju lite onödigt att skicka ner bommarna i så god tid samtidigt som jag förbereder mig för att ge mig iväg. Bommarna går dock inte upp utan fortsätter att vara nere. Går en minut, två minuter, inget händer. Börjar fundera lite på om det är något strul med bommarna. Står dock ett par andra cyklister bredvid mig som ser ut att kunna vara lokala förmågor och de gör inget sken av att försöka åka ut på bilvägen och ta den, så jag fortsätter vänta. Alltid svårt att veta hur länge man står och väntar, men mindre än fem minuter kan det aldrig ha varit mellan tågen, för det dyker efter en stund upp ett tåg till. Detta tåg är jag rätt säker på var det som jag hade kommit med om jag bytt tåg i Merano. När det tåget passerat går dock bommarna upp rätt raskt och jag kan ta mig in till och genom södra delen av Bolzano och vidare till hotellet. Har för mig att klockan var tio/kvart över åtta när jag drällde in på terassen där övriga gänget satt och åt middag. Då menyn var rätt likartad från dag till dag bad jag dem beställa åt mig medan jag gick ner och tog en snabb dusch. När jag kom tillbaka upp stod mat och dryck på bordet och det var bara att börja lassa in. Var rätt hungrig så det satt fint med mat efter resans längsta cykeldag.

Höjdprofil och karta för huuddelen av turen:
Profil1.JPG

Kart och profil för hemcyklingen från Merano:
Profil2.JPG

Ska försöka hinna få till följande dags cykling också idag. Om det inte går får den dagen ingå i sista luckan som jag hoppas hinna fixa imorgon bitti/fm.

Tusen tack, Göran, för att du tar dig tiden att skriva kalendern! Tillsammans med rapportering från RAAM och liknande är det årets happyhöjdpunkt! Dessutom en lysande inspiration!

God Jul!

Avslutning av 23:e och näst sista luckan.

Denna dag var det dags för lite mer tågåkning, närmare bestämt så tog jag tåget från Bolzano upp till Fortezza där jag bytte till tåget som går österut i Pustertal. Klev av i San Candido efter en resa med ganska måttligt med andra resenärer och där jag suttit och småslumrat till och från. Började märkas att det var i slutet av resan och det varit mycket cykling och vissa nätter inte fullgott med sömn p.g.a. de tidiga morgnarna. Var soligt och fint.
P1000783Medium.jpeg

Tog cykelbanan som går parallellt med stora vägen mot Lienz. Är på det stora hela utför så det blev en ganska lugn inledning ner till Sillian.
P1000786Medium.jpeg

I Sillian tog jag av norrut och det började gå uppför. Efter drygt 4 km kom jag upp till Außervillgraten.
P1000790Medium.jpeg

Tog där av höger och fortsatte upp genom Winkeltal. Var inte speciellt brant. Passerade en del fina hus.
P1000793Medium.jpeg

Såg även en gammal kvarn.
P1000796Medium.jpeg

Efter Reiter blev det grusväg.
P1000802Medium.jpeg

Inledningsvis var det klart hanterbar lutning. Efterhand kom dock lite mer lutning och vägen var inte i absolut toppskick. Kom upp förbi någon gård med rätt stora ängar.
P1000805Medium.jpeg

Efter det tog det tuffaste partiet vid där det var så pass brant att jag fick ta i rätt bra för att ta mig upp. När det värsta var gjort men det ändå lutade skapligt kom en traktor som var tillräckligt bred i förhållande till vägen för att jag inte skulle ha lust att försöka möta denna med tanke på att det egentligen bara var i hjulspåren det var hyggligt bra att cykla, så jag stannade till och släppte förbi traktorn.
P1000807Medium.jpeg

Fortsatte sedan uppåt mot mitt mål.
P1000808Medium.jpeg

P1000811Medium.jpeg

Mellan där de två bilderna ovan är tagna är det ett andra lite brantare avsnitt, dock inte lika brant som det första. Efter den branten är det inte långt kvar till Volzeinerhütte efter vilken det slutligen inte längre är möjligt att fortsätta vidare med racer, åtminstone för normala cyklister.
P1000816Medium.jpeg

Kändes som att det var regn på väg så jag blev inte särskilt långrandig innan jag styrde kosan nedåt igen.
P1000814Medium.jpeg

Kom några stänk på vägen ner, men det blev inte mer än så. Några bilder från nedfarten.
P1000818Medium.jpeg

P1000819Medium.jpeg

P1000820Medium.jpeg

P1000821Medium.jpeg

P1000822Medium.jpeg

När jag kom ner till Außervillgraten hade jag planerat att ta höger och åka in i Villgratental. När jag tittade inåt dalen låg det dock riktigt mörka moln och det såg ut att bara vara en tidsfråga innan det skulle börja regna.
P1000824Medium.jpeg

Det andra alternativet var att åka upp till Thurntaler Rast, en stigning på drygt 6 km med snittlutning på över 11%. Här är jag så här i efterhand lite oklar på om jag bedömde det som regnrisk uppåt det hållet också eller om det var att jag var trött som gjorde att jag hoppade det och beslutade att åka tillbaka mot Italien och San Candido. På vägen ner såg jag någon som höll på med borgrenovering.
P1000825Medium.jpeg

Jag hade en fjärde tänkbar backe inplanerad för turen i form av att från Prato alla Drava köra upp en väg på norra sidan om Pustertal och följa den västerut och sen komma ner i San Candido-trakten. Den vet jag dock att jag skippade för att det var mörka moln uppåt bergen.

Kom med ett tåg som gick strax efter klockan två från San Candido. Nere i Fortezza är man tvungen att byta tåg och här var jag lite seg i skallen. Det är inte så många minuter man har på sig att byta och man måste ner i underjorden för att komma till en annan plattform. På monitorerna såg jag att ett tåg skulle komma in om några minuter, men det skulle gå till Bologna, vilket jag fick för mig var fel och att tåget jag skulle med borde gå till Merano. Många tåg gör det så det var inte totalt galet tänkt, men det hade i detta fall gått utmärkt att ta Bologna-tåget.

Hur som helst, jag hade inte lust att vänta på nästa Merano-tåg så jag beslutade mig för att istället cykla tillbaka till hotellet från Fortezza, lite grann som straff för att det kändes som att jag låtit latmasken vinna. Jag vet att det ska gå en cykelbana från Brennerpasset, förbi Bressanone och Bolzano och vidare ner mot Verona/Gardasjön. Har dock aldrig cyklat den uppe i dessa trakter så jag tog bilvägen ner mot Bressanone. När jag tittar på kartan i efterhand ser jag att cykelbanan går förbi stationen i Fortezza, men jag var inte riktigt med på noterna där så det blev några kilometer på bilvägen innan jag kunde svänga in på cykelbanan som då gick bredvid bilvägen. Är inte helt säker på om det var någon omläggning, om jag kom fel eller om det helt enkelt är en bit på cykelbanan som är grusväg här. Hur som helst så var det bara att bita ihop och köra på ner till Varna där det åter blev asfalt.

Jag hade här ledsnat lite och beslutade mig för att ta bilvägen ner till Ponte Gardena-trakten varifrån jag vet att cykelbanan är klart brukbar. Bilvägen är SS12 är hyggligt trafikerad, men den funkar för ren transportcykling. Strax efter Ponte Gardena dök jag in på cykelbanan som planerat och följde den ner till Bolzano. Passerade på vägen en kvinnlig rullskidsåkare där det såg ut som hon visste vad hon pysslade med - bra tryck i stakningen! Några bilder från detta parti (dock utan rullskidåkerskan).
P1000830Medium.jpeg

P1000831Medium.jpeg

P1000832Medium.jpeg

Kom tillbaka till hotellet runt sexsnåret vilket gav mig en timme till middagen.

Profil och karta för första delen av dagens tur:
Profil1.JPG

Och för den andra delen:
Profil2.JPG

Blev samma tåg som föregående tåg, d.v.s. upp till Fortezza och byte där för vidare färd österut genom Val Pusteria. Denna lördagsmorgon var det dock mycket folk på tåget och även ett större gäng italienska män i övre medelåldern som hade el-mtb.
P1000835Medium.jpeg

Var även en hel del människor som jag är rätt säker skulle turistcykla på cykelbanan i Val Pusteria. Jag klev denna dag av någon station tidigare, nämligen i Toblach/Dobbiaco. El-mtb-åkarna tyckte tydligen att de gjort tillräckligt för att förtjäna en fika så de dök direkt in på ett fik. Jag hade dock inte tid för sånt utan gav mig iväg. Försökte hålla rätt skaplig fart då jag cyklade söderut i riktning mot Cortina d’Ampezzo.
P1000840Medium.jpeg

P1000842Medium.jpeg

Passerade efter 40 minuters trampande Passo Cimabanche, en slakmota med 300 höjdmeter som tas under 16 km. Jag lämnade i och med Trentino Alto Adige bakom mig och kom in i Veneto.
P1000844Medium.jpeg

Sen var det utför och platt ner till Cortina, som ligger på ungefär 1200 möh.
P1000845Medium.jpeg

Från Cortina var det åter dags för klättring och nu lite mer ordentlig sådan. I det här läget började jag också behöva komma till ett beslut kring vad jag skulle köra för tur denna dag. Huvudmålet var att komma upp till Passo Giau, ett av de mer kända passen i Dolomiterna som jag inte hade varit upp till tidigare. Efter föregående dags latmaskande där det lite grann kändes som att motivationen också varit en bristande faktor hade jag lagt upp några olika alternativ kvällen innan. Det kortaste alternativet var att från Cortina cykla direkt upp till Passo Giau, vända och ta mig tillbaka till Dobbiaco samma väg som jag kommit. Det alternativet var avsett om jag kände att jag kände mig som dagen innan. Ett lite mer ambitiösa alternativet var att vid avtaget mot Passo Giau som kommer vid Pocol på strax 1500 möh istället fortsätta upp till Passo Falzarego och därifrån åka ner till Cernadoi och vidare bort till Selva di Cadore och ta Passo Giau från andra sidan samt återvända till Dobbiaco enligt samma rutt som i grundalternativet. Det som framför allt lockade med detta alternativ var att den sidan av Passo Giau är lite tuffare. Ett sista alternativ var att som i grundalternativet cykla direkt upp till Passo Giau från Cortina men sen skippa tågåkandet på tillbakavägen och istället cykla tillbaka till hotellet över bergen. Detta alternativet var det som skulle ge den längsta dagen. En fördel var att jag skulle slippa ett par timmar på tåget, och en fördel inte minst som det verkade vara mycket mer människor på dessa tåg på lördagar.

Jag beslutade mig för att köra direkt upp till Passo Giau och där känna efter hur det kändes. Det hade dittills känts riktigt bra och vädret var fint så jag var rätt sugen på det längre alternativet. I bakhuvudet hade jag dock att om det i de lite brantare delarna upp till Passo Giau började gå väldigt trögt så hade jag i form av grundalternativet något att falla tillbaka på.

Är verkligen vacker utsikt när man klättrar uppför från Cortina.
P1000848Medium.jpeg

Efter avtaget vid Pocol där jag tog av från SR48 och in på SP638 så gick det lite utför. Man hade här sikt upp mot Cinque Torri, en ganska känd klippformation.
P1000852Medium.jpeg

Apropå vägnummer kanske det kan vara lite intressant att veta att det finns (åtminstone) fyra olika typer av vägnummer i Italien. Först har man de stora motorvägarna, autostradorna som har vägnummer med A i början. Därefter kommer de som heter SS i början, vilket står för Strada Statale, d.v.s. riksväg. Därefter kommer SR-vägarna som är regionala vägar (Strada Regionale), vilket på svenska kanske skulle kunna motsvaras länsväg men det begreppet tror jag även inkluderar det som i Italien kallas Strada Provinciale, d.v.s. SP-vägar.

Efter detta stickspår, åter till cyklingen. Första delen av klättringen från efter Pocol går huvudsakligen i skog.
P1000858Medium.jpeg

Jag märkte efter någon kilometer att jag var lite väl entusiastisk med farten och slog av lite för att inte riskera att bränna mig totalt. Backen var som sådan rätt varierande med både brantare partier och lite mer lättcyklade vilket gjorde att det var svårt att hitta någon riktigt bra rytm. Vartefter man kom högre upp glesade skogen ut.
P1000861Medium.jpeg

P1000862Medium.jpeg

Det var dock först runt 2100 möh som det kändes som man verkligen var över trädgränsen. Däruppe var det riktigt fint.
P1000864Medium.jpeg

P1000865Medium.jpeg

P1000867Medium.jpeg

På den sista bilden ser man sista meterna upp till passet.
P1000871Medium.jpeg

P1000872Medium.jpeg

P1000873Medium.jpeg

P1000874Medium.jpeg

Som synes var det extremt gott om motorcyklister. Den näst sista bilden ovan är tagen neråt andra sidan än den jag kom upp. Den sista bilden är tagen bort mot Marmoladaglaciären. Då klockan bara var kvart i ett när jag kom upp till passet och det även om det gått lite segare sista kilometerna upp än i början av stigningen kändes rätt bra beslutade jag mig när jag såg att det såg ut att vara fint väder västerut att skippa tåget och cykla tillbaka till hotellet.

Gav mig därför av ner mot Selva di Cadore. Om man ska klassificera fordonen jag mötte på väg ner ledde motorcyklarna klart. Därefter kom de pedaldrivna cyklarna på en god andraplats medan bilarna var sist. Tror inte jag såg någon buss på vägen ner. Måste erkänna att jag blev lite sugen på att cykla upp den vägen. Var inte aktuellt denna dag, men om tillfälle ges någon gång i framtiden kommer jag att försöka göra det.
P1000876Medium.jpeg

P1000877Medium.jpeg

Kom efter ett tag ner till Selva di Cadore.
P1000878Medium.jpeg

Fortsatte där nerför väg SP20 till Caprile. Den går genom en några hundra meter lång rak tudelad tunnel utan belysning. Hade så här i efterhand inte varit helt fel att ha ett framlyse för det var en bit i tunneln där åtminstone jag hade svårt att riktigt urskilja om det fanns något på vägbanan så det blev mer att ligga mitt i vägbanan för att undvika eventuellt skräp/stenar i kanten och hoppas att det inte skulle finnas något värre hinder. Gick bra, men det kändes lite dumt så jag kommer nog att till nästa cykelresa försöka skaffa ett litet lätt batteridrivet framlyse som man kan ha för att åtminstone få ledsyn i tunnlar. Behöver inte vara något kraftigt lyse eller ha någon lång brinntid. Det handlar ju bara om någon kort stund och bara för att se om det finns allvarliga hinder, vilket gör att navgenerator, vilket för mig känns som en attraktivare lösning om t.ex. man ska cykla i mörker. Å andra sidan är mörkercykling på alpvägar inte direkt något som lockar.

Ytterligare en bildrik lucka som avslutas i kommande inlägg.

Avslutning av lucka 24.

I Caprile var det inte många meter platt innan det var dags att slå om till klättring igen. De första fyra kilometerna upp till Sottoguda är inte alltför tunga.
P1000881Medium.jpeg

P1000882Medium.jpeg

I Sottoguda var det dags för en liten variation på backen jämfört med när jag cyklade upp här första, och dittills enda, gången. Då var backen med på en etapp på Giro delle Dolomiti och vi hade tidtagningssträcka från Malga Ciapela upp till toppen vilket är Passo Fedaia; se https://happyride.se/forum/read.php/1/1926064/1934331#msg-1934331 Den sträckan är rätt tuff med 11% snitt i en halvmil och framför allt är den psykiskt knäckande inledningsvis då det börjar med 2,5 km där vägen bara böjer lite svagt på ett par ställen. Vet att jag inte såg mycket annat än asfalten några meter framför framdäcket då jag körde denna sträcka på loppet. Detta var en bidragande faktor till att jag ville åka denna backe igen. En annan var just den variation från Sottoguda som jag nämnde. Huvudvägen går där upp genom en tunnel medan den gamla vägen går genom en smal ravin, Serrai de Sottoguda. Vägen är avstängd för biltrafik och man får betala en slant (2,50 euro om jag minns rätt) för att cykla upp (för cyklister är backen bara öppen i uppförsriktning medan gående kan välja om de vill gå uppför eller nerför backen.

Ett gäng bilder från passagen upp genom ravinen. Den är dock häftigare i verkligheten än vad jag lyckats fånga på bild och jag rekommenderar verkligen att ta denna väg istället för huvudvägen om man ska cykla upp till Passo Fedaia.
P1000884Medium.jpeg

P1000888Medium.jpeg

P1000889Medium.jpeg

P1000893Medium.jpeg

P1000895Medium.jpeg

P1000898Medium.jpeg

P1000904Medium.jpeg

Tilläggas bör att det är periodvis skapligt brant upp genom ravinen, så några av bilderna kostade på i form av mjölksyra i låren då jag verkligen ville ta bilderna men inte ville stanna.

Den långa raksträckan från Malga Ciapela är i sig inte så mycket att se. Bilden visar slutet på den.
P1000907Medium.jpeg

Efter den blir det lite mer kurvigt och det bjuds på lite intressantare vyer.
P1000908Medium.jpeg

P1000909Medium.jpeg

P1000911Medium.jpeg

P1000913Medium.jpeg

P1000914Medium.jpeg

Efter själva passet åker man längs dammen en bit innan det bär av utför ner mot Canazei.
P1000917Medium.jpeg

P1000920Medium.jpeg

P1000921Medium.jpeg

P1000922Medium.jpeg

Jag åkte ut en sväng på den västra dammbyggnaden.
P1000924Medium.jpeg

P1000927Medium.jpeg

Klockan var nu kvart i tre och det var fortfarande ett antal mil kvar tillbaka till hotellet så det var bara att bege sig utför. Blev ett kort stopp vid ett vägarbete på väg ner från Passo Fedaia. Försökte sen hålla skaplig fart ner genom Val di Fassa. Lite oroväckande blev det mörkare och mörkare ju längre ner jag kom. Mellan Moena och Predazzo kom också en skur. Lyckligtvis höll den bara i sig några kilometer. Hann dock bli rejält blöt. Efter Predazzo tog jag väg SS48 genom Tesero och Cavalese istället för SP232 nere i dalen vilken f.ö. inleds med en tunnel med cykelförbud. Ska finnas en cykelbana som går parallellt med vägen nere i dalen men man måste svänga av i Predazzo för att komma på den om jag fattat det rätt och jag var inte sugen på att försöka leta på den utan ville mest få turen avklarad då den roliga klättringen var gjord. När jag åkte bort mot Cavalese såg det väldigt mörkt ut framåt mot Passo San Lugano, ett litet pass (från Cavalese-sidan) som man passerar på väg ner till Ora och Val d’Adige. Lyckligtvis blev det dock inget av det utan jag kunde genomföra resten av turen utan mer regn. Då jag cyklat denna väg ganska många gånger och den inte är den mest spektakulära blev det bara en bild tagen, nämligen då jag stannade till vid utsiktsplatsen ovanför Ora för att få lite lucka till en bilkaravan jag hamnat bakom.
P1000929Medium.jpeg

Det är lite synd att det är så mycket trafik på denna väg för utförskörningen är verkligen trevlig. Dock så håller man lätt högre fart än försiktiga bilister och dessa bilister samlar ofta på sig längre karavaner med bilar. Att ligga efter en sådan och bromsa fälgarna varma är inte så lattjo. Ett trick är att stanna och vänta tills nästa långsammare bil börjar närma sig och sticka iväg strax innan den kommer fram. Då brukar man kunna få några kilometers hyggligt fri körning utför.

Från Ora hade jag den sedvanliga eftermiddagsmedvinden upp mot Bronzolo. Är verkligen en skön boost att kunna hålla 40-45 km/h i några km där i slutet av en dagsetapp.

Var tillbaka på hotellet vid kvart över sex och var därmed klar med årets alpcykling. Kände mig rätt nöjd med att jag valt att inte vika ner mig utan avsluta resan med en ordentlig dagsetapp och dessutom kändes det lite symptomatiskt med tanke på antalet tuffa backar på resan att som sista backe ha Passo Fedaia som anses som en relativt tuff sådan (räknar inte Passo San Lugano då det mest är en slakmota från Cavalese-hållet).

Var, som jag tror jag nämnt, tionde gången jag var nere i dessa trakter och cyklade och även om första gången fortfarande är den som kanske var häftigast, dels för att det var nytt för mig och dels för att det var en tuff upplaga på loppet och många häftiga backar, så går denna resa helt klart in högt på listan om jag skulle försöka ranka mina alpresor. Dels var det första gången jag varit nere i två veckor och dels har jag aldrig kört så många tuffa backar och dessutom en hel del med riktigt fina vyer.

Karta och profil för turen:
Profil.JPG

I och med detta så årets julkalender i stort sett avslutad. Kommer en kort liten epilog om några dagar, mest för att knyta ihop säcken för den andra resan. Den kommer dock inte att inkludera något mer cyklande.

Jag skulle i och med detta vilja önska alla happyiter en god jul och ett gott nytt (cykel)år.

Senast ändrad:
Tack för en fantastisk julkalender! Helt otroligt fint. Vilka backar då. Bra jobbat! God jul och gott nytt cykelår!

Nyss hemkommen från säsongens längdskidpremiär var det härligt att få läsa dagens lucka som gick genom klassiska skidtrakter med orter som Toblach, Cortina, Cavalese, Moena och Canazei :-)
Även jag får tacka för en, återigen, fantastisk julkalender! Stort tack och god jul!

Tack för 24 fina berättelser och god jul på dig!
Passo Fedaia ska lägga in i att köra hinken till sommaren. Du har verkligen en rejäl databas med backar i mina favorit trakter.

Inspirerande sista tur i mitt favoritområde sommar som vinter - Dolomiterna. Nyfiken fråga. Vad kostar tågen du nyttjar?

Bolzano-Rovereto har jag för mig kostade knappt 10 euro enkel väg. Sen behöver man en biljett för cykel men den gäller ett dygn och kostar inte så många euro.

I området från Trento och norrut finns dock något med trenitalias system överlappande eget sydtyrolskt system. Där kunde man köpa dagsbiljetter för person resp. cykel. Tror det var 8 euro för cykel och 15 euro för person. Fanns även andra varianter. Blev ärligt talat inte helt klok på hur det funkade. Stationen i Bolzano är så stor att den typiskt har bemanning så jag köpte huvudsakligen biljett i luckan där och litade på att de gav mig det billigaste alternativet.

Hittade en bild som visar att det råder cykelförbud åtminstone runt delar av Männlichen och därmed sannolikt Grosse Scheidegg. Gissar på att det avser vandringslederna, tex mellan Männlichen och Grosse Scheidegg. Bifogar även en bild som visar vägen upp till Männlichen. Det ser ut att vara asfalt en ganska bra bit, så det går nog bra att ta racern och man kan tänka sig att gå en bit.

Bilagor

• P1040308.JPG
    P1040308.JPG
    301.5 KB · Besök: 98
  • P1040315.JPG
    P1040315.JPG
    296.4 KB · Besök: 86
Tillbaka
Topp