7 eller 13 pols koppling på cykelhållare

Vegar

Medlem
Hej
Mekonomen säljer ut Thule VeloCompact rätt billigt nu för tiden runt Göteborgsområdet. Men det är 7-pols koppling och inte 13. Nu kan jag såklart fixa en adapter men finns det någon orsak att inte välja 7-pols?

Och om någon har synpunkter kring denna cykelhållare så ge mig era tankar.

Vegar sa:
Hej
Mekonomen säljer ut Thule VeloCompact rätt billigt nu för tiden runt Göteborgsområdet. Men det är 7-pols koppling och inte 13. Nu kan jag såklart fixa en adapter men finns det någon orsak att inte välja 7-pols?

Och om någon har synpunkter kring denna cykelhållare så ge mig era tankar.

Stod i samma tankebanor när jag köpte min Velocompact. Jag köpte 7-polig och slängde på en adapter. Funkar kanon. Glöm inte att beställa regskylt däremot för det är lätt att glömma av bara farten.

Som sagt adapter finns ju, det du tappar egentligen är ett eventuellt backljus (förutsatt att du har 13 pol på bilen). Sedan tappar du ifs strömmatning, både konstant och via tändning, men det är ju inget du har någon nytta av på ett cykelställ.

Har 13-pol på bilen. Hörde något om att man behöver backljus om man skall till Tyskland eller vad det var. Bör ju sjukt nära Danmark men inte har jag haft behöv för att ta med cykel till Tyskland förut. Men det är ju alltid så när man skall handla något att man skall ta höjd för allt onödigt..

Med 7-poligt får man välja mellan dimljus och backljus. Övriga funktioner har man ingen nytta av på ett cykelställ.

Vegar sa:
@grenhall hade du funderingar på andra cykelhållare? Och varför valde du just den?

Jag funderade på andra men valde Velocompact 3 tror jag den heter. Det är den för 3-4st cyklar. Stor men robust. Har haft den i 1,5 år nu och är otroligt nöjd. Lite mek med att få på 3 fullstora MTB men med lite trasor mellan så cyklarna inte står och skaver så går det också.

Valde den för att 13-poliga var onödigt dyr och för att Thule är bäst. Objektivt va? :)

Vegar sa:
Har 13-pol på bilen. Hörde något om att man behöver backljus om man skall till Tyskland eller vad det var. Bör ju sjukt nära Danmark men inte har jag haft behöv för att ta med cykel till Tyskland förut. Men det är ju alltid så när man skall handla något att man skall ta höjd för allt onödigt..

Det går ju alltid att byta kontakt på stället och dra en extra tråd till lampan om det skulle bli aktuellt.

Jsg rekommenderar alltid att byta till rätt kontakt även om man inte drar extra trådar för funktion. Skönt att inte mickla med adapter.

marr sa:
Jsg rekommenderar alltid att byta till rätt kontakt även om man inte drar extra trådar för funktion. Skönt att inte mickla med adapter.

+1, det är ju rätt enkelt att byta på sladden på stället, skönt med 13-polig kontakt att den har bajonettfattning som sitter lite bättre.

Tack för alla bra svar. Känns som det kan funka. Och då byta kontakt till 13-pol. Kommer jag kunna fixa det lätt själv även om jag aldrig gjort det? Jag har inte tummen mitt i handen och har ju skruvat på enklare elgrejer, men aldrig en sådan här kontakt. Borde kanske finnas något kopplingsschema på nätet på hur man gör.

Vegar sa:
Tack för alla bra svar. Känns som det kan funka. Och då byta kontakt till 13-pol. Kommer jag kunna fixa det lätt själv även om jag aldrig gjort det? Jag har inte tummen mitt i handen och har ju skruvat på enklare elgrejer, men aldrig en sådan här kontakt. Borde kanske finnas något kopplingsschema på nätet på hur man gör.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/7f957a3f32-jpg.131371/

Annars så brukar det följa med i förpackningen. Det är enkelt att byta kontakt och det kommer du att klara.

Tillbaka
Topp