"Måste ha" verktyg och redskap för att bygga cykel hemma.

Trengil

Medlem
Hej mina vänner

Då jag blivit belagd med träningsförbud ett par månader (hjärtmuskelinflammation) så tänker jag att ett utmärkt sätt att både stilla cykelabstinensen och lära mig något nytt vore att bygga mig/renovera en cykel!

Jag är alltså helt grön på detta och har tummen mitt i handen, men fan om man inte kan lära sig det mesta med Google, Youtube och Happy.

Steg 1. Jag har en ganska "standard" verktygslåda här hemma, de flesta fasta nycklar etc samt lite annat t.ex momentnyckel. Vilka verktyg och redskap skulle ni som har lite mer erfarenhet av byggen säga är oumbärliga för ett bygge?

Tanken är att bygga en racer/gravel, så ser inget behov av MTB-specifika verktyg (för gafflar etc).

Fridens liljor!

Jag rekommenderar att ha ändamålsenliga verktyg för att pressa i och ur lager. Slå INTE på lager. Det kan tyckas vara sura pengar för verktyg som man inte använder så ofta, men ett snett eller stukat lager lever inte så länge.

Tråkigt med sjukdom, men kul med cykelbygge.

Du är inne på helt rätt spår. Själv kunde jag knappt fixa en punktering för ett år sedan, men bestämde mig sedan för att lära mig meka. Har byggt två cyklar sedan dess, och skruvat på en rad andra. YouTube är verkligen guld värt, tillsammans med all kunskap som finns härinne :-)

Hursomhelst så kommer man mycket, mycket långt med insexnycklar. Välj några med kvalitet för att undvika rundning av både skruvskallar och nycklar. Bra bitssatser och multiverktyg i all ära, men ett par nycklar med bättre räckvidd för att t.e.x. komma åt att skruva fast styrets reglage är i princip ett måste. (T-handtag är sällan fel).

Fasta nycklar har du redan för de få gånger de används på en racer.

Kedjebrytare kommer du behöva. En rörkap för kapning av gaffelrör är inget måste (fungerar med lämplig såg annars), men väldigt bekvämt och billigt i inköp. En fil/slippapper för att snygga till det hela är heller inte fel.

I övrigt så är rådet att undvika färdiga verktygsset och istället köpa det du behöver när du väl behöver det. Detta främst av två skäl:

1. Finns en uppsjö olika standarder gällande alltifrån vevlager till kassetter och styrlager. Risken är överhängande att hälften av verktygen i ett set förblir oanvända.

2. Tveksam kvalitet på verktygen i många fall. I synnerhet från lågprisvaruhusen.

Själv lydde jag inte detta universalråd. Gjort är gjort, men jag hade tjänat både tid och pengar på att göra rätt från början.

Lycka till!

Trengil sa:
Hej mina vänner

Då jag blivit belagd med träningsförbud ett par månader (hjärtmuskelinflammation) så tänker jag att ett utmärkt sätt att både stilla cykelabstinensen och lära mig något nytt vore att bygga mig/renovera en cykel!

Jag är alltså helt grön på detta och har tummen mitt i handen, men fan om man inte kan lära sig det mesta med Google, Youtube och Happy.

Steg 1. Jag har en ganska "standard" verktygslåda här hemma, de flesta fasta nycklar etc samt lite annat t.ex momentnyckel. Vilka verktyg och redskap skulle ni som har lite mer erfarenhet av byggen säga är oumbärliga för ett bygge?

Tanken är att bygga en racer/gravel, så ser inget behov av MTB-specifika verktyg (för gafflar etc).

Fridens liljor!

Om du på riktigt har tummen mitt i handen kommer det att bli dyrt , finns mycket på en cykel som går att skruva sönder .
Om du har lätt att ta till dig instruktioner och sen också följa dom så är det mkt enkelt att skruva med en cykel , finns dessutom informativa instruktioner på Youtube för det mesta skulle jag tro .
Jag skulle rekommendera dig att skaffa en momentnyckel direkt eftersom du sannolikt annars drar allt för hårt , finns smutta relativt billiga . Om du tänkt montera pressade lager själv , se SLI:s inlägg .

M

Jag tog min cykel till LBS för att pressa lager.
Övriga specialverktyg är sådant som är bra att ha ändå:
Kassettverktyg.
Luftningskit (om du tänker dig skivbromsar).
Bra tång för att klippa vajrar och höljen.
Kedjeverktyg.

Som flera andra varit inne på skulle jag se till att skaffa något att pressa lager med. Samt bra insexnycklar. Har du shimano-nav är det riktigt gött med vettiga konnycklar.

Det viktigaste skulle jag dock säga är att du har ett bra mekställ. Det gör det väldigt mycket bekvämare och lättare att jobba med cykeln. Det kommer säkert någon och säger att det är helt onödigt, men de flesta håller nog med mig.

Vart pressar man lager på en räser?
(Om man renoverar nav ja, eller om man byter pressfit vevlager ja. Men mer? Ytterst sällan styrlager.)
Man klarar sig bra med en uppsättning bra insexnyckla, en uppsättning bra torxnycklar, kassettverktyg, kedjepiska, vajer/hölje -tång (en bra!), lite allmänna småtänger och mejslar samt - om man ger sig på vevlager - nyckel eller skruv/brickor för det. Eltejp och bra kniv använder man (jag) förvånansvärt ofta :-)

emmer sa:
Vart pressar man lager på en räser?
(Om man renoverar nav ja, eller om man byter pressfit vevlager ja. Men mer? Ytterst sällan styrlager.)
Man klarar sig bra med en uppsättning bra insexnyckla, en uppsättning bra torxnycklar, kassettverktyg, kedjepiska, vajer/hölje -tång (en bra!), lite allmänna småtänger och mejslar samt - om man ger sig på vevlager - nyckel eller skruv/brickor för det. Eltejp och bra kniv använder man (jag) förvånansvärt ofta :-)

Inte jätteofta kanske, men när man väl ska göra det så är det skönt med en bra press. Det kan ju vara gängstång och muttrar/brickor, men nånting iaf. Om det är en cx så går den kanske i lite skitigare förhållanden än en ren racer. Men det ska erkännas att jag utgick ifrån hur ofta jag använder den och jag gör det ju oftast på våra heldämpade hojar.

Ett riktställ och bra ekernycklar.

På det hela taget känner man sig som kung när man "kan" bygga hjul... då gör det inget om man inte har smitt en egen ram eller slaktat kossan till lädersadeln själv.

Miss Lycka 2.0 sa:
En gängstång, två muttrar och några brockor = pressverktyg

I stort sett. För att pressa vevlager skulle jag nog hellre köra två små plankbitar/plywoodbitar med ett hål för gängstången. Brickor som är stora nog att pressa på ytterkanten/koppen på lagret kommer nog att flexa en del om de inte är tillräckligt tjocka.

Håller med om dedikerad vajer/hölje-kap, kedjepiska och kedjeverktyg. Must-have. Bra T-mejslar för skivbromstorx vad den nu är för dimension, och insexfemma med kula. Mekställ, ett som står på golvet och kläms runt sadelstolpen. Med skål/bord på stången för att släppa småprylar i. Specialverktyg för de vevlager du ska jobba med. Kassettverktyg för låsringen.

Ska du inte pressa styrlager så är det ju skönt att slippa. Ska du köpa ny ram kanske ett par gånger under din cykelkarriär och mecka själv från scratch är det värt ett eget pressverktyg. Jag monterade de första kanske tio styrlagren med hammare och träbit, sen kanske fem med gängstång, brickor och rammel, och senaste fyra-fem med ett rejält femkilos tyskt noname-pressverktyg. Så himla värt. Hade jag köpt det från ram 1 hade det varit värt ett Park Tools. Sånt lyft är det. Men åas, numera finns det ju ZS och olika integrerade varianter som inte behöver pressas alls. Så det är inte säkert man måste ha det längre.

Och pressat vevlager ska du försöka undvika. Men ska man ha det så ska man ha press. En riktig (kan vara samma verktyg som styrlagerpressen). Grejen med riktig vs hacken är att den riktiga också styr vinkel och position på lagret, vilket är supersvårt med fullösningarna.

En sån där pump som man har för att ploppa på tubeless-däck kanske? Eller har tubeless inte kommit till gravel ännu? Själv har jag en kompressor, men en pump med tank är ju smidigare att förvara och stör grannarna mindre.

För övrigt funderar jag du borde kunna öva dig i att åka på bakhjulet trots hjärtmuskeln. Det är ju så kul! Krya på dig.

Trengil sa:
Vilka verktyg och redskap skulle ni som har lite mer erfarenhet av byggen säga är oumbärliga för ett bygge?
Bra insexnycklar och en bra vajer+höljes-klippare, båda finns på Biltema!
Insexnycklar
1

99,90: https://www.biltema.se/verktyg/hand...nycklar/insexnyckelsats-mm-9-delar-2000032379

1

109 SEK : https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
Om vajerklipparen verkar för billig säljs den även med annat namn för MYCKET mer; hela 419 SEK här: https://www.cykelgear.se/verktyg/sp...=kelkooclick&utm_term=Pedros+Pedro's+Kabelsax

/Håkan

Campakorkskruv? Mugg eller pizzaskärare från Park Tools? Absolut en pall med Brooks-sadel! :-)

Håller med om råden ovan. Älskar min vajertång. Drömmer om ett mekställ.

Mekställ är i mitt tycke lite meh...
Har använt det någon gång men det är väl så enkelt att bygga utan.

Vilka verktyg som behövs beror ju till viss del på vilken ram och vilka komponenter du köper mm. T ex kan du som sagt behöva pressverktyg till vevlager eller en hylsa för att skruva in det med.

Enklast är att först bestämma sig för vad man vill köpa och sen fundera på vilka verktyg man kan behöva.

Lidls mekställ tar väldigt mycket plats eftersom det har 4 ben vilket gör det omöjligt att ställa det mot en vägg. Bättre med parktool. Håller med om att det är lite onödigt, jag använder det mest när jag mekar med framgaffeln, dvs dämpad framgaffel.

Park_Tool_PCS-9_Montagest_nder640x430.jpg

Jag har ägnat vintern åt att bygga cykel för första gången och jag köpte en sån här för att pressa styrlagret.

press.jpg

Hade nog kunnat bygga en sån själv med lite muttrar och brickor på en gängstav som nämndes tidigare men det här var inte så mycket pengar så det fick bli en sån. Den funkade bra tyckte jag!

Finns här för ca 200 kr för den som är intresserad:
https://www.bike-components.de/de/Acros/AH-T-DIY-Einpresswerkzeug-fuer-Steuersaetze-p52675/

/Henke

Jag har haft stor nytta av en riktigt bra pall. Som den här. https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Det är viktigt att man kan lägga armbågarna på knäna så man kommer åt att lägga händerna på ansiktet. Väldigt bra när man kapat 3 cm för mycket på sin nya gaffel. Eller när man tappat wiren i ramen. I Storbritannien kallar man det för en moaningchair. Passande om ni frågar mig.

Lycka till med bygget!

HåkanC sa:
Trengil sa:
Vilka verktyg och redskap skulle ni som har lite mer erfarenhet av byggen säga är oumbärliga för ett bygge?
Insexnycklar

109 SEK : https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
Om vajerklipparen verkar för billig säljs den även med annat namn för MYCKET mer; hela 419 SEK här: https://www.cykelgear.se/verktyg/sp...=kelkooclick&utm_term=Pedros+Pedro's+Kabelsax

/Håkan
För 419 kr får man väl en knipex vilket borde vara det självklara valet.

HåkanC sa:
Trengil sa:
Insexnycklar

/Håkan

Det här och egna pressverktyg klarar man sig långt på.

Momentnyckel har jag klarat mig utan i 15 år men nu när jag har en känns det bra. En dremelkopia och framförallt ett skruvstäd med stort spann har också varit djävulskt bra uppgradering i verkstaden!

Tack för många bra tips! Dags att leta mekställ och verktyg :)

... och en cykel att bygga då förstås.

Då jag har verktyg i basnivå vill jag utöka till mellannivå för byte av kassett inför våren Är listan ok?

Angående kassett, har en HG200 9 delad, går det bra att välja en valfri kassett med samma antal drev och så?
Screenshot_20190324-081548.png
Screenshot_20190324-081556.png

Hybrider sa:
Då jag har verktyg i basnivå vill jag utöka till mellannivå för byte av kassett inför våren Är listan ok?

Angående kassett, har en HG200 9 delad, går det bra att välja en valfri kassett med samma antal drev och så?
Nej, teflon är otroligt giftigt, fåglar kan dö av små mängder i luften alltså inget jag skulle vilja ha på min kedja, välj teflon- och ptfe-fritt drylube.
Verktygsmässigt är det nog okej.

Personligen tycker jag Biltemas tång o kassetthylsa räcker för mig. Men det beror på hur snål man är.

kraax sa:
Jag har ägnat vintern åt att bygga cykel för första gången och jag köpte en sån här för att pressa styrlagret.

Hade nog kunnat bygga en sån själv med lite muttrar och brickor på en gängstav som nämndes tidigare men det här var inte så mycket pengar så det fick bli en sån. Den funkade bra tyckte jag!

Finns här för ca 200 kr för den som är intresserad:
https://www.bike-components.de/de/Acros/AH-T-DIY-Einpresswerkzeug-fuer-Steuersaetze-p52675/

/Henke

+1 På den. Fungerar bra! Även på tjuriga lager.

Bilagor

• 20190322_133624.jpg
    20190322_133624.jpg
    240.4 KB · Besök: 154
Hybrider sa:
Okej då byts den ut omedelbart!
Det är faktiskt så illa att ingredienserna i teflon redan nu gör att förra året så föddes det 300 barn i norden, med för låg födelsevikt.
När de ville hitta människor med blod utan sånt i sig, fick de leta i blodprover lämnade på 60 talet, innan koreakriget.

Teflonpannor någon?
Goretex kläder någon?
Filtar, bilsäten, kläder som smuts inte fastnar på någon?

Listan är lång. Dupont borde hållas lite mer ansvariga kan man tycka.

Spännande ändå att så pass många upplever mekställ som lite onödigt! :p
För mig har nog mekstället varit det absolut trevligaste verktyget under hela bygget av min första cykel. Men det går ju självklart att bygga utan, många andra verktyg är ju nödvändiga, men det är sjukt mycket smidigare och trevligare att ha en stabil ram i rätt höjd. :D

Antracith sa:
För mig har nog mekstället varit det absolut trevligaste verktyget under hela bygget av min första cykel. Men det går ju självklart att bygga utan, många andra verktyg är ju nödvändiga, men det är sjukt mycket smidigare och trevligare att ha en stabil ram i rätt höjd. :D

Jag älskar mitt mekställ. Visst GÅR det göra det mesta utan, men det blir omständligt och obekvämt.

#gubbåsikt

Bengt-re sa:
Antracith sa:

Jag älskar mitt mekställ. Visst GÅR det göra det mesta utan, men det blir omständligt och obekvämt.

#gubbåsikt

+1

+1 på mekställ, fyndade mitt ParkTool PCS-10 här på happy för 800:- ! Grymt nöjd med det!
Så jäkla gött att kunna arbeta i rätt höjd.
Stor skillnad mot mitt gamla ej ihopfällbara från Classe. Framför allt mkt högre kvalle på själva gripklon som låser fast ram/sadelstolpe.

Kedjebrytare, insex, torx och kassettavdragare av bra kvalitet ett måste. Kedjepiska och vajertång från biltema har funkat finfint för mig vid bygge/renovering av minst 6 - 7 mtb:s.

Styrlagerpress av gängstång, brickor o vingmuttrar som nämnts tidigare har funkat för mig, men det för 200:- med adaptrar som nämnts tidigare hade jag lätt köpt idag om jag behövt ett.

Nåt bra fett är oxå användbart, har både skf:s kullagerfett hemma o ett par mer cykelrelaterade varianter.

Bra belysning är viktigt, har faktiskt använt pannlampa ibland när det varit trångt o svårt att få till ljuset.

Lycka till, kul att skruva hoj! :)

Kolla att det går att ta bort pinnen i låsringsverktyget, annars kan det vara klurigt att använda ibland. Jag hade nog valt ett utan.

Stervelo sa:
Hybrider sa:
Okej då byts den ut omedelbart!
Det är faktiskt så illa att ingredienserna i teflon redan nu gör att förra året så föddes det 300 barn i norden, med för låg födelsevikt.
När de ville hitta människor med blod utan sånt i sig, fick de leta i blodprover lämnade på 60 talet, innan koreakriget.

Teflonpannor någon?
Goretex kläder någon?
Filtar, bilsäten, kläder som smuts inte fastnar på någon?

Listan är lång. Dupont borde hållas lite mer ansvariga kan man tycka.

Har du någon bra källhänvisning gällande ovanstående? Nyfiken och vill läsa in mig i ämnet innan en eventuell diskussion med sambon om att skrota stekpannorna.
/trgis

Om man skulle berika sitt liv med kolfiber och vill dra rätt moment. Vilka moment används? Klarar man sig med ett enklare verktyg som fixar 4-6 nm eller behöver man spannet 2-20 nm eller mer?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp