• [OT] Konvertera moped till eldrift på ett lagligt sätt?

Av:
    perzzon
    Jag har en flakis, en Crecent 1188.
    Är lite sugen på att byta ut den stackars tvåtaktaren mot något elektriskt, typ ett baknav med motor i.
    Låter det sig göras på ett lagligt sätt?
    Räcker det att man håller sig innanför fart och kraft-begränsningarna som gällde när den byggdes? Det låter lite för lätt :)
    Jag hade egentligen nöjt mig med 20 kmh eller så. Bara den orkar upp för backarna med lite last så är det lugnt. Det är inte ett transportmedel för mig, mer för de OSB-skivor jag köper från grann-ön.
    Jag kan bonn-svetsa så det går nog att få till monteringen iaf.
  • Re: [OT] Konvertera moped till eldrift på ett lagligt sätt?

Av:
    AX3L
    Rent krasst borde det vara okej så länge den uppfyller effekt och hastighet som när den byggdes. Typgodkännande osv kom ju först långt senare. Annars ska det vara okej så länge den kör max 20 km/h enligt samma regelverk som gör en segway eller elrullstol laglig. Tror inte Det finns nån begränsning på effekt där.

Av:
    perzzon
    Jag läste lite om 20kmh-fordon (tror man fick ha mer effekt än 250w då) men som jag förstod det var de tvungna att vara ämnade för funktionshindrade för att falla in under den regeln. Oklart hur Segway klarar sig där...

El-scootrarna på stan är, som jag förstår det, egentligen inte lagliga. Då de överstiger 250w.

Av:
    fasanen
    De senaste reglerna tillåter väl 1000w och max 25km/h?
    För att få göra det krävs en mopedbesiktning, men jag gissar att du skulle kunna hamna i en juridisk rävsax eftersom den förmodligen redan har ett typintyg.

Transportstyrelsen eller ett besiktningsorgan kan säkert svara.

Av:
    perzzon
    Skickade iväg en liknande fråga till transportsystem. Återrapporterar om jag får något rimligt svar.

Av:
    perzzon
    Transportstyrelsen skrev:
    Hej!

Äldre nationellt typgodkända mopeder så som denna faller idag in i regelverken för EU-mopeder klass 2 förutom att de har 30 km/h som maximal konstruktiv toppfart. Om en sådan moped ändras så den tekniskt skiljer från utförandet då den typgodkändes, exempelvis om motor byts till annan motor, krävs att den godkänns igen i det nya utförandet. För mopeder klass 2 finns en egen besiktningsform som kallas just mopedbesiktning. Den syftar till att säkerställa att fordonet är en moped klass 2. Jag rekommenderar att du kontaktar en besiktningsingenjör vid ett bilbesiktningsföretag för mer information om villkoren och förutsättningarna att få din ombyggda moped med exempelvis elmotor godkänd i mopedbesiktning.

Av:
    kais01
    om du adderar systemet till befintligt och ser till att den inte går snabbare kanske kan vara en variant.

Av:
    -****-
    Det enkla svaret är nej! Det är i praktiken omöjligt att omregistrera en moped då kraven blir orimligt stora/dyra.

Kais tips är riktigt bra! Låt allt sitta kvar på mopeden, motor, tank mm. Ta bara bort kedjan och ersätt bakhjulet med ett nytt med navmotor. Montera batteri och kontroller på nåt diskret sätt. Stryp till max 30 km/h och kör lugnt. Ingen på en skärgårdsö kommer att ha några synpunker på att du kör omkring ljudlöst och avgasfritt. Mopeden ser original ut och den dagen du vill återställa den så är det enkelt gjort. Det är värd mer i originalskick än elkonverterad. Spara bakhjulet bara!

Av:
    kais01
    om det är en trampmodell kan ju kedjan fortsatt användas..

Av:
    perzzon
    Fick svar från bilprovningen
    bilprovningen skrev:
    Hej!

Vid en sådan ändring så måste fordonet genomgå en mopedbesiktning. Efter ändringen skall fordonet då fylla kraven enligt VVFS 2003:24. Kapitel 5 är det som handlar om motorn och där bör du kunna hitta svar på vilka krav som gäller.
    Min tolkning är att om man inte har förbränningsmotor och gammal moped finns bara hastighetsbegränsning och trimmingsmöjlighetsbegränsning.
    http://webapp.trafikverket.se
    Screenshot_20190331-100459_Drive.jpg

Av:
    emmer
    perzzon skrev:
    Fick svar från bilprovningen
    bilprovningen skrev:
    Hej!
    Vid en sådan ändring så måste fordonet genomgå en mopedbesiktning. Efter ändringen skall fordonet då fylla kraven enligt VVFS 2003:24. Kapitel 5 är det som handlar om motorn och där bör du kunna hitta svar på vilka krav som gäller.
    Min tolkning är att om man inte har förbränningsmotor och gammal moped finns bara hastighetsbegränsning och trimmingsmöjlighetsbegränsning.
    http://webapp.trafikverket.se
    Samma regler som för gamla mopeder - men de måste vara typbesiktigade eller registreringsbesiktigad som ombyggd.
    Eftersom det är en mindre ombyggnad (dvs bara en av drivning och chassit) så borde det räcka med att uppfylla samma regler som när den var ny (men det avgör besiktningsingenjören).

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Stervelo
    Det borde gå, bara farten inte blir för hög. Den här mopedbesiktningen borde inte vara överdrivet komplicerad.
    Hoppas det går bra, supercool ide.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    kontorsråttan
    Hmm, på de flesta lite större skärgårdsöarna rullar väl både det ena och det andra... skatt, besiktning och sånt brukar väl tillhöra ovanligheterna om man nu inte bor på en turist-ö typ Utö?!? Risken att nån överhuvudtaget skulle slå ned på en eldriven flakmoppe måste väl vara ungefär lika stor som att träffas av blixten?

Av:
    ooms
    kontorsråttan skrev:
    Hmm, på de flesta lite större skärgårdsöarna rullar väl både det ena och det andra... skatt, besiktning och sånt brukar väl tillhöra ovanligheterna om man nu inte bor på en turist-ö typ Utö?!? Risken att nån överhuvudtaget skulle slå ned på en eldriven flakmoppe måste väl vara ungefär lika stor som att träffas av blixten?
    Kan ju vara bra att ha pappren i ordning när man orsakar en olycka och behöver försäkringen...

Av:
    Bengt-re
    ooms skrev:
    kontorsråttan skrev:
    Kan ju vara bra att ha pappren i ordning när man orsakar en olycka och behöver försäkringen...

Och dessutom - det kan ju hända att om man gjort något knasigt/farligt att en utbildad erfaren besiktningsman upptäcker det så att man på det viset undviker en olycka. Grejen med besiktning är ju trots allt säkerhet och inte för att jävlas med folk.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    perzzon
    ooms skrev:
    kontorsråttan skrev:
    Typ så.
    Det finns garanterat ett antal fordon på ön som är avsevärt mer regelvidriga än en konverterad moped. Samt ett gäng som rent legalt är ok där ute men som i min bok inget har där att göra.
    Enklaste och mest funktionella vore förstås att sätta dit en modern 4taktsmotor på några hästar. Men är ju varken kul eller lagligt.

Av:
    frippegubben
    Svar: Nej!
    Den stämmer då inte med typintyget och är därmed olaglig.
    Paragraferna ovan är vad en ev tillverkare har att förhålla sig till för att kunna få den typad och godkänd, men det är inget som en privatperson vill ge sig in på. Möjligen kan du satsa på att göra om den till elcykel, tror att reglerna är lite snällare där, men är lite osäker, kanske krävs det typintyg där med, men det säljs ju en hel del kit för vanliga cyklar.
    Elcykel finns i två varianter: med trampor , max 250W och max 25km/h. Och utan trampor, fri effekt men max 20km/h.

Av:
    perzzon
    Så tolkar jag inte besiktningsmannen svar på min fråga.

Hur som helst
    Jag var ganska sugen på att sikta på den där 20km/h fri effekt kategorin, om inte annat för att slippa försäkring osv. Men tror bara det gäller fordon främst avsedda för handikapp-fortskaffning numer så då faller väl det...

Av:
    Yeew!
    Enligt texten på Transportsyrelsens sida finns det två kategorier av 20km/h elcykel utan trampor - bara den ena är för funktionshindrade, Segways tror jag tvingade fram den andra för att de skulle kunna användas av p-vakter etc.
    https://www.transportstyrelsen.se

Eldrivna cyklar

Cykeldefinitionen har ändrats och det finns förutom den "vanliga" trampcykeln tre andra fordon som räknas som cyklar.

En cykel kan också vara ett:
    •elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
    •elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
    •elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).

Av:
    jomper
    Lite synd att effektbegränsningen bara gäller handikappfordon. Skulle gärna kunna ha mer effekt än 250W på en lastcykel men 20 km/h är gott och väl tillräcklig hastighet. Trampar gärna också, för den delen.

Vår lastcykel väger typ 50 kg och sen lastar man i lite ungar och prylar så är det lätt lika mycket till att släpa på.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    perzzon
    Samma med mopeden. Den kräver avsevärt mer än 250w.
    Alternativet är att jag bygger om den rejält och fixar en trampeffektiv drivlina men det känns som ett större projekt.

Av:
    BusinessKlas
    Hej,
    Har du kommit något längre i planerna?
    Har själv haft samma funderingar ett tag.
    Tänkte först navmotor, men frågan är hur högt vrid man kan få på låga varv, den måste ju orka upp för ordentliga backar med lite last. Kanske enda lösningen är kedje/remdrift med ordentlig utväxling.
    Toppfart är helt ointressant.

Av:
    tomasis
    Om den e tung, navmotor blir förstord

Av:
    perzzon
    Jag har kommit så långt som att tvåtaktare är absolut stendöd nu iaf. :) Den skar?! Så den har förbrukat sin sista droppe olja iaf.
    Håller just nu på med att konstruera en big ass cykelvagn för att tillfälligt ersätta mopeden.

Navmotorer är inte något problem per se. Se på MGB-mopederna. De väger 160kg och har ett vanligt EDIT:"man skall inte tipsa om hur man köper sånt här tycker jag"
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 13:57 av perzzon.

Av:
    sikkel
    http://www.norsjo.com

Kanske en begagnad post el-moped?
    Kapa på mitten och sätta ihop med gamla moppens framdel.

... -.- .. .-.. .--- . .-.. .. -. .. .

En snel cuklist

Av:
    frippegubben
    perzzon skrev:
    Jag har kommit så långt som att tvåtaktare är absolut stendöd nu iaf. :) Den skar?! Så den har förbrukat sin sista droppe olja iaf.
    Jag skulle kunna vara intresserad av den skurna motorn! Kul renoveringsprojekt för vintern, och så kanske min egen flaka kommer lite närmare körbart skick! Hör av dig i så fall.

För övrigt finns ju 4-taktare man kan driva dem med, sk fiddymotorer. Finns både nya från 50cc och uppåt och mängder av begagnade i varierande skick.

Av:
    Elhojtok
    Det går ju att köra 20 km/h el-fordon avsett för personer med funktionsvariation + kärra även om man inte har något handikapp, men det är kanske inte så snyggt.

Av:
    ething
    Som vissa redan skriver och Transportstyrelsen svarade. För att det skall vara lagligt så måste du typa om den. För att göra det måste en besiktningsman kunna få fram alla intyg på bromsar, tuta, belysning etc. samt att de skall uppfylla dagens krav. Du behöver även saker som ett effektbevis på motorn. Det spelar ingen roll om du rent tekniskt kan läsa dig till detta, du skall bevisa det för bilprovningen. Eftersom ramen är original så är det inte ett amatörbyggt fordon och då måste du få intyg från tillverkaren. Alltså kommer detta inte att gå.

Däremot kan du säkert bygga en moped som uppfyller kriterierna. Risken att polisen bryr sig är låg.

Japp, jag jobbar med dessa frågor och för att läsa lagar måste man börja i rätt ände.

Av:
    perzzon
    Har nog typ gett upp att legalisera den. Får bli så nära ok man kan komma istället tror jag.
    Klart man kan hänga på en lifan motor. Det är klart enklast och billigast men också tråkigast.
    Risken att polisen bryr sig på ön är som Bildt skulle sagt "asymptotiskt närmande noll."

Av:
    tomasis
    3kw gött mös ..vad kostar en sådan? Jag skulle köra high watt o som ni säger , polisen inte bryr sig så länge man inte kör 100kmh

Av:
    VättleBökaren
    Fast det handlar väl inte bara om polisen bryr sig utan även om "hur går det när olyckan är framme", t.ex att någon kör in i dig när du är ute och åker och dom vill göra försäkringsärende om saken.

När det visar sig att du kör runt på ett "olagligt" (alltså inte godkänt) fordon så kan du helt plötsligt få stå för hela kalaset. Och dessutom bli skyldig till annat per standard om det handlar om t.ex personskada osv.

Av:
    perzzon
    True vättle. Jag håller med. Ingen lätt balans det här. Lagligast är förstås att fortsätta med en ny beggad stackars tvåtaktare som är sjukt miljövidrig och serviceontensiv.

Av:
    tomasis
    Det e enklare med en cykel :)

Av:
    VättleBökaren
    perzzon skrev:
    True vättle. Jag håller med. Ingen lätt balans det här. Lagligast är förstås att fortsätta med en ny beggad stackars tvåtaktare som är sjukt miljövidrig och serviceontensiv.
    Det är inte förbjudet att sätta dit en mopedmotor i samma volym och effekt som originalet. T.ex en tvåtaktare som har 50cc och max 1 hästkraft. Beror ju på hur fordonet är klassifierat/registrerat.
    Att byta förbränningsmotor är alltså inte förbjudet. På 30 moppar kan man tillomed komma undan med byte mellan 2 takt och 4 takt, förutsatt att du inte behöver bygga om mopeden för att det skall gå.
    Då kan du ju med fördel byta till en renare motor så att säga. En som inte hostar ut så mycket skit i luften.

Men att bygga om den och sätta elmotor på skulle nog kräva en besiktning och alla kostnader däromkring. Samt säkert en massa intyg från diverse motortillverkare och vägduglighetstester... Kostnaderna skjuter iväg då och det är lika bra att köpa en ny elflakmoped istället.
    Ja, det låter nog konstigt ur naturhänsyn... Men lagen är inte till för att göra det omöjligt att vara klimatsmart, den är till för att skydda laglydiga från skador och obehag.

Av:
    tomasis
    VättleBökaren skrev:
    skydda laglydiga från skador och obehag.

Skydda från vad på en ön?

Av:
    frippegubben
    VättleBökaren skrev:
    Det är inte förbjudet att sätta dit en mopedmotor i samma volym och effekt som originalet. T.ex en tvåtaktare som har 50cc och max 1 hästkraft. Beror ju på hur fordonet är klassifierat/registrerat.
    Att byta förbränningsmotor är alltså inte förbjudet. På 30 moppar kan man tillomed komma undan med byte mellan 2 takt och 4 takt, förutsatt att du inte behöver bygga om mopeden för att det skall gå.

Nej, nej och åter nej...
    Mopeder har en typbeteckning, och i den ingår vissa specificerade delar. Byter man nån av dessa så kan en grinig polis sätta dit dig för trimmad moped, oavsett om det i praktiken inte blir nån skillnad i fart.
    För Crescent 1188 gäller (taget ur Handbok för flygande inspektion): Hjulstorlek 53 cm, Antal växlar 3, Förgasare Bing 85/12/123, antal kugg utående 11, kugg på drivhjulet 48, total utväxling 21,5, Förgasardiam 12mm, insugndia 12mm, SP intygsnummer T1767/89, Anmärkning Motor Sachs 505/3ES, dispens för halvljusplacering/justering, 1,2kW.
    Så ändrar du på nåt av det så är den inte längre ok.

Men som sagt, buskör man inte så är det tveksamt om nån bryr sig, och säkert ännu mindre risk om man byter till eldrift.

(Handboken finns som pdf på nätet för den som är nyfiken och innehåller alla typbeteckningar från 1960 och framåt, kanske inte de allra senaste dock)

Av:
    perzzon
    En bra grej är att läsa trådar innan man skriver :)

Av:
    VättleBökaren
    frippegubben skrev:
    VättleBökaren skrev:

Nej, nej och åter nej...
    Mopeder har en typbeteckning, och i den ingår vissa specificerade delar. Byter man nån av dessa så kan en grinig polis sätta dit dig för trimmad moped, oavsett om det i praktiken inte blir nån skillnad i fart.
    För Crescent 1188 gäller (taget ur Handbok för flygande inspektion): Hjulstorlek 53 cm, Antal växlar 3, Förgasare Bing 85/12/123, antal kugg utående 11, kugg på drivhjulet 48, total utväxling 21,5, Förgasardiam 12mm, insugndia 12mm, SP intygsnummer T1767/89, Anmärkning Motor Sachs 505/3ES, dispens för halvljusplacering/justering, 1,2kW.
    Så ändrar du på nåt av det så är den inte längre ok.

Men som sagt, buskör man inte så är det tveksamt om nån bryr sig, och säkert ännu mindre risk om man byter till eldrift.

(Handboken finns som pdf på nätet för den som är nyfiken och innehåller alla typbeteckningar från 1960 och framåt, kanske inte de allra senaste dock)

"Beror på hur fordonet är klassificerat/registrerat"
    Dvs, om nu den flakmoppen är registrerad som du beskriver så får väl TS klämma dit en Sachs 505/3ES motor då och göra den miljövänlig. Klart.

Men nej, jag syftade mer på sådana mopeder som inte är så begränsade i sina registreringar. Där man faktiskt får byta från en MOPEDMOTOR till en annan.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ