Årets instegshojar 2019

Tergorotas

Aktiv medlem
Årets instegshojar 2019
Vad är det för instegshojar som gäller för i år?
Har en nära vän som vill köpa sin första mtb för så lite pengar som möjligt men få en så bra cykel som möjligt. Förra året så var Vitus Sentier och Rock Machine de stora utropstecknen för denna målgrupp skulle jag våga säga men har det dykt upp något nytt på marknaden för i år?

Årets instegshojar 2019
Crocko sa:
NickPick sa:

Lite skeptiskt till om skivbromsar av aluminium verkligen bidrar till säkerheten som annonser påstår

"Vår mest gedigna herrcykel är skapad för snabba cykeläventyr då den stoltserar med 29" däck, effektiva skivbromsar, 24 st. växlar signerade Shimano Altus, samt en dämpad framgaffel. Såväl ramen som styret, gaffeln, de dubbelbottnade fälgarna och skivbromsarna är av aluminium. Sammanfattningsvis levererar Kayoba trots storleken en relativt lätt cykel som fokuserar på hög fart utan att tumma på komforten. Utöver skivbromsar så bidrar även en ringklocka samt reflexer till en säker cykeltur."

Vad är det du är skeptisk till?
Det står väl inte att det är för att de är av aluminium som de bidrar till säkerheten. Det står ju först att skivbromsarna är av aluminium och senare att de bidrar till säkerheten.
Det är väl bromskraft/funktion de avser antar jag och bromsar i allmänhet bidrar väl till säkerheten?
Att skivbromsar är av aluminium är väl däremot mer vanligt än något annat. Kolfiber är ju allt för dyrt att sätta på en Kayoba..
Söker man på "skivbroms" kommer man ju till ok och reglage i de flesta webshoppar, så "skivbromarna" får väl förutsättas avse ok och reglage? Bromsskivor brukar ju ligga under kategorin "rotor" eller "bromsskivor".
Just den delen om bromsarna är inget jag hänger upp mig på. Däremot är jag mer tveksam till om Altus är gediget och huruvida 14,85kg för en HT är "relativt lätt" ...

Årets instegshojar 2019
Kayoba by Jula is the shit! Frågan är om det går att få mer cykel för pengarna, knappa 15 kg är mycket material... Men nu är det inte styrkelyft som är syftet. :)

Årets instegshojar 2019
Om man köper en Kayoba så kan man ju sedan uppgradera den med bättre hjul och däck till en början. Sedan kanske byta framgaffel, bromsar, växelsystem osv. Sedan kan man ju spara en del vikt på att byta vevparti och ramen också. Sadel, styre, stam osv är ju väldigt personligt, så det ryker kanske först.

Årets instegshojar 2019
Astraboy sa:
Om man köper en Kayoba så kan man ju sedan uppgradera den med bättre hjul och däck till en början. Sedan kanske byta framgaffel, bromsar, växelsystem osv. Sedan kan man ju spara en del vikt på att byta vevparti och ramen också. Sadel, styre, stam osv är ju väldigt personligt, så det ryker kanske först.

Och vips så har man en helt ny cykel! Oändliga uppgraderingsmöjligheter på den här cykeln. Fantastiskt!

Årets instegshojar 2019
jingleyschmidt sa:
Astraboy sa:

Och vips så har man en helt ny cykel! Oändliga uppgraderingsmöjligheter på den här cykeln. Fantastiskt!

Precis, en cykel att växa i helt klart!

Årets instegshojar 2019
Får man sen bara bytt ram också så kan man på allvar börja uppgradera. Först nya hjul en gång till som passar i den nya ramen?

Årets instegshojar 2019
Eller så köper man en cykel som inte behöver demonteras och monteras, en som är färdigvuxen, då sparas en massa tid som kan läggas på ... just cykling, eller att ta några fler arbetspass på jobbet för att få ihop mellanskillnaden.

Årets instegshojar 2019
Tergorotas sa:
Har en nära vän som vill köpa sin första mtb för så lite pengar som möjligt men få en så bra cykel som möjligt.

Fantastiskt. För att göra det ännu mer snål-Ove så ska han inte behöva anstränga sig att leta heller ?

Kayoban är också en cykel. Prisvärd!

Årets instegshojar 2019
Konsensus sa:
Eller så köper man en cykel som inte behöver demonteras och monteras, en som är färdigvuxen, då sparas en massa tid som kan läggas på ... just cykling, eller att ta några fler arbetspass på jobbet för att få ihop mellanskillnaden.

Nu förstår jag inte. Och missa chansen att vara dumsnål??

Årets instegshojar 2019
Konsensus sa:
Astraboy sa:
Konsensus sa:

Nu förstår jag inte. Och missa chansen att vara dumsnål??
??

Skulle numera bestämt hävda att det vore lämpligt att köpa Kayoban på Jula och lyfta över delarna till en Santa Cruz Nomad-ram, det skulle vara det mest intressanta bygget på Happy sedan "Cyklist" satte tänderna (eller morakniven) i sina Scott-hojar.

Årets instegshojar 2019
Hög nivå här...

Nu var det ioförsig årets hojar du frågade efter, men om du vill snåla så ska du köpa en cykel modell 2018. Där sparar du några lusentappar.

Årets instegshojar 2019
SLI sa:
Hög nivå här...

Nu var det ioförsig årets hojar du frågade efter, men om du vill snåla så ska du köpa en cykel modell 2018. Där sparar du några lusentappar.

Det var en ganska harmonisk urspårning. Men det är sant frågan gällde hur marknaden ser ut i år för roliga instegshojar, ser dock ut som förra året ungefär samt att Radon har någon trevlig hoj som jag också skulle kunna rekommendera efter att ha bläddrat runt lite.

Kommer personligen att köpa en bättre beg Yeti nästa gång men jag är redan frälst av cykelguden så pengar betyder inte lika mycket för mig i detta sammanhang som de gör för en nybörjare :)

Årets instegshojar 2019
Trådbevis på att mina ironiska kommentarer att "lättast och dyrast" faktiskt är #happykorrekta.
Lägger du inte 30k är du en Fred på det här forumet, sorry.

Tillbaka
Topp