Viktigaste verktygen att ha med sig på mtb tur?

Anton_95

Aktiv medlem
Hej!
Denna sommaren hade jag tänkt ta tag i mtb cyklingen på riktigt och cykla långturer.

Funderar lite på vad man kan tänkas behöva ta med sig för verktyg, vill inte bli ståendes mitt i skogen liksom.
Liten pump och lagningskit för däck kan ju vara bra att ha, nått mer som man har mycket nytta av när man är ute och cyklar.

Däckavtagare, pump och en slang har jag alltid med då jag cyklar längre än promenadvänligt.

Jag brukar inte ha lagningskit, jag brukar ha en reservslang.
Pump och första förband. Och mobiltelefon.

Jag har alltid med ett multiverktyg med dom sexkant o torx som jag har nytta av, kedjebrytare, ekernyckel, ett extra växelöra och ett extra kedjelås plus pump o slang.
Sen har jag alltid med buntband i väskan oxå.

storfiskarn sa:
Jag har alltid med ett multiverktyg med dom sexkant o torx som jag har nytta av, kedjebrytare, ekernyckel, ett extra växelöra och ett extra kedjelås plus pump o slang.
Sen har jag alltid med buntband i väskan oxå.

This here. Plus körkort, kreditkort och nåt extra litet att äta (bar, gel, nutellakex).

Är det bara någon mil hem / till bilen så går det ju bra att gå och då klarar man väl sig på lite småplock / ingenting. Sällskap eller mobil med ordentlig täckning skulle jag vilja ha om man skadar sig.

Min utrustningslista för både verktyg och annat består av:
Insexnyckelsats, kniv, avbitare, kedjebrytare Park Tool med kedjelänk 3-4 länkar, polygriptång, plattång, rak mejsel, stjärnmejsel, buntband, ståltråd, eltejp, däckavtagare, extraslang, minipump, punkteringsspray, plåster/förband/våtservetter, latexhandske, 2 x telefon, russin, nötter, vatten, papper, och ombyteströja & keps :-)

Men så cyklar jag också alltid själv och har heller ingen att ringa på hjälp efter, så behöver verkligen kunna klara av "alla" tänkbara situationer. Och på vintern lite extra klädesplagg och reservlampor/batterier såklart.

Batteripack om du har kass telefon! Jag fick slut på batteri i höstas och var på ett nytt ställe så jag hade markerat bilens position på gpsen men det hjälpte ju föga när den dog..

Örjan Lax sa:
Min utrustningslista för både verktyg och annat består av:
plattång

Plattång är det viktigaste:
plattis.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tack för alla bra svar ?
Edit: Jag har slanglösa däck, så lagnings kit är nog ända alternativ för att laga punktering.

Senast ändrad:
Slang, däckjärn och kolsyra. Kedjelås och kedjebrytare.

Multitool bara när cykeln är relativt ny och det fortfarande kan vara något som behöver justeras. Efter det spänns alls fast med momentnyckel och evt Loctitet. Om något lossnar efter det är det såpass trasigt att det inte hjälper att skruva lite till.

Tänkte på det med växelöra, är dem universala eller är det modell anpassade.
Har en Canyon al 5.0, vad är det man utgår från isåfall?

Mutliverktyg med kedjebrytare och ett extra lås samt slang och däckjärn.
XCn kolsyra och stigcykeln minipump

Anton_95 sa:
Tänkte på det med växelöra, är dem universala eller är det modell anpassade.
Har en Canyon al 5.0, vad är det man utgår från isåfall?
Det är olika öron till olika ramar, men canyon borde väl sälja öron till sina cyklar?
Alltid bra att ha minst ett extra så man slipper ha en oanvändbar cykel någon längre stund den dagen som man behöver ett nytt.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Slang, däckjärn och kolsyra. Kedjelås och kedjebrytare.

Multitool bara när cykeln är relativt ny och det fortfarande kan vara något som behöver justeras. Efter det spänns alls fast med momentnyckel och evt Loctitet. Om något lossnar efter det är det såpass trasigt att det inte hjälper att skruva lite till.
Dumheter. Du ska inte dra vissa saker hårdare än att de kan flytta på sig vid en krasch, typ broms/växelreglage, sadelstolpe etc. Händer det och du vill få tillbaka rätt läge så är ett multitool väldigt behjälpligt. Utöver det så har de flesta bra multitoolsen kedjebrytare, vilket också kan behövas.

Anton_95 sa:
Tack för alla bra svar ?
Edit: Jag har slanglösa däck, så lagnings kit är nog ända alternativ för att laga punktering.

Har du otur och däcket kanar av fälgbanan så kan det vara nästintill omöjligt att pumpa upp det igen med en liten bärbar pump. Vid sådana tillfällen är slang enda sättet att rulla hem.

Alltid i min väska:
Slang
Pump
Mobil
Kreditkort
Miniverktyg
Däcklagningskorv och en liten flaska gukka
Silvertejp
Buntband
Första förband
Snabbkoppling
Nödkaka att ge till någon som börjar bli grinig.

Ovanstående väger under kilot och fyller ungefär 1,5 l.

Aron sa:
Anton_95 sa:
Tack för alla bra svar ?

Har du otur och däcket kanar av fälgbanan så kan det vara nästintill omöjligt att pumpa upp det igen med en liten bärbar pump. Vid sådana tillfällen är slang enda sättet att rulla hem.

Alltid i min väska:
Slang
Pump
Mobil
Kreditkort
Miniverktyg
Däcklagningskorv och en liten flaska gukka
Silvertejp
Buntband
Första förband
Snabbkoppling
Nödkaka att ge till någon som börjar bli grinig.

Ovanstående väger under kilot och fyller ungefär 1,5 l.

En liten CO2 patron är ett annat alternativ! I en tid då många har inserts i däcken är slang verkligen plan C eftersom det innebär att man måste åka hem med en slemmig insert över axeln eller i ryggan.

Tubeless-ventil lägger jag till i listan! En liten tång kan också hjälpa till mycket.

Vissa småsaker är alltid bra att ha hemma ändå och då kan det likagärna följa med ut. Exempelvis växelöra, kedjelänk & tubelessventil. Ett vettigt multiverktyg är som sagt billigt och lätt, helt onödigt att inte ha med. Det mesta har väl räknats upp annars. Första förband är lätt att glömma men bra att ha, antingen till dig själv eller någon annan.

I min sadelväska så har jag med mig:
Extra slang
Minipump
Multiverktyg med kedjebrytare
Extra snabblänkar
Däckjärn

Ah va dum jag är självklart kan man lägga i en slang fast det är tubeless ?
Detta forumet är fantastiskt, tack för alla svar,nu vet jag defenetivt vad jag ska ha med mig ??

Stervelo sa:
jofahjalm sa:
Ett bra multiverktyg med kedjebrytare och en snabblänk.
+1, och slang, däckavtagare och lagningslappar, jo, jag kör slanglöst. :)
Auch, ganska meningslöst utan pump.

Jag har dessutom med mig en digital bra däcktryckmätare som man kan släppa ut luft med, tills man får det tryck man vill ha.
Bra att ha om det ska hojjas någon mil asfalt innan skogen.

Det är också bra att tänka på att inte köpa en minipump för racer. Då tar det år och dagar att pumpa ett mtbdäck. Jag har en högvolymspump som får att använda som fotpump. Den väger ju dubbelt så mycket och tar mer plats, men man kan pumpa upp sitt däck med den utan att avlida.

jofahjalm sa:
Det är också bra att tänka på att inte köpa en minipump för racer. Då tar det år och dagar att pumpa ett mtbdäck. Jag har en högvolymspump som får att använda som fotpump. Den väger ju dubbelt så mycket och tar mer plats, men man kan pumpa upp sitt däck med den utan att avlida.
En bra minipump går an tycker jag, men det är ju inget nöje ändå. Extremt sällan jag pumpar helt tomt däck med den. Bara att justera lite är helt ok.

Förutom verktyg och första förband har jag även en app, "Osmodroid" som rapporterar min position varje minut. Vid start får man en adress till en webbsida som jag delar med min fru, så kan hon hitta mig ifall något händer.
Bra när man cyklar själv.

Tillbaka
Topp