10åriga dottern byggde en lätt 26” barncykel. Spårade som väntat ur litegrann
Har länge tyckt att barncyklarna är löjligt tunga och bra alternativ har varit svåra att hitta.
Planen var att när det var dags för att gå upp till 26” för dottern så skulle jag bygga en. Men det var svårare än väntat att hitta 26” komponenter. Jagade länge gaffel och hjul. När jag till sist hittade de på Happy så beställde jag en kolram från Kina.
Nu är den i stort sätt färdigbyggd så som det var tänkt. Tabbade mig med styret. Hade lite otur när jag mätade? Så eventuellt blir det ett kolstyre framöver. Har köpt ett Soecialiced sidepull flaskställ i carbon beggat, men inte hämtat det än.
Att detta bygge spårade ur kom inte som en bomb. Jag tycker nämligen det är väldigt kul att bygga cyklar.
Tanken var att jag skulle använda bra beggade komponenter och komplettera med ok nya komponenter. Det som blev nytt är kassett, vevar, kedja och pedaler, stolpe, ram. Resten är fina beggade komponenter.
Ram: Kinakol 14”
Gaffel: Rockshox Sid world cup
Hjul: Mavic Slr
Bakväxel: Sram xx1
Reglage: Sram xx1 gripshift
Kassett: Xt 11-46
Kedja: Sram Xx1 (minns inte exakta benämningen)
Bromsar: Formula R1 racing carbon
Stolpe: Kinakol
Sadel: Fizik
Styre: Answer pro taper
Stam: Kort...
Däck: Continental Cross King
Dekaler: Beställda lokalt egen design
Vikt: som den står på bild med pedaler 9,2kg
Det blev en väldigt bra cykel som kommer bli bra till bägge mina barn. Jag är även rätt säker på att den blir lättsåld den dagen det blir aktuellt. Lättservad då den är byggd med vanliga komponenter och inte barncykelgrejer vilket kan vara bökigare att hitta grejer till.
Kan varmt rekomendera andra föräldrar att göra liknande projekt.
Det som gör det extra kul är att min 10åriga dotter har byggt cykeln själv med mig som handledare. Mkt bra far/dottertid.
Det var min byggraport. Svarar gärna på eventuella frågor. /Tobias
Planen var att när det var dags för att gå upp till 26” för dottern så skulle jag bygga en. Men det var svårare än väntat att hitta 26” komponenter. Jagade länge gaffel och hjul. När jag till sist hittade de på Happy så beställde jag en kolram från Kina.
Nu är den i stort sätt färdigbyggd så som det var tänkt. Tabbade mig med styret. Hade lite otur när jag mätade? Så eventuellt blir det ett kolstyre framöver. Har köpt ett Soecialiced sidepull flaskställ i carbon beggat, men inte hämtat det än.
Att detta bygge spårade ur kom inte som en bomb. Jag tycker nämligen det är väldigt kul att bygga cyklar.
Tanken var att jag skulle använda bra beggade komponenter och komplettera med ok nya komponenter. Det som blev nytt är kassett, vevar, kedja och pedaler, stolpe, ram. Resten är fina beggade komponenter.
Ram: Kinakol 14”
Gaffel: Rockshox Sid world cup
Hjul: Mavic Slr
Bakväxel: Sram xx1
Reglage: Sram xx1 gripshift
Kassett: Xt 11-46
Kedja: Sram Xx1 (minns inte exakta benämningen)
Bromsar: Formula R1 racing carbon
Stolpe: Kinakol
Sadel: Fizik
Styre: Answer pro taper
Stam: Kort...
Däck: Continental Cross King
Dekaler: Beställda lokalt egen design
Vikt: som den står på bild med pedaler 9,2kg
Det blev en väldigt bra cykel som kommer bli bra till bägge mina barn. Jag är även rätt säker på att den blir lättsåld den dagen det blir aktuellt. Lättservad då den är byggd med vanliga komponenter och inte barncykelgrejer vilket kan vara bökigare att hitta grejer till.
Kan varmt rekomendera andra föräldrar att göra liknande projekt.
Det som gör det extra kul är att min 10åriga dotter har byggt cykeln själv med mig som handledare. Mkt bra far/dottertid.
Det var min byggraport. Svarar gärna på eventuella frågor. /Tobias
Bilagor
-
D3C62E41-1832-4572-94C3-F0E7DB44EF66.jpeg607 KB · Besök: 129 -
6EDE3EC3-1C43-43EB-A8EB-F9C28A7AAA26.jpeg502.1 KB · Besök: 156 -
B2C50682-FF92-4D52-A5E5-53C227DEE344.jpeg418.6 KB · Besök: 119 -
0C7688D8-959D-40E2-A241-4F04B0F720C4.jpeg490.4 KB · Besök: 127 -
26190B4D-EDE3-4FC0-81AB-F358B0449804.jpeg416.4 KB · Besök: 93 -
8C8C21FA-F5F1-4E16-9507-E4F56AF40FE2.jpeg249.8 KB · Besök: 115 -
96C039CC-8108-462A-B9B1-0707F1D73BF5.jpeg232.1 KB · Besök: 155