Capital Enduro Series

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Capital Enduro Series
SBR... Stockholm Bike Rally...

Ett ikonikskt namn på en massa eldsjälars arbete för att skapa ett fantastiskt roligt och tillbakalutat raceformat för MTB.
Jag som ganska ny cyklist har under senaste året både fått äran att vid flera tillfällen tävla mot likasinnade och även möjligheten att arrangera tre race på mina hemmastigar och det är alltid med lika varm hand man möter cyklister både före och efter ett SBR...

Jag har sedan en tid tillbaka ganska öppet diskuterat med både deltagare och andra arrangörer vad som skulle krävas för att skapa en serie av race här i Stockholm...allt i SBRs anda men lite uppstyrt så att fler kan ta steget att få visa sina favoritstigar och bjuda in till dans där de själva älskar att hoja...
Absolut inte kidnappa namnet Stockholm Bike Rally... men hjälpa det vidare till nästa nivå...

Pratet har nu lett till att Capital Enduro Series lite i smyg fick sitt första event under SBR#38 i Järfälla... och de första poängen delades ut till de 85 deltagarna på plats...
Men vart fortsätter man därifrån??

För att få detta att gå i lås behöver vi ett stabilt tidtagningssystem, ett system som ger rättvisa förutsättningar och ett så enkelt handhavande för arrangörerna som möjligt.
Sportident har på senare tid varit hovleverantör av utrustning och vi äger idag basstationer, program för administrering och läsare för att enkelt logga stickor ute i fält, så att bygga vidare på detta är ett naturligt val.
Basstationer, licens för programmering, dator och annan utrustning har jag redan köpt in...

Men en sak återstår, vilket även är den dyraste posten, och det är stickorna.

Så vi skulle vilja veta hur ni deltagare känner för de alternativ vi diskuterat oss fram till.
NI röstar fram ETT alternativ och vi följer det beslutet helhjärtat.

Läs mer om CES planer och de olika alternativen på...
https://www.facebook.com/notes/capital-enduro-series/bikerally-20/2321552061463957/

Gilla vår FB sida:
https://www.facebook.com/capitalenduroseries/

Och rösta på det förslag DU föredrar...

Utan er är detta värt NOLL... men vi gillar rallyn och detta är vårt sätt att tackla detta...
Minsta lilla fråga...skicka den så svarar jag...

Senast ändrad:
Capital Enduro Series
Vilket initiativ ??
Antar att det är cfbc som är ”ägare” av utrustningen? Hur funkar själva uthyrningen mer exakt å priser på det vore iaf jag intresserad av att få info om?

Capital Enduro Series
Så jäkla bra upplagt Roger!!!!
Förespråkat absolut alternativ 3. Mest för att det driver utvecklingen samt att det möjliggör fler att enkelt kunna arrangera SBR-evenemang ????

Capital Enduro Series
mikipedia_ sa:
Vilket initiativ ??
Antar att det är cfbc som är ”ägare” av utrustningen? Hur funkar själva uthyrningen mer exakt å priser på det vore iaf jag intresserad av att få info om?

Den utrustning som finns inköpt idag ägs av mitt företag, det är 12 basstationer, en Master-läsare, några stickor, två surfplattor och en dator till ett investeringsvärde av ca 15000-17000:-
Licensen till Sportident sponsras sedan ett antal år tillbaka av Creme Fraiche Bicycle Club, och kommer även fortsätta att göra så.

Stickorna kommer köpas in av mitt företag, som även betalar mellanskillnaden upp till de 725:- som de kostar, och utlåning/uthyrningen sköts även det via oss.

Så man kan säga att alternativ#3 är en typ av Crowdfunding av stickor för att vi skall få ett system som är komplett och lättillgängligt.
Och mot det förbinder jag mig att fritt låna ut systemet till hugade spekulanter som vill arrangera Race i alla dess former.

Alla som betalar in enligt alternativ#3 kommer att få ett avtal att stickan skall användas i utlåningssytemet under X antal år, och att de har garanterad startplats fram till 7 dagar innan race...

När det gäller uthyrningen så är inget 100% spikat, och det beror lite på antalet som köper in sig, men räkna med att Sportident tar ca 40-50:-/deltagare i hyra och det är då utan dator och licens... hos oss ingår allt och det kommer förprogrammerat bara att tuta och köra.

För tex XC eller XCO så har vi även en basstation med 3 meters räckvidd på väg in som både kan sköta start, mål och tidtagning för varvningar.
Och all tidtagning via detta systemet kommer att vara kontaktlös så ingen mer Pinne-i-hål darr med mjölksyran i halsen :-)

Capital Enduro Series
Grymt!, har själv röstat på alternativ 3
Tycker det finns ett stort värde i att utrustningen kan hyras ut, så att det blir enklare för andra att anordna, vilket tidigare kanske vart lite för krångligt, med hyra osv.

Hur tänker man kring en serie generellt, kan alla arrangera ett SBR som kommer med i CES? eller kommer vi kunna se CES SBR race och SBR race som hamnar utanför serien? -

Tack till dig Roger och Crew som styr upp detta!

Capital Enduro Series
cakenyo sa:
Hur tänker man kring en serie generellt, kan alla arrangera ett SBR som kommer med i CES? eller kommer vi kunna se CES SBR race och SBR race som hamnar utanför serien? -

Spontant så har vi pratat med ett antal som vill och tidigare har arrangerat SBR om de vill arra några premiumrace med extra allt...
blandade event med varierande svårighetsgrad.

just nu är SBR#38 och kummelberget spikade..
Sen hoppas jag att Glasberga, Mt-loöttinge och Nackesträckorna skall komplettera kalendern inom kort.

men har något ett rejs som de vill arrangera så hör av er så kan vi hjälpa till med detaljer och planering...

sen kommer det säkert några race som hamnar utanför en kalender, kanske med mindre startfält eller andra attribut...
När det gäller SBR finns det få regler förutom att det skall gå utför och vara skitkul :)

Capital Enduro Series
Fick stänga omröstningen då någon bestämde sig för att rösta 72ggr i rad på ett av alternativen, från samma IP ??‍♂️

fixar en omröstning imorgon där man måste logga in på något sätt...

jaja..

Capital Enduro Series
Jimel sa:
Skulle det vara ok att ordna ett SBR i Strängnäs? Är ju bara 1 timme från centrala Stockholm.

Strängnäs Bike Rally.... ✌️

Jag ser inga problem att det arrangeras race över hela landet och behövs det hjälp med tidtagning och jag är ledig så är jag med på tåget...
Men SBR som i Stockholm Bike Rally skall man nog inte sträcka ut får långt från stadens centrum.(även om vi har haft race både i Lapplands Väsby och i Södertälje) ?

Capital Enduro Series
Roger_Edvinsson sa:
Jimel sa:
Skulle det vara ok att ordna ett SBR i Strängnäs? Är ju bara 1 timme från centrala Stockholm.

Jag ser inga problem att det arrangeras race över hela landet och behövs det hjälp med tidtagning och jag är ledig så är jag med på tåget...
Men SBR som i Stockholm Bike Rally skall man nog inte sträcka ut får långt från stadens centrum.(även om vi har haft race både i Lapplands Väsby och i Södertälje) ?

Är just tidtagningen som varit hindret för mig men med upplägg 3 så verkar det ju bli riktigt enkelt och då vill jag försöka genomföra det.
Södertälje ligger ju i 08 land iaf, det gör inte Strängnäs ?
Nästa helg har vi underhåll på lederna i vår ”DH” backe, kontaktar dig efter det för att hitta ett datum.

Capital Enduro Series
Som tidtagare gillar jag detta :) skönt med lite konkurrens!

Göteborgarnas androidapp är riktigt kul o lättanvänd med.

Capital Enduro Series
marr sa:
Som tidtagare gillar jag detta :) skönt med lite konkurrens!

Göteborgarnas androidapp är riktigt kul o lättanvänd med.

Den appen är riktigt bra och hela MR konceptet bygger delvis på den.
Köpte en 7” surfplatta igår som ger ett ganska portabelt mätsystem.

Senast ändrad:
Capital Enduro Series
Jimel sa:
Roger_Edvinsson sa:
Jimel sa:

Är just tidtagningen som varit hindret för mig men med upplägg 3 så verkar det ju bli riktigt enkelt och då vill jag försöka genomföra det.
Nästa helg har vi underhåll på lederna i vår ”DH” backe, kontaktar dig efter det för att hitta ett datum.

Anmäl mig på en gång?

Capital Enduro Series
mikipedia_ sa:
Jimel sa:
Roger_Edvinsson sa:
Jimel sa:

Anmäl mig på en gång?

?? Självklart ??

Capital Enduro Series
SÅ....

Omröstning 2.0
På Facebooksidan ni hittar i länken i första inlägget så har jag nu skapat en sluten community där omröstningen kommer ske.
Gilla sidan, gå med i gruppen och rösta på ett alternativ.

Omröstningen är öppen tills på fredag 10/5 kl 24.00

Har ni inte FB kan ni rösta via PM till mig här på Happy?

Capital Enduro Series
Godmorgon.

81 medlemmar i gruppen.
50 medlemmar i omröstningen varav 27 har röstat och samtliga på ett och samma alternativ.
4st röster via PM på Happy, även det på samma alternativ.

Skall vi helt enkelt besluta redan nu att Alt#3 är det som föredras och så kan jag börja jobba med detaljerna för att ha detta klart i god tid inför SBR#38?

För nu börjar det riktiga arbetet att sy ihop denna säcken.

Capital Enduro Series
Då omröstningen ganska omedelbart var helt i fördel till Alt#3 så öppnar jag härmed anmälan till SBR-ID.

Detta är en ENGÅNGSKOSTNAD som följer med dig så länge systemet finns tillgängligt - minst 5år.

Systemet kommer finnas tillgängligt och ständigt uppdaterat för arrangörer av Stockholm Bike Rally och Capital Enduro Series.
Systemet får inte säljas under en 5års period, men kan överlåtas till annan aktör som tar över detta avtal.

Systemet kommer finnas till uthyrning till självkostnadspris för arrangörer av andra typer av event samt för endurorally utanför SBRs området.

Detta ID ger dig följande förmåner på arrangemang tidtagna med CES-SI:

1. 50:- rabatterad startavgift
2. Garanterad startplats, fram till 7 dagar innan event.
3. Möjlighet att låna MR tidtagning ( 2st basenheter, 2st cykelfästen, 2st stolpfästen, 10st SIAC, surfplatta och master-station)

Kostnad: 650:-

50:- rabatt om du betalt in anmälningsavgiften till SBR#38

Formuläret finner du HÄR:

https://forms.gle/rTsAETp4uMzP4D3C8

Capital Enduro Series
Underbart engagemang! Känns som en rätt så sweet deal för den som är med på tåget. I synnerhet utslaget över fem+ år.

Målar man fan på väggen om man tror att det kan bli högt "tryck" på alla drivna SBR-arrangörer om man kan glida in senast en vecka innan start och "kräva" sin plats? Särskilt om många skaffar sig ett ID?

Capital Enduro Series
Godmorgon.

En fråga jag fått från flera är om det funkar att anmäla sig till SBR-ID och betala avgiften vid månadsskiftet.

Och givetvis funkar det utmärkt.
Det viktiga är att anmälan är gjord innan måndag morgon så jag kan lägga beställningen på stickorna till SBR38.

Kör hårt nu ni som åker till Sölvesborg för ESS.
Jag finns på plats utan cykel så vill ni diskutera något har jag all tid i världen denna helg.

Capital Enduro Series
Säsongen är över...
Vinnarna korade...

IMG_3202.jpg

Nu startar planeringen för 2020...

Serietabellen hittar ni HÄR:
https://drive.google.com/file/d/1Wgm3a-X9a8XVUdXEd66wqVIMtwXsvVET/view?usp=sharing

Capital Enduro Series
Capital Enduro Series
Tomcaten sa:
Mini_me sa:
Roger_Edvinsson sa:
Säsongen är över...
Vinnarna korade...

https://drive.google.com/file/d/1Wgm3a-X9a8XVUdXEd66wqVIMtwXsvVET/view?usp=sharing

Du kunde kostat på dig ett smile @tomcaten ;)

Du skulle ha kommit. Då hade du sett mig flyga in i trädet.

Se här iställe https://streamable.com/1qe0n

Touche!

Capital Enduro Series
Tomcaten sa:
Mini_me sa:
Roger_Edvinsson sa:
Säsongen är över...
Vinnarna korade...

Skulle inte kalla det ”flyga in i trädet”

Mer att du bara avverkade delar av skogen för att finna en snabbare linje. ??
Snyggt kört både igår och över säsongen.

Capital Enduro Series
Tomcaten sa:
Mini_me sa:
Roger_Edvinsson sa:
Säsongen är över...
Vinnarna korade...

Lol!!!
Världsbäst att du offrade värdefulla sekunder bara för att glädja åskådarna med lite trädkramning ;D

Tillbaka
Topp