Billig ram till seminytt pendlarbygge? Planet-X? [Nu minibyggtråd av London Road SL - Done!]

moros

Aktiv medlem
Billig ram till seminytt pendlarbygge? Planet-X? [Nu minibyggtråd av London Road SL - Done!]
Behöver en ny pendlar och touring hoj. Min nuvarande börjar känns lite gammal. Även om den får ny drivlina varje vår och jag denna gången även bytt bakväxel och vevlager, så är det ändå fälgbroms och flatbar. Nu har jag märkt att fälgsidorna är jäkligt slitna och nya hjul behövs, men det känns lite tråkigt att göra den investeringen. Skulle gärna vilja ha något med skivbroms och bock.

Funderar på att flytta över drivlinan och resten som passar till en ny ram och i så fall då köpa nya hjul för skivbroms samt mekaniska ok. Nytt styre och bock-reglage, men eventuellt hålla nere priset genom att behålla befintliga Sora flatbarreglage och ta nästa uppgradering senare (hålla utkik efter något begagnat kanske)

En London Road SL ram landar på nästan 3000 i svenska pesetas inkl frakt, ett par billiga diskhjul och billiga mekaniska ok samt tiagra mekaniska reglage så landar väl det hela på 6500 om man letar lite fynd här och var. Färdiga alternativ i den klassen landar nästan alltid i 8-delat Claris och det vill jag inte ha (har jag inbillat mig). Alternativt är en färdigbyggd Planet X Full Monty Apex-1 som landar på ca 8000 inkl frakt men det skjuter lite över budgetmålet. Inte hittat något kul begagnat heller.

Tycker kanske å andra sidan inte riktigt det är värt det med ett rampris på ca 3000, så har ni några andra tips på billigare vettig ram? Har inga direkta "geometrikrav", den gamla hoj jag kör på idag är inte modern och jag trivs rätt bra på den. Skivbroms, stel gaffel, fästen för skärm/pakethållare och rimlig däckbredd (typ 38 i alla fall. Gärna 38 dubb fram).

Senast ändrad:
Om du vill köpa lös ram så är nog Planet X det ställe du hittar billigast ram. Iaf. är det min erfarenhet.

Det blir alltid dyrare än man tror när man bygger själv :) så 8k för en Monty med Apex 1 är nog inte helt fel.

Tänk på att du ev kan behöva byta bakväxel också om du ska konvertera till bock. Det är inte alltid dessa är kompatibla. Så kolla upp vad du har och vilka reglage du ska byta till samt om det funkar.

Skall jag köra min gamla flatbar ett tag till så har jag idag Sora R3000 bakvxl, så den bör funka för sti reglage. Just nu lutar det åt att köra på en London Road eller Full Monty Apex 1 från Planet X eller lös ram från Planet X och flytta över allt och fortsätta med flatbar tills vidare. Skall bara vela ett tag till

Nya TRIBAN RC500 från Decathlon med full Sora för 7000:- hoppade ju in som en joker i leken, det är tveklöst oerhört prisvärt

Kollat bikediscount och de har en del intressanta men alla utan gaffel och då drar det iväg i pris direkt.

Inte kollat nu men tidigare hade Px en Monty ram för 199 pund inkl. gaffel men + frakt.

Sen behöver du ju styrlager, ev. vevlager och i värsta fall nytt vevparti också beroende på vad du har idag och om det går att flytta över allt rakt av eller inte.

Men en ren gissning är att du har gängat vevlager så då bör du kunna flytta över. Även om du kan flytta över så adderar väl styrlagret 500kr till projektet iaf och vevlagret 200-500kr beroende på vad du har (om du inte vill använda bef).

Jepp priset på ca 3000 var baserat på deras 199 pund ram (Monty/London/London SL)

Vevlager är nytt på nuvarande cykel och standard gängat, går att flytta. Styrlager är dyrt, hade räknat med fel lager tydligen, det man skall ha kostar 40-50 pund, dvs som en fjärdedels ram så priset ökar ytterligare ett par hundringar. Tror det landar på typ 3600 totalt. En ganska svag krona och Planet-X höga fraktpriser gör ju sitt ;)

Sitter själv och är sugen på en Monty att flytta bef. grejer till men har svårt att motivera mig :).

För mig är det inte aktuellt med komplett cykel av flera skäl men för dig, om du ska konvertera till bock, är nog detta svårslaget jmf med en lös ram för 3600kr....

https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/london-road (599,99 pund)

Dock den äldre varianten av London tror jag (inte SL).

Sen finns ju denna som jag personligen nog hellre hade valt, https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/london-road-sl (799,99 pund)

Montyn med liknande spec kostar ju tyvärr ytterligare lite.

Senast ändrad:
Precis, köper jag ram så blir det nog SL men den färdigbyggda blir det den "gamla", gå upp till 799 pund är inte intressant i nuläget.

Prisvärdhet så stämmer det, med bock så är det oslagbart på ca 7900:- inkl frakt för London Apex-1 men det är inte så att jag tvunget behöver köra bock. Att flytta allt blir billigare såklart i rena kronor (ca 5200:-) Hittade ett billigare styrlager på CRC som enligt uppgift skall passa, så för min del handlar det om ca 2700 prisskillnad när allt är inkluderat.

Då är det antingen lös ram + det som behövs av smådetaljer, nya hjul, mekaniska bromsok + skivor, broms vajer. Alternativt en färdig cykel för ytterligare 2700:- dvs för de pengarna får man utöver hemmabygget hela Apex-1 gruppen, styre, styrstam, sadel, sadelstolpe. Så egentligen är det ju självklart vad man skall välja :)

Förresten, vad får dig att snegla på Monty ist för London Road? Tänkte om jag missat någon detalj?

Tänk på att du ju lär få några kronor om du säljer din nuvarande cykel komplett också?
Köper du bara ram så kommer du ju ha din gamla ram kvar och den kanske är svårsåld lös?

Tycker de verkar snarlika faktiskt men jag är inte så bra på det här med geo tabeller. Lär ju vara någon skillnad :). Då jag mest kollat lös ram så kostar ju Monty typ samma och jag tycker den är snyggare :).

Japp en eventuell försäljning har man tänkt på, eller så får den gamla vara kvar som fulcykel att ställa på byn.

Flyttar jag grejer så kanske bygga den till singlespeed med lite gamla komponenter, alternativt så kommer jag kanske ändå uppgradera igen nästa år. Ja vem vet. :)

Har inte London road integrerat styrlager både upptill och nedtill, typ is42/is52? I så fall finns det gott om lager att välja på. Wiggle t ex brukar ha några riktigt billiga alternativ.

Enligt kommentarer på wiggle och CRC skall detta funka.

https://www.wiggle.co.uk/brand-x-headset-integrated-tapered-steerer/

https://www.chainreactioncycles.com...dset-integrated-tapered-steerer/rp-prod130924

https://singletrackworld.com/forum/...-to-fsa-orbit-c-40-no-42-acb-tapered-headset/

Läst igenom en del kommentarer och någon enstaka sagt att det kräver lite extra kraft att trycka i nedre lagret. Tydligen specat 52.2 istället för 52mm eller något sådant. Men de flesta verkar säga att det funkar. Skiljer typ 500:- i pris. Som sagt 50 gbp för ett styrlager till en 200 gbp ram är lite saftigt :)

Som jag skriver ovan så tycker jag Monty känns mer tilltalande. Detta saknar egentligen saklig grund utan mer en estetisk fråga. Nu blev jag lite sugen på en ny ram igen efter att följt tråden :). Någon som kan nämna någon skillnad mellan Monty och London?

Jag tycker som sagt de verkar påfallande lika. Enligt Planet X så är det samma skärmar som passar båda cyklarna så det borde indikera att de klarar samma däckbredd (även om texten på sidan säger att det skiljer lite). Kanske någon som kan dra några slutsatser utifrån geo tabellen?

Jag upptäckte igår att det finns en SL version av båda. SL är lite lättare och har nerflyttade sadelstag.

Geometri skiljer lite på London och Monty. Monty ser ut att kunna montera fast stöd på kedjestaget. Gaffel samma ser det ut som (på SL versionerna)

Monty har längre topprör (10mm) och lite längre reach. Samtidigt har den lite kortare kedjestag (5mm) och lite brantare gaffelvinkel (71.5 mot Londons 71) vilket innebär att den får en något kortare hjulbas än London. Måtten tagna från strl M som jag kollat in.

Så, London lite flackare gaffel, kortare reach, längre kedjestag och längre hjulbas. Monty längre reach, brantare gaffel och kortare stag/hjulbas. Vad detta innebär i verkligheten vet jag inte, det kan kanske någon Annan säga

Monty är ju mer en utpekad Gravel och London en vägcykel. Så den brantare vinkeln, kortare stagen och kortare hjulbasen skall väl ge bättre kontroll när det skall krånglas?

Finns en byggtråd från förra året på en London Road såg jag igår

frelie sa:

Merlincyklarna såg rätt trevliga ut men varken färdigbyggd eller den "gamla" ramen i rätt storlek tyvärr

Det blev en London Road SL till slut. Velat fram och tillbaks mellan olika byggen, komplett cykel osv och var nästan helt inne på attt beställa en färdigbyggd London Road med Apex-1 för 499 pund när den dealen dök upp hos Planet-X. Jag övertalade dock mig själv till att jag nog ändå ville ha hydraulisk broms samt att det ändå var några veckors väntetid på komplett cykel. Så när det dök upp en avplockad komplett Tiagra-grupp (hydraulisk) här på Köp & Sälj så slog jag till på den och beställde samtidigt ett löst ramkit.

Komponentgruppen har jag fått och DHL meddelade att ramen finns på utlämningsstället nu. Hjulen är beställda från CRC och beräknas också komma idag. Sen är det ett paket från bike-discount med bl.a. bromsar och styrlager som förhoppningsvis kommer imorgon innan cykeln är komplett.

Nu får man bara hoppas att alla delar är rätt och hela och att styrlagret passar :/ Känns som att närmsta kvällarna är räddade (bra tajmat med lite tråkigt väder)

moros sa:
Det blev en London Road SL till slut. Velat fram och tillbaks mellan olika byggen, komplett cykel osv och var nästan helt inne på attt beställa en färdigbyggd London Road med Apex-1 för 499 pund när den dealen dök upp hos Planet-X. Jag övertalade dock mig själv till att jag nog ändå ville ha hydraulisk broms samt att det ändå var några veckors väntetid på komplett cykel. Så när det dök upp en avplockad komplett Tiagra-grupp (hydraulisk) här på Köp & Sälj så slog jag till på den och beställde samtidigt ett löst ramkit.

Komponentgruppen har jag fått och DHL meddelade att ramen finns på utlämningsstället nu. Hjulen är beställda från CRC och beräknas också komma idag. Sen är det ett paket från bike-discount med bl.a. bromsar och styrlager som förhoppningsvis kommer imorgon innan cykeln är komplett.

Nu får man bara hoppas att alla delar är rätt och hela och att styrlagret passar :/ Känns som att närmsta kvällarna är räddade (bra tajmat med lite tråkigt väder)
Bilder önskas när bygget väl är igång.

Murdock sa:
moros sa:

Bilder önskas när bygget väl är igång.

+1

Kul med ramen! Själv försöker jag motstå frestelsen :).

Japp svårt att stå emot, behov av nytt bakhjul slutar ju lätt i ny cykel :/

Lite bilder kommer! Får väl konvertera tråden till en liten byggtråd istället. Om nu bara bike-discount kan få iväg mitt paket. Fortfarande bara "registrerat" i PostNord-appen men hjulen från CRC hämtade jag idag och de beställdes samtidigt....

Med ramen samt lite annat småplock från PX, komponentgruppen och hjulen hemma så började jag bygga lite i väntan på resten av delarna. Monterade det som gick på ramen (bak och framväxel, vevlager, vevparti, sadelklämma, "barrel adjusters"). Monterade däck och slang på hjulen. Det här blir ju inget flådigt premiumbygge och ingen direkt viktjakt heller. Vill få ihop en vettig cykel och hålla nere kostnaderna (uppgraderingarna kommer ofelbart komma ändå). Jag tror det slutar precis över 10kg med de komponenter jag valt och det är nog 2kg mindre än nuvarande pendlare.

Valde att köpa hjulen (Prime Peleton v2) från CRC då de fått relativt bra betyg, tyst frihjul, tubeless ready och ganska lätta för priset, ca 450g lättare samt billigare än de hjul som PX har som budgetalternativ. Får se om man får betala igen i hållbarhet. Ville gärna ha 19mm men det fick bli 17. Däcken hade jag sedan tidigare men de var några mm för breda för nuvarande cykel så de får bli en bra start på denna, kanske blir slanglöst sen och jag kommer väl även komplettera med ett par "icke-cx"-däck.

Ramen var välpackad och inga synliga skador eller skavanker. Gängor och annat verkar ok. Jag var lite nojig då jag läst ett och annat om kvalitetskontrollen hos PX
20190702_173707.jpg

Vikt på ram strl M, gaffel (okapad), fram och bakhjul med fälgtejp. Stämde ganska bra överens med specarna
20190702_174824.jpg
20190702_175104.jpg
20190702_175335.jpg
20190702_175509.jpg

IMG_20190705_081001.jpg

20190702_222929.jpg

So far so good. Igår kom äntligen paketet från Bike-Discount med styrlager, bromsok, skivor, flaskställ och något annat smått. Får förhoppningsvis tid att bygga klart i helgen. (Sen får jag kanske strippa dekalerna från hjulen).

Senast ändrad:
salle sa:

Tack!

Fortsatte med sakerna från Bike-discount, så styrlager har monterats och gaffeln provisoriskt får göra första kapning i helgen. Bromsskivorna monterades.

Helsvart är ju alltid helrätt men tänkte ändå bryta det blanksvarta temat med silver sadelstolpe och styrstam. Blir silverfärgade flaskställ och kanske pedaler med när jag bestämt vilken sort jag skall ha.

Bilagor

• 20190704_210515.jpg
    20190704_210515.jpg
    80.6 KB · Besök: 213
  • 20190704_214149.jpg
    20190704_214149.jpg
    92.3 KB · Besök: 207
  • 20190704_215524.jpg
    20190704_215524.jpg
    214 KB · Besök: 241
Senast ändrad:
Så, efter lite pyssel med växelvajerdragning, kapa gaffelrör, anslutning av bromsoken samt bleed av bromsarna så fick jag klart cykeln igår. Återstår att känna sig fram på styrhöjden och kapa av en bit till, känns i nuläget lite ovant då det är många år sedan jag körde med bockstyre. Pedaler och sadel är på lån från gamla cykeln då jag inte riktigt beslutat om vad jag skall ha.

IMG_20190707_204532.jpg

20190707_125653.jpg

20190707_192031.jpg

Senast ändrad:
Snyggt! Ser ut som en trevlig pendelhoj. Hur är den att köra på?

Här själv en Crux som gått sönder i vevhuset. Försökt reparera några gånger nu men inte lönt att fortsätta. Har nu en hydraulisk Ultegra 6800-grupp, sadelstolpe, stam, styre och två uppsättningar hjul över som skulle passa perfekt till en London Road SL.

Ser ut som att jag bara behöver styrlager och gängat vevlager.

Drömmen vore att få tag i en Topstone-ram, men den säljs inte löst.

Senast ändrad:
Tack! Jag är rätt nöjd, men har inte så mycket att jämföra med dock :) Hade en ren landsvägshoj för 10 år sen kanske, men cyklade bara sporadiskt i något år och har inte kört med bockstyre sedan dess. Tog upp MTB i höstas efter ett lååångt uppehåll och kände nu att det var dags för en bättre allt-i-allo-cykel. Har inte så lång pendlingsväg och har kört på en sora-utrustad flatbar-hybrid (med v-broms) senaste 4 åren. Vill kunna ta cykeln på lite längre turer både med och utan packning och så här långt känns det bra. Har än så länge bara hunnit med en premiärrunda på ca 15km i svettigt tempo samt en dags pendling. Planen är att komma iväg lite längre till helgen.

Ramen känns betydligt bättre i finish än vad jag förväntade mig (har ju hört en del negativt om Planet-X), och såklart är det ju lite "billigare" med extern vajerdragning och vanliga dropouts men i övrigt tycker jag man får väldigt mycket för pengen. Allt som blev jag väldigt nöjd med bygget och att man fick ihop allt. Har aldrig byggt eller meckat med hydrauliska bromsar t.ex. Har ett paket på gång med ny sadel, sadelstolpe (då jag inte var nöjd med finishen på den jag hade beställt först), samt ett par 30c däck

Senast ändrad:
Tack för input. Tror jag beställer en sådan. Har aldrig installerat hydrauliska bromsar men någon gång ska väl bli den första :)

Det hade jag heller aldrig gjort, det var inga problem om man har rätt grejer och läser instruktioner. Köper man kompletta kit så är det ju inga problem alls. De är ju klara att använda så länge man inte behöver korta en slang, eller dra intern vajerdrag eller likande.

Tänk på att London Road och gissningsvis de andra ramarna i klassen har postmountfäste för bromsar och inte flarmount (om du tänker köra shimano landsvägsgrupp)

Har även hunnit med en längre runda på cykeln, ca 90km på Österlen i fredags och är fortsatt nöjd :)

moros sa:
Det hade jag heller aldrig gjort, det var inga problem om man har rätt grejer och läser instruktioner. Köper man kompletta kit så är det ju inga problem alls. De är ju klara att använda så länge man inte behöver korta en slang, eller dra intern vajerdrag eller likande.

Tänk på att London Road och gissningsvis de andra ramarna i klassen har postmountfäste för bromsar och inte flarmount (om du tänker köra shimano landsvägsgrupp)

Har även hunnit med en längre runda på cykeln, ca 90km på Österlen i fredags och är fortsatt nöjd :)

Japp, post mount passar fint eftersom min Crux från 2014 också hade det. London Road SL passar fint då jag kan återanvända bromsok, sadelstolpe, QR-hjul (har två par). Styrlager och vevlager är det jag behöver och så något kit för att installera hydrauliska skivbromsar.

Jag har letat runt länge och det är klart att det finns finare ramare att köpa men oftast innebär det att jag måste byta ut någon komponent vilket gör det hela ännu dyrare. Tanken är att bygga en billig slithoj som inte är så attraktiv att sno och som är lätt att underhålla.

Sparsamt med info på sidan om vilket vevlager som passar. Visst bör detta fungera till en Ultegra 6800 grupp?
https://www.wiggle.co.uk/shimano-bb-r60-ultegra-6800105-5800-hollowtech-ii-1/

Kul att höra att du är nöjd med cykeln. Tror jag drar en beställning idag. Hur lång tid fick du vänta på ramen från beställning?

Senast ändrad:
Har för mig orderbekräftelsen kom direkt, och leveransbesked från DHL dagen efter, sen kanske tre dagar med DHL

Vevlager är standard engelsk gängat

Styrlager tror jag diskuterades längre bak i tråden. Det de har kostar en fjärdedels ram :) Jag skulle köpa ett på CRC som skall passa men det tog slut, finns i lager igen nu. Köpte istället ett Ritchey från Bike-discount men funderar på att beställa ett till från CRC att ha i backup, kostar typ 150:-

Senast ändrad:
calleking sa:

Jag gör en halv kopia på detta bygge. Blev lite förvirrad över styrlager-montering. Hade preppat och byggt en getto-press, men:
* Det undre lagret gick att trycka i med handkraft. Sitter kvar fint efteråt.
* Det över lagret ligger bara i ramen utan att vare sig glappa eller sitta fast (höll på att pajja min gettopress innan jag insåg att det redan bottnat).
* Crown race (eller vaddetheter) lägger sig bara fint på gaffeln utan motstånd eller glapp, är det rätt?
* Det följer med två tunna brickor som passar på ovansidan. Hur vet jag om jag behöver dessa? Eller ska de vara med för att ge lite distans mellan lagret och täcklocket?

När jag sätter ihop allt på det naturliga sättet ser det bra ut och inget glappar och styret snurrar...

Man skall inte behöva pressa i lagret så det är nog rätt och lyckas du få rätt spänning utan glapp så är det nog bra :)

Var det Brand-X lagret du beställde? Enligt spec och några kommentarer på CRC så är ju det några tiondels mm större, så det kanske måste tryckas något för att gå i ramen, men annars så gick mitt lager att bara "lägga" i ramen både uppe och nere. Är din crownrace splittad? Dvs en liten skåra i den, då skall den bara gå att trycka på enkelt, jag fick ju modda mitt Ritchey-lager och såga en egen skåra i det. annars vetjag inte hur det skulle gått på ens med rätt verktyg. Så länge crown race ligger rakt och fint hela vägen ner i botten på gaffeln så är det rätt. De tunna brickorna (där kan det nog skilja från lager till lager) men på en av mina bilder så ser du hur den ligger ovanpå expansionsringen innan jag lägger på locket.

Var du smart nog att ha barrel adjusters liggande i lådan? Donator-cykeln hade inga, och jag tänkte så klart inte på sätt beställa det, argh...

Yep. Glöm inte beställa de smågrejerna. Man vet inte vad man får. London Road SL är helt strippad förutom BB wire guide. Som de såklart säger inte ingår. :)

moros sa:
Yep. Glöm inte beställa de smågrejerna. Man vet inte vad man får. London Road SL är helt strippad förutom BB wire guide. Som de såklart säger inte ingår. :)

Eftersom jag såg att "others also bought" så frågade jag om BB guide, och då sa hon faktiskt att den ingick. Likaså de små plast-C som klämmer fast bromshöljena. Ahja, verkar som sadelklämma och adjusters räcker iaf.

Tillbaka
Topp