RR:en jag hade hoppats jag aldrig skulle skriva (nu komplett inkl. röntgenbilder)

GoranS

Aktiv medlem
RR:en jag hade hoppats jag aldrig skulle skriva (nu komplett inkl. röntgenbilder)
Först en prolog:

Fredag 24/5
Inledde med att få kortslutning i spisen på morgonen precis innan jag skulle iväg till jobbet. Föräldrarna hade lovat skjutsa ut mig med cykelväska till Arlanda tidigt på lördagsmorgonen så jag skulle åka direkt från jobbet till dem. Problemet med kortslutningen var att jordfelsbrytaren inte löst ut utan huvudsäkringen för lägenheten gick vilket gjorde att jag var tvungen att kontakta fastighetsförvaltaren och få dem att skicka en karl som kunde byta den. Hade annars varit tvungen att evakuera kyl och frys som innehöll en del mat.

Lördag 25/5
Upp vid kvart över tre, frukost och avfärd vid kvart i fyra. Någonstans efter Kallhäll tog det stopp på motorvägen p.g.a. två vägarbetsfordon stod och blockerade båda körfälten. Lite stressande. Visade sig dock lyckligtvis bara vara en kortare avstängning i samband med jobb på elledningar över motorvägen. Resten av färden ut till Arlanda var odramatisk och jag blev avsläppt vid långtidsparkeringen och tog bussen därifrån till terminalen. Inga synbara problem vid incheckningen. Planet skulle gå 6.25 och vi var klara i tid. Dock var det något strul med planets luftkonditioneringssystem vilket gjorde att vi först lyfte 7.40. Ingen fara på taket då målet för dagen bara var att komma till hotellet och montera ihop cykeln.

Landade 10.30 i Bilbao och gick bort till bagagebandet. Den lilla resväskan dök relativt snart upp men cykelväskan dröjde. Och dröjde. Och så slutade bandet gå. Frågade en person som såg ut att jobba där om det fanns någon speciell utlämning för specialbagage, men, nej, det gjorde det inte. Hon var sen bort och tittade i den andra delen av terminalen men väskan fanns inte där heller så det var bara att gå till disken som hanterade ärenden med bagage som inte kommit fram och registrera ett ärende. Det gick inga fler direktflyg från Arlanda denna dag men hon som satt i disken sa att de skulle undersöka om de skulle kunna få ner väskan via t.ex. Tyskland under dagen. Hur som helst så fick de kontaktuppgifter och information om vilket hotell jag bodde på så när de visste något mer skulle de kontakta mig och när väskan dök upp skulle de skicka den till hotellet.

Tog en taxi till hotellet som visserligen inte låg så många kilometer bort, men jag undrar om det ens gick att ta sig dit gående. Rummet visade sig vara klart så jag kunde checka in trots att det var före deras officiella tidigaste incheckningstid. Packade upp lite och tog sedan en promenad i närområdet. Kom förbi en fotbollsstadion där en spanskt uppspelt speaker kommenterade flickor som spelade. Gick sen under motorvägen och en sväng bort genom Derio centrum. Hade med mig en regnjacka som jag drog av och på några gånger då det till och från småskvätte lite. Var tillbaka vid hotellet vid halv tre. Tog det lugnt en stund och åkte sen ner till restaurangen/baren i bottenvåningen och fick mig något i magen. Passade sen på att sova en stund då jag var rätt trött efter den tidiga morgonen.

Då jag fortfarande inte hört något från flygplatsen vid sjusnåret och jag var less på hotellrummet tog jag mig en liten promenad till. Vädret hade nu klarnat upp och hade jag haft cykeln hade jag nog nästan gett mig ut och kört en liten testtur. Åt sedan middag innan jag ringde till flygplatsen för att höra hur det gick med cykeln. Efter lite förvirring med ett samtal till annat nummer fick jag reda på att planen var att väskan skulle ha kommit till Bilbao denna dag med Iberia, men att planet som skulle leverera väskan till det planet blivit försenat och att väskan nu hade en förväntad ankomsttid till mitt på söndagen. Beslutade mig för att stanna en natt till på hotellet för att inte på söndagen behöva panikmontera cykeln och sen försöka ta mig genom Bilbao och hitta något nytt boende rätt raskt.

Söndag 26/5
Efter frukost gick jag en promenad för att fördriva tiden. Var även denna dag lite skvättväder men inget kraftigt regn. När jag kom tillbaka till hotellet ringde de från flygplatsen och meddelade att min väska hade kommit. Antingen kunde jag åka dit och hämta den själv eller så kunde de köra den till hotellet men då skulle jag få vänta till någon gång mellan halv fyra och fyra. Då jag inte hade någon brådska kändes det onödigt att själv bekosta taxi t.o.r. till flygplatsen så jag sa att jag ville ha den levererad.

Gick ner till entrén strax före halv fyra och 15.29 så kom en kille med en skåpbil och lastade ur min väska. Ägnade resten av eftermiddagen åt att plocka ihop cykeln och gå igenom och dubbel- och trippelchecka att jag hade de prylar jag skulle ha med mig. Då planen var att jag skulle vara borta i 2,5-3 veckor, komma tillbaka för en natt och sedan ge mig ut på en ny 2,5-3 veckor lång loop hade jag verkligen inte lust att klanta till det. Skulle säkert gått att kompletteringshandla, men att ägna tiden åt att jaga cykelaffärer kändes inte så lockande.

Hade också lite beslutsångest kring hur jag skulle göra med förstärkningsplagg. Då turen var inriktad på berg och bergen i norra Spanien inte är någon öken utan tvärtom är ganska gröna och det därmed regnar en del var det inte läge att köra alltför minimalistiskt då regn och låga temperaturer uppe i bergen inte är angenämt kombinerat med klen klädsel. I den andra vågskålen låg att det jag hade för att förvara “bagaget” var en ryggsäck och dels av en PODSACS-styrväska. Då jag sen tidigare vet att det funkar för mig att köra med ryggsäck men att det gäller att den inte blir för tung för då kan det bli slitigt för axlar och nedre delen av ryggen så var planen att försöka hålla volymprylarna i ryggsäcken och de lite tyngre sakerna i styrväskan. Förvisso är det inte idealiskt med en alltför tung styrväska men det kändes ändå som en rimlig prioritering.

Efter middag plockade jag i ordning lite mer samt dubbelcheckade med receptionen att det skulle vara OK att lämna cykelväskan med resten av bagaget som jag inte skulle ha med mig, och det var det.

Senast ändrad:
Ser fram emot fortsättningen även om jag har förstått att saker inte blev som tänkt till slut. Lite som en skräckfilm, något i en vill veta vad som händer fast man vet att det slutar illa....

nisseson sa:
Ser fram emot fortsättningen även om jag har förstått att saker inte blev som tänkt till slut. Lite som en skräckfilm, något i en vill veta vad som händer fast man vet att det slutar illa....

+1

Härligt med en sommarföljetång, då behöver jag inte gå tillbiblioteket och låna den årliga boken. :-)

Manurhin2 sa:
nisseson sa:

+1
+2 Fast eftersom det är huvudpersonen som återberättar vet man att han inte dör iaf. Eller...

Tjena!

Det här känns spännande minst sagt. Roligt att du skriver om massa småsaker runt omkring.

Fast ibland undrar jag hur i h-e saker och ting ofta faktiskt blir som man tänkt sig. Allting kan ju faktiskt gå åt skogen hela tiden. Det är egentligen mirakulöst!

Snuten sa:
Fast ibland undrar jag hur i h-e saker och ting ofta faktiskt blir som man tänkt sig. Allting kan ju faktiskt gå åt skogen hela tiden. Det är egentligen mirakulöst!

Vitsen med t.ex MTB är väl att det ska gå åt skogen? ;-)

Bilagor

• Skogen.jpg
    Skogen.jpg
    317.5 KB · Besök: 224
Efter att ha läst prologen kan det här bli som ett plåster som man väljer att sakta dra av istället för att rycka. Ser fram emot del 1

Spännande! :-) Gärna lite bilder på hur du packat hojen. Kul att få lite inspiration och tips.

Måndag 27/5
Efter strulet med cykeln var jag rätt laddad för att komma igång med cyklandet. Var nere vid frukosten då de öppnade klockan sju. Visserligen hade det varit trevligt med en rejäl frukost, men det fick vara det som det var då de bara hade minimalstisk (=kontinental frukost). Tanken var att om det behövdes kunde jag alltid stanna till någonstans och handla något. Hade också några bars med mig. Klockan halv nio var det så äntligen dags att påbörja cyklandet.
P5270018Medium.jpg

Var på gränsen till duggregn och jag försökte bedöma om det skulle bli regn eller inte men det var svårt att avgöra så jag rullade iväg utan någon regnjacka med tanken att jag fick väl stanna om det skulle börja droppa mer. Visade sig vara ett korrekt beslut för det blev inte mer än några stänk under inledningen av dagen.

Jag bodde nära flygplatsen nordost om Bilbao. Fågelvägen är det inte mer än en halvmil till centrala Bilbao, men då närmaste vägen dels inneburit ett par hundra höjdmeter extra då det ligger en höjd/ås mellan Derio (orten där mitt hotell låg) och centrala Bilbao men ffa hade givit en väg som även om den såvitt jag kunde bedöma skulle vara tillåten att cykla på inte verkade helt trevlig valde jag istället att cykla västerut (väg BI-737) och på så sätt efter en knapp mil komma ner till vattnet norr/nordväst om de centrala delarna. Visserligen var det en väg man inte åker annat än i rent transportsyfte men den var helt problemfri att cykla.

Då det inte är direkt gott om broar över vattnet fick jag sedan följa vattnet in mot stan för att komma över på västra sidan vattnet och sedan ta mig åt nordväst igen så att jag efter en knapp mil tagit mig några hundra meter fågelvägen.
P5270020Medium.jpg

P5270025Medium.jpg

P5270027Medium.jpg

Jag åkte vidare åt nordväst, följandes cykelbanan från Barakaldo mot La Arena.
P5270028Medium.jpg

Var några äldre män ute på cyklar samt en skolklass men i övrigt var det bara någon enstaka gående att ta hänsyn till.
P5270029Medium.jpg

Tog det lugnt och försökte hänga med på kartbilden och i vägnötterna jag hade i huvudet.
P5270031Medium.jpg

Gick bra och jag kom upp till Gallarta där cykelbanan delade sig och jag tog vänster och vek därmed av från den delen som gick mot La Arena. Ganska snart blev det så att vägen delades mellan bilväg och cykelfält. Var relativt flackt och knappt en bil men däremot några mountainbikecyklister.
P5270034Medium.jpg

Passerade genom en tunnel som var upplyst och tog inte så långt därefter av för att komma ner till väg BI-2701 nere i dalen.
P5270035Medium.jpg

P5270036Medium.jpg

P5270039Medium.jpg

Hade förmodligen gått att fortsätta cykelvägen men då jag hade tankar på att försöka komma till trakterna av Santander på denna dagsetapp och cykelbanan slingrade sig lite hit och dit medan bilvägen var rakare prioriterade jag att kunna färdas lite raskare. Var lite trafik på vägen, men inte farligt.
P5270040Medium.jpg

Strax före Mercadillo blev jag lite osäker och tog efter 4,5 mil för första gången fram vägnötterna och kollade om det var där jag skulle ta av höger. Men, nej, det var en knapp km senare, inne i själva byn. Det hade egentligen hela vägen från det att jag kommit ut på BI-2701 gått uppför i etapper och det fortsatte så. Det började här också duggregna lite. Var dock inte värre än att det var onödigt att dra på sig regnjacka.

I Traslaviña kom jag ut på väg BI-630, tog höger på den och fortsatte klättra i en halvmil innan det blev en utförskörning på några kilometer. Passerade här också gränsen från Baskien och in i Kantabrien. På infarten till La Matanza började det regna lite kraftigare och jag fann för gott att stanna och dra på regnjackan. Efter Matanza gick det dock uppför i en dryg halvmil med 250 höjdmeter till Alto de la Escrita. Efter en liten bit bedarrade regnet lite och jag drog av mig regnjackan igen. När jag nådde toppen var klockan strax efter 12 och jag hade kommit 6,5 mil.
P5270042Medium.jpg

P5270043Medium.jpg

Utförskörningen var ca 6 km och ganska omgående kom jag åter in i Baskien. Efter en mil var det sedan tillbaka in i Kantabrien.
P5270044Medium.jpg

P5270045Medium.jpg

Vägen hade då övergått till att gå svagt utför i en knapp mil tills jag kom fram till väg N-629 och tog vänster. Denna väg var lite större och hade lite mer trafik och en del lastbilar (dock absolut inga problem att cyklar). Lyckligtvis var det bara tre kilometer till Ramales de la Victoria där jag skulle ta av. När jag kom fram mot den orten såg jag avtaget innan jag egentligen kommit in i byn. Då klockan var närmare ett beslutade jag mig för att åka in i byn och se om jag kunde hitta något ställe att få något i magen. Hittade en bar där jag fick mig en macka och en cola. Var f.ö. en by som kändes rätt prydlig.
P5270047Medium.jpg

P5270049Medium.jpg

För många bilder för att det ska få plats i ett inlägg så jag fortsätter i nästa inlägg.

Fortsättning dag 1.

Vände sedan tillbaka till avtaget och tog väg CA-261 västerut. Var en dryg mil till Arredondo där dagens första rejäla stigning skulle ta sin början. Vägen dit gick svagt uppför i en dalgång med ett vattendrag. Passerade också en bilskrot på vägen.
P5270050Medium.jpg

P5270052Medium.jpg

P5270054Medium.jpg

P5270055Medium.jpg

I Arredondo, ca 160 möh, tog jag av söderut (väg CA-265) och började den 21 km långa stigningen upp till Portillo de la Sía, 1200 eller 1220 möh (olika uppgifter finns). Första biten till Asón var det väldigt lättåkt med bara någon enstaka procents lutning. Det började dock regna lite mer igen så regnjackan åkte på nytt på. När jag kom upp till Asón hade regnandet tilltagit och det var ordentligt blött och dessutom var sikten inte så bra då moln eller dimma låg på rätt låg höjd. Det man såg räckte dock för att ge en känsla för att det är ett vackert landskap.
P5270062Medium.jpg

P5270068Medium.jpg

Vägen går till att börja med på östra sidan av dalen och relativt rakt för att sedan börja gå i några långa serpentinkurvor upp till Collado de Asón (682 möh) vilken man når drygt halvvägs upp. Under sista biten upp gick det kor på sidan om vägen.
P5270072Medium.jpg

P5270077Medium.jpg

P5270080Medium.jpg

Efter Collado de Asón kom man till ett område med åkrar och byar på vänster hand.
P5270082Medium.jpg

Vägen gick först utför i en kilometer innan det var dags att ta av in på CA-665 och åter klättra. Under inledningen kändes det nästan som att molnen var på väg att spricka upp men sen blev det allt tjockare med moln och man såg inte särskilt långt. Det blommade en del och här och var fanns det orkidéer.
P5270087Medium.jpg

P5270089Medium.jpg

P5270090Medium.jpg

P5270091Medium.jpg

Uppe vid toppen var det inte speciellt mysigt väder - molnigt, lite blåsigt och rejält fuktigt. Kamerans termometer har 13 grader registrerat vid toppen. Den är dock relativt ny så jag har inte riktigt hunnit komma underfund med hur tillförlitlig den är. Var inte läge att stanna någon längre stund så när jag tagit den obligatoriska toppbilden och dragit på mig regnjackan gav jag mig iväg utför. Passerade f.ö. vid passet gränsen mellan Kantabrien och Castilla y Léon så det blev den, för mig, tredje nya spanska regionen jag cyklat i denna dag.
P5270092Medium.jpg

Var ärligt talat lite glad att ha klarat av stigningen då det hade gått rätt segt uppför. Efter denna stigning hade jag en stigning till som jag var tvungen att klara av denna dag för att komma till områden där jag kvällen innan kollat att det skulle finnas lediga rum på ett antal hotell. Innan det var det dock inte mycket till boenden längs rutten jag tänkt mig ta. Lyckligtvis skulle dock den andra stigningen vara snällare så det kändes som att nu var det bara att rulla igenom resten av första dagen och hoppas att benen skulle kännas bättre nästa dag.

Vägen ner från Portillo de la Sía var ganska smal men rätt bra asfalt. Var lite småkyligt och vägbanan var blöt. Stannade till några gånger och fotade.
P5270093Medium.jpg

P5270094Medium.jpg

Med några kilometer kvar ner till botten på dalen där jag skulle ta höger och påbörja dagens andra ordentliga klättring kom en bil ikapp mig. Kändes som någon med lokalkännedom och jag åkte och tittade efter något ställe med skaplig sikt där jag skulle kunna köra ut till kanten och släppa förbi bilen. Med 1,5 km kvar ner till avtagsvägen, i en vänsterkurva så försvann helt plötsligt framhjulet kort efter att jag gått in i kurvan. Dunsar i asfalten, primärt med vänster sidas lår/höft, hör cykeln skrapa i backen och minns att jag blir rätt förvånad och nervös för om cykeln ska ha gått sönder. Farten var inte speciellt hög då det inte var så brant men ffa pga att det var blött och vägen var smal. Jag skulle gissa på 30 km/h eller kanske strax däröver.

Bilen bakom mig stannar och gubben kommer utspringande. Jag har kanat på vägen och ligger precis på kanten. Gubben försöker få upp cykeln. Märker dock att min högerfot inte löst ut utan att jag fortfarande är iklickad. Känns lite när jag vrider ur foten. Reser mig lite försiktigt. Känner att jag fått en rejäl smäll på övre delen av låret upp mot höften och tänker att det kommer att bli en rejäl lårkaka. Undersöker cykeln - växelreglaget på vänster sida är skrapat liksom snabbkopplingen bak, styrlindan på samma sida är rätt uppskrapad, styrändspluggen har åkt loss och kedjan har hoppat av. Lägger tillbaka kedjan och kollar att växlarna funkar. Hjulen verkar inte ha tagit någon större skada utan verkar raka och det syns inga uppenbara skador på ramen. Försöker ta mig samman och vi tittar efter den tappade stryändspluggen och gubben lyckas hitta den i gräset precis vid vägkanten.

Under hela detta snackar gubben en hel del. Går dock alldeles för fort och med alltför många ord jag inte känner till för att jag riktigt ska hänga med i vad han säger. I något läge tror jag han försöker övertyga mig om att det är en dålig idé att ta den väg jag tänkt ta över det andra berget för dagen och sedan norrut i riktning mot Santander. Han säger något om dåligt väder och dålig väg och försöker få mig att istället ta vänster nere i dalen.

Jag är lite skrapad på armen och knät, men i övrigt är det mest höften som verkar tagit smällen. Känns lite konstigt inne i ljumsktrakten, framför allt när jag ska sätta mig på cykeln. Funderar om det är någon muskel eller något muskelfäste som skadats. Rullar sedan väldigt försiktigt ner till T-korsningen nere i dalen. Gubben kör långsamt bakom i bilen. Stannar till när jag kommer till T-korset och vinkar till gubben.
P5270096Medium.jpg

Känner att jag måste ta ett beslut hur jag ska göra. Är dock kraftigt inne på att följa ursprungsplanen, inte för att det var planen utan för att den tar mig ner mot kusten och jag vet att det går tåg längs med kusten så det borde vara enklare att komma tillbaka till Bilbao om jag kommer ner mot kusten än om jag sitter uppe i bergen i någon by. Solen har i detta skede också brutit igenom lite grann och jag beslutar att trots allt följa min ursprungsplan och tar höger.

Stigningen är ca en mil och jag hade drygt 500 höjdmeter att avverka på denna mil. Inledningsvis var det bara svagt uppför.
P5270097Medium.jpg

Efter en och en halv kilometer tog jag av höger och sen var det relativt jämn lutning egentligen hela vägen upp till Portillo de Lunada.
P5270099Medium.jpg

Inledningsvis kändes det lite avigt när jag trampar med vänsterbenet. Vartefter tiden gick kändes det som att benet mer och mer stelnade till och jag fick svårare och svårare att sittandes klara att få runt benet. De sista kilometerna upp till passet var det huvudsakligen stående cykling. Jag hade dock svårt att få något riktigt tryck med vänsterbenet så det blev lite krängande cykling.

Uppe vid toppen är vädret klart oangenämt. Det börjar regna rätt ordentligt och är allt annat än varmt. Kameratermometern säger att det var i underkant av tio grader men det kändes snarare som fem.
P5270103Medium.jpg

Nerfärden blev sen det vidrigaste jag gjort på en cykel. Satt och frös så jag skakade. Samtidigt kunde jag inte få runt benet sittandes men jag kände även att ju mer jag satt still med det desto mer stelnade det till så vid varje tillfälle där det flackade ut lite försökte jag ställa mig upp och krängande ta ett eller två tramptag. Dessutom hade jag helt tappat känseln i fingrarna och jag satt och bromsade väldigt mycket då jag absolut inte ville ha upp någon högre fart och riskera att gå omkull igen.

Är en dalgång som när man ser bilder därifrån eller tittar på google streetview ser ut att vara jättefin att åka ner i, men mitt tillstånd och det allt annat än trevliga vädret och den av molnen rätt begränsade sikten var mitt fokus dock helt på att försöka ta mig till ett hotell. Efter tre mil kom jag till Liérganes och tog där in på Hotel Balenario de Liérganes. På vägen ner till Liérganes var det några små korta backar och för varje backe kändes det bara värre och värre och trots att jag gick på riktigt lätt växel och inte åkte alls fort blev jag rejält andfådd vilket indikerade att något inte var riktigt rätt.

När jag kom till hotellet kände jag mig så pass trasig att jag hade svårt att se att jag skulle vara i skick för någon längre cykeltur kommande dag så jag beslutade mig för att ta direkt boka två nätter där. Om jag hade känt mig tillräckligt bra morgonen därpå kunde jag väl antingen avboka eller köra en dagstur i området tänkte jag.

Uppe på rummet lyckades jag med stor möda få av mig kläderna och ta mig i badkaret för att få mig en lång varm dusch för att tina upp. Var verkligen inte något bra skick och märkte att jag över huvud taget inte kunde lyfta vänster ben vilket fick mig att fundera på om det var höftböjarmuskeln som fått sig en rejäl körare.

Efter att ha duschat och fått på mig lite civila kläder tog jag mig ner och fick en middag på hotellet innan det var sängdags. Att ta sig till sängs var f.ö.en intressant upplevelse. Då jag inte hade någon förmåga att lyfta vänsterbenet fick jag sätta vänster fot på höger fot och sen lyfta vänstra benet med det högra för att få upp det på sängen.

Brrr, igenkänningsrysning när jag såg bilderna och visste varåt det lutade... Jag gick omkull i en högerkurva på samma sätt (blöt asfalt, varken hög eller låg hastighet, när framhjulet bara försvinner under mig) på Mallorca i slutet av april. Landade mest på vänster axel/övre ryggen, hörde hur något knäckte till. Nyckelbensbrott och tilltyglade revben blev min dom. :-( Nu med mer titan i axeln är jag igång igen, hoppas tillfrisknandet går lika väl för dig (väntar med viss spänning på att höra vad som gick trasigt.)

Aj, trist. Skönt att du är igång igen.

Fortsättning på min historia följer ...

Usch. Hög igenkänningsfaktor med ljumsksmärtor för mig. Jag kraschade på Mallis förra året och kände ungefär samma symptom som dig. Cyklade vidare 5 mil till hotellet och sen till sjukhus. Var bruten lårbenshals som skruvades ihop. Senare efter lång rehab uppstod det komplikationer som ledde till att halva höftkulan dog. Satte in protes för snart 3 veckor sen.
Hoppas innerligt att din historia inte slutar lika illa.
Följer med spänning.

GoranS sa:
Aj, trist. Skönt att du är igång igen.

Fortsättning på min historia följer ...

Snyggt jobbat med getbilderna! Trist med vurpa och skada redan första dagen! Håller tummarna för lyckligare avslutning!

Tyckte väl att förlorat bagage inte var så farligt att trådens titel skulle vara så negativ men det här lutar helt klart åt fel håll. Något säger mig att det blir inget Disneyslut på den här ridereporten...

Det här låter inte bra alls. För övrigt en mycket bra och välskriven berättelse.

Senast ändrad:
Eftersom pendlartråden ger lite fingervisning om vart vi är på väg kan jag bara säga att det är starkt cyklat! Krya!

Tisdag 28/5
Sov rätt kasst och det märktes ingen bättring med benet. Avvaktade fram till tio innan jag tog mig ner till matsalen och åt en ordentlig frukost, lite med tanken att kunna skippa lunchen för det var inte direkt någon njutning att ta sig fram haltandes med ytterst begränsad stödfas på vänsterbenet.

Låg sedan och vilade och funderade lite kring situationen. Det ena scenariot var att problemet var något som skulle gå över relativt snart av sig själv. Då skulle ett alternativ vara att helt enkelt bara ta det lugnt och visserligen få några förlorade dagar men sen kanske kunna fortsätta. Det andra scenariot var att det antingen var något som skulle ta tid att gå över eller något som faktiskt inte skulle gå över alls av sig självt. Efter ett antal timmars grubblande landade jag i att med tanke på att det inte på något sätt blivit bättre sen gårdagen så var det låg sannolikhet att det skulle bli bättre kvickt. Att tillbringa en längre tid i Spanien i väntan på att eventuellt kunna fortsätta cykla sen kändes inte lockande. Detta gjorde att jag tog beslutet att helt enkelt försöka ta mig hem.

Ett alternativ i detta läge hade förstås varit att försöka uppsöka sjukvård i Spanien. Jag avskrev dock det alternativet då det trots allt kändes bättre att vara hemma om något skulle behöva göras. Hade jag inte kunnat ta mig fram, om än haltandes, hade läget förstås varit annorlunda.

Jag hade kollat och det gick tåg från byn där jag var, Liérganes, in till Santander och därifrån ett annat tåg till Bilbao. Båda skulle vara OK att plocka med cykel på såvitt jag förstod från den något svårtydda informationen på nätet.

Återstod att fixa flyg. En aspekt var att jag ville ha med mig cykeln hem och en annan att jag skulle ha tid att ta mig tillbaka till Bilbao och hämta cykelväskan. Den senare gjorde att det var tidigast torsdag som var aktuellt. Visade sig att om jag skulle ha direktflyg hade jag behövt vänta till på lördagen medan det inte verkade vara några problem att hitta flyg med mellanlandning till Stockholm på torsdagen. Brussels Airlines hade några olika varianter. Den första var 6.45 från Bilbao med mellanlandning i Bryssel och ankomst till Bromma mitt på dagen. Verkade inte så dumt.

Sen var det biten med cykelväskan. Stod något om att man var tvungen att boka den i förväg och att man var tvungen att ringa och få bekräftat att de hade plats för väskan senast 48 timmar innan avresan. Hittade efter lite letande ett svenskt telefonnummer att ringa och fick förklarat för mig att det gick bra att boka in cykeln men att jag först var tvungen att boka in mig själv. De kollade situationen på de flyg jag tänkt åka och det fanns plats kvar på båda. Om jag bokade direkt via flygbolagets sida kunde jag dessutom avboka fram till 24 timmar innan avgång så om det mot förmodan skulle bli så att specialbagagekvoten skulle hinna fyllas upp innan jag.

Efter bokning ringer jag åter upp flygbolaget och de ska mejla en länk som leder till en sida där jag kan betala för cykelväskan. När detta är gjort ska jag få en bekräftelse per mejl omedelbart. Får mejlet med länken och betalar. Något bekräftande mejl kommer inte direkt. Inte efter 5 minuter, 10 minuter eller 20 minuter. Efter en halvtimme ringer jag igen. Får bekräftat att bokningen är genomförd och människan jag pratar med skickar bekräftelsen.

Linkar på kvällskvisten ner till tågstationen några kvarter bort och kollar hur det ser ut.

Onsdagen 29/5
Går tre tåg per dag från Bilbao till Santander. Det första går så tidigt att första tåget från Liérganes till Santander inte hinner fram till dess avgång och det sista kommer så pass sent att det inte var aktuellt. Återstod därmed ett tåg som gick 14.00. Tågen från Liérganes går en gång i timmen och kommer fram till Santander kvart i heltimme. Att ta det som kommer fram 13.45 vore direkt idiotiskt, så jag behöver senast ta 12.04-tåget som ska vara framme 12.45. Då jag absolut inte har ork att få strul beslutar jag mig för att lägga på ytterligare ett tåg som säkerhetsmarginal. Har inte något annat att göra ändå så då är det lika bra att lägga på marginaler.

Visar sig gå utan problem så jag anländer Santander med drygt 2 timmars marginal. Går direkt till biljettautomaten och köper en biljett till Bilbao. Dock hittar jag absolut inget sätt att köpa biljett för cykeln och enligt informationen krävs biljett för cykeln på dessa tåg om resan är över 10 mil, vilket resan mellan Santander och Bilbao är. Den manuella kassan är stängd. Går ut och sätter mig i solen utanför stationshuset en timme. När jag sedan kommer in i stationshuset har kassan öppnat och jag lyckas köpa en biljett för cykeln också.

Tåget till Bilbao är inget snabbtåg direkt. Tar tre timmar och stannade på över 30 ställen. Sitter huvudsakligen och tittar ut på det vackra och gröna landskapet. Är väldigt annorlunda jämfört med de flesta andra delar av Spanien jag varit. Enda som påminner om det är landskapet i Galicien i nordvästra delen av landet.

I Bilbao är planen sen att ta en taxi till hotellet. Finns inget taxistopp utanför stationen. Eller så kom jag bara ut på fel sida. Går några kvarter och över floden innan jag hittar en plats med taxibilar. Föraren i första bilen i kön bara ruskar på huvudet när jag pekar på cykeln och gör en frågande gest. Nästa bil är en kombi och han drar ner sätet och vi lyfter in cykeln hel. Är uppe vid hotellet vid sexsnåret. Checkar in och går upp till rummet. Var nästan fullbokat så jag fick ta en för mina behov totalt överdimensionerad juniorsvit med panoramafönster, jacuzzi och väldigt mycket golvyta. Efter några minuter kommer de upp med min cykelväska och jag fördriver kvällen med att packa ner cykel och övriga saker samt käka middag. Visar sig när jag frågar om de kan ordna en taxi till flygplatsen till tidigt följande morgon att de har någon form av gratis shuttle-service för gästerna till flygplatsen så jag bokar in mig på den som går klockan fem.

Torsdagen 30/5
Shuttle-servicen funkar prickfritt. Är jag och ett par personer till. De har dock inte så mycket bagage så det är inget problem att få in min cykelväska + resväska. Kommer ut till flygplatsen i så pass god tid att jag får vänta en liten stund på att incheckningen ska öppna. Allt går sedan utan problem med båda flygen. Enda som är lite irriterande är utgången till planet i Bryssel. Vid gaten finns ingenstans att sitta och när kontrollen av boardingkorten är gjord är det vad som känns som en halv kilometers promenad ut till planet. Inte det roligaste när man haltar sig fram.

På Bromma kommer min resväska tämligen raskt på bandet. På skyltarna står att specialbagage ska komma på andra bandet. När det ordinarie bagagebandet stannar och det fortfarande inte kommit något bagage på specialbagagebandet anar jag att det återigen ska bli till att anmäla bagage som inte kommit fram som det ska. Precis när jag ska börja leta efter var man gör en anmälan om detta så kommer en människa ut från en dörr och ropar ut en fråga om det är någon som väntar på en cykelväska från Bryssel. Ja, det gör jag och jag får min väska.

Kan lättad ge mig iväg med mitt bagage bort till SL-bussarna. Har gjort upp med föräldrarna att de ska hämta mig vid första hållplatsen utanför flygplatsen så de slipper köra in där. Visar sig att hållplatsen ligger ett par hundra meter bort så jag får släpa cykelväska och resväska dit med ryggsäcken på ryggen. Kommer precis en buss när jag kommer dit och får vänta en liten stund på att föräldrarna ska hämta mig. Åker med hem till dom för att få lite understöd och kunna vila ut.

Senast ändrad:
Utan att gå händelserna i förväg så låter det redan nu definitivt som att jag borde sagt det där om att bli kvar på en cykeln med lite fart tidigare.

Epilog
Har via jobbet en sjukvårdförsäkring och planen är att ringa direkt morgonen därpå och se om jag kan få en tid hos någon som kan titta på mig. När jag vaknar på fredagmorgonen känns det dock en del bättre. Från att tidigare inte alls kunnat lyfta benet/knät när sitter på en stol börjar jag kunna göra det. Hoppet tänds och jag beslutar att avvakta med att ringa.

Känns ytterligare lite bättre på lördagen. Söndagen ger dock ingen förändring i läget. Är inne och jobbar på måndagen men när jag kommer hem så känns det snarast sämre. Ringer på tisdag morgon och får en tid vid 12.40 på onsdagen på något ställe som är specialiserade på ortopedi. När jag kommer dit så blir jag undersökt och slutsatsen är att det inte verkar vara något fel muskulärt eller med ledband men att jag däremot är så pass “trasig” att de tycker att en röntgning är motiverad. Är då borta vid Garnisonen och de skickar mig till Aleris vid Sabbatsberg där de har någon drop-in-röntgen.

Blir buss + linkande till Sabbatsberg. Vid disken för röntgenmottagningen har de dock inte fått någon remiss så jag får ringa tillbaka till stället där de undersökte mig och så löser det sig. Hinner sen knappt sätta mig i väntrummet innan jag bli inkallad att lägga mig på britsen i röntgenrummet. Själva röntgandet är raskt avklarat. De ska skicka över bilderna till stället jag kom från och förhoppningen var att de skulle hinna kika på dem innan dagen var slut. Linkar iväg och tar tunnelbanan tillbaka till jobbet.

Hinner inte mer än komma upp på rummet på kontoret innan de ringer från röntgen och meddelar att jag har en höftfraktur och att de kraftigt rekommenderar att jag åker in till akuten. Inbillar mig att det måste vara någon mindre spricka som kommer att läka av sig själv genom att jag ju kunnat ta mig fram på benet. Får direkt en bild i skallen av att jag kommer att åka dit och sitta där i åtta timmar och de sen skickar hem mig med recept på något smärtstillande. Är ju dock inte så mycket att göra så jag tar tunnelbanan till Stadshagen och linkar bort till akuten.

I kassan säger jag som det är att jag varit och röntgat mig och att de konstaterat en höftfraktur. Människan tittar lite skumt på mig och frågar lätt misstroende “Och du kommer gående?”. Förstår senare att det i de flesta fall av lårbenshalsfrakturer (som detta är) inte är så att personerna är gående.

Skickas in på ortopeden och efter att ha blivit registrerad i kassan där får jag gå in i ett undersökningsrum där de tar blodtryck, temperatur och svara på en del grundläggande frågor. Blir sedan upplagd på en säng och inkörd i ett utrymme med skynke. Efter tio minuter kommer en läkare och meddelar att jag kommer att bli inskriven och ska opereras, ev. redan samma kväll. Det som ska göras är att de ska dra i två skruvar i lårbenshalsen. Läkaren frågar också, inte helt på skämt, om jag har någon genetisk defekt som gör att jag inte känner smärta genom att jag kunnat ta mig hem “för egen maskin” från Spanien. Men, nej, det har jag inte. Däremot måste jag haft “tur” i det avseendet att det inte gjorde värre ont än att jag kunde ta mig fram. Efter blodprovstagning och lite annat åker jag upp på avdelningen.

Grundplanen är att jag ska opereras klockan åtta, vilket skulle vara sista operationen för dagen. Operationen blir dock uppskjuten. Inte helt säker på om det är någon annan operation som kommer emellan eller om det är någon av de föregående som bara drar ut på tiden. Blir hur som helst så att jag får lite mat vid halv nio för att sedan vid midnatt gå på den obligatoriska fastan man ska ha innan operation.

Följande morgon får jag reda på att de fått in någon annan operation som gått före. Ryktet säger att det är någon större bukoperation. Timmarna går och det är inte mkt att göra annat än att vänta. Klockan två kommer så slutligen beskedet om att nu bär det av ner till operation. Får någon långtidsverkande morfintablett samt alvedon. Sövs sedan med narkos vilket är första gången för min del. Larvigt effektivt för man slocknar ju på en halvminut eller så. Uppvaknandet är en ny upplevelse med ett konstant oscillerande mellan mer eller mindre klarvakenhet och extrem sömnighet.

Kommer tillbaka upp på avdelningen någon gång före fem. Får ytterligare en morfintablett, denna gång mer snabbverkande. Har dock absolut inte ont. Då det var tjugo timmar sen jag åt eller drack känner jag att det vore kanske bra att få i sig något att äta och dricka. Får en ostmacka och ett glas äppeljuice. Dricker försiktigt några klunkar med ett antal minuters mellanrum och tar sen en liten tugga på ostmackan. Börjar sen spy. Tror jag spyr tre gånger och är dessutom lätt yr. Sista gången jag spyr har jag precis kommit ut på toaletten och de hinner bara stänga dörren om mig innan jag känner att magen börjar vända sig. Jag hojtar något och sköterskan visar sig kvicktänkt för hon drar upp dörren och hivar till mig en påse att spy i. Imponerande!

Framåt midnatt börjar illamåendet släppa och jag vågar mig på ett nytt försök med lite mat och dryck för nu är jag hungrig efter 27 timmar utan mat. Och denna gång funkar det bra och jag får i mig några mackor och dricker en del. Totalt sett får man säga att jag kunde tänkt mig roligare sätt att fira nationaldagen på.

Ligger kvar fram till eftermiddagen dagen därpå men sedan blir det hemfärd. Har ett sex veckor långt förbud att över huvud taget stödja på benet så det är kryckor och sedan återbesök hos fysioterapuet på St Göran. Efter de sex veckorna är det sedan, om allt verkar OK, gradvis ökande belastning som gäller.

Mats65 sa:
Usch. Hög igenkänningsfaktor med ljumsksmärtor för mig. Jag kraschade på Mallis förra året och kände ungefär samma symptom som dig. Cyklade vidare 5 mil till hotellet och sen till sjukhus. Var bruten lårbenshals som skruvades ihop. Senare efter lång rehab uppstod det komplikationer som ledde till att halva höftkulan dog. Satte in protes för snart 3 veckor sen.
Hoppas innerligt att din historia inte slutar lika illa.
Följer med spänning.
Tyvärr var det alltså så långt jag kommit nu en upprepning av din historia. Hoppas dock slippa döende höftkula och protes. Vad är prognosen för din del vad gäller möjlighet till rörelse, t.ex. cykling, och annat med protesen?

Mathias sa:
Tyckte väl att förlorat bagage inte var så farligt att trådens titel skulle vara så negativ men det här lutar helt klart åt fel håll. Något säger mig att det blir inget Disneyslut på den här ridereporten...
Nej, den titeln för en försenad cykelväska hade onekligen varit lite av prinsessan på ärten.

Tyvärr blev det ingen rolig RR av detta. Funderade ett tag på om jag över huvud taget skulle skriva något om resan, men jag tyckte trots allt att det var ett väldigt fint landskap (det lilla jag hann se) och då jag inte kan påminna mig att jag sett någon lvg-RR från området tidigare tänkte jag att det kanske trots allt var värt det. Jag skulle dock ha svårt att skriva en RR om det och förtiga kraschen så därför valde jag att lägga ut hela reseberättelsen + epilogen även om det blev väldigt mycket som inte alls är cykelrelaterat.

I den bästa av världar kanske jag kan använda planeringen för resan någon gång senare. Hade planerat närmare 500 mil cykling med tämligen detaljerade vägnötter skrivna så det var en hel del jobb nedlagt inför resan. I sammanhanget kan dock det ev. onödiga arbetet kvitta.

Vilken misär, krya på dig!

Hoppas du kan se det roliga i planeringen också, kanske halva nöjet?

Om du har lite röntgenbilder kanske de passar i "Visa ditt rambrott"-tråden! Tråkigt men hoppas att du snart är på benen (eller cykeln) igen!

lundatok sa:
Vilken misär, krya på dig!

Hoppas du kan se det roliga i planeringen också, kanske halva nöjet?
Tack!

Jo, jag gillar att planera. Dock måste jag säga att det i efterhand förtar lite av nöjet när man sen inte "får" använda planerna.

GustafH sa:
Om du har lite röntgenbilder kanske de passar i "Visa ditt rambrott"-tråden! Tråkigt men hoppas att du snart är på benen (eller cykeln) igen!
Har sett röntgenbilderna, men för en lekman som jag var det helt omöjligt att se vad som var fel. Var en bild där läkaren förklarade att det var lite suddigt och att det betydde att det var något som var vridet och på den andra fanns det en skugga som tydligen var frakturen. Jag hade inte kunnat skilja dem från bilder på en icke-trasig människa.

Tack för RR. Kortare än dina brukar vara (av naturliga skäl), men hög kvalitet som vanligt.

Läk väl!

GoranS sa:
Epilog

I kassan säger jag som det är att jag varit och röntgat mig och att de konstaterat en höftfraktur. Människan tittar lite skumt på mig och frågar lätt misstroende “Och du kommer gående?”. Förstår senare att det i de flesta fall av lårbenshalsfrakturer (som detta är) inte är så att personerna är gående.

Skickas in på ortopeden och efter att ha blivit registrerad i kassan där får jag gå in i ett undersökningsrum där de tar blodtryck, temperatur och svara på en del grundläggande frågor. Blir sedan upplagd på en säng och inkörd i ett utrymme med skynke. Efter tio minuter kommer en läkare och meddelar att jag kommer att bli inskriven och ska opereras, ev. redan samma kväll. Det som ska göras är att de ska dra i två skruvar i lårbenshalsen. Läkaren frågar också, inte helt på skämt, om jag har någon genetisk defekt som gör att jag inte känner smärta genom att jag kunnat ta mig hem “för egen maskin” från Spanien. Men, nej, det har jag inte. Däremot måste jag haft “tur” i det avseendet att det inte gjorde värre ont än att jag kunde ta mig fram. Efter blodprovstagning och lite annat åker jag upp på avdelningen.

Ja, jag har ju själv gått till läkaren med vad som visade sej vara en bruten fot. Jag "stukade" den på måndagen, och gick till läkaren på fredagen...!
Dessutom var det så trasigt så det behövde opereras. Stålplåten sitter kvar, fast jag har inte efterdragit insexskruvarna.
Min rumsgranne hade förresten fått förtur på utbyte av sin höftledsprotes, eftersom han gått och brutit benet precis där den gamla slutade.

Hoppas du kommer igång och cyklar snart igen, själv gick jag gipsad i totalt åtta veckor, och vänsterbenet var lite klent efter det. Man kan ju kompensera med högerbenet, men det gick dåligt i uppförsbackarna...

Argh. Nu känner jag mig ännu mer skyldig som mest tramsar (numera) i Visa din misär-tråden. Har fö också brutit höftbenet (dokumenterat i Visa din..), och anade inte heller att det var så illa när det skedde då jag ändå kunde halta hem några hundra meter (men inte stödja såpass på benet att jag kom upp på cykeln igen iofs). Har hört liknande från ytterligare nån, så man har kanske inte jättemycket nervtrådar i det området?

Läk väl!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp