[Artikel] VIDEO: PÅ besök i Trysil Bike Arena

Wingqvist

Aktiv medlem
peffa-2000x1125.jpg

Vi besökte Trysil Bike Arena i juni 2019 och testade både den liftbaserade flytstigen Magic Moose och några av de 25 kilometer byggda stigarna i området Gullia.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=35999

Fin konsumentupplysning!

Efter att ha avverkat Järvsö och Lindvallen tillsammans med mina barn, hade jag börjat fundera på Trysil. Efter detta reportaget är det avgjort! :-)

Nice! Själv har jag varit där rätt mycket å gillar det verkligen laddade upp en film idag från de röda å svarta stigarna i Gullia.
Här är den

Vara det någon som sa droppet Huckleberry?
Skönt att ha med sig en snart 50-taggare som visar vägen för oss ynglingar :D

Juste, har ju lite mer content från Trysil!

Senast ändrad:
Var där i förrgår. Hade med mig en Trail, en Freeride och en Dirt. Körde Gullia, Magic Moose och pumptracken.
Och det var helt fantastiskt.
Många maskinbyggda leder i lättare svårighetsgrad lider ofta av dåligt doserade kurvor, men det var inget problem i Magic Moose.
Gullia var grymt kul, riktigt välbyggt. Jag märkte knappt ens att det fanns uppförsbackar.
Och pumptracken, ojojoj, jösses vad bra. Kunde knappt sluta. Det skulle dock ha behövts en eller flera pumptracks till, för det var fullt med folk i den hela dan.

De höll på att gräva om uppe vid starten. Sen kunde man se delar av det nya efter restaurangen. Det låg föremål som avspärrningar så det var tydligt att det inte var klart än. Var där för 6 dagar sedan men även i parken i förrgår.

Kan bara instämma och ge Trysil en stor ☀️ För sina grymma leder i Gullia och helt ok Magic Moose som passar alla i familjen. Miss Piggy med sin korkskruv och utförsdroppen var helt underbar❤️❤️

Var ganska läskigt på korkskruven igår med lätt regn, hade noll koll på om man hade fäste? Personligen hade jag gärna sett nät på typ den och wallridesen och bättre skylltat.

Anlände i Trysil igår kväll, och funderar över vad vi ska göra idag. Prognosen är tokvarmt, och ännu varmare resten av veckan, så det känns som att man vill hålla sig i skogen ;)

Kanske börjar med att testa lite liftburet och lite park idag, och barnen har såklart fått syn på klätterbanan vid Gullia

hungrig sa:
Anlände i Trysil igår kväll, och funderar över vad vi ska göra idag. Prognosen är tokvarmt, och ännu varmare resten av veckan, så det känns som att man vill hålla sig i skogen ;)

Kanske börjar med att testa lite liftburet och lite park idag, och barnen har såklart fått syn på klätterbanan vid Gullia

Tips är ju att inte köpa dagskort i liften. Engångs räcker bra.... :)

Förresten, någon som vet om det går att stå i närheten av allt det roliga? Har nu tillbringat natten nere på andra sidan älven, men att behöva packa ihop och köra upp på morgonen känns tråkigt. Vill inte heller lägga den lilla kraft som barnen har kvar i benen på att cykla 4 km asfalt upp till Gullia.

Hade gärna ställt upp campingbussen på parkeringen vid parken, men det är lite svårt att missa alla skyltar där det står att man inte får parkera på natten...

Klätterbanan är grym!!! Annars är det mycket skugga inne i Gullia så kör där å så kan man fylla på vatten i stugan högst upp på parkeringen även duscha annars finns det pool inne på hotellet boende har jag ingen aning om.

Jag och barnen var på en annan klätterbana från Højt og lavt i början av semestern, och ja, det var ju rätt skoj även för det långa skäggiga barnet ;)

Kokar lite mer kaffe, sedan kör vi upp och leker. Synd att det skall vara så svår att fricampa i Norge bara... Har precis haft två nätter på en parkering ett stenkast från Grövelsjöns turiststation. Tänkte kolla runt lite i eftermiddag och se om vi hittar någon mindre parkering där man kan stå under natten.

En till fundering, någon som kört Magic Moose med barn? De har cyklat lite stig tidigare, men inte ofta och regelbundet. Ramundbergets flytstig hade de skitkul på, men blir det mycket brantare än så så kan det bli för mycket.

8 och 10 år på 26" och 24" hardtail

hungrig sa:
En till fundering, någon som kört Magic Moose med barn? De har cyklat lite stig tidigare, men inte ofta och regelbundet. Ramundbergets flytstig hade de skitkul på, men blir det mycket brantare än så så kan det bli för mycket.

Det är väldigt många som kört magic moose med barn. Hardtail är lugnt. Särskilt brant är den inte men jag har aldrig varit i Ramundberget så det är svårt att jämföra

När min var 7 år tyckte han att det var för många feta gubbar som satt å cyklade så det gick för långsamt i MM :)

hungrig sa:

När vi var där så trillade en barnfamilj med cx hojjar och islabikes ner, såg lugnt o kontrollerat ut.

Feta gubbar? Tur att jag lärt mina tjejer att inte ha någon respekt för äldre män, även om de tar ut det på mig ibland ;)

Lite varmt idag, och vi har hållit oss i Gullia än så länge. Tänkte leta mig bort mot rött och svart nu på eftermiddagen, sedan lite höghöjdsbana, och fjällrundan ikväll. Sedan passar det ju bra att spana in MM på vägen ner, för att se om det är värt att köpa dagskort imorgon.

Häftig park de byggt upp, men väldigt mycket folk här, framförallt jämfört med all ödemark vi besökt de senaste veckorna...

Bilagor

• VideoCapture_20190725-125655.jpg
    VideoCapture_20190725-125655.jpg
    368 KB · Besök: 215
Ja de röda å svarta är folktomma sen droppar det även av på eftermiddagarna när kidsen blir trötta å då kan man köra pumpen?

OI000319.JPG

Eller roliga hopp?

OI000336.JPG

Senast ändrad:
Tog en runda på MM igår, och det var skoj, men inte lika kul som Huckleberry och annat här i Gullia. Jag gillar när det går både upp och ner, och det finns såklart lite mer utmaningar på det röda och svarta än på MM.

Rullade långsamt fram mot droppet på Huckleberry och konstaterade att jag inte vågar, sedan körde jag ändå, och det gick ju bra :) Kraschade däremot lite senare... Blev tvungen att ta med mig familjen idag så jag kunde bli filmad.

Bilagor

• VideoCapture_20190726-122848.jpg
    VideoCapture_20190726-122848.jpg
    324.1 KB · Besök: 188
Ja, det var en jäkla skillnad när man kom bort till det röda och svarta, där var jag ganska själv både idag och igår. Igår körde jag Huckleberry och French Moustache, och idag blev det Redneck och Miss Piggy. Jäkligt skoj alltihop, lite svettigt en dag som denna bara.

Nu har vi dragit vidare till Lindvallen för att se vad som erbjuds här. Har snabbt kunnat konstatera att jag är för feg för deras värsta drop...

Riktigt bra reportage och grymma videos från er medlemmar i tråden. Jag har semester och fick ett sug på att dra upp till trysil några dagar med bil och tält men vart bor man då? Har dom allemansrätt i Norge? Cheers laddies!

Det finns allemansrätt i Norge, men efter drygt 5 veckor med campingbussen i Norge och Sverige så känns det klart lättare att fricampa i Sverige, i alla fall på de ställen vi varit.

Det är ofta skyltat att man inte får campa eller parkera över natten, och i Trysil kändes det extremt. Vi sneglade på en parkering vid en sommarstängd förskola utmed vägen från Gullia till centrum, men det blev istället ytterligare en natt på campingen på fel sida av älven. Lite trist när man måste packa ihop och köra varje morgon, så jag bor hellre precis vid aktiviteter om det är möjligt. Kan tänka mig att det är ännu lurigare med tält, det syns ju rätt tydligt att man campar :)

Med tält så kan du ju i alla fall lämna tältet på campingen och ta bil eller cykel till det roliga.

Vill man bo i stuga eller hotell så är det ju väldigt utbyggt runt Gullia och liften.

Snålvarianten är att ta bilen upp till starten av Magic Moose, kostar 50 kr att passera en grind men är betydligt billigare jämfört med att ta liften enstaka åk om man är flera i bilen (och någon kan offra sig på att köra ner bilen till Gullia igen).

Beror väl hur skicklig cyklist du är, kan tänka mig att många som är duktiga på att hoppa skulle säga scouten men personligen så trivdes jag väldigt bra på min Ripmo (eftersom jag har en tendens att landa fel/kort i hopp..). Jag skulle alltså tagit Megan i ditt fall. Ingen bana är stökig skulle jag säga så det hänger mest på hoppen och droppen hur du får tänka.
(Min nivå: föredrar röda banor men har problem att "sätta allt" perfekt, bortsett från favoriten Miss Piggy som jag faktiskt fick ganska bra flyt i).

ante74 sa:
Beror väl hur skicklig cyklist du är, kan tänka mig att många som är duktiga på att hoppa skulle säga scouten men personligen så trivdes jag väldigt bra på min Ripmo (eftersom jag har en tendens att landa fel/kort i hopp..). Jag skulle alltså tagit Megan i ditt fall. Ingen bana är stökig skulle jag säga så det hänger mest på hoppen och droppen hur du får tänka.
(Min nivå: föredrar röda banor men har problem att "sätta allt" perfekt, bortsett från favoriten Miss Piggy som jag faktiskt fick ganska bra flyt i).

Hur högt är Huckleberrydroppet t ex, har bara kört runt metern med scouten. Är det inget stök så är ju scouten najs då den funkar bra i pumptrack med...

Ta den cykel du har roligast på? :)

Det finns ju allt från hardtail-vänligt flyt till lite stökigare spår, där i alla fall jag inte hade velat ha mycket mindre än mina 140 mm slaglängd. Självklart finns det cyklister som är bättre än jag, och många som glatt skulle droppa in i Huckleberry på en XC-hardtail. Jag hade säkert kunnat fixa det mesta (minus några av droppen) på en annan cykel, men hade haft mindre kul.

Tänkte lägga upp några bilder från Huckleberry, men gör det i ett separat svar. Sist jag bifogade en bild så tog det 2-3 dagar innan den godkändes...

Jag hade svårt att få ordentlig fart ner mot droppet, så jag landade med framhjulet lite före, och inte så himla långt ner, som syns på bilden.

Barnet i gul tröja är cirka 130 cm, så jag skulle gissa att det är cirka 150 ner till där mitt bakhjul landar.

Enligt någon jag pratade med på plats så har landningen grävts om ganska nyligen, kanske inför denna säsongen?

Bilagor

• huckleberry från sidan.png
    huckleberry från sidan.png
    174.2 KB · Besök: 199
  • huckleberry landning.jpg
    huckleberry landning.jpg
    104.1 KB · Besök: 194
hungrig sa:
Ta den cykel du har roligast på? :)

Det finns ju allt från hardtail-vänligt flyt till lite stökigare spår, där i alla fall jag inte hade velat ha mycket mindre än mina 140 mm slaglängd. Självklart finns det cyklister som är bättre än jag, och många som glatt skulle droppa in i Huckleberry på en XC-hardtail. Jag hade säkert kunnat fixa det mesta (minus några av droppen) på en annan cykel, men hade haft mindre kul.

Tänkte lägga upp några bilder från Huckleberry, men gör det i ett separat svar. Sist jag bifogade en bild så tog det 2-3 dagar innan den godkändes...

Har ju inte varit där så det är ju vilken cykel jag skulle ha roligast på jag försöker klura ut :)

Är det som Vallåsen så är det såklart Megan, men är det mycket cykling uppförs och mest snälla flowiga stigar så är det nog Scouten.

Det beror nog lite på hur man cyklar stigarna också. I gullia är det ofta en del folk, så det slutar oftast med att jag hoppar och leker mest. För det kör jag oftast hardtail med 160 gaffel (Pipedream Moxie).
Kör du annat uppe på fjället eller naturliga stigar så blir det ofta slagigare och mer fart, så då är rejälare heldämpad klart trevligare :)
Det gäller såklart Sten! som är nämnd längre upp i tråden, kanske den mest undervärderade stigen runt liftarna. Stök och ikke-flyt i mängder, men underbar när allt plötsligt funkar!

Tillbaka
Topp