Billigast möjliga gravel som fanns på lager - Köpt och testad - Nu uppgraderad och klar.

BuTTuS

Aktiv medlem
Billigast möjliga gravel som fanns på lager - Köpt och testad - Nu uppgraderad och klar.
Jag har kommit fram till att jag måste testa det här med vägcykling och bockstyre för att se om det också kan vara nått, men har noll koll på geometri för väg och om min nacke pallar sittställningen så därför vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Jag vill bara "testa konceptet" och om det blir något jag tänker fortsätta med så får jag se den här första cykeln som läropengar.
Det enda jag är säker på är att jag vill ha en gravel med feta däck (45-50?) då det finns oändligt mycket grus/skogsbilsvägar att utforska häromkring, att bara cykla asfalt lockar inte alls. Komponenter, fästen, vikt etc spelar ingen större roll bara det inte är rent skräp.
Så vad ska jag klicka hem? Den ska som sagt vara billig och finnas på lager (innan jag ångrar mig :-) ), men inget uppenbart skräp. Kan man lyckas med det för ca 6-8k? Är 188cm, grenmått 93. Hit me!

Edit: Rubrik x4

Senast ändrad:
Det blev ett klick på en White GX Lite 18, Large/58 till mina 188cm, och packade idag upp den som hastigast under lunchen (ja jag bor nära jobbet och käkar hemma) och konstaterade att avstånd sadelspets-->styre är identiskt med mina mountainbikes. Är det en bra utgångspunkt? Vid den korta provsittningen så kändes det som jag blev väääldigt utsträckt med händerna "där framme" men har som sagt aldrig ens suttit på någon liknande cykel förut.
Kommer inte att ha tid att testa den för än nästa vecka men borde jag beställa lite kortare stammar tills dess? Ni som kör både mtb och väg, hur stor skillnad sadel-->styre har ni mellan era cyklar? Sen beror det förståss på "styrets reach" också...
Edit: fel modell :-)

Senast ändrad:
Inget direkt svar på din fråga men jag är 190cm, kör en GX Pro 2018 och trivs betydligt bättre med 2cm kortare stam (80mm).

Jag kom från mtb-sidan och ville prova på detta med bockastyre. Gjorde det dyrt för mig och köpte fel storlek (rätt enligt tillverkaren) och har sedan dess gått ner från 54 till 52 i ramstorlek och satt på 80mm styrstam, då jag tycker att alla lvg/gravel-hojar har på tok för långt till styret. Nu trivs jag som fisken i vattnet på en blandning av grus och asfalt.

Hur känns cykeln? Blev sugen på en cross/gravelcykel då nuvarande MTB rullar med 2.4" hjul och massa vikt i omodern geometri. Dvs. Inte jättetrevlig att cykla i icketerräng

daikai1 sa:
Hur känns cykeln? Blev sugen på en cross/gravelcykel då nuvarande MTB rullar med 2.4" hjul och massa vikt i omodern geometri. Dvs. Inte jättetrevlig att cykla i icketerräng
Sitter fast i beredskap den här veckan så har bara hunnit/vågat med några korta inställningsrundor kring hemmet så kan inte riktigt uttala mig än. Hade faktiskt en 2cm kortare stam liggandes och med den blev det lite bättre. Sänkte sedan styret max (för det är ju det här med aero som jag är nyfiken på) och tvärtemot vad jag trodde så blev det mycket bättre, kanske t.o.m. bra? Den gick mjukare på grus än jag förväntade mig med 3.5 och 4 bar i däcken, medans bromsarna var långt sämre än jag trodde :-) Men dom ska väl nötas in innan man kan döma ut dom. Växlarna var väl ingen höjdare heller men med tanke på priset så är jag mer än nöjd. Köpte den ju för att testa om jag gillar det och i så fall byter jag upp mig och vet då förhoppningsvis mer om vad jag är ute efter...
En sak som stör mig är dock hur vajrarna är dragna men för att kunna ändra det så måste jag ju linda upp styret och har inte koll på om man kan återanvända lindan eller är det klister på baksidan?

8551A264-8CBD-425A-99D6-F7986D0F67B5.jpeg

Vanligtvis kan man återanvända lindan och klister på baksidan en eller två gånger.

Men styret är otroligt platt. Det ser ut att man inte kan bromsa riktigt när man har händerna nere (hur heter det på svenska?).

BuTTuS sa:
En sak som stör mig är dock hur vajrarna är dragna men för att kunna ändra det så måste jag ju linda upp styret och har inte koll på om man kan återanvända lindan eller är det klister på baksidan?

En möjlighet är att dra ut växelvajrarna (akta så dom inte fransar) och sen klippa höljet vid justerarmojängen som sitter på vajern ungefär vid styret. Höljet delas nämligen där. Eventuellt kan du ta lite hölje på båda sidor om mojängen så att den hamnar bra, det är praktiskt att kunna komma åt den när man cyklar ifall man behöver justera lite. Bromsvajerhöljena borde du kunna klippa nere vid oket efter att du har dragit upp vajern lite.

Senast ändrad:
Svårt att se på bilden men jag tycker det ser ut som vajrarna är feldragna. Du kanske ska gå tillbaka till butiken och be dom dra om dom?

Stewe sa:
Svårt att se på bilden men jag tycker det ser ut som vajrarna är feldragna. Du kanske ska gå tillbaka till butiken och be dom dra om dom?

En sån där "Undrar om jag kan ta loss styret och göra nån manöver så att det blir rätt av sig själv?'
:)

Vet inte hur det ser ut med hål för intern dragning.
Men jag hade tagit bort justeringen på höljet för bakväxeln. Kört hölje hela vägen? Om det går inne i ramen.
Framväxelns hölje ser ut att behöva kapas en rejäl bit. Där hade jag dock behållt justeringen.

Bromshöljena ser att kunna kapas en del med.

Det ser ju lite koko ut med vajrarna de dragit bakom styret. Jag brukar alltid dra båda (växel och broms) framtill, även om det i reglagen brukar finnas möjlighet att lägga antingen framtill eller bakom.

Edit: Lite svårt att se, men på denna bild ser det ut som att alla vajrarna är dragna framtill iaf: https://www.xxl.se/white-gx-lite-18-gruscykel-unisex/p/1143985_1_style

Senast ändrad:
Som sagt svårt att se på bilden men vajerdragningen ser lite udda ut uppe vid styret.

Ja vajerdragningen ser inte klok ut, får se om jag orkar fixa eller om jag helt enkelt bara ska cykla :-)
Råkade nyss klicka hem ett par 50-622 däck, Jag köpte ju cykeln för att testa med för ett eventuellt framtida köp så då är det ju dumt att inte testa olika däckbredder heller hur? ;-) Fast dom lär inte bli 50 på de här smala fälgarna.
PS det är fraktfritt hos bike-components just nu

Inte bara att ta loss styret och rätta till vajrarna? Annars får du gärna posta en bättre bild på hur det ser ut :)

Ännu ett bevis att man får vad man betalar för. ?

Jag tror också att det går att lossa styret och få till det bra. XXL använder ibland sig av personer som arbetstränar eller helt enkelt har någon form av bidrag som får montera ihop cyklarna.

Kan man smacka på en Hollowtech II Stagesvev? Googlar lite snabbt på Prowheel OUNCE-421C-TT-N men hittar ingen bra info. Är rädd för att det sitter Octalink på den. Vad är det för BB på ramen? BSA?

Ett tips är att uppgradera bromsarna till TRP Hy/Rd. Claris duger om man håller efter drivlinan titt som tätt.

Edit: Den vajerdragningen borde anses som en kriminell handling.

Senast ändrad:
calleking sa:
Kan man smacka på en Hollowtech II Stagesvev? Googlar lite snabbt på Prowheel OUNCE-421C-TT-N men hittar ingen bra info. Är rädd för att det sitter Octalink på den. Vad är det för BB på ramen? BSA?

Ett tips är att uppgradera bromsarna till TRP Hy/Rd. Claris duger om man håller efter drivlinan titt som tätt.

Edit: Den vajerdragningen borde anses som en kriminell handling.
Har inte riktigt koll på vad du menar men bilden nedan kanske hjälper? BB är iaf ca 70mm bred, ca 90mm över lagren.
Den kommer inte att uppgraderas något alls förutom bredare däck, gillar jag konceptet så köper jag mig en lättare och bättre till våren.

IMG_5379.JPG

En liten update:
Var ut idag på en liten sväng och hade väl nästan bestämmt mig för att "nä det här är inget för mig, jag håller mig till MTB" då jag höll på att skaka sönder på dåliga grusvägar trots att jag sänkte trycket varannan kilometer typ och hittade heller inte någon bekväm sittställning. Så när jag kom hem så bytte jag till en ännu kortare stam, 7cm, då styret i sig är så djupt också. (Gillar det inte alls faktiskt, jag vill ha det ganska platt på ovansidan men då halkar man ju nästan av där nere). Sen på med 50mm däck (som iofs bara blev 46 på de smala fälgarna) och ut en kortare sväng igen innan det blev mörkt och jäklar vilken skillnad i både komfort och sittställning! Måste ut igen i morgon och testa mer men som det känns nu så vill jag nog ha en gravel, förutsatt att den tar 50mm då :-)

Det var inga problem med 50 (som blev 46) i den här ramen iaf:

IMG_5411.JPG

IMG_5412.JPG

IMG_5413.JPG

Tar gärna emot tips på cyklar kring 15-17k som sväljer 50mm i real life, tillverkarnas marginaler och rekommendationer tycker jag är i fegaste laget... :-) Har sneglat lite på Canyon Grail AL och Cannondale Topstone men hittar inga konkreta bevis på vilka däck som går i.

Måste det vara minst 622-50? Utbudet är inte stort där, kan du tänka dig 584-47 (650b)?

Murdock sa:
Måste det vara minst 622-50? Utbudet är inte stort där, kan du tänka dig 584-47 (650b)?
Måste och måste, men ju större radie desto bättre tänker jag? Och hur är det med utbudet av däck till 584, när jag för något år sedan letade till min "citycykel" så fanns det inte så mycket att välja på?

BuTTuS sa:
Murdock sa:
Måste och måste, men ju större radie desto bättre tänker jag? Och hur är det med utbudet av däck till 584, när jag för något år sedan letade till min "citycykel" så fanns det inte så mycket att välja på?
Det beror väl lite på vad man är ute efter. Vill man ta sig över hinder så är ju 622 bättre än 584, där fick ju tom Jan Heine backa:
https://janheine.wordpress.com/2019/04/29/myth-17-bigger-wheels-roll-faster-amended/

Fast skall man ta sig över hinder effektivt på singletrack skall man ju ha en mtb.

650b-däck har börjat dyka upp nu när de är i ropet i gällande graveltrend. WTBs Horizon och Byway är rätt vanliga, och det finns många fler. Dock är det fortfarande dåligt med dubbdäck i denna storlek. Nu vet jag att fler på forumet redan bedyrar att 650b är dött och Sixten hänvisar hjulstorleken till kortvuxna personer och barn.

Grejen med 650b är ökad luftkammare och därmed ökad dämpning. Är du ute efter att få en så komfortabel tur som möjligt så är det denna hjulstorlek du skall ha.

Min uppfattning av det hela iaf.

3T Exploro eller nån Salsa kanske? Eller bygg själv på Open Mold-ram :)

Hmm, eller så byter jag bara styre och skaffar biffigare hjul och nöjer mig så? Ramen sväljer ju bevisligen feta däck, bromsarna har börjat bita rätt bra och växlarna kan jag stå ut med, jag kan ju börja med att justera in dom :-)

Passar dessa? https://www.bike24.com/1.php?conten...17588]=1;pgc[20473]=20474;pgc[21703][21704]=1
Kasetten är Shimano Claris CS-HG50-8S, 11-28T
Axlarna vete tusan, hur mäts dom?

BuTTuS sa:
Hmm, eller så byter jag bara styre och skaffar biffigare hjul och nöjer mig så? Ramen sväljer ju bevisligen feta däck, bromsarna har börjat bita rätt bra och växlarna kan jag stå ut med, jag kan ju börja med att justera in dom :-)

Passar dessa? https://www.bike24.com/1.php?conten...17588]=1;pgc[20473]=20474;pgc[21703][21704]=1

De hjulen borde funka med cykeln iom du får med ”end caps” för både QR och thru axle. En 8-delad kassett passar också även om ”fitting for shifting” anges som ”Shimano/SRAM 9/10/11-speed” då 8- och 9-delade kassetter är lika breda

NLC sa:
BuTTuS sa:

De hjulen borde funka med cykeln iom du får med ”end caps” för både QR och thru axle. En 8-delad kassett passar också även om ”fitting for shifting” anges som ”Shimano/SRAM 9/10/11-speed” då 8- och 9-delade kassetter är lika breda
Tackar!
Och att gå från 15 till 24mm fälgbredd borde väl inte innebära några problem med tanke på hur mycket utrymme det finns kvar i bilderna ovan?
Edit: Borde jag kanske gå på ännu bredare, vad är optimalt för 50mm däck?

Senast ändrad:
Good point, däcken kommer förmodligen svälla lite på bredare fälg och 24 mm innerbredd är förstås bättre än 15 (!?!) för 50 mm breda däck men vad som är ”optimalt” är väldigt mycket en trendfråga ;-)

Får ta mig en rejäl tur och funderare ikväll (även om jag troligen redan bestämmt mig) men med dessa hjul för 4k, däcken 1k, cykeln 4.6k och något billigt styre så har jag en gravel som duger till mig för 10.000 spänn, det trodde jag aldrig när jag började :-)

BuTTuS sa:
Får ta mig en rejäl tur och funderare ikväll (även om jag troligen redan bestämmt mig) men med dessa hjul för 4k, däcken 1k, cykeln 4.6k och något billigt styre så har jag en gravel som duger till mig för 10.000 spänn, det trodde jag aldrig när jag började :-)
Du får en sådan här för samma pengar:
https://www.wiggle.se/gt-grade-al-elite-bike-2020/

...eller en Cannondale Topstone.

Jag hade nog cyklat lite mer innan jag shoppade loss nya hjul. Testkör dina nya däck lite mer i olika situationer. Du kommer märka vad du gillar/inte gillar beroende på vilken typ av grus du kör och hur mycket fokus det är på att köra snabbt. Finns väldigt många variationer av grusvägar och beroende på om det är blött eller inte så krävs olika däck.

Jag kör själv på en Slate. Den var lite före sin tid vad gäller utrymme för däck och ska man köra lite bredare däck så krävs 650B, vilket cykeln också kom med som standard. Man får i 47mm fram och 45/47mm bak beroende på ramstorlek och typ av däck. Lefty Olivern gör att många stötar dämpas av rätt rejält men någon MTB är det inte. Jag kör mestadels så fort det går på grusvägar/asfalt men undviker stigar som är allt för tekniska och speciellt när det är blött ute. Ska jag ut i skogen så kör jag hellre på en MTB. Kör med Panaracer Gravel King 43mm slicks som funkar förvånansvärt bra på alla underlag förutom när det är lerigt ute.

slate.PNG

Senast ändrad:
Så, nu får det räcka, den är klar och jag är nöjd!
Har bytt stam, styre, stolpe (för att bli av med seat-back), hjul/däck och växlat ner lite. Och pimpat den lite obscent :-)
Kostnad ca 10k. Dumt kommer vissa att säga, men jag orkade bara inte leta vidare efter någon annan som svalde 50-622 vilket den här lätt gör.
IMG_5451.JPG

IMG_5452.JPG

IMG_5454.JPG

Tack alla, det trodde jag inte? :-)

Ifall jag skulle få för mig att leta skärmar till den, visst borde det vara 29" jag ska gå på med dom däcken, eller?

Tillbaka
Topp