Har bikester satt mig i skiten igen? Värt att ens prova kompatibilitet eller är det bara att returnera? (drivlina)

Kwitten

Medlem
Har bikester satt mig i skiten igen? Värt att ens prova kompatibilitet eller är det bara att returnera? (drivlina)
Tjo!

Beställde nytt drev till min cykel då hela drivlinan väntat länge på en välbehövlig uppgradering.
Jag har 1x fram och 9x bak. Beställde "KMC Drev 1/8" eftersom det var billigt, ett känt märke och framför allt för att bikester skrivit ut att det är kompatibelt med 1-delat fram och 11-delat bak. När jag väl packar upp drevet så märker jag hur bastant det är jämfört med mitt tidigare tunna. "kvalitet" tänker jag, även om en lite oro tänds inom mig. Jag läser sedan i den medföljande manualen att drevet är kompatibelt med KMC:s x1-kedja men inte med deras x9 - x11-kedjor...

Har jag skitit i det blå skåpet genom att utgå från att en renodlad cykelbutik är bekant med utrustningen de säljer? Eller är det trots allt möjligt att drevet är kompatibelt med upp till 11-delat bak? Jag hör med er här innan jag börjar avlägsna det gamla drevet för att prova.

1/8" är för singlespeed/fixed och gamla tant/gubbcyklar.

edit: men du kanske kan länka till det du köpt, söker jag hos Bikester så har dom bara 1/8 drev för e-bike. Håller du på att uppgradera en räser med 11 delat bak till nåt elektriskt åbäke? Dom tänker sig nog elcyklar med 11 växlad navväxel.

Senast ändrad:
Är det detta du köpt?

Screenshot_20190801_160138_com.android.chrome.jpg

Det är ju rätt, om man kör elcykel med 11 delad navväxel, till det används gammal vanlig 1/8" bred kedja.

Det är inte min racer jag uppgraderar just nu utan min elcykel. Ville inte nämna det först bara då vissa här hyser agg mot den typen av cyklar/cyklister ; )

Jag behöver ett större drev där fram då det lilla 15-tänders drevet slitits sönder alldeles för fort, och då jag nästan konstant ligger på de 2 trögsta växlarna så slits även kassetten helt orimligt fort.

Drevet jag köpte är: https://www.bikester.se/kmc-e-bike-drev-1-8-foer-bosch-activeperformance-line-svart-820370.html

Det dök upp när jag kryssade i 11-delat i sökfunktionen och det står även uttryckligen att det är kompatibelt med 11-delat. Jag antog att det skulle passa mitt 9-delat lika bra då kedjorna till 9-delat och 11-delat har samma innermått.

Lejon sa:
marr sa:
Är det detta du köpt?
Antal hål: direktinspelning. Modell: unisex. Det är en jättebra beskrivning av ett drev!

Precis. Väljer man att handla av bikester, så får man vara rätt säker på vad man ska köpa. Följa deras beskrivningar är rätt vanskligt

Du kanske ska kika på elcykelforumet istället. Eftersom du letar efter elcykelspecifika delar....

Fast resterande delen av drivlinan är exakt samma delar som för ej elcyklar, så jag misstänkte att det var fallet med drevet också. Tänkte dessutom att kunskapen om drevkompatibilitet borde finnas här i forumet. Elcykelforumet är för övrigt helt dött, kommer in något nytt inlägg i månaden och det hade nog tagit mig minst 3 dygn att få samma mängd svar som jag fått här på 1h : )

Varför är elforumet dött? Blir de mer livat om alla fortsätter posta här?

Vet ni om det ens finns något som heter "11-delad navväxel"? Jag tänker att 11-delad syftar på att kassetten just består av 11 olika kugghjul. En navväxel ser man ju aldrig hur den ser ut invändigt, men skulle gissa att ett 11-växlat nav innehåller en helt annan mängd kugghjul?

Interessant att man kan felköpa en bakdrev till fram på svenska. I många andra språk finns det olika ord till fram och bakdrev, så den här fallet skulle inte hända.

Kwitten sa:
Vet ni om det ens finns något som heter "11-delad navväxel"?
Ja det finns, sedan 2010 tom!
Det heter Shimano Alfine-11, den senaste versionen kallar de: SG-S7001-11
Så här skriver Shimano bla om den
"It is approved for E-BIKE and non E-BIKE use and is available in black and silver. "
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alfine-s7000s700/SG-S7001-11.html

Det finns även ett 14-växlat växelnav, som lanserades redan 1998: Rohloff Speedhub
https://www.rohloff.de/de/produkte/speedhub/

/Håkan

HåkanC sa:
Kwitten sa:
Vet ni om det ens finns något som heter "11-delad navväxel"?
Ja det finns, sedan 2010 tom!
Det heter Shimano Alfine-11, den senaste versionen kallar de: SG-S7001-11
Så här skriver Shimano bla om den
"It is approved for E-BIKE and non E-BIKE use and is available in black and silver. "
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alfine-s7000s700/SG-S7001-11.html

Det finns även ett 14-växlat växelnav, som lanserades redan 1998: Rohloff Speedhub
https://www.rohloff.de/de/produkte/speedhub/

/Håkan

Kindernay finns också.

Bengt-re sa:
Kindernay finns också.
Även att köpa i verkligheten för oss vanliga dödliga?
Jag trodde nämligen att det endast släpptes i enstaka exemplar till några tidningar och andra recensenter när det lanserades för några år sedan, och sedan har det väl inte hänt något över huvud taget.
Eller har jag helt missat det?

/Håkan

Klart att det är bikesters fel. Maskrosföretag.

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Kindernay finns också.
Även att köpa i verkligheten för oss vanliga dödliga?
Jag trodde nämligen att det endast släpptes i enstaka exemplar till några tidningar och andra recensenter när det lanserades för några år sedan, och sedan har det väl inte hänt något över huvud taget.
Eller har jag helt missat det?

/Håkan

De finns reviews på det och det finns i webbutiken. Så troligen går det att köpa idag. Ser rätt coolt ut om man gillar interna växlar.

Tillbaka
Topp