Vitus Nucleus 2020, när?

• Trådstartare Trådstartare TRL
  • Start datum Start datum
Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Mina rekommendationer stämmer alltid extremt mycket bättre. För att jag granskar kritiskt, är löjligt noggrann, har grym koll och inte får betalt för att sälja någon cykel av något märke.

Tjena!

Nej, för du fokuserar enbart på ett enda mått och inga andra faktorer, angående cyklisten, överhuvudtaget. Se ovan för tydligt exempel där cyklisten vet hur han vill sitta, men din tabell säger något helt annat.

Vitus Nucleus 2020, när?
Är själv 176cm, gick från 413 reach på min förra FS till 455 på den nya. Känns helt klart mer bekvämare och skönare passform. Men allt är en vanesak egentligen. Båda cyklarna är M med stam på 50mm.

Kör själv en Sentier i M som har 432 i reach och 50mm stam. Jag tycker väl att det finns olika för/nackdelar med olika mått men i slutändan lär man sig mest av att testa. Tillverkarens tabeller är ju ett bra pekfinger för att gissa sig fram men är ju inte facit för alla.

Senast ändrad:
Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
Nej, för du fokuserar enbart på ett enda mått och inga andra faktorer, angående cyklisten, överhuvudtaget. Se ovan för tydligt exempel där cyklisten vet hur han vill sitta, men din tabell säger något helt annat.
Nej, för du vet att du just nu ljuger. Du vet bättre. Släpp sargen.

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Nej, för du vet att du just nu ljuger. Du vet bättre. Släpp sargen.

Tjena!

Som vanligt så attackerar du med att någon ljuger när du inte kan komma med argument som är vettiga. Skärp dig!
Kan det bli ett bättre exempel, på att din "tabell" inte stämmer, än ovan?

Vitus Nucleus 2020, när?
Om en person t.ex. har 3 cm längre hals jämfört med genomsnittet för den aktuella kroppslängden, så raseras ju alla tabeller! Oavsett upphovsman. ?

Vitus Nucleus 2020, när?
Örjan Lax sa:
Om en person t.ex. har 3 cm längre hals jämfört med genomsnittet för den aktuella kroppslängden, så raseras ju alla tabeller! Oavsett upphovsman. ?

Tjena!

Japp!

ba6454a5c53be373c75538d56cbb268991aff434.jpeg

Vitus Nucleus 2020, när?
MP3-Sthlm sa:
Testa att mät RAD måttet (BB till handtag) på cykeln du tycker om så kan du sen jämföra med dom två olika storlekarna. Då tar du hänsyn till om dom har olika höjd också.

Hur mäter man detta? Centrum BB till centrum styre vid stammen? Ska man mäta vid handtagen så kommer ju bredd på styre etc ha inverkan på det man mäter.

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
Hur mäter man detta? Centrum BB till centrum styre vid stammen? Ska man mäta vid handtagen så kommer ju bredd på styre etc ha inverkan på det man mäter.

Tjena!

Nej, man drar en linje mellan styrändarna, sen mäter man avståndet Centrum BB till Centrum styrande, fast mitt över ramen. Man räknar alltså med styrets sweep.
Jag tycker ju att styrbredden borde räknas med, det blir rätt stor skillnad med olika styrbredd.

Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
Scaramanga sa:

Tjena!

Nej, man drar en linje mellan styrändarna, sen mäter man avståndet Centrum BB till Centrum styrande, fast mitt över ramen. Man räknar alltså med styrets sweep.
Jag tycker ju att styrbredden borde räknas med, det blir rätt stor skillnad med olika styrbredd.

Ah. Plättlätt! 78 cm ungefär på fatbiken med riserstyre.

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
Kneecap sa:
Scaramanga sa:

Tjena!

Ah. Plättlätt! 78 cm ungefär på fatbiken med riserstyre.

Tjena!

Något kortare än vad RAD föreskriver då. Men betyder ju absolut inte att det är fel för det. Smak, preferenser m.m. spelar ju också roll. Även RAD utgår ju från kroppens totallängd vilket jag anser är fel. Det är för många parametrar utöver det som bestämmer hur man trivs.
Men som sagt innan, man kan använda sig av alla olika formler (inklusive Sixtens) för att få en grundbild, men sen handlar det tillslut om en själv.

Vitus Nucleus 2020, när?
Det är ganska fiffigt om man har en cykel, som man trivs på. Då kan man köpa något liknande, man slipper alla formler och tyckande från hur andra tycker man ska sitta då med.

Vitus Nucleus 2020, när?
Både och. Bara för att man har en cykel innebär det inte automatiskt att man har spenderat tillräckligt med tid för att testa olika cyklar och olika setups som kanske skulle funka ännu bättre. Det tar dessutom mer tid än 1 runda på parkeringsplatsen för att dra några slutsatser.

Även elitcyklister (mtb) ändrar/byter cykel, mått/vinklar, setup, position. Nino har nog inte samma mått/inställningar idag som för 10 år sedan.

Senast ändrad:
Vitus Nucleus 2020, när?
Nej, det stämmer men tycker ändå RAD verkar vara ett fiffigt måt. Jag trodde bara att man mätte till handtaget. Det är det han skriver på pinkbike men han är inte övertydlig precis.

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Scaramanga sa:
Cyklar en hel del grusväg och stigar på en helstel stål-29” och när det är lite stökigare tar jag fattyn. Tänker att en rapide på ett hyfsat sätt kommer klara allt detta, visst?
Visst, men Large kommer att funka mycket bättre. Om/när du förlänger gaffeln i Rapide från 100 till 120 mm (tar bort travel spacer) får cykeln 66 ish grader HTA och ca 10 mm kortare reach. M får då ca 410 mm och L 426 mm. En cykel med längre hjulbas (L jmf med M) klarar den stökigare terrängen bättre.

Väljer du M får du en cykel som garanterat kommer att fungera sämre och passa dig sämre och kommer att vara oskönare att cykla på. Just sayin...

Sixten, intressant det där med gaffeln. Googlade lite men blev inte så klok. Kan man enkelt öka slaget till 120 på dessa gafflar?

Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
du fokuserar enbart på ett enda mått och inga andra faktorer, angående cyklisten, överhuvudtaget
Vilket är ett påstående som inte är sant.
Oavsett om du vet eller inte vet att det inte är sant så är det fortfarande inte sant.
Eftersom jag vet att det inte är sant, och jag borde rimligen veta bättre än du, eller hur?
I och med att jag vet att påståendet inte är sant så är det falskt.
Om någon påstår något som är falskt så är det en lögn.
Jag påstår att du ljuger när du påstår något som som är en lögn.
Har du något problem med det resonemanget?

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Vilket är ett påstående som inte är sant.
Oavsett om du vet eller inte vet att det inte är sant så är det fortfarande inte sant.
Eftersom jag vet att det inte är sant, och jag borde rimligen veta bättre än du, eller hur?
I och med att jag vet att påståendet inte är sant så är det falskt.
Om någon påstår något som är falskt så är det en lögn.
Jag påstår att du ljuger när du påstår något som som är en lögn.
Har du något problem med det resonemanget?

Tjena!

Ja! För det enda du pratar om är kroppslängd, inget annat. När man ifrågasätter dig så kan du inte visa på något annat utan anklagar en bara för lögn och säger att man inte vet.

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
Sixten, intressant det där med gaffeln. Googlade lite men blev inte så klok. Kan man enkelt öka slaget till 120 på dessa gafflar?
På mina cyklar har jag förlängt fyra stycken RockShox 100 mm gafflar till 120 mm genom att ta bort travel spacers: En Recon Gold, en Reba och två SID-gafflar.

Rapide VR har en 2019 Sektor RL i vilken jag vet att det att ta möblera om volume spacers och ändra slaglängd till 80/90/100/110/120 mm. I manualen står det:
Sektor.png

Rapide utan VR blir det lite klurigare eftersom det finns en hel drös med olika Recon RL gafflar som kan se lite olika ut inuti. Alla verkar dock ha travel spacers 80-120 mm. Du få öppna gaffeln och kolla exakt hur just Din ser ut.
ReconRL.png

Manualer hämtar du här:
Sektor https://www.servicearchive.sram.com...ice_manual_2019-2020_sektor_english_rev_a.pdf
Recon https://www.servicearchive.sram.com...l_2018-2020_judy_30_recon_english_rev_a_0.pdf

Vitus Nucleus 2020, när?
Fast ingen har en enkel lösning som tar hänsyn till mer kroppslängd? En enkel lösning som startpunkt behövs.
Sixtens problem är att han vägrar lägga in en disclaimer.

Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
Ja! För det enda du pratar om är kroppslängd, inget annat. När man ifrågasätter dig så kan du inte visa på något annat utan anklagar en bara för lögn och säger att man inte vet.
Du saknar information om hur jag tänker och vad jag tar hänsyn till. Vilket jag berättat för dig >10 men <100 gånger. Sluta fuckin' gissa och påstå saker om mig som inte är sant. Hur svårt kan det va? Lögnare.

Vitus Nucleus 2020, när?
jonte987 sa:
Fast ingen har en enkel lösning som tar hänsyn till mer kroppslängd? En enkel lösning som startpunkt behövs.

Eller acceptera att folk är olika och tycker olika. Man kan liksom inte sitta och skrika att alla andra har fel, bara för att man själv har en fix idé.

Senast ändrad:
Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Kneecap sa:
Du saknar information om hur jag tänker och vad jag tar hänsyn till. Vilket jag berättat för dig >10 men <100 gånger. Sluta fuckin' gissa och påstå saker om mig som inte är sant. Hur svårt kan det va? Lögnare.

Du kanske ska förklara istället, ditt "jag har alltid rätt" är ganska tråkigt.

Senast ändrad:
Vitus Nucleus 2020, när?
marr sa:
jonte987 sa:

Eller acceptera att folk är olika och tycker olika. Man kan liksom inte sitta och skrika att alla andra har fel, bara för att man själv har en fix idé.

Det är det jag menar.
"Detta är en indikation. Proportioner och preferenser spelar stor roll"

Tror forumet hade tjänat på att hårdkoda in en signatur på vissa medlemmar. Som Rattnalle gjort frivilligt. (Eller?!)

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:

Tjena!

Du räknar ju alltid på din formel, inget annat. Vad tar du hänsyn till då förutom längden?
Eftersom du konsekvent vägrat förklara så anser jag att du inte gör något annat till motsatsen bevisas, och nej du har inte gett någon förståelig förklaring.
Leverera information om hur du "tänker" istället. Förklara noggrant. Förklara hur du tar hänsyn till kroppens proportioner, cyklistens fysiska förmågor, åkstil, stigar m.m.

Senast ändrad:
Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Du räknar ju alltid på din formel, inget annat.
Nu ljög du igen.
Sluta omedelbart upp med att i trådar på Happy berätta för mig och andra hur jag gör när jag tänker.
Lögnare.

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Du räknar ju alltid på din formel, inget annat.
Nu ljög du igen.
Sluta omedelbart upp med att i trådar på Happy berätta för mig och andra hur jag gör när jag tänker.
Lögnare.

Jösses....

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Nu ljög du igen.
Lögnare.

Tjena!

Eftersom du inte kommit med något konkret som visar på att du tar hänsyn till något annat än din formel när det gäller storlek på cykel så tänker jag fortsätta påstå det.

Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
Eftersom du inte kommit med något konkret som visar på att du tar hänsyn till något annat än din formel när det gäller storlek på cykel så tänker jag fortsätta påstå det.
Jag är inte skyldig dig någon förklaring. Jag väljer själv vad jag berättar och för vem. Sluta ljug. Lögnare, stalker m.fl. mindre charmiga personlighetsdrag.

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Kneecap sa:
Jag är inte skyldig dig någon förklaring. Jag väljer själv vad jag berättar och för vem. Sluta ljug. Lögnare, stalker m.fl. mindre charmiga personlighetsdrag.

Klart du inte är skyldig någon, något. Men kom inte och påstå att andra har fel om subjektiva saker då heller.

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:

Tjena!

Du har ju inte förklarat öppet för någon på forumet hur du tänker så varför ska vi tro på att du tänker på något annat än kroppslängd och din påhittade formel?
Jag är ingen lögnare, ingen stalker och har ganska få mindre charmiga personlighetsdrag. (Möjligtvis att jag inte drar mig för att släppa en brakare när jag ligger i klunga). Men om du vill försvara dig medelst personangrepp så varsågod, men du verkar inte mer seriös när du gör så.

Vitus Nucleus 2020, när?
marr sa:
Klart du inte är skyldig någon, något. Men kom inte och påstå att andra har fel om subjektiva saker då heller.
Ge gärna några konkreta exempel på när exakt detta har hänt, länk till inlägg. Så att jag 1) förstår vad du menar och 2) jag har möjlighet att bemöta.

Att tycka om subjektiva saker sker alltid och hela tiden på Happy, och det är helt normalt och i sin ordning.
Exempel: Någon säger att Maxxis däck X i casing Y är bäst i Hellas, varpå någon annan säger att Magic Mary är bättre. Indirekt säger Schwalbe-mannen att Maxxis-fjanten hade fel. Vad är problemet?

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
marr sa:
Ge gärna några konkreta exempel på när exakt detta har hänt, länk till inlägg. Så att jag 1) förstår vad du menar och 2) jag har möjlighet att bemöta.

Att tycka om subjektiva saker sker alltid och hela tiden på Happy, och det är helt normalt och i sin ordning.
Exempel: Någon säger att Maxxis däck X i casing Y är bäst i Hellas, varpå någon annan säger att Magic Mary är bättre. Indirekt säger Schwalbe-mannen att Maxxis-fjanten hade fel. Vad är problemet?

Problemet är att du inte kan hantera när folk inte håller med dig.

Vitus Nucleus 2020, när?
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:

Problemet är att du inte kan hantera när folk inte håller med dig.
Nu påstår du något om min person. Hur djävla svårt kan det vara att skilja på person och cyklar?

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
föredrar lite mer upprätt sittställning pga ett gammalt diskbråck

Nu kanske du redan har testat och känt att det är den vägen du skall gå.
För mig är det tvärtom, jag har två opererade diskbråck i ländryggen och får både ont och blir väldigt ansträngd av en upprätt sittställning, racern är den cykeln som är skönast för min rygg för då får jag "sträcka ut" den.

Men alla är vi olika och det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig.

Vitus Nucleus 2020, när?
torsten-var-namnet sa:
Scaramanga sa:
föredrar lite mer upprätt sittställning pga ett gammalt diskbråck

Nu kanske du redan har testat och känt att det är den vägen du skall gå.
För mig är det tvärtom, jag har två opererade diskbråck i ländryggen och får både ont och blir väldigt ansträngd av en upprätt sittställning, racern är den cykeln som är skönast för min rygg för då får jag "sträcka ut" den.

Men alla är vi olika och det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig.

Precis, huvudet på spiken. Alla är olika och vad som är för den ene, behöver absolut inte vara det för en annan.

Enda sättet är att testa, olika saker. Bilda sig en egen uppfattning.

Vitus Nucleus 2020, när?
Tack för alla svar hittills. Överväger fortfarande en Rapide men funderar på om den är för mycket XC?

Hade inte tänkt köpa en till cykel egentligen men råkade prova en Trek Roscoe 7 hos lokala handlaren och tyckte att den var så ball med de halvfeta däcken. Kul att cykla på också men jag tappade intresset lite när jag läste om baknaven som verkar rasa. Fjädergaffel och klena bromsar har den tydligen också.

Så, finns det nån annan hoj under 10000kr jag borde spana in innan jag slår till?

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
Tack för alla svar hittills. Överväger fortfarande en Rapide men funderar på om den är för mycket XC?

Hade inte tänkt köpa en till cykel egentligen men råkade prova en Trek Roscoe 7 hos lokala handlaren och tyckte att den var så ball med de halvfeta däcken. Kul att cykla på också men jag tappade intresset lite när jag läste om baknaven som verkar rasa. Fjädergaffel och klena bromsar har den tydligen också.

Så, finns det nån annan hoj under 10000kr jag borde spana in innan jag slår till?

Gillade du Roscoe, så bör du ju leta efter något med plats för plusdäck, eller helst Plusdäck redan från start :) för mycket xc, slaglängd är ju beroende helt på vart du tänkt cykla och hur mycket du tänkt peka cykeln utför. Men ht är inte riktigt min grej, så har inte så mycket mer att komma med.

Vitus Nucleus 2020, när?
marr sa:
Scaramanga sa:

Gillade du Roscoe, så bör du ju leta efter något med plats för plusdäck, eller helst Plusdäck redan från start :) för mycket xc, slaglängd är ju beroende helt på vart du tänkt cykla och hur mycket du tänkt peka cykeln utför. Men ht är inte riktigt min grej, så har inte så mycket mer att komma med.

Där jag bor är det lika mycket uppför som utför så det är ju ingen nackdel om hojen är hyfsat lätt. Det blir stigar, grusväg, traktorspår och ibland lite stök o bök men ingen parkcykling.

Vitus Nucleus 2020, när?
Big Al för 10000?
Instegskomponenter helt klart men en riktig cykel. Aggro HT.

Ska du ha ordentliga grejor så får du upp 14000 för en nukeproof scoute race. Om det finns storlekar kvar.
Slx nivå och jag tror sektor gaffel.

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
marr sa:
Scaramanga sa:

Där jag bor är det lika mycket uppför som utför så det är ju ingen nackdel om hojen är hyfsat lätt. Det blir stigar, grusväg, traktorspår och ibland lite stök o bök men ingen parkcykling.

Även om budgeten önskar annat. Har du funderat på något heldämpat? Speciellt om du har ryggproblem. Tänker att det borde göra stor skillnad. Men även plusdäck kan ge en mer behaglig resa.

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
marr sa:
Scaramanga sa:

En xc tål stig och lite bröt...

Vitus Nucleus 2020, när?
jonte987 sa:
Big Al för 10000?
Instegskomponenter helt klart men en riktig cykel. Aggro HT.

Ska du ha ordentliga grejor så får du upp 14000 för en nukeproof scoute race. Om det finns storlekar kvar.
Slx nivå och jag tror sektor gaffel.

Big Al :) En 29+ lite mer åt trailhållet?

Tillbaka
Topp