[OT? Nä, det är ju en viktig cykeläventyrgrej] Tarp Shelter

Yonna

Aktiv medlem
Får plötsligt cykelsällskap och behöver därför också plötsligt en tarp. Liiiite jobbigt att titta på youtube videos, läsa reviews och ladda upp mängder av bilder när man är på långfatresa med bara en liten mobil med ett nästan tomt batteri, så hoppas nån snäll happytarpare har bra tips eller ni har bra ideeer!

Tarpen behövs som vind&regnskydd för två personer, för att laga mat under, som solskydd på stränder och små öar när det är jävlavarmt och det finns inga träd eller skugga, som tak över packraften som används ibland som mjuk säng, som snöskydd när jag sover i ett vindskydd och det blåser hårt, som extra friluftrum framför tältet (ovanför tältöppningen) och även som tält-alternativ när det finns bara sten och ingen tältpinne vill i marken, när det finns bara jungle/gyttja och det bästa att göra är då att sova i happyraften, i djupsnö&minusgrader när det är för jobbigt att tälta, när det finns ingen plats för ett 2x1 tält .. alltså för måååånga fatbike-adventures.
Och för att vi vill ha det mysigt just nu för vi har bara 1p tält :)

Så söker en tarp för två personer, ultralätt, med liten packsize som möjligt, helst med många fästpunkter och den måste vara grön (mycket viktigt som vildfatrafter). Behöves ingen tarpstång för jag tältar ofta i skogen var det finns pinnar nog och har ju dessutom en cykel, breda fatbikehjul, paddel och hoppas nog fantasi.

Tack för hjälpen och jag gör mitt bästa att svara omedelbart men vet inte när det finns nätverk igen så förlåt om svaret kommer sent!

32549863696_34721e584d_o.jpg

Här min vanliga fatraft setup, en tarp skulle komplettera bilden perfekt :) Har dessutom lite packningsplats kvar på cykeln och tält-sovsäck-liggunderlag är bara totalt 1.7kg så några gram mer skulle också gå. Hoppas jag :)

Några tarp-inspirationbilder, och hur man kan sätta upp en tarp utan träd/stång:

1Woodson-Escalante-Packraft-6.jpg

2Big-Agnes-Onyx-UL-Tarp-Review_26.jpg

3e3cfabb3a2d283cea4ab2eaa58863293.jpg

5hansel_bryan_080920-342.jpg

4DSC_0113.jpg

Mycampinthejungle.SalongaNationalParc1.JPG

5b0fa69fd4e155c6ff6586bfb8cfbec29--go-camping-camping-hacks.jpg

20110223_024.JPG

5688161698_f7dc3a569f.jpg

b35fabd3f70f411f17745daf63c53502.jpg

Senast ändrad:
hallå yonna på härliga äventyr;

att parkera cykeln uppochner en längre stund kräver väl luftade bromsar. eller mekaniska:)

utan egen erfarenhet tänker jag att en tarp väl inte en särskilt komplicerad produkt. det är väl bara köpa en lätt sort och sedan montera in så många öljetter man vill ha??

En lite bättre pressening från tex biltema eller jula gör jobbet fint. Billigt och enkelt att få tag på.
Har två st med när vi paddlar, en större och en mindre.

kais01 sa:
hallå yonna på härliga äventyr;

att parkera cykeln uppochner en längre stund kräver väl luftade bromsar. eller mekaniska:)

utan egen erfarenhet tänker jag att en tarp väl inte en särskilt komplicerad produkt. det är väl bara köpa en lätt sort och sedan montera in så många öljetter man vill ha??

Nää, så enkelt är det inte. Tarp har förstärkta fästpunkter och öljett/speciella hål för stavar/pinnar. Som den här Sea to Summit tarp:

Sea_to_Summit_Escapist_15D_Tarp_Large_3x3m_lime640x480.jpg

Sea_to_Summit_Escapist_15D_Tarp_Large_3x3m_lime640x4802.jpg

Bäst att ha många fästpunkter (inte bara 4 eller 6) för då finns det mer sätt upp möjligheter. Som den här DD Hammock tarp:

dd-tarp-4x4-oliv-800-1.jpg

Finns också olika former, som vingar, sexkant, fyrkant, trekant .. ingen aning varför den ena är bättre än den andra. Får läsa/googla lite mer först :)

amazonas-traveller-tarp-zeshoekig.jpg

pc_20170622100020.jpg

Jag har en tarp men kommer inte ihåg vilken det är (den är hemma) men den är ändå för liten för två personer. Det går att sitta under den men inte att sova. Dessutom är den för tung och har ett för stort packvolym. Jobbigaste är alltid packvolym när man bikepacka (det går ju inte ta med många/stora grejer utan pakethållare och vanliga tourväskor). Har dessutom också en happybåt med mig, jo helt galen att vara en gramjägare med en fatbike och gummibåt men ändå finns dem :)

Tältet jag har har 35x10cm packsize och är 720gram och söker en tarp som har lite mindre packsize/vikt så att det är tillsammans inte så idiot stort. Men det är inte lätt att hitta. Jo, på AliExpres och Banggood finns men från China tar ju några veckor/månad frakttid. Finns även ultralight tarps som är jättedyra, t.ex den idiota dyra Hillenberg (typ 2000kr). Sydvang har några tarpar som är inte dyra, som den här Tarp11. https://www.outnorth.se/sydvang/tarp-11#Green Den är 11m2, 360x314, 600kr men väger 825gram och kan inte hitta packsize så jag kollar vidare :)

salle sa:
En lite bättre pressening från tex biltema eller jula gör jobbet fint. Billigt och enkelt att få tag på.
Har två st med när vi paddlar, en större och en mindre.

Dem är för stora att ta med på cykeln (bikepacking) och inte riktigt slitstark. Vill den inte bara använda nu i fjäll och skog men helst ta med till Kaspiska havet eller sånt lång fatraftäventyr så den måste vara UV-säkert material och slitstark så den kan överleva regn, snö, hårda vind och sånt utan att jag bli rädd att den skulle rivas sönder. Jo, kanske jag vill för mycket :)

Hur mycket m2 behöves för två personer tror du?

Har sea to summit UL tarp. Funkar väl, men har inte så många fästpunkter som en skulle kunna önska, och har inte jättestarka linor/ linsträckare, så jag har haft sådär halvbra erfarenhet av hur det funkar i lite mer vind. Men det är när jag sätter A-frame, går säkert lösa på något sätt, spelar ju också roll vilka markpinnar en har.

Alpkit Rig 7? 550 gram. Borde räcka bra till två pers.
Jag har bara sytt egna tarps och då mest för en person/över hängmattan. En bra tältväv väger runt 50 gram/m2 har jag för mig, om man är i skogslandet kanske man kan acceptera den lägre draghållfastheten och få ner vikten lite. Min minsta tarp är 150x300 och väger cirka 230 men bara med fästen för att sitta över hängmatta.

Eskilj sa:
Har sea to summit UL tarp. Funkar väl, men har inte så många fästpunkter som en skulle kunna önska, och har inte jättestarka linor/ linsträckare, så jag har haft sådär halvbra erfarenhet av hur det funkar i lite mer vind. Men det är när jag sätter A-frame, går säkert lösa på något sätt, spelar ju också roll vilka markpinnar en har.
https://www.addnature.com/447061.html StS är mycket intressant men tyvärr bara i gul (går inte när man tjuvtältar eller vill smälta i in naturen) och den är också för dyrt för mig, eller egentligen för mycket dyrt. Men vikten är ju himmelsbra! Bara 350gram för 3x3m, hoppas den blir snart billigare och grön! Och som du säger: med mer fästpunkter. Tror det är bra att ha, skapar mer möjligheter/säkerhet.

MP3-Sthlm sa:
https://www.decathlon.se/tarp-trek900-ul-gra-id_8493218.html
Lite lättare och mindre packsize än den du har och inte allt för dyr. Finns i butik i Sthlm.
Den är också intressant! Billigt, 635gram, packsize 20x11 men kanske 280x240cm är för liten för två sovande personer plus packning/skor etc? Har ingen aning egentligen. Men tyvärr är den grå (tråkigt färg och det syns ju mycket). Ska kolla om det finns större storlek och gröna, tack för tipset!

frankfurt sa:
Alpkit Rig 7? 550 gram. Borde räcka bra till två pers.
Jag har bara sytt egna tarps och då mest för en person/över hängmattan. En bra tältväv väger runt 50 gram/m2 har jag för mig, om man är i skogslandet kanske man kan acceptera den lägre draghållfastheten och få ner vikten lite. Min minsta tarp är 150x300 och väger cirka 230 men bara med fästen för att sitta över hängmatta.
Hmmm, det är ju också en idé: sy själv en tarp när jag är hem igen och köpa nu en billigt. Då får jag mer erfarenhet och vet jag vad jag vill/behövs.

https://www.alpkit.com/products/rig-7#description Den har samma storlek som Declathon 2.4x2.8, lite mindre vikt 550g, packsize 18x18x8, nästan två gånger dyrare mennnnn då är den grön :) Eller 'kelp färg', tror det är tång, som är ju grön? Jag ser det inte så bra på mobilen.
Tack för tipset, ska kolla lite bättre!

Vill inte vara språkpolis men Tarp betyder ju bara presenning på engelska, man brukar kalla dem "Tarp Shelters" när de är gjorda speciellt för camping.

toshiba sa:
Vill inte vara språkpolis men Tarp betyder ju bara presenning på engelska, man brukar kalla dem "Tarp Shelters" när de är gjorda speciellt för camping.
Bra att du är ingen språkpolis för du skulle vara en värdelös polis haha. Mååånga säger ju 'tarp', också här i Sverige, kolla onlinebutiker som Outdoorexperten, Bergfreunde, Outnorth os, de säljas som Tarp. Men för dig vill jag gärna redigera trådens namn, inget problem! ?

Berk sa:
Finns många hos outdoorexperten. Vaude verkar intressant, lätt och funkar som tält till två i nödfall:
https://www.outdoorexperten.se/p-34367-vaude-wingtarp-sul-2p.aspx
Om tarpen är stort nog då går det ju nästan alltid att sätta upp tarpen som ett tält, eller hur? Har iaf sett några how-to-set-up-your-tarp-like-a-tent videos, så hoppas jag kommer ihåg hur jag får göra haha.

Sarvi sa:
Outnorths egna märke Urberg? Deras lättaste verkar vettig, åtta fästpunkter bara men 500 gram (inkl linor?) och 23x13 cm i packvolym, 3x3 m 20 denier silnylon, 1100 kr. Och grön!

https://www.outnorth.se/urberg/ultra-tarp-g2#KombuGreen

Aron sa:
DD Hammocks är rätt prisvärda och har mycket att välja på.

https://www.ddhammocks.com/products/all_tarps

Jag har ett DD SuperLight Tarp och har inga klagomål så här långt.

Har jämfört de två tarparna;
Urberg: 3 x 2.9m 8fästpunkter 500gram 23x13packsize >1000kr
DD : 3 x 2.9m 19fästpunkter 460gram 19x11packsize <1000kr
Och ska klicka nu på köpknappen för det går inte att vänta längre. Blir spännande ett nytt tält!

Tack alla för hjälpen! ?

För att gå OT så sparar du ju betydligt mer både vikt och packvolym genom att ha ett 2-manna tält istället för att släpa med sig extra grejer. Å andra sidan går ett tält inte att använda till de andra sakerna du vill ha det till.

svurr sa:
För att gå OT så sparar du ju betydligt mer både vikt och packvolym genom att ha ett 2-manna tält istället för att släpa med sig extra grejer. Å andra sidan går ett tält inte att använda till de andra sakerna du vill ha det till.
Yep, och därför vill jag gärna ha en tarp, för de andra sakerna :)
Men med tarpen har jag nu ett 1p tält plus 3x3m med mig för mindre än 1.2kg. Inte alls dåligt eller hur?
Ska posta en bild när tarpen kommer!

Yonna sa:
svurr sa:
Yep, och därför vill jag gärna ha en tarp, för de andra sakerna :)
Men med tarpen har jag nu ett 1p tält plus 3x3m med mig för mindre än 1.2kg. Inte alls dåligt eller hur?
Ska posta en bild när tarpen kommer!

Väldigt lätt och fint tält du har då med andra ord!

alltid försöka både äta kakan och ha den kvar.

när frågan kom tänkte jag att det var bråttom på riktigt i romantikens namn och se till att det blev en ghettolösning snabbt som tusan.

sen blev det lite mainstream. vilket ofta är bättre i längden;)

Biltema har rätt små presenningar, dessutom är de ganska lätta. Behöver man fler fästpunkter får man väl ta till det gamla knepet med en liten sten som man liksom knyter in i presenningen.

detvanligavartaget sa:
Biltema har rätt små presenningar, dessutom är de ganska lätta. Behöver man fler fästpunkter får man väl ta till det gamla knepet med en liten sten som man liksom knyter in i presenningen.

Nackdelen med de billigaste lättpresenningarna är att de t.ex inte tål att fladdra i vinden utan att gå sönder.

kais01 sa:
alltid försöka både äta kakan och ha den kvar.

när frågan kom tänkte jag att det var bråttom på riktigt i romantikens namn och se till att det blev en ghettolösning snabbt som tusan.

sen blev det lite mainstream. vilket ofta är bättre i längden;)
Det finns fortfarande mer än 1000 fågelkm mellan oss så tarpen behövs inte idag :) Men 500km är snart cyklat. Får också vänta några dagar på paketet och hoppas det kommer på rätt adress. Alltid spännande att skicka ett paket till en okänd adress (t.ex vandrarhem, Ica etc).
Tänkte också plötsligt att jag behöver mer rep, ingen aning var jag kan köpa. Finns ingen Biltema eller Jula os. Hoppas nån bensinmack har tunn men stark rep. Dum att jag inte tänkte på det tidigare.

Sambal Oelek sa:
Två kollegor kör med DD Tarp, de verkar väldigt nöjda.
https://www.ddhammocks.com/products/tarps

Såg att du redan bestämt dig för en sådan. Härligt!
Mitt vintertält är också en DD (ultralight tipi) och är helt nöjd med det så valet var inte så svårt :) Skulle bli kul att få ett extra 3x3m rum ute!

Yonna sa:
Tänkte också plötsligt att jag behöver mer rep, ingen aning var jag kan köpa. Finns ingen Biltema eller Jula os. Hoppas nån bensinmack har tunn men stark rep. Dum att jag inte tänkte på det tidigare.

Jag har ju sagt att du ska köpa paracord... ?

ForesterGuy sa:
Yonna sa:

Jo, jag skulle ha lyssnat på dig. Fastän, då hade jag också nu med mig en hel arsenal av knivar; alla fjäll-, militär-, jakt-, fisk- och överlevnadsknivar som finns i världen haha ?

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Yonna sa:

Jo, jag skulle ha lyssnat på dig. Fastän, då hade jag också nu med mig en hel arsenal av knivar; alla fjäll-, militär-, jakt-, fisk- och överlevnadsknivar som finns i världen haha ?

och en polygrip:))

salle sa:
Tvättlina från närmsta Coop eller Ica är rätt bra som nödlösning.
Smart tänkt! Jo, det ska jag göra om det finns ingen annat. Tackar!

kais01 sa:
Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Yonna sa:

och en polygrip:))

Om jag ska lyssna på allt era tips och råd då behövs en stoooor och fat trailer :)

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Yonna sa:

Paracord är lätt, billigt och mångsidigt.
Kniv kan vara roligt att variera från gång till gång, annars har jag alltid en Leatherman i bältet.

Lite uppdate :)

Köpte alltså en DD ultralight tarp och är mycket nöjd! Finns bara en nackdel: hur kan man leva utan den?? Det är så himmelsbra, så jättefint och så mycket mer utrymme med en tarp.
3x3m är mer än nog för mitt lilla tält, plus 1x2m pressening för köket och mina grejer (hittade en stor pressening in en övergiven gammal ladugård så tjuvade en liten del) och även tjocka fattisen ligger torr och skyddad under tarpen. Härligt!

Tycker också om att man kan fantisera så mycket med en tarp, inte som ett tält som man kan bara sätta upp på ett sätt. Nu är jag ofta för trött och lat att fantisera (är en eat-ride-sleep-repeat cyklist) så hittills har jag mestadels helt enkelt två långa pinnar används (finns alltid i skogen) och då får jag en stor A. Lätt som fan och känner mig varje gång som ett lyckligt barn :)

För dem som är förresten nyfikna eller väntar på spännande love&romance berättelser i månsken under en tarp, har jag tyvärr dåligt nyheter. Det har inte lyckats träffa min cykelkompis (en mycket glad kille som cyklar hela världen runt). Han hade tänkt sig plocka bär i Finland och Norrland (han behöver ibland jobb när han cyklar) men det är tyvärr ett skitdåligt bärår. Men jag visste nån bondgård som sökte personal (har själv också jobbat på det viss på bondgård) så nu får han mjölka 150 kor :)
Han var först lite nervös för han känner bara sin morfars tre kor och då var han också ett litet barn. Men jag viftade bort hans nervositet med "äsch, 3 kor eller 150, en ko är en ko och dessutom har dem inte förändrats i 30år. Spelar inte heller en roll att du pratar engelska för dem bara äta och skita'" (vi cyklister får ju hjälpa varandra med uppmuntrande prat). Så nu mjölkar han kor och jag cyklade ist till fjällen :)
Men vi har cyklat tidigare tillsammans och vi vet att vi ska mötas många gånger till i livet så allt är bra. Viktigaste är ju att han får lite pengar nu så kan fortsätta sitt cykelliv.

Några tarpbilder som inspiration, eller som inspiration hur-man-INTE-sätta-upp-en-tarp, för mina kreations är ofta lite konstiga, som konst i skogen. Men dem blir hoppas varje dag bättre :)

IMG_1463.JPG

Utsikten när jag vaknar nu: en torr fattie, mycket bättre än en fattie under en halva meter snö.

IMG_1468.JPG

Och skönt att ha en torklina för blöta stinkande strumpor.

IMG_1446.JPG

Fattie kan också stå rakt upp under tarpen men har ännu ingen bild som har lyckats. Men den kommer :)

IMG_1420.JPG

Tarpen är också skönt för att laga mat eller sova utan tält men själv är jag inte så förtjust i spindlar i sovsäcken eller kaniner som hoppar på mig, eller grävling/rävar som försöker tjuva min mat (jag är alltså inte så cool och tuff) så jag prever mitt tält.

IMG_1603.JPG

Lite konstig tarpkreation, men äsch ingen som ser. Bara skog som finns och den älskar grön så det är bra ;)

IMG_1588.JPG

Det blev en hel del BikeRafting nu i sommar, very coolt ---
Tack Till Yonna för en ny hobby !!
.

Bilagor

• br4.jpg
    br4.jpg
    250.9 KB · Besök: 232
  • br5.jpg
    br5.jpg
    236.3 KB · Besök: 250