Kona hei hei, scott spark, canyon?

hele24

Medlem
Ska köpa FS till mig, 160cm.
Har sett en kona hei hei som jag är lite sugen på, har dock inte möjlighet att testa den. Hur är den jämfört med tex scott spark? Geo, sittställning, känsla osv.
Funderar även på canyon neuro.
Egentligen är jag öppen för de flesta alternativ, känns som en djungel...
Budget är på ca 20 med marginal både upp och ner....

Trek Fuel/Fuel Ex finns ju också i lite olika prislägen. Är det mer XC du ska köra eller vill du ha lite mer slaglängd?
Vilken hjulstorlek siktar du på? 27.5?

Mvh
Magnus

Hei-Hei sägs vara något mer trail-orienterad än tex Spark; kanske typiskt för Kona.

Jag skulle tro att Konan har sin ”speciella” Kona-känsla. De har ständigt gått lite av sin egen väg.

Spark är annars något av default geometri för kategorin, troligtvis väldigt neutral.

Canyon sannolikt ”bästa köp” för 20, då Kona och Scott normalt har sämre komponentspec för samma pris.

PM:a Sixten Fors är ett tips från mig, då kommer du få ett antal förslag.

moros sa:
Cube Stereo Race 120 2019, visserligen 29" men S borde väl funka. "Hittar" du en 10% rabattkod hamnar du under 20, då kan du slänga in en NW-klinga och ev kassett med större omgång om du vill köra 1x

https://www.bikester.se/cube-stereo-120-race-heldaempad-mtb-svart-858118.html

Eller så köper man den här https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-race-29-black-n-blue-774795 för ca 19.000 SEK plus frakt hos den riktiga och billigaste Cube-återförsäljaren.

Storlek 16" blir bra till 160 cm.

Senast redigerad av en moderator:
Kristoffer R sa:
Hei-Hei sägs vara något mer trail-orienterad än tex Spark; kanske typiskt för Kona.

Jag skulle tro att Konan har sin ”speciella” Kona-känsla. De har ständigt gått lite av sin egen väg.

Spark är annars något av default geometri för kategorin, troligtvis väldigt neutral.

Canyon sannolikt ”bästa köp” för 20, då Kona och Scott normalt har sämre komponentspec för samma pris.

+1

Jag kör framförallt stig, men vilde har en trampeffektift hoj och välde därför Hei Hei.

Magnus K sa:
Trek Fuel/Fuel Ex finns ju också i lite olika prislägen. Är det mer XC du ska köra eller vill du ha lite mer slaglängd?
Vilken hjulstorlek siktar du på? 27.5?

Mvh
Magnus

Ja, frågan är väl vad jag har tänkt köra. Det kommer troligen bli mest XC (eftersom det finns hemmavid...) men vill gärna köra lite mer klättring (upp och ner) och trix och knix... ;)
Jag har tänkt mig 29"

Hur ska man fundera när det gäller vikt? på cykeln alltså...
Bäde scott, trek och cube kan jag nog prova/köpa hos mina lokala cykelhandlare det känns som en fördel.
Canyon och Kona kommer att bli näthandel, vill gärna testa cykeln innan jag köper den, vad säger ni andra om det?

Ja, frågan är väl vad jag har tänkt köra. Det kommer troligen bli mest XC (eftersom det finns hemmavid...) men vill gärna köra lite mer klättring (upp och ner) och trix och knix... ;)
Jag har tänkt mig 29"

Hur ska man fundera när det gäller vikt? på cykeln alltså...
Bäde scott, trek och cube kan jag nog prova/köpa hos mina lokala cykelhandlare det känns som en fördel.
Canyon och Kona kommer att bli näthandel, vill gärna testa cykeln innan jag köper den, vad säger ni andra om det?
Köpte du någon cykel och isf, vad blev det?

Tillbaka
Topp