[Byggtråd] Is steel the deal? please help me make it real. (Eller en tourer föds)

Crocko

Aktiv medlem
[Byggtråd] Is steel the deal? please help me make it real. (Eller en tourer föds)
Nu när det börjar bli mörkare ute så börjar det klia i byggfingrarna och i vinter tänkte jag försöka bygga något mindre nischat och mer med ett brett användningsområde. Jag hade tänkt en tourer/äventyrs hoj, robust och pack vänlig.

Det Finns som vanligt några måsten men eftersom detta är okänt territorium så kanske jag tål att tillrättavisas eller åtminstone lyssna till alternativa förslag.

Måsten:

Stålram
Funka med 650b minsta max bredd 48mm
Fästen för pakethållare och lowriders
Fästen för skärmar
Gärna tänt att använda med drop bars
BSA 68 alt 73mm
Kunna köra 3 klingors vev
3st Flaskställ
Helst diskbroms då jag ogillar att bromsa sönder fins hjul.

Det var väl det som blir svårt att pruta på och jag vet att 26" är det förnuftiga valet för långåkning, men nej det är för fult.

Helst ser jag att modellen finns som frameset då jag sällan tycker att cykelbyggare använt optimala komponenter med rätt ram som färdig cykel kan funka, men då blir det en slakta/bygga tråd av detta. Som grund har jag kikat på segmentet touring och monstercross, men samma kriterier för val gäller, Touring tilltalar mig då slopade rör inte är så snyggt men om allt annat stämmer kan en slopad montercross accepteras då det skall vara funktion över estetik.

Värt att nämna är att den skall finna i spannet 52-54 och passa en ståtlig ryttare på 172cm, detta gör det besvärligt med bla surly som bestämmer att uns 56 skall man rulla på 26" vilket inte kommer hända.

Ja det finns garanterat mer att tänka och fundera på, men det tar vi som det kommer så får vi se vart detta slutar.

Inspiration och varianter som utvärderats, Marracesh, Surta, Hoobotleg och Giramondon är några av de jag gillat bäst hittills.

Salsa Marracesh
Soma
Surly
Kona Sutra
Ridgeback panorama
Genesis
Cinelli Hobootlecg
Dawes
Trek 520
Masi Giramondo 27.5

Senast ändrad:
Rondo Ruut st
Curve aka Kevin st

Senast ändrad:
Har det funderats över custom-ramar som t.ex Quirk Cycles, Swallow Bespoke eller Independent Fabrication?

Intressant tråd. Jag är av samma längd och erfarenhet. Att 26" är det som gäller för touring tycker jag är en gammal myt. Du får vara bra långt ut i bushen för att bara kunna hitta 26" reservdelar numera. Det är mer sannolikt att du inte hittar några alls om du är så långt borta. Jag förordar 700 eller 29 istället.

Varför vill du ha 650b? Jag är inte heller helt övertygad om att disc bromsar är bättre på touring, det är väldigt lätt att böja en skiva, jag körde 100 mil med en skrapande skiva i norrland innan jag hittade en ny i Östersund. En oturlig kontakt med en pinne på vägen böjde skivan, helt omöjligt att få den helt rak igen. Därefter gäller fälgbromsar för mig vilket decimerar urvalet av ramar just nu.

GustafH sa:
Har det funderats över custom-ramar som t.ex Quirk Cycles, Swallow Bespoke eller Independent Fabrication?

Absolut, allt är tänkbart, kan dock ha problem med fantasin ibland så exempel kan hjälpa till, är lite så att jag vet vad det är när jag ser det IF gör ju fina ramar det vet jag.

PappaG sa:
Intressant tråd. Jag är av samma längd och erfarenhet. Att 26" är det som gäller för touring tycker jag är en gammal myt. Du får vara bra långt ut i bushen för att bara kunna hitta 26" reservdelar numera. Det är mer sannolikt att du inte hittar några alls om du är så långt borta. Jag förordar 700 eller 29 istället.

Varför vill du ha 650b? Jag är inte heller helt övertygad om att disc bromsar är bättre på touring, det är väldigt lätt att böja en skiva, jag körde 100 mil med en skrapande skiva i norrland innan jag hittade en ny i Östersund. En oturlig kontakt med en pinne på vägen böjde skivan, helt omöjligt att få den helt rak igen. Därefter gäller fälgbromsar för mig vilket decimerar urvalet av ramar just nu.

Diskbromsar är primärt av 3 skäl:

1. Ja det är kul att bygga hjul, men hur kul är det att behöva bygga om dem för att man bromsat slut på fälgarna
2. Möjligheten att kunna skifta hjul av olika sort och storlek.
3. Modulation och bromsverkan när man är fullastad och det lutar åt rätt håll.

3,5 om man hittar en snygg klassisk ram som one-1000 eller liknande verkar det vara minst sagt vådligt att bygga om cantisar från 700 till 650 utan en massa exotiska adapters.

650 vill jag ha för att det medger mer volym i ramar som kanske inte var designade för det från början och skall man ha en cykel som tar sig fram på allt som kallas väg vill jag i alla fall har lite stötutjämning i däcken.

Fairlight Faran (kommer nu version under höst/vinter).
Brother Kepler Disc
är de som finns på min lista som inte redan är uppräknade.

desmo sa:
Brother Kepler Disc

Farlighten var ju snygg men lite trångt runt däcken verkar det vara tyvärr

Crocko sa:
desmo sa:
Håkan sa:

Jättefin.
Men klarar inte lowrider som TS önskade (och jag själv letar nu).

Nej det är svårt att ticka allt på en lista, men jag är redan steget före där, Surly har ju många bra gafflar på lösvikt så ät det bara den som inte gör jobbet kan jag tänka mig att mixa för att få till det

Det dyker även upp kolfibergafflar som klarar lowriders nu för tiden.
(Jamis hade en, GT en annan bland annat).

Crocko sa:
Murdock sa:

Jo har gluttat på deras grejer oxå, men har alltid varit slut i min storlek sen tycker jag att de tar lite väl mycket betalt för vissa grejer men visst dyker det upp en i rätt storlek är den definitivt en kandidat.
Jag håller med om att de tar väldigt mkt betalt för den cykeln, men kanske bara ramen då?
https://velo-orange.com/collections/polyvalent/products/polyvalent?variant=1340293873671

desmo sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Håkan sa:

Jättefin.

Nej det är svårt att ticka allt på en lista, men jag är redan steget före där, Surly har ju många bra gafflar på lösvikt så ät det bara den som inte gör jobbet kan jag tänka mig att mixa för att få till det

Men de klarar inte många kg va?

Crocko sa:
Sambal Oelek sa:
Salsa Fargo. Grymt kompetent hoj.
Håller som bäst på att tourifiera min.
Varför Fargo framför marracesh?
Marrakesh tar bara 40mm däck med skärmar. För min del kändes det lite lite. Jag vill kunna cykla lätt stig också utan problem. För det var en Fargo ett mycket bättre val.

Crocko sa:
GustafH sa:

Absolut, allt är tänkbart, kan dock ha problem med fantasin ibland så exempel kan hjälpa till, är lite så att jag vet vad det är när jag ser det IF gör ju fina ramar det vet jag.

Jag glömde Reilly Cycleworks, helt klart en favorit. Mason och Saffron Frameworks gör bra skit också och Mosaic Cycles dök upp nu när jag googlade lite, de såg schyssta ut.

Murdock sa:
desmo sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Håkan sa:

Jättefin.

Jag har inte sett några uppgifter på det.
Fyxation anger ju tex 3kg / ben och det duger ju inte för stora väskor. https://www.fyxation.com/products/carbon-fiber-adventure-fork
Men Jamis anger inget sådant för sin Renegade: https://www.jamisbikes.com/usa/renegadeseries.html
Inte heller GT anger maxvikt (inte hos wiggle iaf): https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-elite-bike-2020/
Men både GT och Jamis menar att de är kompatibla med "low riders" och "rack" så jag antar de kan ta vikt.
Men det kan säkert stå något i det finstilta som jag har missat.
Sorry för sidospår!

GustafH sa:
Crocko sa:
GustafH sa:

Jag glömde Reilly Cycleworks, helt klart en favorit. Mason och Saffron Frameworks gör bra skit också och Mosaic Cycles dök upp nu när jag googlade lite, de såg schyssta ut.

Reilly är fina, lite för fina just för det här ändamålet, sen har jag ju redan en sån som Rando hoj, tänk mer packåsna deluxe

Murdock sa:
Crocko sa:
Murdock sa:

Jo har gluttat på deras grejer oxå, men har alltid varit slut i min storlek sen tycker jag att de tar lite väl mycket betalt för vissa grejer men visst dyker det upp en i rätt storlek är den definitivt en kandidat.
Jag håller med om att de tar väldigt mkt betalt för den cykeln, men kanske bara ramen då?
https://velo-orange.com/collections/polyvalent/products/polyvalent?variant=1340293873671

Det jag missar på där är ju storlek, men kollar eBay och där dyker de upp ibland utsålt mellan 51-55 och så har det varit länge..

Sambal Oelek sa:
Crocko sa:
Sambal Oelek sa:
Salsa Fargo. Grymt kompetent hoj.
Håller som bäst på att tourifiera min.
Varför Fargo framför marracesh?
Marrakesh tar bara 40mm däck med skärmar. För min del kändes det lite lite. Jag vill kunna cykla lätt stig också utan problem. För det var en Fargo ett mycket bättre val.

Men 51 på 700c utan skärmar så räknar iskallt med att 47-48 där jag vill ligga skall funka på 650b

Peth sa:
Bombtrack Hook 2
Niner RLT Steel

Från Bombtrack är det snarare Beyond eller Arise som är aktuella, har redan 2cx och en gravel i stallet det här skall bli något annat. RTL har jag alltid haft ett gott öga till

desmo sa:
Murdock sa:
desmo sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Håkan sa:

Jättefin.

Jag har inte sett några uppgifter på det.
Fyxation anger ju tex 3kg / ben och det duger ju inte för stora väskor. https://www.fyxation.com/products/carbon-fiber-adventure-fork
Men Jamis anger inget sådant för sin Renegade: https://www.jamisbikes.com/usa/renegadeseries.html
Inte heller GT anger maxvikt (inte hos wiggle iaf): https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-elite-bike-2020/
Men både GT och Jamis menar att de är kompatibla med "low riders" och "rack" så jag antar de kan ta vikt.
Men det kan säkert stå något i det finstilta som jag har missat.
Sorry för sidospår!

Rodeo anger 12.5 kg/eylet på sin CF gaffel, plötsligt blev Flaanimal riktigt snygg, men lite för mycket gravel

Crust har tuffa grejer, jag vill ha en Nor'easter men jag behöver verkligen inte en.

Crocko sa:
desmo sa:
Brother Kepler Disc

Om målsättningen är 650b och 48 mm så blir det inte särskilt trångt. Däremot kanske svårt att få tag på en ram inom rimlig tid. Faran har varit slut länge och det första löftet om en ny jag hörde var början av 2019, sedan våren -19 och nu alltså årsskiftet. Bilden visar 650b hjul med 47 mm däck.
Fin ram för övrigt som finns (fanns) i många storlekar!

IMG_20190921_104659265.jpg

Fälgbromsar före disc i min mening trots att jag har skivor på mina. Mekaniska om man nu prompt vill ha skivor, mindre som går sönder och lätt att dementera styre mm om man ska flyga.
650B är inte helt enkelt att få tag i däck, kollat med affärer i Holland, Belgien och Frankrike. Det fanns iofs mtb 27.5 som borde fungera men 1 extra däck är bra att ha med sig.

mao sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Brother Kepler Disc

Om målsättningen är 650b och 48 mm så blir det inte särskilt trångt. Däremot kanske svårt att få tag på en ram inom rimlig tid. Faran har varit slut länge och det första löftet om en ny jag hörde var början av 2019, sedan våren -19 och nu alltså årsskiftet. Bilden visar 650b hjul med 47 mm däck.

Det där var ju en bättre info än deras websida, hur som helst finns det ett stort NO-NO men den här typen av bolag som gärna tar betalt i förskott utan att ha något att leverera, som ramköpare hamnar man väldigt lätt på sista plats i lista då det är fabrikörer med svetskunskap som saknas medans att skruva på prylar fixar dem så min lågmarginal beställning kommer ligga underst i högen bland brexit röstsedlar och andra depositioner på saker som inte finns.

Sorry om jag låter neg, men även nisch tillverkare måste kunna hantera framgång eller åtminstone ha en plan för hur man gör om allt är slutsålt och högen med nya ordrar bara växer, har ingen lust att vänta till nästa vinter med att bygga :)

Älskar verkligen engelska byggare som gärna bevarar gammal teknik och bygger snygga saker, men hatar att vänta på leveras av samma grejer.

nieves sa:
Fälgbromsar före disc i min mening trots att jag har skivor på mina. Mekaniska om man nu prompt vill ha skivor, mindre som går sönder och lätt att dementera styre mm om man ska flyga.
650B är inte helt enkelt att få tag i däck, kollat med affärer i Holland, Belgien och Frankrike. Det fanns iofs mtb 27.5 som borde fungera men 1 extra däck är bra att ha med sig.

Jag har faktiskt lite svårt att köpa dessa argumenten som mest känns som en sanning som cementerats bara för att det låter logiskt. våra 2-hjuliga vänner på berget (MTB) eller i grusgropen (MX) har bromsat på skivor i så där 20år ser inte att de ständigt har haveri.
Olika länder och världsdelar kommer använda olika standards och system, men jag bygger inte primärt för jorden runt på 800 dagar utan mer skandinavien runt på 60dagar.

Självklart skall man kika på hur andra byggt, men hellre limpmode med en fungerande skiva till närmaste verkstad än en exploderad fälg pga utmattning genom bromsning. Jag har aldrig haft så lite meck med cykeln sen jag började åka hydrauliskt och Di2, ja inkörnings grejer men sen när det väl sitter där är det underhållsfritt.

Crocko sa:
mao sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Brother Kepler Disc

Det där var ju en bättre info än deras websida, hur som helst finns det ett stort NO-NO men den här typen av bolag som gärna tar betalt i förskott utan att ha något att leverera, som ramköpare hamnar man väldigt lätt på sista plats i lista då det är fabrikörer med svetskunskap som saknas medans att skruva på prylar fixar dem så min lågmarginal beställning kommer ligga underst i högen bland brexit röstsedlar och andra depositioner på saker som inte finns.

Sorry om jag låter neg, men även nisch tillverkare måste kunna hantera framgång eller åtminstone ha en plan för hur man gör om allt är slutsålt och högen med nya ordrar bara växer, har ingen lust att vänta till nästa vinter med att bygga :)

Älskar verkligen engelska byggare som gärna bevarar gammal teknik och bygger snygga saker, men hatar att vänta på leveras av samma grejer.

Du for nog ett datum som hålls. Det gjorde det iaf för min kompletta cykel från fairlight. Betalade handpenning, och tyvärr sjönk kronan så det blev några tusen till vid leverans ?. Verkar vara många som tourar på secan?

mao sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Brother Kepler Disc

Enligt specen så bjuds det ju inte mycket utrymme om man vill ha skärmar, vad skulle du säga är max med 650 hjul om man vill ha skärmar?

Crocko sa:
mao sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Brother Kepler Disc

Enligt specen så bjuds det ju inte mycket utrymme om man vill ha skärmar, vad skulle du säga är max med 650 hjul om man vill ha skärmar?

Vet faktiskt inte för jag har inte använt skärmar i kombination med 650. Men om jag gissar så bör uppemot 50 mm funka. Nu har jag >5 mm på varje sida och betydligt mer uppåt. Vore inga problem med skärmar i kombination med de däck jag har nu i alla fall.

I debatten disc vs rim så vinner ju upperbarligen disc även i touring segmentet just nu. Till och med surly plockar ju bort fästen för fälgbromsar från sina ramar under senaste året.
Samtidigt säger min erfarenhet att jag hellre har fälgbromsar, till och med i europa.

Att jag har disc på min mtb är självklart, där behövs bromsverkan, och jag kan serva dem efter varje tur. På vägen behöver jag inte den bromskraften, ska jag ner från en alp får jag väl ta det lite lugnt.
Argumentet med sönderbromsade fälgar håller inte. Jag byter fälgar långt innan de bromsas sönder. Det handlar ju om att ha koll på grejorna. Det är ju därför DI2 och hydraliskt fungerar för dig, du fixar ju med grejorna.

För mig överväger enkelheten och möjligheten att fixa grejorna i diket. En krånglande skivbroms fixas inte utan en bra plats att meka på.

Har du kollat på dessa ramar?
https://nordestcycles.com/en/cuadros
https://www.fearlessbikes.com/vulture/

Varför inte en måttbeställd och handbyggd ram från, tex Patrik Tegnér i GbG?
header_retouched.png

http://patriktegner.se

Eller Micke Przysuski i Sthlm
Rambyggare.jpg

http://vivace.se

Vill du ha en riktigt lättpackad cykel så finns det ju "S&S Couplings" som gör ramtriangeln delbar
Jag VET att Patrik Tegnér har erfarenhet av att bygga ramar med "S&S Couplings"

Lite framgooglade bilder
"This photo gives you and idea of the challenge. The bike has to be put into the box."
P1010005.JPG

"The bike consists of 5 main parts, not counting the rims."
P1010004.JPG

"Eventually, everything fits into the case."
P1010010.JPG

Från: https://www.biketouringtips.com/showTipComments.php?tipID=1992

/Håkan

mao sa:
Crocko sa:
mao sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Brother Kepler Disc

Vet faktiskt inte för jag har inte använt skärmar i kombination med 650. Men om jag gissar så bör uppemot 50 mm funka. Nu har jag >5 mm på varje sida och betydligt mer uppåt. Vore inga problem med skärmar i kombination med de däck jag har nu i alla fall.

Märkligt att de specar så försiktigt då när breda däck är på modet..

HåkanC sa:
Varför inte en måttbeställd och handbyggd ram från, tex Patrik Tegnér i GbG?

Från: https://www.biketouringtips.com/showTipComments.php?tipID=1992

/Håkan

Jo Patrik och andra byggare gör riktigt snygga byggen och även om man säker kan få exakt vad man vill om man ber snällt så är väl inte just packåsnor det som gjort dem kända. Couplings är coolt och lite industriellt snyggt till och med, men kommer nog inte bli någon frekvent flygare och nu när cykel på flyget blivit rätt vanligt så ser jag inte riktigt vinsten med att plocka ner cykeln i molekyler för att få in den i en lite mindre väska när eliten kör evoc väskor med framgång betydligt frekventare än jag någonsin kommer flyga.

En bespoke ram kommer det att bli endera dagen, men nu hoppades jag på att hitta något lite mindre blodigt dyrt så man kan se hur kul det är att cykla med packning.

PappaG sa:
I debatten disc vs rim så vinner ju upperbarligen disc även i touring segmentet just nu. Till och med surly plockar ju bort fästen för fälgbromsar från sina ramar under senaste året.
Samtidigt säger min erfarenhet att jag hellre har fälgbromsar, till och med i europa.

Att jag har disc på min mtb är självklart, där behövs bromsverkan, och jag kan serva dem efter varje tur. På vägen behöver jag inte den bromskraften, ska jag ner från en alp får jag väl ta det lite lugnt.
Argumentet med sönderbromsade fälgar håller inte. Jag byter fälgar långt innan de bromsas sönder. Det handlar ju om att ha koll på grejorna. Det är ju därför DI2 och hydraliskt fungerar för dig, du fixar ju med grejorna.

För mig överväger enkelheten och möjligheten att fixa grejorna i diket. En krånglande skivbroms fixas inte utan en bra plats att meka på.

Har du kollat på dessa ramar?
https://nordestcycles.com/en/cuadros
https://www.fearlessbikes.com/vulture/

Fearless såg ju ok ut även om det kändes som mer fokus på gravel än touring Nordest går ju bort på CF gaffel.

Jag vet att jag kommer vilja ha dymo byggt hjul fram så det känns lite avigt att välja en sämre bromslösning där man över tid svarvar ner fälgen bara för att det kanske är lättare att fixa den i dikeskanten. Har kört hydrauliskt på mina bilar i snart 30 år och inte bytt annat än skivor och klotsar, kan för mitt liv inte förstå varför det skulle anses som en teknik som inte är driftstabil bara för att den används på en cykel.

Den enda anledningen till att jag på denna cykel kommer välja mekaniska växlar är för att slippa ladda någonstans, det finns inget annat en mekanisk växel är bättre på enligt min erfarenhet i alla fall.

Jag läser med beundran fulfix trådar och skall villigt erkänna att genom åren har jag nog varit skyldig till en del konstiga lagningar, men skönas är ändå när prylarna bara funkar, att för andra året i rad kunna låta extra slangen ligga kvar längst ner i packningen för att tubeless faktisk funkar. Men det känns lite motvalls att bygga en ny cykel med bara gammal teknik för att det kanske är lättare att laga om det går sönder istället för att välja prylar som har bästa möjliga förutsättning att hålla.

Hur många har alltid extrakedja med sig på turen?

Jag håller med dig om att det kan vara värt att välja lösningar som håller och fungerar.

Efter att ha gjort olika långa turer genom landet under 10 år nu har jag följande erfarenheter:
Punktering,
1 gång utanför Karlstad, båda däcken blev uppskurna av nylagd sprängsten. Fick gå två mil in till cykelhandlare och byta båda däcken.
Trasig pakethållare:
1 gång utmed göta kanal. Fästet i bak gick av. Frun kom med bilen och hämtade väskorna så jag kunde cykla hem, tur att jag var nära hemma. Enda felet som totalt satte stopp för turen.
Trasiga vajrar eller vajerhöljen
1 gång strax utanför Linköping. Lagades snabbt på en cykelaffär.
Trasiga skivbromsar
1 gång mellan Karesuando och övre soppero, lagades genom att böja tillbaka skivan för hand.

Så mina erfarenheter styrker egentligen din åsikt att det är bättre att skaffa grejor som funkar :)
Med dagens försvinnande lilla utbud av fälgbromsar får väl jag fortsätta med skivbromsar också.

Tillbaka
Topp