• Vad bör man ha för att cykla i skogen?

Av:
    Lilk
    Hej hopp happy!
    Cyklar mestadels landsväg och tempo, men häromdagen tog jag crossen (med 35 mm graveldäck) ut runt fornstigen på lovön och det var ju ganska kul att ta sig genom terrängen också! Dock kan man ju se att mtb kanske är mer lämpat ;)

Så kort och gott, vad behöver man för att rimligt och utan varken direkta uppgraderingar eller onödiga utgifter komma ut och cykla stig på lovön och Hellas, och vad nu mer det finns i Stockholm? Fokus skulle bli på lekfull och kravlös alternativträning, kan inte se mig börja med downhill eller enduro, även om utförskörningen lockar mer än klättring på mtb (varav på lvg gillar jag båda). Mycket möjligt att det blir någon cykelvasa, och då vill man säkert vara snabb (fast cyklocross verkar vara ett alternativ här (?)). Dock behöver jag nog inte hitta den snabbaste hardtailen inom budget för att åka superlätt terräng fort, för den typen av terräng kan jag ju oftast ta crossen.. Och blir det adventure/grusvägstouring i Norge till sommaren så blir det nog crossen som får följa med så man kan tugga lite mil på vägen också!

Har spanat lite och det jag tror skulle vara bäst är kanske en trail HT som nukeproof scout, men den finns inte att få tag i någonstans! https://www.chainreactioncycles.com Annat alternativ kan vara canyon grand canyon, de verkar ju ha fått längre slaglängd, lite flackare styrvinkel och boost för i år, så är https://www.canyon.com det bra val eller blir det väl mycket XC?

Hur är cube? https://www.chainreactioncycles.com

Merida verkar vara mycket för pengarna just nu (?) även om denna går dit mot lättare och snabbare XC HT..
    https://www.cykloteket.se

Finns det några andra vettiga alternativ man missar? Vad bör man tänka på? Tack på förhand!
  • Re: Vad bör man ha för att cykla i skogen?

Av:
    Sambal Oelek
    Vitus Sentier kanske

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    AX3L
    Jag skulle försöka hitta något heldämpat även om det går över budget lite. Runt 140 slag. Vitus tror jag har någon, liksom rock machine från cykelkraft. Hellas är (beroende på stig) ganska tekniskt så de flesta föredrar att köra FS. I din sits skulle jag också hellre över än underbyggda hojen lite tills du vet vad du gillar. Alltså when in doubt mer slag och flackare vinklar. Ska du bara träna spelar det ingen större roll och du kan nå mer roliga stigar lättare. Dessutom funkar det bättre i parken om du vill dit på sikt och antagligen håller det bättre också. Jag drog till nyss med en kollega som cyklat mycket lvg till Hellas och är ett konditionsfreak i övrigt och satte honom på min 180/180mm enduromaskin. Jag är helt övertygad om att han hade roligare på den än han hade haft på något rappare där han hade gått över styret och fått gå nerför saker. För någon utan bra kondition kan jag hålla med om att rappt och snabbt är roligare dock.

Av:
    Lilk
    Sambal Oelek skrev:
    Vitus Sentier kanske
    Bra uppslag! Det ser ut att vara mittemellan canyon och nukeproof i geometri, samt bättre utrustad!

Av:
    jingleyschmidt
    Både Vitus och Nukeproof kommer med nya modeller inom någon månad eller två skulle jag gissa. Redan nu finns dock nya Vitus Nucleus-modellerna att förboka på Wiggle/CRC, om man vill ha en bra budgetcykel för trails.

Av:
    Lilk
    AX3L skrev:
    Jag skulle försöka hitta något heldämpat även om det går över budget lite. Runt 140 slag. Vitus tror jag har någon, liksom rock machine från cykelkraft. Hellas är (beroende på stig) ganska tekniskt så de flesta föredrar att köra FS. I din sits skulle jag också hellre över än underbyggda hojen lite tills du vet vad du gillar. Alltså when in doubt mer slag och flackare vinklar. Ska du bara träna spelar det ingen större roll och du kan nå mer roliga stigar lättare. Dessutom funkar det bättre i parken om du vill dit på sikt och antagligen håller det bättre också. Jag drog till nyss med en kollega som cyklat mycket lvg till Hellas och är ett konditionsfreak i övrigt och satte honom på min 180/180mm enduromaskin. Jag är helt övertygad om att han hade roligare på den än han hade haft på något rappare där han hade gått över styret och fått gå nerför saker. För någon utan bra kondition kan jag hålla med om att rappt och snabbt är roligare dock.

Intressant tanke! Ska kolla lite på dina förslag, antar att detta är ungefär i den linjen, eller är det för dåligt? https://cykelhuset.com

Tanken från början var väl egentligen att hitta nåt kul för under 10 att variera träningen med och prova på.. Men sen såg det ut som att 8k gav dig skräp, men 12 började det bli bra (hos spec canyon) så då ökade jag budgeten aningen. Och ska erkänna att jag dör lite inombords när jag cyklar sega cyklar, som tex tjejens jättebilliga mtb från decathlon, men blev positivt överraskad av att polarens ht från canyon kändes rapp, rolig och trevlig, men såklart lite seg väl ute på grusvägen, speciellt som man hade crossen bredvid att jämföra med ;)

Av:
    CW
    Det är huvudvärk att be skogscyklisterna om köpråd av en mtb. Ingen kan enas om varken dämp, hjulstorlek, boost eller inte boost eller ens om man ska ha en XC, AM eller en enduro.

Dom dödade totalt mitt lilla intresse för att köpa en skogshoj iaf.

Av:
    jonte987
    Hur ska man kunna enas om enduro eller xc är bäst? Borde bero på om man ska cykla xc eller enduro med den?

Av:
    Oskar
    CW skrev:
    Det är huvudvärk att be skogscyklisterna om köpråd av en mtb. Ingen kan enas om varken dämp, hjulstorlek, boost eller inte boost eller ens om man ska ha en XC, AM eller en enduro.

Jamen det var väl skönt.

Av:
    Lilk
    CW skrev:

Vad har du själv för tankar då?

Av:
    AX3L
    Lilk skrev:
    AX3L skrev:

Intressant tanke! Ska kolla lite på dina förslag, antar att detta är ungefär i den linjen, eller är det för dåligt? https://cykelhuset.com

Tanken från början var väl egentligen att hitta nåt kul för under 10 att variera träningen med och prova på.. Men sen såg det ut som att 8k gav dig skräp, men 12 började det bli bra (hos spec canyon) så då ökade jag budgeten aningen. Och ska erkänna att jag dör lite inombords när jag cyklar sega cyklar, som tex tjejens jättebilliga mtb från decathlon, men blev positivt överraskad av att polarens ht från canyon kändes rapp, rolig och trevlig, men såklart lite seg väl ute på grusvägen, speciellt som man hade crossen bredvid att jämföra med ;)

Nej det är där helt rätt, även om jag personligen tycker att Specialized ger väldigt lite för pengarna. Men det är stumpjumper-territoriet vi pratar om i slaglängd och geometri. Dvs runt 140mm slag ± (men hellre +) 10mm. Det är också ungefär vad de flesta i Hellas kör på, så om du börjar köra med olika grupper är du ganska hemma också.

Jag gjorde lite samma resa som dig. Hade kört lvg sporadiskt men stundtals intensivt i 10-12 år. Flyttade till storstan och lvg blev direkt både livsfarligt och rätt trist jämfört med vägarna jag var van. Deppade lite och skaffade en mtb. Köpte först en beg Canyon Hardtail som jag hade några veckor och sen en fortfarande ganska XC-inspirerad Canyon Neuron (skulle först köpt en Epic, dvs ännu racigare men landade på den). Hade med mig lvg tänket med att det ska "kännas rappt" osv. Fart. Slet mer i Delsjön än vad jag borde ha gjort. Har landat på en sån stighoj nu efter några år och borde helt klart börjat där, så hade säkert cykeln bättre pallat min dåliga teknik också. Kanske tom kört på en endurohoj direkt.

Av:
    Pfaff
    1) en skog
    2) en cykel

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    jingleyschmidt
    MTB är jobbigt, oavsett om det är stökigt eller inte, så alternativ träning kommer det bli, även om du måste gå med cykeln över dom knepigaste partierna. Och det är ändå roligt tycker jag personligen. Med det sagt så kan du köpa en hardtail, både i XC-utförande eller mer trail-utförande. Du kommer ju inte kunna bomba på som en idiot över allt, men du kommer ändå ha roligt tror jag. :)

Av:
    Makten
    De flesta som börjar med MTB och fastnar för det byter cykel inom ett år, så på sätt och vis kanske det inte är så noga. Bara köp nåt i rätt härad och lär dig cykla i skogen med, så kommer du antagligen märka åt vilket håll det barkar inför nästa cykel. Å andra sidan tror jag att många byter cykel tämligen omgående för att de blivit rekommenderade rena XC-cyklar av den lokala handlaren. Tyvärr är det nämligen nästan det enda som finns att köpa i butik om budget inte ligger uppåt 20 lax. Det går naturligtvis att cykla på en sån i även den jävligaste terräng, men det kräver desto mer av cyklisten. Alltså är det hål i huvudet att köpa en sån om man inte redan är ganska duktig, eller tänker cykla grusväg och/eller väldigt lätta stigar. Sen finns det förstås medfödd talang hos en del som gör att det funkar ändå, men ofta blir det en onödig begränsning.

HT är i min mening väldigt mycket jobbigare än FS i Hellasmässig terräng. Man skakar så tänderna håller på att trilla ur käften jämfört med på vilken unken FS som helst. Å andra sidan är det väldigt roligt om man har benstyrka nog att ståtrampa större delen av färden. Ska du köpa HT så kan plusdäck vara en bra idé. Nackdelarna som finns med sådana dyker upp först när man börjar cykla ganska fort i stök, men innan dess ger de komfort och grepp, utan att det blir lika dyrt som en FS.

Av:
    Mini_me
    Tror jag nämnde detta i någon annan tråd oxå men jag upprepa mig lite: Köp en Spez Stumpy (LT) och lev lyckligt resten av dina dagar.

Vet att både AX3L och Makten backar detta till 100% (Oavsett vad dom skriver innan eller efter detta inlägg) :)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Lilk
    Makten skrev:
    De flesta som börjar med MTB och fastnar för det byter cykel inom ett år, så på sätt och vis kanske det inte är så noga. Bara köp nåt i rätt härad och lär dig cykla i skogen med, så kommer du antagligen märka åt vilket håll det barkar inför nästa cykel. Å andra sidan tror jag att många byter cykel tämligen omgående för att de blivit rekommenderade rena XC-cyklar av den lokala handlaren. Tyvärr är det nämligen nästan det enda som finns att köpa i butik om budget inte ligger uppåt 20 lax. Det går naturligtvis att cykla på en sån i även den jävligaste terräng, men det kräver desto mer av cyklisten. Alltså är det hål i huvudet att köpa en sån om man inte redan är ganska duktig, eller tänker cykla grusväg och/eller väldigt lätta stigar. Sen finns det förstås medfödd talang hos en del som gör att det funkar ändå, men ofta blir det en onödig begränsning.

HT är i min mening väldigt mycket jobbigare än FS i Hellasmässig terräng. Man skakar så tänderna håller på att trilla ur käften jämfört med på vilken unken FS som helst. Å andra sidan är det väldigt roligt om man har benstyrka nog att ståtrampa större delen av färden. Ska du köpa HT så kan plusdäck vara en bra idé. Nackdelarna som finns med sådana dyker upp först när man börjar cykla ganska fort i stök, men innan dess ger de komfort och grepp, utan att det blir lika dyrt som en FS.

Gillar idén lite att stå och kött när det behövs, och en robust hoj som inte kräver mycket mer än tvätt och drivelinunderhåll.. Därför är https://www.wiggle.com en het kandidat. Efter alla råd om FS, ser också https://www.gooutdoors.co.uk ut som en riktigt het kandidat. Enda nackdelen här är väl ingen dropper, och ingen boost, samt kanske lite vekare gaffel än vitusen

Av:
    Lilk
    Mini_me skrev:
    Tror jag nämnde detta i någon annan tråd oxå men jag upprepa mig lite: Köp en Spez Stumpy (LT) och lev lyckligt resten av dina dagar.

Vet att både AX3L och Makten backar detta till 100% (Oavsett vad dom skriver innan eller efter detta inlägg) :)
    Hehe sprängde bara budgeten med en faktor 3?

Av:
    Mini_me
    Lilk skrev:
    Mini_me skrev:

Hehe sprängde bara budgeten med en faktor 3?

Eee...ingen kommentar ;)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    classic
    Glöm inte leendet " o leendet "

Av:
    fiskarn
    Jag köpte en 27,5+ HT för ungefär ett år sedan. Jag har haft väldigt mycket glädje av den och jag upplever att den fungerar bra på rötter osv. Väldigt bra att den har dropper. Jag har aldrig ens cyklat på en FS men nästa cykel blir ju säkert det.. Det jag tror är att det ändå funkar rätt bra med cykeln jag har, däremot är det tröttande att köra längre på och säkert mycket svårare att sitta när man trampar. Jag tycker MTB nästan är roligast att köra själv och kör ofta inte så länge så gör inte så mycket att det finns bättre grejer. Kört ett lopp som jag tyckte var ganska stökigt och upplevde inte att jag blev hopplöst efter pga av cykeln.

Av:
    Der Kaiser
    Jag kan inte tänka mig att göra mig av med varken min halv-enduro fs eller min am-ht (27,5+)
    Båda är jätteroliga. Ht'n begränsas av att jag studsar av pedalerna när det går för fort över rotmattor/kattskallar och jag måste stå upp mer lite generellt, blir tröttare i ben och nedre delen av ryggen, men den ger tillbaks i att vara lättare, responsiv, den klättrar otroligt bra och kör även utför otroligt bra.
    Fs'en å sin sida har inga begränsningar, jag kan köra den vara som helst, hela Hellas, värsta enduro-slingorna, park, Madeira.
    Börja med en fs, komplettera med en ht när du vill leka mer och speeda mindre.

Av:
    sub_sonic
    Pfaff skrev:
    1) en skog
    2) en cykel

+1 ;)

Av:
    Alex Supertramp
    Der Kaiser skrev:
    Jag kan inte tänka mig att göra mig av med varken min halv-enduro fs eller min am-ht (27,5+)
    Båda är jätteroliga. Ht'n begränsas av att jag studsar av pedalerna när det går för fort över rotmattor/kattskallar och jag måste stå upp mer lite generellt, blir tröttare i ben och nedre delen av ryggen, men den ger tillbaks i att vara lättare, responsiv, den klättrar otroligt bra och kör även utför otroligt bra.
    Fs'en å sin sida har inga begränsningar, jag kan köra den vara som helst, hela Hellas, värsta enduro-slingorna, park, Madeira.

Börja med fs och SEN komplettera med ht när man vill leka? Köper man inte först en ht och kör xc-orienterat och så mycket stök den tillåter, och sen först därefter en riktig fs för att kunna leka fullt ut (men kanske inte ta sig fullt så långa sträckor)?

En bra kaffetermos är också bra att ha när man cyklar i skogen. Och en trevligt och smidig ryggsäck att lägga den i.

"It's all about the bike..."

Av:
    Örjan Lax
    Och en fickplunta med Gammeldansk för att tvätta sår med.

Av:
    Salabaladala
    Pfaff skrev:
    1) en skog
    2) en cykel

3) gott humör

Av:
    Der Kaiser
    Alex Supertramp skrev:
    Der Kaiser skrev:

Börja med fs och SEN komplettera med ht när man vill leka? Köper man inte först en ht och kör xc-orienterat och så mycket stök den tillåter, och sen först därefter en riktig fs för att kunna leka fullt ut (men kanske inte ta sig fullt så långa sträckor)?

En bra kaffetermos är också bra att ha när man cyklar i skogen. Och en trevligt och smidig ryggsäck att lägga den i.

Bara om man köper i en Sportson som får en att köpa en xc-ht. När man redan har en stumpy LT och vill bort från traktorkänslan så är en am-ht guld.

Av:
    Lilk
    Bra tugg i tråden här! Ser fördelen att gå på en juste FS på en gång om man främst ska vara ute i skogen, men just nu lutar det ändå kanske mer åt AM HT, då det är lite av lärohoj, men framförallt som komplement till lvg och framförallt kommer användas på höst och vinter, samt kanske den där cykelvasan...

Av:
    Alfakrull
    Salabaladala skrev:
    Pfaff skrev:
    1) en skog
    2) en cykel

3) gott humör
    Med lite tur löser cykeln och skogen det

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    salle
    Lilk skrev:
    Bra tugg i tråden här! Ser fördelen att gå på en juste FS på en gång om man främst ska vara ute i skogen, men just nu lutar det ändå kanske mer åt AM HT, då det är lite av lärohoj, men framförallt som komplement till lvg och framförallt kommer användas på höst och vinter, samt kanske den där cykelvasan...

Den här är ju ett bra första köp: https://www.gooutdoors.co.uk
    Billig men bra geometri och ok komponenter. Komplettera med en sänkstolpe för en 1500kr. Ska börja skicka utomlands inom några veckor säger internetet.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    SGS
    Att stå upp och cykla kan vara riktigt jäkla ansträngande, tungt och trist. Framförallt i början. När man väl lär sig är det däremot hur skönt som helst. Var beredd på en helt annan typ av cykling än landsväg om du följer den vägen fullt ut.

(De flesta som fastnar byter/kompletterar med FS ändå så småningom).

Av:
    Lilk
    salle skrev:
    Lilk skrev:

Den här är ju ett bra första köp: https://www.gooutdoors.co.uk
    Billig men bra geometri och ok komponenter. Komplettera med en sänkstolpe för en 1500kr. Ska börja skicka utomlands inom några veckor säger internetet.
    överväger skarpt. Dock är jag inte 100% på lacken. Samt såg någon youtuber som menade på att kvaliteten var kass och att de inte stod bakom produkten.. Dock kanske man får räkna med det för det priset..?

Av:
    Lilk
    SGS skrev:
    Att stå upp och cykla kan vara riktigt jäkla ansträngande, tungt och trist. Framförallt i början. När man väl lär sig är det däremot hur skönt som helst. Var beredd på en helt annan typ av cykling än landsväg om du följer den vägen fullt ut.

(De flesta som fastnar byter/kompletterar med FS ändå så småningom).
    Nu var ju träning ett av målen så det är väl inte helt dumt ;)

Av:
    Lilk
    Sen till nästa aber : storlek osv. Lvg brukar man ju ta en mindre storlek... Så i min enfald trodde jag att small passar bra på tex Vitus sentier (170cm, 79.5-80cm grenmått)... Men nu läser jag att man kanske snarare ska ta en storlek större på mtb, medium? Kan det stämma? Kör XS på canyon lvg och 51 på cervelo (tempo)

Av:
    jonte987
    M borde funka på sentier, möjligen har du långa ben (proportionellt jämfört med mig). Tror ändå det funkar.

Av:
    Lilk
    jonte987 skrev:
    M borde funka på sentier, möjligen har du långa ben (proportionellt jämfört med mig). Tror ändå det funkar.
    Alltid sett mig själv som omvänt det. Är du säker på att det inte är du som blivit huden vid knäskålarna? ;)

Abret är att den är slutsåld i allt utom S, som jag trodde var det som passade.

Har också lurat lite på cube och radon. Verkar vara mycket för pengarna. Dock kanske inte lika häftiga ramar som nukeproof eller commencal :/.

Kollar på https://www.bike24.com vilket verkar vara ett du bra paket? Fox 34 rhythm och 2.6" däck. Dock ligger Cragger 8 på rea och för samma peng velat man få mycket mer för pengarna..? Rockshox pike, Eagle gx och dt swiss 1900 hjul.. https://www.bike-discount.de Dock kommer craggern "bara" med 2.35" hjul, så frågan är väl mest hur stora man får på?

Cube finns även i en lite billigare variant som kanske ändå räcker.. Frågan är väl bara vad jag tycker om orange ;) https://www.bike24.com samma med lacken på Radon egentligen.. Den ser sådär ut på foton, men det ut som om den skulle kunna vara juste IRL

Av:
    Lilk
    Efter att folk föreslagit fullgung och överspecad hoj kan jag ju inte säga att denna inte lockar lite nu på rean

https://www.chainreactioncycles.com

Är det ett bra köp? Overkill? Kommer den kännas trött att trampa? Går det att låsa dämparna när man transporterar sig/CV?

Av:
    jingleyschmidt
    Annars så verkar ju en ny uppsättning Vitus-hojar vara på ingång om du har lite mer tålamod! Kolla tråden "Vitus Sentier 2020" så får du priser och specs.

Av:
    jonte987
    Köp inte den om det första du tänker på hur den funkar på vasan. Bike park är lämpligare.

Det verkar som gaffeln har low speed compression men inte dämparen.

Det finns väl nån cube eller nåt annat med 130 i slag som fortfarande reas?

Av:
    Lilk
    jingleyschmidt skrev:
    Annars så verkar ju en ny uppsättning Vitus-hojar vara på ingång om du har lite mer tålamod! Kolla tråden "Vitus Sentier 2020" så får du priser och specs.

Visst! Men 17 börjar kännas dyrt för HT(?) (VRS) samt gillade väl inte riktigt lacken på just den.. Övriga verkade vara lite klena i specen (?)

Av:
    Lilk
    jonte987 skrev:
    Köp inte den om det första du tänker på hur den funkar på vasan. Bike park är lämpligare.

Prio ett är ut och ha det kul på stigarna i Stockholm som alternativträning och naturupplevelse och skoj.
    2 är väl kanske CV, vore kul om det gick helt ok att köra. Kan ju ta min ridley xbow där också kanske... ;)

Av:
    jonte987
    Lilk skrev:
    jonte987 skrev:

Prio ett är ut och ha det kul på stigarna i Stockholm som alternativträning och naturupplevelse och skoj.
    2 är väl kanske CV, vore kul om det gick helt ok att köra. Kan ju ta min ridley xbow där också kanske... ;)

Jag har en mega fast med lite bättre dämpare. Jag tycker den är ok att cykla platt med. Då cyklar jag ensam. Skulle jag cykla med nån med en 10kg xc så hade det kanske varit jobbigt. Räkna med att den väger en bit över 15kg.

Av:
    jingleyschmidt
    Lilk skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Visst! Men 17 börjar kännas dyrt för HT(?) (VRS) samt gillade väl inte riktigt lacken på just den.. Övriga verkade vara lite klena i specen (?)

Vad är det du ska göra egentligen? Ska du cykla i skogen eller ska du till Whistler Bike Park?

Av:
    Lilk
    jonte987 skrev:
    Lilk skrev:
    jonte987 skrev:

Jag har en mega fast med lite bättre dämpare. Jag tycker den är ok att cykla platt med. Då cyklar jag ensam. Skulle jag cykla med nån med en 10kg xc så hade det kanske varit jobbigt. Räkna med att den väger en bit över 15kg.
    Dämpare som i framgaffel eller i ramen? (:

Tänker att jag kan cykla fort på lvg och fort på grus med CX, så mer intressant kanske med "något helt annorlunda" än att ta en lätt XC HT.. Därav snöat in lite på HT AM och nu även lite på FS..

Hur ska man ställa sig till flack styrvinkel vs FS, typ Nukeproof Scout eller Vitus sentier vs typ en Scott spark? https://www.cykloteket.se

Av:
    jonte987
    Båda men du frågade om att låsa dämparna. Jag har tre lägen i dämparen i ramen och hög och låg kompression i gaffeln. Det som är aktuellt för vasan är låg kompression och det verkar den billiga Megan ha fram men inte bak (Inte säker, bara googlade lite snabbt).

130-150mm slag är nog vettigare men jag köpte Megan för att lära mig hoppa och så att jag inte kan skylla på hojen.

Av:
    Lilk
    jingleyschmidt skrev:
    Lilk skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Vad är det du ska göra egentligen? Ska du cykla i skogen eller ska du till Whistler Bike Park?
    Bra fråga! Kanske övergör detta! ;)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in