Mått på cage på Tiagra 4700

AtEase

Aktiv medlem
Jag köpte en White (japp) GX Pro från xxl, den skulle ha Tiagra 4700 GS bakväxel. Nu är det dock så att den inte fixar att växla upp från 32T-kransen till största (som är 36T, men tvivlar på att ens 33T hade gått).

Är det någon som har måtten på SS eller GS? Jag har ca 60 mm mellan hjulen på cagen, vet ju inte om jag fått fel bakväxel, eller om jag helt enkelt måste skaffa en förlängning till växelörat.

GS ska klara 34T enligt Shimano, och 36T enligt diverse forum på nätet.

Om jag drar bak/upp växeln med handen blir det plats nog för att växla upp, men jag vet inte hur jag ska lösa det rent mekaniskt.

Jämför bilder med din bakvxl om inte annat, borde vara rätt enkelt att avgöra vilken du har
SS-GS.png

SS https://www.sjscycles.co.uk/gear-spares/shimano-tiagra-rd4700-inner-plate-ss-type-y5rf06000/
GS https://www.sjscycles.co.uk/gear-spares/shimano-tiagra-rd4700-inner-plate-gs-type-y5rf36000/

Information: Tiagra 4700 10-spd bakvxl och övriga Shimano 11-spd Shadow/Shadow+ Road bakväxlar funkar med Tiagra 4700 10-spd vxlreglage. Du får en bättre bakvxl och fortsatt 10 växlar. Personligen anser jag att RD-4700 är en riktig skitbakvxl med hopplös mjukostfjäder, lika dålig som billig Shimano bakvxl från tidigt 1990-tal. Om du vill kan du byta till:
R7000-GS https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=276524
R8000-GS https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215607
RX800-GS https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=271135

Förmodar att även nya GRX drar lika mycket wire som vanliga 11 Road, men jag har inte forskat i området
RX810-GS https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=322800

Senast ändrad:
Hade gärna bytt till en bättre, men om cykeln levererats med fel tänkte jag be om att få byta kostnadsfritt.

Jo, det är ju helt klart SS jag har på cykeln nu.

B-skruven är väl den översta? Skruvade in den max, men kunde inte se att bakväxeln flyttade sig alls.

Bilagor

• 330D4197-4C6F-42BC-BDB1-0990FC5E8022.jpeg
    330D4197-4C6F-42BC-BDB1-0990FC5E8022.jpeg
    205.3 KB · Besök: 184
AtEase sa:
Hade gärna bytt till en bättre, men om cykeln levererats med fel tänkte jag be om att få byta kostnadsfritt.

Jo, det är ju helt klart SS jag har på cykeln nu.

B-skruven är väl den översta? Skruvade in den max, men kunde inte se att bakväxeln flyttade sig alls.

Hmm, övre trissan är alldeles för nära tänderna på kassetten. Ligger väl nästan omlott som det ser ut. Fel växel eller för kort b-skruv. (röstar på fel växel. )

Ja, den ligger omlott, vilket är hela problemet, se ovan. När jag skruvade in b-skruven såg jag dock ingen skillnad på växelns position, ska man inte göra det? Längre skruv ser snarare ut att riskera att halka av klacken den vilar på, den kan ju inte böja sig runt fästet.

Nu ska iofs en SS enligt Shimano inte ens klara de 32T den gör just nu, så det är väl ändå godkänt får man säga. Jag hade hoppats att jag gjort något galet, då hade den kunnat vara fixad i eftermiddag. Nu får jag vänta ytterligare på mer delar.

AtEase sa:
Ja, den ligger omlott, vilket är hela problemet, se ovan. När jag skruvade in b-skruven såg jag dock ingen skillnad på växelns position, ska man inte göra det?
Det är just det som är problemet med gamla Shimano-bakväxlar med 1990-tals design, B-skruven har ingen direkt påverkan, den spänner bara en mjukostfjäder men flyttar inte bakväxeln nämnvärt och det finns ingen direkt korrelation mellan B-skruvens position och guide pulleyn's position. En riktigt skitprodukt!

Om möjligt, byt din för korta 4700 bakvxl gratis hos XXL till en ny med längre cage, sälj den ny på Happy K&S för 100 kr.

Köp en RD-R7000-GS Shadow bakvxl. Bakväxeln rör sig när man justerar B-skruven, så som man vill att det skall fungera. Exakt och precist. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-105-rd-r7000-gs-2x11-speed-rear-derailleur-723111

Senast ändrad:
Åk till xxl och säg till dem o fixa?

Ser iaf ut som en tiagra växel.. installerade en idag. Kan inte avgöra om det är gs av bilden. Min gs cage är c:a 11,5 cm lång

Satt det en 11-36 kasset från början eller har du bytt? Fattar inte. Om du bytt själv så tar jag tillbaka xxl kommentaren.

Hur gammal är cykeln? Satt det en SS-vxl och 11/28-kassett när cykeln hämtades ut så ska den nog vara ganska ny för att man ska kunna klaga att den inte är enl spec (om ens då, ofta brukar det väl ingå en disclaimer i specen att komponenter kan ändras utan further notice).
Är cykeln använd och avsaknaden av GS-vxl upptäcks när (utsliten?) 11/28 byts mot 11/36 tycker jag det verkar magstarkt att komma och klaga.

ooms sa:
Hur gammal är cykeln? Satt det en SS-vxl och 11/28-kassett när cykeln hämtades ut så ska den nog vara ganska ny för att man ska kunna klaga att den inte är enl spec (om ens då, ofta brukar det väl ingå en disclaimer i specen att komponenter kan ändras utan further notice).
Är cykeln använd och avsaknaden av GS-vxl upptäcks när (utsliten?) 11/28 byts mot 11/36 tycker jag det verkar magstarkt att komma och klaga.

Plus ett.

AtEase sa:
11-28. Nu 11-36, vilket en GS Tiagra 4700 ska klara av enligt internet.

Ja allt man läser på internet är ju sant... Eller??

RD-4700-GS klarar enligt https://productinfo.shimano.com/#/spec/ROAD/Rear Derailleur

34T (Front double)
32T (Front triple)

Att någon fulmekat nåt och enligt dom själva fått det att funka ger jag inte ett skit för.

Den SS som det ser ut att du har klarar

32T (Front double)
30T (Front triple)

Tittar man på deras Spec så stor inget om vilken modell av Tiagra det ska sitta...

Specifikationer:
- Rekommenderas för: Grus, snö, skogsväg, asfalt, turer, träning, pendling
- Rekommenderas för: Herrar
- Nivå: Bra och avancerade cyklister
- Ram: WHITE GX Aluminium
- Gaffel: WHITE GX Carbon
- Styrlager: FSA NO.42/ACB
- Styre: WHITE Speed Art road 31.8 x 440 mm
- Handtag: WHITE ComfortGrip bar tape
- Stång: WHITE Speed Art road 31.8 x 100 mm
- Sadelstång: WHITE Speed Art road 27,2 x 350 mm
- Sadel: Selle Italia X3
- Antal växlar: 2x10
- Växel: Shimano Tiagra ST-RS405
- Framväxel: Shimano Tiagra
- Bakväxel: Shimano Tiagra
- Bromsar: Shimano Tiagra BR-RS405
- Bromshandtag: Shimano Tiagra ST-RS405
- Kassett: Shimano Tiagra CS-HG500-10 11-28T
- Kedja: KMC X10
- Vevparti: Shimano Tiagra FC-4700 50x34T
- Fälgar: Araya SA-730 DW 32h
- Nav: F: Joytech D041DSE R: Joytech D142DSE
- Ekrar: 15G Stainless Steel
- Däck: Schwalbe G-One 700 x 40C
- Pedaler: Säljs separat
- Vikt: 10,4 kg

Av bilden på den att döma

28f4cc508ecc450a87d9110a3a36ac05.png

c8a9eea7c7894554874c2634cbbd1635.png

så sitter det en RD-4700-SS på den.

Så.. Köp rätt växel och rätt kassett.

Senast redigerad av en moderator:
Det går ju fint att köra med kort cage om man väljer kedjelängd så att den blir "idiotsäker" dvs klarar av att ha kedja på stora både fram o bak. Följden blir att kedjan slackar på minsta-minsta, men det är inget man använder o inget imploderar. Har detta på en hoj med 22/32 fram o 11/34 bak med en Saint supershort cage bakväxel. 9-delat.

Stort cage är fungerar utmärkt på rätt kassett. Medium cage fungerar dåligt på kassetter med mer normal Range.

Long cage och monsterkassetter fungerar i bästa fall hyfsat...

Så välj kombinationer som fungerar.

Ska man vara petig så finns inte CS-HG500-10 som 11-28, utan ”28:an” är 12-28.

Har köpt två GX PRO (18 & 19). Båda kom med -SS, den ena med 11-25, den andra med 12-28.

Dotterns gamla cykel kom med Tiagra 4700 bakvxl, som åkte på soptunnan inom 1 vecka. Kedjan hoppade, for och smattrade helt utan kontroll (på grusväg) då bakväxeln i princip saknar fjäder som håller spänn på kedjan. På den tiden fanns inte Shimano Road Shadow/Shadow+ bakväxlar, så det blev byte till XT M786 Shadow+ bakvxl (med clutch) och XT M771 11-34T kassett som är lättare/bättre än HG500.
Tiagra-XT.jpg

Nya grusvägscykeln cykeln kom med Ultegra R8000 fram/bak, som såldes direkt och ersattes med XT M8100 Shadow+ bakvxl och 46T singelklinga fram.
M8100.jpg

Det du implicit säger här är alltså att 4700-reglagen lirar med XT M786 bakväxel (jag har båda dessa liggande). Det är i så fall ljuv musik i mina öron eftersom jag bygger vintercykel och vill ha en 10-delad drivlina med 11-36 kassett.

Sixten Fors sa:
Dotterns gamla cykel kom med Tiagra 4700 bakvxl, som åkte på soptunnan inom 1 vecka. Kedjan hoppade, for och smattrade helt utan kontroll (på grusväg) då bakväxeln i princip saknar fjäder som håller spänn på kedjan. På den tiden fanns inte Shimano Road Shadow/Shadow+ bakväxlar, så det blev byte till XT M786 Shadow+ bakvxl (med clutch) och XT M771 11-34T kassett som är lättare/bättre än HG500.

Nya grusvägscykeln cykeln kom med Ultegra R8000 fram/bak, som såldes direkt och ersattes med XT M8100 Shadow+ bakvxl och 46T singelklinga fram.

Doughboy72 sa:
Det du implicit säger här är alltså att 4700-reglagen lirar med XT M786 bakväxel (jag har båda dessa liggande). Det är i så fall ljuv musik i mina öron eftersom jag bygger vintercykel och vill ha en 10-delad drivlina med 11-36 kassett.
Nej, jag bytte även höger reglage till mtb 10. Samma sak med cykel #2 bytte reglage till mtb 12. Båda cyklarna ovan har rakt styre vilket gör det betydligt enklare.

Jag körde grus med 4700, long cage, på en -numera såld- GT Grade utan problem, aldrig hopp eller ofrivilliga växlingar. Tvärtom var jag mycket nöjd med funktionaliteten.
Cykeln såldes för att jag inte kunde köra med de däckbredder som behövdes för mina behov. Ett problem som fö lär vara avhjälpt på Grades senaste version.

Visst visst, alla cyklade mtb med Tiagra 4700 style bakvxl på 90-talet och det gick utmärkt. Men jag har för mig att min både min XTR M900 och XTR M952 bakvxl hade bättre stuns i fjädern än Tiagra 4700.

Bilagor

• RD-M900.jpg
    RD-M900.jpg
    167.5 KB · Besök: 141
Jag får rätta mig själv, det satt en 12-28 på från början ja. Enligt specifikationen skulle det vara en GS och enligt Shimano ska den klara av upp till 34T som mest. De flesta på nätet verkar vara överens om att Shimano generellt är konservativa när det gäller max storlek på kassetten. Finns många som har 36T på bakväxlar specade för max 34T.

Nu kom min cykel med en SS, och den klarar 32T galant. Cykeln är givetvis helt ny, har bara cyklat runt på gården för att känna på position på styre, sadel och sånt.

Cykeln kommer troligen se väldigt sparsamt med gravel. Det är pendling till jobbet (som inte hade krävt byte av kassett) och det är dragande av barn i cykelvagn. Det senare kräver lättare lättaste växel helt enkelt. Jag tror att en 4700GS hade funkat, men med tanke på problemet med B-skruv och annat så låter ju helt klart en R7000 väldigt mycket mer attraktivt. Ca 400kr för en lös är ju inte heller så farligt.
Jag antar att den fjädern gör mer nytta än på 4700-växeln också? Koppling behövs inte för mig, är inte motiverat såpass hög merkostnad åtminstone.

PS: hittar inget på XXL om SS eller GS, på bilderna är det tydligt att det är kort cage, så jag kan ha drömt ihop allt. Har ingen separat spec i orderbekräftelsen heller, finns bara på hemsidan.

Judarn sa:
Har du testat med lite längre kedja?

Nej, det har jag inte gjort. Det hade säkert gjort det hela lite bättre, men jag tror inte att det är möjligt att få en kort 4700 att klara av en 11/36-kassett ändå, hade ändå krävts en förlängning av växelörat (hade det kanske om jag låter bli lilla/lilla). Och med "allt" det extraarbetet tycker jag att en R7000-bakväxel är en bättre väg att gå.

Bengt-re sa:
Stort cage är fungerar utmärkt på rätt kassett. Medium cage fungerar dåligt på kassetter med mer normal Range.

om fjädern är fräsch och tillräckligt stark bör själva cagen ha begränsad inverkan? däremot har parallellogrammen/länkaget för olika växelförare varierande förmåga att hantera branta kassetter.

två exempel: på min brompton kör jag singelklinga (på schlumpf) och 12-27. gränsfall att det skulle gå med short cage. men jag kör allra längsta cagen på dura ace för att kunna spänna upp kedjan när jag fäller ihop cykeln. misärfria växlingar.

min landsvägshoj en gammal pinarello kom med ovanliga bakkassetten 13-21. eftersom jag inte gillar små bakdrev väntade jag med att byta kassett, och slängde för att se om det gick att leva med 13t lite på skoj på en storklinga jag hade liggande på 61t, sedan lilla 46t med beredskap att kunna ha mindre lillklinga. (har också brantare kassetter). det medförde att byta cagen från minsta till längsta. växlingarna med oförändrad tätstegad kassett sitter fortfarande som en smäck.

så i båda fallen 'onödigt' lång cage med tanke på kassetten, och inga problem med detta.

att ha högstaväxel på 13t är förresten direkt vanebildande. som bieffekt har drivlinan visat sig närmast outslitlig.

kais01 sa:
Bengt-re sa:

om fjädern är fräsch och tillräckligt stark bör själva cagen ha begränsad inverkan? däremot har parallellogrammen/länkaget för olika växelförare varierande förmåga att hantera branta kassetter.

två exempel: på min brompton kör jag singelklinga (på schlumpf) och 12-27. gränsfall att det skulle gå med short cage. men jag kör allra längsta cagen på dura ace för att kunna spänna upp kedjan när jag fäller ihop cykeln. misärfria växlingar.

min landsvägshoj en gammal pinarello kom med ovanliga bakkassetten 13-21. eftersom jag inte gillar små bakdrev väntade jag med att byta kassett, och slängde för att se om det gick att leva med 13t lite på skoj på en storklinga jag hade liggande på 61t, sedan lilla 46t med beredskap att kunna ha mindre lillklinga. (har också brantare kassetter). det medförde att byta cagen från minsta till längsta. växlingarna med oförändrad tätstegad kassett sitter fortfarande som en smäck.

så i båda fallen 'onödigt' lång cage med tanke på kassetten, och inga problem med detta.

att ha högstaväxel på 13t är förresten direkt vanebildande. som bieffekt har drivlinan visat sig närmast outslitlig.

Jag stötte iofs på problem med GS sora på pendlaren. Den fungerade uselt med 12-25 kassett. Orkade inte lista ut riktigt varför, men med en ny ss bakväxel växlar den som en dröm trots gamla slitna växelväljare. Enda avbräcket är att jag fått ha 30t som största drev på vinterhjulen - men vad tusan 34/30 räcker ju egentligen som lägsta även med äckliga dubbdäck.

Det är just det som är problemet med gamla Shimano-bakväxlar med 1990-tals design, B-skruven har ingen direkt påverkan, den spänner bara en mjukostfjäder men flyttar inte bakväxeln nämnvärt och det finns ingen direkt korrelation mellan B-skruvens position och guide pulleyn's position. En riktigt skitprodukt!

Om möjligt, byt din för korta 4700 bakvxl gratis hos XXL till en ny med längre cage, sälj den ny på Happy K&S för 100 kr.

Köp en RD-R7000-GS Shadow bakvxl. Bakväxeln rör sig när man justerar B-skruven, så som man vill att det skall fungera. Exakt och precist. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-105-rd-r7000-gs-2x11-speed-rear-derailleur-723111
Tänkte bara bekräfta att med Shimano 105 R7000 bak med GS cage så funkar det utmärkt med 11/36-kassetten.

Tyvärr monterade jag växeln fel först, så inte förrän i förrgår när jag hade båda cyklarna bredvid varandra insåg jag misstaget. Har alltså behållit 12/28-kassetten hela tiden tills nu. Och nu upptäckte jag det pga att båda cyklarna tvättades för de ska säljas. Trampat runt hela hösten med cykelvagnen på 34-28 som lättaste växel när jag kunde haft 34-36.

Är huvudet dumt får kroppen lida...

Tillbaka
Topp