Ant+ funkar inte på Zwift

Distanscykling

Aktiv medlem
Och har aldrig gjort för mig. Det är VÄLDIGT frustrerande, speciellt med tanke på att jag faktiskt har en wattmätare. Inte ens pulsmätaren tas upp. Jag har köpt ANT+ dongle och sladdar och haft mig, nu vill jag faktiskt få det att funka. En annan sa som är frustrerande är att jag har en billig laptop men där dör Zwift hela tiden. Annars kör jag med chroomebox och där kan man inte ens installera Zwift.

Har även testat med mobiler (inte inbyggt ANT+) och en surfplatta. Kommer en mobil som har inbyggt ANT+ fixa allt? Eller är en dator med Windows enda lösningen på det här? Vad är ens problemet tror ni?

Tack för input

I våras gick det inte att köra Zwift på mobil enheter, utan bara riktiga datorer. Men min halvbra bärbara från 2011 klarar Zwift utan strul, så det kan inte vara så värst höga systemkrav.

Har du en dator i dagsläget alltså? Kan du se att ANT-dongeln dyker upp i Device Manager i Windows i så fall? Jag köpte en Wahoo på Kjell som funkar bra med Win10 om det kan vara till någon hjälp framöver.

Alltså det hela är ju väldigt frusterande för jag har många enheter, alla är iofs väldigt budget, men när ingen funkar.. På min laptop som är riktigt efter har jag Windows 7. På den bara kraschar Zwift i början. På min platta och mobil installerar jag alla appar som behövs och det står mycket riktigt att jag är grön men fortfarande så visar sig ingenting. Måste man stänga av bluetoothet från eliten för att ant+ ska gå in?

Jag har BARA kört Ant+ ihop med Zwift i flera år och olika trainers, wattmätare utan ett endaste strul.

Min nuvarande setup:
Stationär PC med Win10, Garmin's Ant-dongle från en gammal Forerunner 910XT.
Tacx Flux S
Garmin Pulsband

Har tidigare kört:
Samma dator,
Tacx FlowSmart
Stages Effektmäter
Samma pulsband
Garmin kadensmätare

Häromkvällen stressade jag grejerna rejält och kör Xert Player från min Samsung S8 (Ant+ inbyggt), som då både styrde och lyssnade på min FluxS, samt läste puls från mitt pulsband.
Samtidigt hängde min Garmin Fenix5 och lyssnade på både pulsbandet och trainern.
Samtidigt hade jag även Zwift igång, som också lyssnade på trainern och pulsbandet, men inte styrde trainern.

Att din laptop inte funkar känner jag igen. Min lite äldre laptop orkar inte alls. Medans min stationära PC som är 5-6år flyter på som tåget med ett Nvidia Quadro600-grafikkort.

Jag rekommenderar PC till alla som har möjligheten. Även ANT+ är stabilare än BT som har begränsat antal kanaler.

Jag vet att min Tacx FlowSmart, och Stages Effektmätare, hade lite svagare signal så där hade jag en förlängningskabel så ANT-dongeln låg mitt under vevpartiet.

Nu sitter den direkt i datorn, som står 50cm bakom bakhjulet.

Får du kontakt alls, eller är problemet att det hoppar ur och in hela tiden?
Vad har du för pulsband? Vissa pulsband sänder bara ANT, vissa bara BT, och vissa båda.

Speca upp din setup, och visa gärna en bild på hur startsidan i Zwift ser ut när du försöker koppla upp dig.

I övrigt rekommenderar jag dig att skriva i Swedish Zwift Riders-gruppen på Facebook. Där har frågan varit uppe dagligen i flera år, och alla har fått superhjälp.

www.facebook.com/groups/SwedishZwiftriders/

Jag kör Wahoo Kickr, wahoo, Headwind och Wahoo Bolt på Ant+, sedan iPad och Iphone på BT samt Discord på BT via AirPods. Fungerar utan problem på 5Ghz Wifi (Obs, kör inte 2,4 Ghz)

VasaConny sa:
Jag kör Wahoo Kickr, wahoo, Headwind och Wahoo Bolt på Ant+, sedan iPad och Iphone på BT samt Discord på BT via AirPods. Fungerar utan problem på 5Ghz Wifi (Obs, kör inte 2,4 Ghz)

Anledningen till att det inte fungerar på 2.4GHz kan vara kanalfördelningen. Vet att det också diskuterats på SZR att standard WiFi-kanaler kan störa ut Ant+.

Tegheim83 sa:
Jag har BARA kört Ant+ ihop med Zwift i flera år och olika trainers, wattmätare utan ett endaste strul.

Min nuvarande setup:
Tacx Flux S
Garmin Pulsband

Har tidigare kört:
Samma dator,
Tacx FlowSmart
Stages Effektmäter
Samma pulsband
Garmin kadensmätare

Häromkvällen stressade jag grejerna rejält och kör Xert Player från min Samsung S8 (Ant+ inbyggt), som då både styrde och lyssnade på min FluxS, samt läste puls från mitt pulsband.
Samtidigt hängde min Garmin Fenix5 och lyssnade på både pulsbandet och trainern.
Samtidigt hade jag även Zwift igång, som också lyssnade på trainern och pulsbandet, men inte styrde trainern.

Att din laptop inte funkar känner jag igen. Min lite äldre laptop orkar inte alls. Medans min stationära PC som är 5-6år flyter på som tåget med ett Nvidia Quadro600-grafikkort.

Jag rekommenderar PC till alla som har möjligheten. Även ANT+ är stabilare än BT som har begränsat antal kanaler.

Jag vet att min Tacx FlowSmart, och Stages Effektmätare, hade lite svagare signal så där hade jag en förlängningskabel så ANT-dongeln låg mitt under vevpartiet.

Vad har du för pulsband? Vissa pulsband sänder bara ANT, vissa bara BT, och vissa båda.

Speca upp din setup, och visa gärna en bild på hur startsidan i Zwift ser ut när du försöker koppla upp dig.

I övrigt rekommenderar jag dig att skriva i Swedish Zwift Riders-gruppen på Facebook. Där har frågan varit uppe dagligen i flera år, och alla har fått superhjälp.

Idag har jag försökt för 100 gången. Jag har allt installerat på min surfplatta så det lyser grönt i Ant-tester på alla flikar. Har en USB-stick och ja den är 2.0...

Testar pulsmätaren och wattmätaren i ett anttestar-program och där kommer de upp! Men i Zwift är det nada, noll och zero. Bytte förresten även batteri i pulsbältet men funkar ändå inte....

Är väl endast dator som kommer få igång detta... Ska förresten säga att det är ett under att det funkar till min cykeldator för ifrån den verkar det vara något konstigt, kan nämligen inte ansluta till Garmin Connect utan sladd och har aldrig kunnat men det är ju en annan fråga. Sade jag förresten att jag sökte efter andra ANT-enheter i huset och desssutom stängde av alla datorer och mobiler.

Zwift FAN TA ER!

Distanscykling sa:
Tegheim83 sa:

Min nuvarande setup:
Tacx Flux S
Garmin Pulsband

Har tidigare kört:
Samma dator,
Tacx FlowSmart
Stages Effektmäter
Samma pulsband
Garmin kadensmätare

Idag har jag försökt för 100 gången. Jag har allt installerat på min surfplatta så det lyser grönt i Ant-tester på alla flikar. Har en USB-stick och ja den är 2.0...

Testar pulsmätaren och wattmätaren i ett anttestar-program och där kommer de upp! Men i Zwift är det nada, noll och zero. Bytte förresten även batteri i pulsbältet men funkar ändå inte....

Är väl endast dator som kommer få igång detta... Ska förresten säga att det är ett under att det funkar till min cykeldator för ifrån den verkar det vara något konstigt, kan nämligen inte ansluta till Garmin Connect utan sladd och har aldrig kunnat men det är ju en annan fråga. Sade jag förresten att jag sökte efter andra ANT-enheter i huset och desssutom stängde av alla datorer och mobiler.

Zwift FAN TA ER!

Inget fel på zwift.

Jajjas sa:
Distanscykling sa:
Tegheim83 sa:

Min nuvarande setup:
Tacx Flux S
Garmin Pulsband

Har tidigare kört:
Samma dator,
Tacx FlowSmart
Stages Effektmäter
Samma pulsband
Garmin kadensmätare

Zwift FAN TA ER!

Inget fel på zwift.

Varför går då inte den förbannade signalen in? Det är helt uppenbarligen Zwift det brister hos. För signaler finns det så att det står härliga till!

Men ja det är nog bara köpa en dator (något med Windows). Vad ska man undvika hos en dator om man vill optimera chansen för att det ska funka? Undvika Radeon och ha Windows 10?

Tillägg: Jag har mycket riktigt Radeon på min laptop. Radeon HD Graphics. Ska söka runt om man kan komma runt det

Senast ändrad:
Jajjas sa:
På vilken enhet har du tänkt köra zwift?
Kan någon av dina enheter sända bluetooth?
Som det är nu kör jag Bluetooth från Elite Muin, den har inbyggd kraftmätare och kadens, från början var dock kraftmätningen på den helt upp åt väggarna knasig, vi snackar 20 procent differens. Men efter att ha justerat själv har jag nu inom 2 procents felmarginal.

MEN det finns ju de som inte tillåter en att köra med Elite Muin just av anledningen ovan, plus att jag vill väldigt gärna ha puls på Zwift

Mathias sa:
Många laptops med Radeon-kort har inte ett Open-GL stöd som Zwift är kompatibelt med.

TACK SÅ HEMSKT MYCKET FÖR ATT DU NÄMNDE DETTA. För nu gick jag in och installerade drivrutiner för min processor från AMDs (Radeon) hemsida och av någon fantastisk anledning så kraschade inte Zwift och det bästa av allt är att på laptopen finns ANT+ från start.

SÅ till alla er som har problem med laptopar (WIndows) som kraschar kolla upp era drivrutiner, MEN förlita er inte på "update" och annat utan gå in på hemsidan och ladda ner manuellt.

Nu funkar det WOW, nu slipper jag köpa nytt. Pengar är inget jag har i överflöd så det är skönt att jag kan fortsätta använda min billiga laptop ett tag till.

Senast ändrad:
Distanscykling sa:
Tillägg: Jag har mycket riktigt Radeon på min laptop. Radeon HD Graphics. Ska söka runt om man kan komma runt det

Vad har du för surfplatta föresten? Det är väl inte en från Apple?
DA9F82EE-CC5E-4790-B1FD-6C97F1433C54.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp