SS-MTB modifierade dropouts. Hoppas det funkar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Fick hjälp med en förbättring på min SS-MTB. Kompisen bearbetade ett 1 mm djupt uttag på icke drivsida och 2 mm på drivsidan. Tanken är att hjulet med axel skall sitta absolut still och att all justering av kedja och hjulplacering sker på ställbara dropouts.

IMG_20191020_101643.jpg

IMG_20191029_195920.jpg

Om problem kvarstår så kan jag varmt rekommendera DT Swiss QR skewer istället.
Har kört tusentals kilometer på min singlespeed med liknande dropouts utan problem med dessa. De greppar bra och verkar är lättare att dra åt så de sitter.

skew.jpg

Egress sa:
Har kört tusentals kilometer på min singlespeed med liknande dropouts utan problem med dessa. De greppar bra och verkar är lättare att dra åt så de sitter.

Tack för tips. Det funkade som sagt innan. Jag förstår inte vad som kan gå fel efter, men det märks väl i så fall.

Egress sa:

+1 på den, eller iallafall shimanos snabbkopplingar med "internal cam" mekanism. Betydligt bättre

jolov sa:
Egress sa:

+1 på den, eller iallafall shimanos snabbkopplingar med "internal cam" mekanism. Betydligt bättre

Ok. Jag tycker ändå att det är konstigt att inte ha urtag. Blir ju nästan lite orolig att jag ställt till något nu. Återkommer med besked när det är provat.

Jag hade grymma problem med flex och knarr när jag köpte nya hjul till gamla Ti-ramen med alusliders som de där. Hade före det bolt-in Hopenav och då var det inga såna problem. Bytte efter några veckor av missnöje tillbaka från QR-axeln till ursprunglig gängad axel med muttrar (Surly New Disc). Det blev en helt annan cykel. Kan rekommendera. Vikten inklusive allt visade sig vara nästan detsamma. Det tror man inte kanske. Men det är ju dyrt med nytt hjul jämfört med att fräsa loss lite.

Tillbaka
Topp