Önskvärda egenskaper hos tubeless-tape?

BuTTuS

Aktiv medlem
Förutom det uppenbara att tubeless-tape ska vara lufttät och ha bra klister, spelar materialet/ytan någon roll?
Har nya däck på ingång till fatbiken och tänkte ta tillfället i akt, dra ur tummen osv och köra dom tubeless. Måste då således tejpa mina BR2250 fälgar först, men med vad?
Har en rulle gorillatejp liggande, den har man ju läst om i samma meningar som tubeless. Men även denna:

462D27EB-12A8-4363-833F-246B9006EB1F.jpeg

Den fäster hårdare än vad gorillatejpen gör men är alldeles slät. Behövs det lite skrovlig yta för såsens skull? Vilken hade ni valt?

Jag har aldrig hört att en skrovlig yta skulle vara en fördel. Om något tvärtom, slät yta måste vara bäst. I övrigt har jag inga tankar, men även riktig tubeless-tape tkr jag är svårt att få att sitta ordentligt så det kan ju inte bli sämre. Kör gärna med slang som du pumpar upp till typ max tryck för att få den att fästa innan du tar guckan.

Jag litar inte på nån tejp längre. Förr eller senare släpper skiten och då står man där med hela fälgen full med gucka och en punka som bara kan lagas med slang.

Köp en bunt såna här istället: http://fattystripper.com/
Måste dock kombineras med tejp (som inte behöver hålla tätt) eller fälgband.

Byggfolietejpen du länkar till har jag provat fast ett annat fabrikat. och helvete vad den satt alltså, tätade direkt och inget problem alls under dem veckor jag hann köra med det. MEN sen körde jag av en eker och behövde dra av tejpen och fyfan säger jag bara det tog mig säkert 2h att få bort all tejp för klistret var inte nådigt!
Gorillatejp har jag i mina hjul nu och även det håller tätt, klistrade lite halvdåligt först men efter en vända med varmluftspistolen så sitter det bra ? räknar med att denna är lättare att ta bort dock hehe!

fälgbanden låter ju bra. men om man önskar tejp och det räcker med 50 mm bredd finns standardtipset tesa 4289. tål iaf stans-guckan utan tendenser att släppa.

Senast ändrad:
Gorillatejp har jag provat, inte jätteimponerad. Efter ett år ungefär började den släppa från fälgen på vissa ställen, så det blev läckage. Och när jag skulle dra bort den för att byta tejp, så blev det mesta av limmet kvar på fälgen, satt så in i h-vete. Inte så roligt.
Men i början var den bra.

Dr D sa:
Gorillatejp har jag provat, inte jätteimponerad. Efter ett år ungefär började den släppa från fälgen på vissa ställen, så det blev läckage. Och när jag skulle dra bort den för att byta tejp, så blev det mesta av limmet kvar på fälgen, satt så in i h-vete. Inte så roligt.
Men i början var den bra.
Det har jag också läst så jag kommer nog att testa med byggtejpen när däcken kommer. Och för att krångla till det lite extra så ska jag in med "blingstrip" som legat på hyllan länge också, det blir ju spännande att tejpa "klister mot klister" sen... Just nu ligger dom i press med slang för att forma sig:

IMG_5624.JPG

Pepperazzi sa:
Du behöver väl inte riva av hela baksidan på blingstripen? Eller fäster inte tejpen på baksidan?
Nä det lär den inte göra. Får nog köra ett varv tejp på baksida blingstrip först, annars lär det bli svordomar när "tublesstejpen" ska dit

trampapådå sa:
Byggfolietejpen du länkar till har jag provat fast ett annat fabrikat. och helvete vad den satt alltså, tätade direkt och inget problem alls under dem veckor jag hann köra med det. MEN sen körde jag av en eker och behövde dra av tejpen och fyfan säger jag bara det tog mig säkert 2h att få bort all tejp för klistret var inte nådigt!
Gorillatejp har jag i mina hjul nu och även det håller tätt, klistrade lite halvdåligt först men efter en vända med varmluftspistolen så sitter det bra ? räknar med att denna är lättare att ta bort dock hehe!
Går en eker och det inte går att byta utan att komma åt nippeln kan man väl bara sticka hål i tejpen just där den tejpa över igen?

Absolut! Det var dock någon mer anledning till att jag rev av tejpen. varför kommer jag dock inte ihåg. Kommer bara ihåg vilket helvete det var!

Rattnalle sa:
trampapådå sa:
Går en eker och det inte går att byta utan att komma åt nippeln kan man väl bara sticka hål i tejpen just där den tejpa över igen?

Det sket sig, men jag skyller allt på "blingstippen" :-) Den är för stel och formade sig inte riktigt trots några dygn med slang och 1,5 bar, så låg den inte riktigt i botten av fälgen när jag tejpade vilket gjorde tejpen för smal vid tryck så den drogs ner från skuldrorna. Tur jag körde med slang först för att poppa och forma nydäcken och inte bara blåste på med gucka på en gång. Nu vill jag cykla så det blir slang tills jag orkar ta nya tag :-)

Men dom fastnar på däcken va eller är det bara i undantagsfall? Var just ute på första turen med mina Wrathchild och måste nog göra något åt rullet :-)

Makten sa:
Jag litar inte på nån tejp längre. Förr eller senare släpper skiten och då står man där med hela fälgen full med gucka och en punka som bara kan lagas med slang.

Köp en bunt såna här istället: http://fattystripper.com/
Måste dock kombineras med tejp (som inte behöver hålla tätt) eller fälgband.
Det där verkar ju smart givet att man dels inte byter däck fram och tillbaka dels får det där med gucka genom ventilen att funka. För det låter inte som om man kan ta av och på däcken om de bondar?

BuTTuS sa:
Men dom fastnar på däcken va eller är det bara i undantagsfall? Var just ute på första turen med mina Wrathchild och måste nog göra något åt rullet :-)

Det är ju en av egenskaperna som gör det extra bra... Det krävs ju mycket mer för att det ska burpa om de bondat.
När man byter däck eller av annan anledning tagit loss däcket så drar man ju bara loss strippen från däcket och ersätter med en ny stripp.

Rattnalle sa:
Det där verkar ju smart givet att man dels inte byter däck fram och tillbaka dels får det där med gucka genom ventilen att funka. För det låter inte som om man kan ta av och på däcken om de bondar?

Det går säkert att återanvända dem ihop med däcket om man orkar hålla på med det. Frågan är varför. De kostar nästan ingenting om man köper typ 8 par (vilket jag gjorde senast). Bara slänga och ta en ny.
Gucka genom ventilen har aldrig varit några problem för mig. Givetvis skruvar man ur käglan först:-) Då slipper man dessutom kladd och elände om man skulle misslyckas med att smälla upp däcket på fälgen. Det gör man nämligen torrt, först.

Alltså, hur klistret är är väl sekundärt. Det behöver ju bara vara så att tejpen inte ramlar loss typ. Det viktiga med tejpen är att den är lagom töjbar. Man tejpar ju inte tubeless-tejp, man sträcker den på plats, ofta får man ta i rätt hårt.

Freddie L sa:
Alltså, hur klistret är är väl sekundärt. Det behöver ju bara vara så att tejpen inte ramlar loss typ. Det viktiga med tejpen är att den är lagom töjbar. Man tejpar ju inte tubeless-tejp, man sträcker den på plats, ofta får man ta i rätt hårt.

Jag vet inte hur många gånger jag sett tejpklistret lösas upp av guckan med följden att tejpen släpper. Så jo, det har betydelse. Nånstans på varvet måste du ha en skarv och där får det inte släppa. Utåt kanterna är det däremot förstås skitsamma om tejpen går in under däckets kanttråd.

Fattystrippers beställda, det är ju faktiskt inte så stor kostnad att bara kassera ett par vår och höst vid däckbyte och klart värt avsaknaden av krångel som jag är lite allergisk mot :-)
Innan jag visste vad de kostade så var jag lite skeptisk mot att låta dom sitta kvar på däcket under förvaring i ett halvår, för vad händer med guckan då...

Makten sa:
Freddie L sa:

Jag vet inte hur många gånger jag sett tejpklistret lösas upp av guckan med följden att tejpen släpper. Så jo, det har betydelse. Nånstans på varvet måste du ha en skarv och där får det inte släppa. Utåt kanterna är det däremot förstås skitsamma om tejpen går in under däckets kanttråd.
Jag vet inte hur många tubeless-tejpar jag sett som inte alls påverkas av guckan. Spänner man den hårt och låter det överlappa 10cm fungerar det fint, även om klistret skulle påverkas litegrand. Jag tror att det gamla traditionella hantverket att applicera en tubeless-tejp håller på att gå förlorat, med millenials och så. :-)

Freddie L sa:
Makten sa:
Freddie L sa:

Jag vet inte hur många tubeless-tejpar jag sett som inte alls påverkas av guckan. Spänner man den hårt och låter det överlappa 10cm fungerar det fint, även om klistret skulle påverkas litegrand. Jag tror att det gamla traditionella hantverket att applicera en tubeless-tejp håller på att gå förlorat, med millenials och så. :-)
Som millennial har jag aldrig haft några problem med tejpen heller. Annat än om jag är klantig när jag kränger av ett däck och drar med den då.

De där stripsen som vulkar hade jag nog iofs också bytt till om jag hade en cykel som bara rullar hemma med för däckbyten. Men byta däck mellan alpdäck och stigdäck till tre-fyra resor per år blir många strips, smidigare då med något som sitter där det sitter.

Rattnalle sa:
Freddie L sa:
Makten sa:
Freddie L sa:

Som millennial har jag aldrig haft några problem med tejpen heller. Annat än om jag är klantig när jag kränger av ett däck och drar med den då.

De där stripsen som vulkar hade jag nog iofs också bytt till om jag hade en cykel som bara rullar hemma med för däckbyten. Men byta däck mellan alpdäck och stigdäck till tre-fyra resor per år blir många strips, smidigare då med något som sitter där det sitter.
Jag gissar att du sträcker tejpen? Så det knäpper? Och överlappar en bit. Det ska inte behöva vara svårare. Skönt att hantverket lever vidare. :-)

Freddie L sa:
Rattnalle sa:
Freddie L sa:
Makten sa:
Freddie L sa:

Jag gissar att du sträcker tejpen? Så det knäpper? Och överlappar en bit. Det ska inte behöva vara svårare. Skönt att hantverket lever vidare. :-)
Sträcker så jag blir riktigt trött när jag är klar. Eftersom jag har en jätterulle 25 mm tejp men 30 mm fälgar krävs det två varv också, ett längs varje kant, för att det ska hålla bra när däcken tas av. Det gör säkert inte saken sämre.

kör 40i fälgar och så smal tesa-tejp att det bara täcker hålen. typ 20-25 mm.

inga problem med det alls.

brukar överlappa 2-3 hål förbi ventilen. sista lilla biten sträcks förstås inte, då kommer tejpen resa sig på känt maner

kais01 sa:

brukar överlappa 2-3 hål förbi ventilen. sista lilla biten sträcks förstås inte, då kommer tejpen resa sig på känt maner
Om tejpen bara är lite för smal fastnar kanttråden i kanten och drar av den. Du har nog så mycket marginal att du kan lossa däcket ändå.

Rattnalle sa:
kais01 sa:

Om tejpen bara är lite för smal fastnar kanttråden i kanten och drar av den. Du har nog så mycket marginal att du kan lossa däcket ändå.

ja förstås. tejpkant i däcksätet är obra. men har man det problemet kan man alltså som alternativ överväga smalare tejp. ett annat sätt är att skydda tejpkanten med enklare tejp. eltejp duger bra i det läget.

Tillbaka
Topp