[Gruppköp Stockholm] NFS Ultimate Bicycle Chainlube

Mathias

Aktiv medlem
Som diskuterat i en annan tråd så var det eventuellt flera som var intresserade av att köpa NFS Ultimate Bicycle Chainlube.

NFS-oljan har funnits ett par år nu så det är ingen ny produkt men den är grymt svår att få tag på. Enligt det sjukt seriösa testet från förra året här: https://cyclingtips.com/2018/03/fast-chain-lube-that-saves-you-money/ så verkar NFS vara "rätt bra". Typ den olja som ger minst kedjeslitage av alla oljor förutom vax. Bland de lägsta i friktion. Förhållandevis billig jämfört med andra. Extremt dryg. Vattenfast och attraherar inte speciellt mycket smuts. Enligt testet.

Pris per butelj är $15 och frakt är $30 eller strax över. Så ju fler vi blir som kan samfrakta, desto bättre.

Vi sätter slutdatum till 10 december klockan 12:00 då alla som vill ha swishar mig - så behöver jag inte sitta med 18 flaskor som ingen vill/orkar hämta upp och betala sedan. Därefter ses vi inne i stan vid lunch en dag så fort flaskorna kommit.

Vill Köpa [2019-12-06]:
Jomper
emilh
Pellefa
Goofy
Singular
HåkanC (2st)
Barrett
PNRider
mtb565
Stumpy
Caretta
zodah
Amenvafan
ErwinH
Maldini, 2st
Kroem
Mathias + kompis

Senast ändrad:
Låter bra, men ett par grejer:
Frakten är ju gratis om man beställer för över 30 USD. Beställer man 4 eller fler flaskor så är det 10 USD rabatt.
4 flaskor kostar alltså 50 USD inkl frakt.
Tull + moms lär tillkomma.

Skriv upp mig på en flaska. Har alltid gillat Finish Lines gröna så den här lär ju funka minst lika bra!

emilh sa:
Låter bra, men ett par grejer:
Frakten är ju gratis om man beställer för över 30 USD. Beställer man 4 eller fler flaskor så är det 10 USD rabatt.
4 flaskor kostar alltså 50 USD inkl frakt.
Tull + moms lär tillkomma.

Yes, du har rätt, jag läste nog för snabbt!

Eftersom XXL har slutat sälja ProGold är det lika bra att jag börjar leta efter ngn ny favoritsmörja,
så varför inte börja med NFS?
Men är flaskan verkligen så liten som 2 oz (~60ml)? (Det är den strl jag hittar på hemsidan)

Oavsett det vill jag ha två flaskor.

/Håkan

Vi lär ju åka på moms och tull också så jag räknar med att pris per flarra (som verkar vara 60ml mycket riktigt) blir ungefär 200kr.
Enligt tillverkaren räcker 12 droppar för att smörja hela kedjan. Och enligt samma tillverkare (insert nypa salt här) så ska en flaska räcka till 1600 mils cykling. Och enligt mina vetenskapliga beräkningar så kommer flaskan då räcka till precis 133 omgångar med smörj. Vi får väl se om det verkligen stämmer inräknat en svensk vinter med salt, snö och sand. Jag ska göra ett hack i snickarbänken för varje omgång olja och så återkommer jag när flaskan är slut. Om hälften av det folk säger om oljan är sant så kommer jag vara rätt nöjd ändå.

n3wton sa:
Hur fördelar man tolv droppar på en hel kedja om typ 100 länkar? 0,12 droppar per länk?

Enligt hemsidan så droppar man 12 droppar random över kedjan. Sedan vevar man baklänges 12 gånger och sedan torkar man 12 gånger. Jag läste på ett annat cykelforum där folk var sjukt skeptiska över att det räckte med 12 droppar och en kille skrev såhär:
This lube is thick and has a high surface tension. Instead of immediately flowing into the link where a drop is applied, it remains on the surface. When you rotate the crank backwards, it smears that drop over a number of links by the derailleur pulleys, cog, and chainring. After some period of time, through link flexing and centripetal force, it migrates into the chain. Voilà, your chain is lubed.

Men jag har också läst att flera personer smörjer varje länk första gången på en ny kedja och sedan går över till 12x12x12. Vi får se hur det funkar!

Hur kan man motstå, har ju numera Voyager Hyper, då måste jag ju ha denna mirakelolja också. Skriv upp mig på en flaska.

Snakeoil.PNG

Om oljan visar sig vara riktig snakeoil så finns det ganska mycket att smeta in mig i innan ni rullar mig ett varv i fjädrar i alla fall. Börjar nästan bli lite orolig nu om det skulle vara värsta floppen.

Mathias sa:
Om oljan visar sig vara riktig snakeoil så finns det ganska mycket att smeta in mig i innan ni rullar mig ett varv i fjädrar i alla fall. Börjar nästan bli lite orolig nu om det skulle vara värsta floppen.

Jag har iaf kört den ett drygt år och är nöjd. Vet inte om man kan förvänta sig mirakel från någon kedjesmörja, men den håller iaf länge och håller kedjan tyst och ren. Räcker gott för mig.

Vad är så nackdelarna med denna mirakelolja? Förutom att den uppenbarligen är gjord på enhörningstårar och kostar som någon av flaskorna i min frus badrumsskåp. Är innehållet miljömässigt "värre" än andra produkter?

emilh sa:
Mathias sa:

Jag har iaf kört den ett drygt år och är nöjd. Vet inte om man kan förvänta sig mirakel från någon kedjesmörja, men den håller iaf länge och håller kedjan tyst och ren. Räcker gott för mig.

Kör du med 12-länkars-appliceringen?

(Undrar om man skulle börja med det till min pöbel-vinterolja finish line wet.)

Kolla upp tull regler först. Upp till 1600 Skr tas ingen tull ut, däremot moms på 25%. Över 1600 Skr tas tull ut på 25%, sedan 25% moms på varan + tull. Så om jag räknar rätt så tjänar de som vill köpa 2 eller fler inget på samköp. Så det lönar sig bara om man köper en flaska per person. Men jag kan ha fel.

thomaslundstrom sa:
emilh sa:
Mathias sa:

Kör du med 12-länkars-appliceringen?

(Undrar om man skulle börja med det till min pöbel-vinterolja finish line wet.)

Typ. Inte så nogrann. Lägger på en droppe på 10-12 ställen på kedjan efter tvätt, snurrar runt en massa och torkar av med hushållspapper.

Äh, jag tar och beställer nu på en gång tycker jag. Är det någon som missat tråden och vill hänga på, speak now or forever hold your peace.

Jag har inte swishar något men står fast vid beställningen. Vad hamnar notan på? Om det inte är försent.

Jag är med på en flaska.
Hur mkt ska man swisha?
Går det o skicka den om jag betalar den frakten också för jag är inte från Sthlm :/

Då blev det 19st flaskor totalt! Jag beställer 20st så om det kommer någon eftersläntrare så finns det en flaska över. Jag blev lite förbryllad nu när jag skulle beställa och det stod att det var free shipping över $30. Men istället fick jag $10 rabatt och $40 i frakt... så jag ska fråga dem vad som gäller innan jag beställer.

Japp, då är det beställt. Jag tog det på kreditkortet så jag kan ligga ute med slantarna till allt kommer. Jag tror efter att ha kollat med sidan Tullräknaren att det landar på nästan exakt 200kr/flaska inkl frakt beroende på dollarkursen.

(Frakten gick på $40 minus rabatt på $10.)

Kul svar från NFS:

”Hi Mathias,
That's alot of bottles! Are you ordering for all your friends or what do you intend to do with enough NFS to lube an entire TDF ;)”

Senast ändrad:
Mathias sa:
Japp, då är det beställt. Jag tog det på kreditkortet så jag kan ligga ute med slantarna till allt kommer. Jag tror efter att ha kollat med sidan Tullräknaren att det landar på nästan exakt 200kr/flaska inkl frakt beroende på dollarkursen.
Snabbt fixat!
Hör av dig när det är dags för betalningen så Swishar jag,
kanske bäst att ta det via PM?

/Håkan

Ajdå, och jag som trodde du hängde här nästan jämt! :) Jag får ta med lite när vi ses i skogen!

"Your item arrived at our SOUTHERN MD DISTRIBUTION CENTER ANNEX origin facility on December 9, 2019 at 9:29 pm. The item is currently in transit to the destination."

Mathias sa:
”Hi Mathias,
That's alot of bottles! Are you ordering for all your friends or what do you intend to do with enough NFS to lube an entire TDF ;)”

Bästa!
We have something that we call happyride, where all my friends hang out. it´s like snapchat but for memils u know. Sometimes we order unicorn stuff from the other side of the world and get to getter :) and share the experience. :)

Tjena! Tomten kommer med sitt paket idag enligt sms från nissarna. Därför bestämmer jag att vi ses på torsdag klockan 12:00 på Centralen vid utgången till Sergels Torg från T-banan (där alla riktiga langare står!). Eftersom alla nu är förvarnade så räknar jag med att alla dyker upp då ni hinner avboka alla lunchmöten, skaffa barnvakt och fixa svepskäl i god tid tills dess! Om man inte dyker upp så kommer jag med viskande röst försöka kränga resten på plattan till hugade spekulanter.

EDIT: AVBOKAT. Fel paket anlände. Uppdaterar igen när rätt paket kommer!

Senast ändrad:
...och de som ville ha det hemskickat får gärna skicka mig sina adresser om ni inte redan har gjort det!

/Mathias

Tillbaka
Topp