[RR] La Fenasosa Bike Park nära Alicante

Höjdskräck

Aktiv medlem
Tog en tur igår till en i Spanien ganska känd bike park - La Fenasosa https://lafenasosa.es/. Tänkte delge några reflektioner men först kan det vara bra att veta lite om min bakgrund.

Jag hojar mest runt Costa Blanca på min budget-HT, en Vitus Nucleus 29. Den duger bra till det jag använder den för där. Jag har cyklat på ett antal andra heldämpade cyklar men har aldrig ägt någon så min erfarenhet från detta är begränsad. När det gället enduro- o downhill-hojar så är min erfarenhet lika med noll. Det var det dags att ändra på.

Så här efteråt kan man skratta åt mitt patetiska resonemang med mig själv att jag kanske skulle ta med min Nucleus samt Decathlon-hjälm till Fenasosa och bespara mig hyra av cykel o hjälm. Varken cykeln eller jag hade överlevt 5 minuter... Som tur var tog jag mitt förnuft till fånga och hyrde en Mondraker Summum, en riktig DH-cykel m a o.
20191208_093223.jpg

La Fenasosa ligger i höjd med Benidorm ngn timme in i landet. Det är privata ägor med en herrgårdsliknande byggnad som utgångspunkt. Uplift sker medelst 7-8 pickups med släp. En schysst pump-track fanns där oxå.
20191208_090318.jpg

20191208_090333.jpg

20191208_090417.jpg

Skön stämning på stället o snart började fler mer eller mindre hardcore DH-racers strömma in. Jag insåg ganska snart att jag förmodligen var en av de sämre förarna där. INGEN hade för övrigt ngn löjlig HT här, sämst var ett par stackars enduro-hojar.

Första turen gick till "bambi line", som är en grön slinga med sköna byggda hopp o birms (vad heter det på svenska?). Tyckte det bådade gott men det var bara uppvärmningen. Nästa tur gick högre upp och vi körde en blå backe "La Cruz", jag var mkt glad att jag hyrde DH-hojen. Blandat mkt stenigt och sköna kurvor o hopp.
20191208_113043.jpg

20191208_122733.jpg

20191208_132907.jpg

Efter några vändor körde vi en bit bort till "Caracol", en röd backe. Lång historia kort, JÄKLIGT stenigt och jag var tvungen att kliva av flera ggr. Vid en spiral-feature i trä som jag var tvungen att gå nerför höll jag bokstavligen på att slå ihjäl mig. Det var blött o såphalt. Här var jag helt klart utanför min comfort zone, det var helt enkelt inte roligt alls.

Problemet med uplifts (och inte skidliftar) är att man är tvungen att hänga på var de andra åker. Bara att bita ihop med andra ord. De försökte variera åkningen men på vissa ställen vill man bara inte åka.

För de som är nybörjare på DH som jag så kan jag rekommendera ordentliga skydd. Trillar man i de stenarna som fanns här så slår man fasen ihjäl sig! Att vara ordentligt tränad i korsrygg, lår o underarmar är att rekommendera. Det blir mkt roligare då.

Mot slutet körde vi mest där vi körde i början, d v s blåa o gröna sträckor med mer flow och byggda hopp. Detta var mer min grej och här kände jag att jag utvecklades som mest under dagen. Nu är jag en jävel på blandade småhopp och har mer kontroll i de doserade svängarna. Tydligen ska man krypa ihop mer för bättre balans - who knew! :) När de gällde stenkistorna så inser t o m jag att det handlar mkt om teknik men för min del handlade det mest om att hålla i sig för glatta livet och hoppas det håller, mest tröttsamt m a o.

Sammanfattningsvis tyckte jag att stället var kalas! Trots mina battaljer med stenkistorna och hala features så var jag väldigt glad över att ha gjort detta. Detta är en riktig bike park med relativt många stigar för alla nivåer och med många byggda hopp o "flowiga" trails som jag aldrig har stött på förut men som jag helt klart gick igång på!

Nästa gång ska jag dock pröva på Sierra Nevada på sommaren, jag tror mer på att åka lift och välja spår själv efter nivå o smak.

Kan för övrigt rekommendera att boka lunch på La Fenasosa, kalasgott o mkt (3-rätters inkl öl/vin/vatten/cola) för endast 10 €. Lagom till lunchen landade en helikopter vid parkeringen. Alltid trevligt med gratis blästring av bilen som ett avslut på en mkt lyckad dag! :)
20191208_151936.jpg

Häftigt! Men håller med om att det måste vara bättre med lift om man inte är väldigt duktig. Låter stressigt om man är skraj.

jonte987 sa:
Häftigt! Men håller med om att det måste vara bättre med lift om man inte är väldigt duktig. Låter stressigt om man är skraj.
Ja, det var coolt! Var mest skraj i början, sedan började jag vänja mig vid storleken på stenarna. Men eftersom jag inte vågade stå på i stenkistorna (stooora stenar alltså) så handlade det mest om att hänga i bromsarna och hoppas på att man inte trillar. Duktigare åkare hittar linjer o hopp som en annan inte kan och kan därför ta sig ner effektivare.

Kul! Jag var där för två år sedan, riktigt bra bikepark och de militäriska shuttle-bilarna skapade en rätt häftig stämning. Tyvärr blåste det som f-n den dagen vi var där, och snöade tom lite på toppen (!) så vi fick bara något enstaka åk på de spåren som jag i efterhand tyckte var bäst. De var de stenigaste på hela dagen så jag misstänker att det är dom du pratar om. Träkonstruktionerna var helt snorhala också, och i spanskt maner helt utan någon som helst säkerhet.

AX3L sa:
Kul! Jag var där för två år sedan, riktigt bra bikepark och de militäriska shuttle-bilarna skapade en rätt häftig stämning. Tyvärr blåste det som f-n den dagen vi var där, och snöade tom lite på toppen (!) så vi fick bara något enstaka åk på de spåren som jag i efterhand tyckte var bäst. De var de stenigaste på hela dagen så jag misstänker att det är dom du pratar om. Träkonstruktionerna var helt snorhala också, och i spanskt maner helt utan någon som helst säkerhet.
Trist med vädret, det gör mkt för upplevelsen. Vi hade perfekta förhållanden med lite vind o ca 16-17 soliga grader.

Jag uppfattar det som att vi har olika preferenser vad gäller stenar i backen. ;) Jag får väl sluta böla och lära mig hur jag tar mig ner utan gnäll helt enkelt.

Tillbaka
Topp