[RR] På MTB i Costa Rica

Hanna

Medlem
[RR] På MTB i Costa Rica
Nu har jag varit på mtb-resa på Costa Rica. Det var nog en av de bästa semestrar jag har haft.

Cyklingen var super. Det var en blandning av det mesta. Lurig single track genom djungeln. Downhill ner för berget på steniga grusvägar. Uppför uppför till man fick nog av det. Blöta rotiga stigar. Sandiga smala stigar med vallar på sidorna. Steniga stigar. Allt man kan önska sig helt enkelt.

Naturen var helt otrolig. Regnskog, vanlig skog, ängar, bergigt nästan överallt.

Värmen var inget problem då vi mestadels cyklade på hög altitud. Höjden gjorde dock att man blev rätt trött efter stigningarna...

Man cyklar i en grupp om 8 personer med en av Costa Ricas bästa mtb-cyklister som guide.

Om det finns intresse bland sveriges mtb:are så skulle jag gärna ordna med en resa till vintern 2007. Det är inte helt gratis men det är väl värt pengarna. Hör _gärna_ av er! Maila!!

Bilagor

• costa_rica_1.jpg
    costa_rica_1.jpg
    82.5 KB · Besök: 72
  • costa_rica_2.jpg
    costa_rica_2.jpg
    48.4 KB · Besök: 63
[RR] På MTB i Costa Rica
Längre historia är på G, tänkte lägga upp bilder oxå.

Det var satans härligt att komma från slask-sverige ett par veckor på vintern o dessutom få göra det man tycker allra bäst om :-)

[RR] På MTB i Costa Rica
Japp Costa Rica är riktigt fint, fick inget tillfälle att cykla när jag var där i vintras, vart var det ni körde?
För landsväg fanns det också mycket gott ! bla vägen från San Jose upp till La Fortuna, mycket fin smal slingrande bergsväg.....

Pura vida!

[RR] På MTB i Costa Rica
Vi utgick från San Jose och avslutade i Manuel Antonio vid kusten. Vi cyklade upp till en vulkan vid namn Irazu, till en bergsby vid namn Providencia, tillbringade ett par nätter i byn Santa Maria och cyklade däromkring. Det beror lite på vädret var exakt man cyklar.

Om jag anordnar en resa tillsammans med min kontakt i CR o lyckas få ihop ett gäng på 8 personer skulle priset ligga omkring 15000 plus flygresa från Arlanda med cykel (ca 8000). Priset är då inklusive allt i 10-11 dagar. Skulle fler vara intresserade blir det fler grupper. Det är inte gratis. Men värt det...

[RR] På MTB i Costa Rica
ååh det där såg ju bara för bra út. ´Costa rica har alltid varit drömlandet, och mtb där skulle vara drömmen. 15000, det fixar jag.

[RR] På MTB i Costa Rica
Nu har jag gjort en sida där jag har lagt upp bilder och rapport. Är tyvärr varken författare, fotograf eller hemsidesnickrare... Kolla in hanna.freyskott.com

Jag tänkte vara arrangör för en ev resa. Paulo Valle som guiden heter har hemsida, jag länkar till den på min sida. Den kan du kolla på om du vill thomaz. Om jag arrangerar resan om grupper så blir det billigast. Paulo har inte egna grupper. Resan jag åkte på var arrangerad av en amerikansk cykelaffär. Jag skriver tidigare i denna tråd om ett pris på 15000, jag tror det kan bli några tusen billigare. Jag har lite ytterligare planer på hur man kan lägga upp allt, just nu undrar jag bara om det finns något intresse.

Senast redigerad av en moderator:
[RR] På MTB i Costa Rica
Ser ju onkeligen skojigt ut. Men man vill ju åka NU innan sommaren kommer här.
Hade planer på Mallis med en kompis men han satsade på barn och radhus istället... (förstår inte ;) )

[RR] På MTB i Costa Rica
Jag har fler bilder. Räckte inte de som var på hanna.freyskott.com ? :-)

Nästa vinter kommer o då blir det helt klart resa om vi bara blir en hel grupp. Jag ska få ett pris sen nån gång också... Det blir hur som helst inte barn o radhus...

[RR] På MTB i Costa Rica
Härlig RR Hanna. Tyckte din hemsida var helt ok!

Hanna skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag gjort en sida där jag har lagt upp
> bilder och rapport. Är tyvärr varken författare,
> fotograf eller hemsidesnickrare... Kolla in
> hanna.freyskott.com
<->

[RR] På MTB i Costa Rica
Hanna skrev:
> Nu har jag gjort en sida där jag har lagt upp
> bilder och rapport. Är tyvärr varken författare,
> fotograf eller hemsidesnickrare... Kolla in
> hanna.freyskott.com

Vilken kanon RR, det är inte utan att man blir rejält sugen.

/Stefan

[RR] På MTB i Costa Rica
hanna; Suverän RR och hemsida. Det var perfekt att dröma sig bort med ,när emtentan vart för påffrestande. Nån gång ska jag också bli så duktig att jag kan åka på en sån resa!

Balkanboy; Du överdriver tycker jag!

[RR] På MTB i Costa Rica
Balkanboy: Problemet är att det är svårt att cykla o ta kort samtidigt... så då blir det kort när man rastar istället. Hur gör du?

Evelinga: en sommarsäsong i skogen o lite dj-lr anamma så kan du säkert göra en liknande resa :-)

[RR] På MTB i Costa Rica
Det kallar jag Ride Report !
Skön läsning i södra sveriges gråa mörka slask.
Satt och läste å kollade bilder med www.di.fm 's chillout i öronen och drömde om att jag var där och hörde dånet från vattenfallet, kände hur ögonen tårades av fartvinden i utförsåkningen och hur mjölksyran dränerar benen på krafter.

Tack!

[RR] På MTB i Costa Rica
Åkej, nu har jag fått alla data på plats. Så här blir det för den som önskar o vill:

Resa 2-10 februari 2007

Pris SEK 9500, allt inkluderat utom flyg o lunch. Några tusen billigare än ifall man går via researrangör eftersom jag går direkt genom guiden.

Vad sägs? Kolla in hemsidan igen o bestäm dej senast 1 november. Hm. Ett tag kvar mao...

Jag läste nåt inlägg från nån som undrade ifall alla på Happy blivit reseledare. Hittar inte tillbaka till den nu. Funderade på det.. Det är väl så att det bara är så djäkla skönt o skoj att sticka iväg med hojjen när vädret i Sverige suger. Jag hoppas vi kommer iväg!!

- Hanna

http://hanna.freyskott.com

[RR] På MTB i Costa Rica
WoW Hanna vilken RR! Jag visste att du var över till Costa Rica för att cykla, men har tills idag missat den här tråden helt. Byttes lilla gröna bort mot en lite blå heldämpad sak när du var i USA? Är Konan en USA specific modell (har aldrig hört talas om den)?

Att sticka iväg och cykla i Costa Rica i vinter vore kul. Vet dock inte riktigt om det är läge för det i vinter då unge nr 2 snart kommer till världen, men kanske kanske...

/Björn (är i USA där jag tillbringar dagarna i en skärmbur)

[RR] På MTB i Costa Rica
Fin RR! Jag blir jättesugen men kommer åka till Sydspanien för lvg-träning strax efter i mars, det skulle i så fall bli "costa de mucho pesetas (läs: Euro)". Lycka till med nästa resa!

[RR] På MTB i Costa Rica
Det är surt att det ska vara dyrt att åka iväg. Lvg-träning i Spanien är nog bra på alla sätt fast ... fasen det är roligare med mtb... Johan, du får höra av dig om du kommer på bättre tankar ;-)

Björn - Jo visst var det så. Köpte Kona Kungen i Kalifornien. Kunde inte låta bli. Åkte så mycket jag hann innan jag flög hem till snön. Hojjen är guld. Lätt, snygg o medgörlig. Det är skönt att slippa det värsta skaket när man kör nerför. Tror nog man kan hitta den i Sverige också fast lite dyrare. Kolla in specen på http://www.konaworld.com/shopping_c...roduct_detail.aspx?productid=362&parentid=253 fina grejer. O kul förresten med syskon för lilltjejen!

- Hanna

[RR] På MTB i Costa Rica
Förresten, är det någon på detta forum som vet något om vilka flygbolag som är billiga när man vill ha med sig en cykel? Jag åkte Continental till CR och det kostade det USD 100 för enkel resa. Lite onödigt dyrt kanske?

- Hanna

[RR] På MTB i Costa Rica
ahhh trodde det var nån som precis komit hem från den resan. men håller med det är verkligen lockande om man inte hade en ryggrad som är köttfärs

[RR] På MTB i Costa Rica
Ryggrad som är köttfärs låter illa. Kanske bästa hittills... Har tidigare hört bla; byte av jobb, restskatt o böter i Norge som anledningar till att inte hänga med :-) Vi är nu 6 eller 7 personer som åker. Max antal är 8. Så det finns en plats kvar! Hemsidan är lite dåligt uppdaterad för jag har inte haft tillgång till dator hemma på ett tag... men resan blir av !! 2-11 februari 2007.

Hör av dig om ni är sugna på att hänka på
- Hanna

[RR] På MTB i Costa Rica
PeaceDog skrev:
> Sugen, men väntar en dotter då. Uppskattas nog
> inte om jag lämnar över allt till min fru.

ännu en bortförklaring

Tillbaka
Topp