Fredrik: Inte Magnesium - bara ht:n är legerad med detta. I fs:en är det 7005 alu.
PerJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Har haft kontakt med Meridaägare här på Happy som bytt baksving 3 el. 4 ggr.
Likabra att ge sig tillkänna då och addera ett stycke ram. :-)
Dock är jag nöjd med bemötandet, Merida har som sagt skickt mig ett otal svingar. Det lustiga är att dom som har en liten förstärkning som på bilden ovan har hållit kortare än den första oförstärkta jag hade. Hur kan jag vara nöjd med 3 eller 4 (minns inte, orkar inte fundera, känns oviktigt) brutna svingar (vissa lika, somliga olika) och en bruten ram?
Jo:
* Grymt skön hoj!
* Varje gång har det tagit max 2v (kommer ej ihåg exakt, men snabbt) från samtal till att cykeln varit körbar igen.
* Mekarbetet står dom för om man inte fixar det själv.
* Grahns har varit helt ärliga och inte hymlat om problemet. Jag tror dom när dom säger att Merida trots att det ej står skrivet i några papper backar upp detta på livstid.
* När även ramen gick fick jag ny ram + styrlager + bakdämpare + sadelklamma mm, samt att jag fick behålla dom gamla sakerna. Denna svingen är av en modell jag inte sett tidigare och har milt sagt blivit sjukt uppbiffad (på alla håll och kanter) ordentligt i problemområdet.
* Enligt Grahns så är det inte alla som går sönder, utan många håller utan problem (pga lättare åkare och mildare åkning tro?).
* Orkar inte skriva mer... enarmad fn.
Huruvida min nya ram kommer hålla vet jag ej, har inte monterat den än (svetsat den gamla mest på kul). Även varit skadad mest hela året :-( i nacken (gaffeln gick av :-), knäet (pedalmekanismen släppte vid max belastning) och nu är hela vänsterhanden gipsad (kört mer trial än vad kroppen klarade tydligen)... och när gipset åker av är det mest nog min trialcykel som kommer få smisk.
Eller möjligen blir det massa racer... man skadar sig inte så j*vla mycket då. :-D