[20-30% OT][RR]Kinesiskt nyår på tandem, Shanghai

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Som en del kanske vet så bor jag sedan augusti i mångmiljonstaden(ca 18 milj) Shanghai, Kina där jag studerar kinesiska. För drygt en månad sen så firade hela Kina kinesiskt nyår, man bytte år från apan till hundens år. Detta firade jag med min flickvän 林芸之 Lin Yunzhi med att cykla tandem i en park i Shanghai.

Här är lite bilder:

park.jpg

Shanghai har en massa fina parker, väldigt rena. Inte så konstigt då arbetskraft är snorbilligt och staten gillar att ha många anställda. Privata företag är inte speciellt mycket bättre, tre personer ansvariga för toalettpappershyllan i en livsmedelsbutik är inte ovanligt.

chineseonbike.jpg

Hur många kineser får man plats på en cykel? Åtminstonde fyra.

Det fanns lite olika typer av cyklar också...

TAndem.jpg

Tandem

trippletandem.jpg

Tridem? Eller tandem för tre kanske det heter...

doublebike.jpg

Eller dubbelcykel.

SS.jpg

Alla var givetvis SS.

SusanandFredrikonbike.jpg

Jag och min flickvän valde att åka tandem. Jag fick äran att styra eftersom min flickvän inte kan cykla, precis som rätt många andra Shanghaineser. Jag skulle tippa på att runt 70-80% (inkluderat min flickvän) inte är simkunniga heller.

pictureonbike.jpg

Skönheten och odjuret. Svårt att fota sig själv när man cyklar =)

brokentube.jpg

Kvaitén på cyklarna var enormt bra, inte. Jag lyckades pajja sadelröret på 20 min... Kostade iofs bara 20kr i timmen att hyra så det var inte så farligt.

eatingfood.jpg

After bike med kinesiska släktingar. Vad vi i Sverige kallar kinesisk mat är mat från södra delen av Kina omgjort en hel del. Kort sammanfattat så äter kineser det mesta, kycklingfötter, ankhuvuden och liknande är standard, jag har hunnit med att äta hund, kycklingmage och en del annat under tiden jag har vart här. Sen är det där med egen tallrik överskattat, man äter med pinnar från gemensamma fat, vilket kan tyckas märkligt men funkar okej enligt mig.

SusanatTVtower.jpg

På kvällen drog vi till stadsdelen Pudong(som var träskmark för 15 år sedan) och kollade på fyrverkerier och drack lite öl. På bilden ser ni min flickvän framför det 468 meter höga tv-tornet Orientens pärla.

I övrigt så är Shanghai värdelöst att cykla i, inga stora skogsområden i närheten, trafik som är kaotiskt och dödar ca 100 000 människor i cykelrelaterade olyckor varje år (hela kina, inte bara Shanghai). Däremot så kan man få tag på en ny hoj från 100-200kr. Detta var första gången på ett halvår jag cyklade, fick mig verkligen att sakna Sverige och skogen.

Vill ni veta mer om mig och Shanghai så kan ni surfa in på min blogg som jag har tillsammans med två kompisar: www.haoshi.se (Hao shi betyder bra grejjer :)

Allt är fotat med min nya kamera Canon Ixus 55. Håller på att lära mig lite hur den fungerar och olika inställningar, hittils så har den funkat kanonbra, och med 170 g och litet format så är den lätt att få med i fickan.

Senast redigerad av en moderator:
Häftigt, även om kvalituttan på cyklarna verkade lite sådär...
18 millar i en stad är liiiite svårt att fatta som svensk!

Senast redigerad av en moderator:
Wilier skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevligt reportage Larsson, du fortsätter din
> tradition att köra sönder grejer alltså.

Klart, man måste lyssna på sitt kall. Mitt kall är helt klart att köra sönder grejer(shi) =).

//Fredrik Larsson: En spd pedal, ett par skor, tre fälgar, 8 ekrar, 24 slangar, 4 kedjor, två kassetter, 10 kedjelås, tre par däck, en stor bit ryggskin, en bromskiva, en bromsslang, en bakväxel, 4 par bromsbelägg, plus en del saker till... Under ett år =)

Ni hao!

Peking är också en rätt rolig stad för en Svensk.. Ca 14 milj (?) registrerade invånare plus några miljoner oreggade, vad nu det innebär.. =)

Fantastisk mycket cyklar...och bilar för den delen också. Cykelbanorna var bredare än de fyr-femfiliga vägarna på sina ställen. Provade aldrig att cykla unde den vecka jag var där, men fan vet om jag skulle våga..

Fredrik Larsson skrev:
> Jag fick äran att styra eftersom min flickvän inte kan
> cykla, precis som rätt många andra Shanghaineser.
>

Har det gått så illa att kineser inte kan cykla. När jag cyklade runt i Shanghai och andra kinesiska städer för 13 år sedan, så regerade cyklarna gatorna.
Jag vet i och för sig inte om de som inte satt på en cykel, gjorde det för att de inte kunde cykla.

Jag cyklade omkring på en gammal Crescent, så jag slapp i alla fall sadelrörspaj.

Hej Fredrik,

Kul att läsa, grymt reportage!

Dock så kan du ju inte ha en flickvän som inte kan cykla, det är ju lite av ett antiklimax! ;)

Westman skrev:
> Hej Fredrik,
>
> Kul att läsa, grymt reportage!

Tack!
>
> Dock så kan du ju inte ha en flickvän som inte kan
> cykla, det är ju lite av ett antiklimax! ;)

Hehe, jo =). Jag hade tänkt lära henne cykla när jag flyttar "hem" till Sverige och hon följer med...

LTS: Shanghai har ändrat sig offantligt på 13 år vill jag lova, du borde komma hit och kolla igen. Skyskrapor blandat med slumbebyggelse, helt klart en stad med kontraster. Jag överdrev/var lite otydlig förrut, det är fler Shanghaineser än svenskar som inte kan cykla, procentuellt sett, skulle jag tro.

Tobe: Ni de hanyu fei chang hao, ni zai nar xuexi hanyu? ;)
Oregistrerade människor är ofta barn till föräldrar som har fått mer än ett barn eller illegala invandrare. Det är nämligen olagligt att skaffa mer än en unge (med vissa undantag, t.ex. om man tillhör en minoritetsgrupp, bor på vissa ställen etc, komplicerade regler), gör man det så kan man förlora i runda slängar en årslön. Betalar man inte dessa böter så registreras inte ungen och denne får inte gå i skolan, har i princip ingen chans alls att få ett vanligt jobb etc. Illegala invandrare är i huvudsak inte nordkoreaner som flyr det vedervärdiga nordkoreanska (kommunist)diktaturen för den aningen mindre vidervärdiga kinesiska (kommunist)diktaturen utan kineser som flyttar från landsbyggden in till större städer som t.ex. Shanghai och Peking (eller Beijing som det heter i resten av världen, inkl. Kina). Det är nämligen inte lagligt att flytta hur man vill i Kina, man behöver tillstånd och det får man lättast genom att ha bra kontakter i kommunistregimen. Kina har officiellt 1.2-1.3 miljader invånare men om man räknar med oregistrerade medborgare så sägs det ligga närmare 1.5-1.6 miljarder invånare.

Mer finns som sagt var att läsa på www.haoshi.se

Tillbaka
Topp