[20-30% OT][RR]Kinesiskt nyår på tandem, Shanghai

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Som en del kanske vet så bor jag sedan augusti i mångmiljonstaden(ca 18 milj) Shanghai, Kina där jag studerar kinesiska. För drygt en månad sen så firade hela Kina kinesiskt nyår, man bytte år från apan till hundens år. Detta firade jag med min flickvän 林芸之 Lin Yunzhi med att cykla tandem i en park i Shanghai.

Här är lite bilder:

park.jpg

Shanghai har en massa fina parker, väldigt rena. Inte så konstigt då arbetskraft är snorbilligt och staten gillar att ha många anställda. Privata företag är inte speciellt mycket bättre, tre personer ansvariga för toalettpappershyllan i en livsmedelsbutik är inte ovanligt.

chineseonbike.jpg

Hur många kineser får man plats på en cykel? Åtminstonde fyra.

Det fanns lite olika typer av cyklar också...

TAndem.jpg

Tandem

trippletandem.jpg

Tridem? Eller tandem för tre kanske det heter...

doublebike.jpg

Eller dubbelcykel.

SS.jpg

Alla var givetvis SS.

SusanandFredrikonbike.jpg

Jag och min flickvän valde att åka tandem. Jag fick äran att styra eftersom min flickvän inte kan cykla, precis som rätt många andra Shanghaineser. Jag skulle tippa på att runt 70-80% (inkluderat min flickvän) inte är simkunniga heller.

pictureonbike.jpg

Skönheten och odjuret. Svårt att fota sig själv när man cyklar =)

brokentube.jpg

Kvaitén på cyklarna var enormt bra, inte. Jag lyckades pajja sadelröret på 20 min... Kostade iofs bara 20kr i timmen att hyra så det var inte så farligt.

eatingfood.jpg

After bike med kinesiska släktingar. Vad vi i Sverige kallar kinesisk mat är mat från södra delen av Kina omgjort en hel del. Kort sammanfattat så äter kineser det mesta, kycklingfötter, ankhuvuden och liknande är standard, jag har hunnit med att äta hund, kycklingmage och en del annat under tiden jag har vart här. Sen är det där med egen tallrik överskattat, man äter med pinnar från gemensamma fat, vilket kan tyckas märkligt men funkar okej enligt mig.