Artikel om Kalas CX-cup

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Artikel om Kalas CX-cup
Då var den 4e och 5e november inbokade. (: Hade jag haft råd hade jag åkt runt och tittat på alla tävlingarna. Hoppas det blir en bra cup

Artikel om Kalas CX-cup
Det här är jäkligt coolt. Jag skulle gärna vara med i Norberg, men funderar lite över reglerna. Om man blir varvad innan sista varvet så ska man ju tas av banan, eller hur? Jag tror det finns en överhängande risk att jag *blir* varvad, och då känns det rätt idiotiskt att ställa upp och betala pengar om man inte ens får fullfölja.

Stämmer det att det bara finns denna prestigeklass för åkare födda -89 och tidigare, och att denna regel gäller?

Artikel om Kalas CX-cup
Om man blir varvad och avplockad så får man ju ändå en placering.

Det är endast cupstatus i Prestigeklassen för damer och herrar födda -89 eller tidigare.
Men alla tävlingar utom CK Valhalls har klasser för både ungdomar, veteraner och motionärer.

Att vi bara har en cupklass och att den innefattar alla som är födda -89 och tidigare är för att antalet tävlingscyklister med cyclocross och höstform kanske fortfarande är liten.

Självklart så kommer jag påminna er innan varje deltävling om vart i landet ni skall bege er. ;)
Och leverera resultat och kanske rapport. Fotografier får nog andra stå för då jag ju helst tävlar själv.
En affisch håller nog på att tas fram som skall spridas också.

Kampen mellan MTB och landsvägscyklister ser jag fram emot.

Artikel om Kalas CX-cup
Vadå sitta i gräset... Jag förväntar mig att folk står och skriker som galningar och viftar med flaggor, typ: Flamländsk, Holland, Uppland, Skåne...vad som helst. Tutor, små orkestrar och nån som serverar frittar i pappstrutar med majo är också välkommet.

//Fiffi

Egentligen skulle jag hellre sticka mig konstant i armen med en nål lika länge som ett crosslopp pågår istället för att delta... det är nämligen mindre smärtsamt. (citat av M.Ström)

Artikel om Kalas CX-cup
Någon har tydligen läst senaste nummret av Kadens...

Lund, Åstorp och Jönköping är inbokade för min del. Kommer nog att köra i sportklassen innan jag ger mig in och tävlar mot de stora pôjkera

/Pär

Artikel om Kalas CX-cup
Ja, sitta...
Vad tänkte jag på!?
Om alla läser kadens så vet ju iaf publiken hur dom skall vara under tävlingarna.

Jag är lite sugen på våfflor vid tävlingarna också.
Ska faktiskt äta våfflor nu bara för att träna inför säsongen. :)
Livemusik vore ju perfa tillsammans med någon speaker som ger info om tävlingens gång.

Artikel om Kalas CX-cup
Suveränt initiativ, nu lever sesongen 1 månad till! Måste ju ställa upp i den lokala tävlingen iaf. Blir nog tufft gissar jag, men kul. Hoppas det blir tradition.

Artikel om Kalas CX-cup
Dom bästa landsvägslagen kommer vara representerade på någon eller några deltävlingar.
likaså många av dom bästa mtb-cyklisterna

Snart börjar säsongen!

Artikel om Kalas CX-cup
sporzaclasse är ju till för alla som inte törs köra prestige.
MTB är tillåtet i denna sportklass också så att ni som vill prova på kan vara med.

Artikel om Kalas CX-cup
Jag ska köra sport, måste öva på det här med att hoppa av snabbt och springa med cykeln... Får göra upp en bana hemma med lite hinder och annat. Sweet! Mera sånt här!

När får cyclocross SM status i sverige då?

Artikel om Kalas CX-cup
Hur arrangörerna gör med varvningarna i sportklassen får du nog fråga dom om.

När någon vill arrangera SM så blir det nog ett SM. Jag vet en klubb som är lite sugen på det.
Vi får se om det blir av.

Artikel om Kalas CX-cup
Hoppas man inte blir avplockad, man kan ju köra i elit men trist om man hinner åka en kvart bara:(
Det lär ju gå undan om hela landsvägs och mtb eliten kommer då kan ju en elit wannabe som en själv kanske bara få åka en kvart:)

Nåväl bra initativ och jag ser fram emot vinterträningen nu:)
Ska boka in datumen, vem vet man kanske har talang för cyclocross;)

Artikel om Kalas CX-cup
Jan Ullrich skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppas man inte blir avplockad, man kan ju köra i
> elit men trist om man hinner åka en kvart bara:(
> Det lär ju gå undan om hela landsvägs och mtb
> eliten kommer då kan ju en elit wannabe som en
> själv kanske bara få åka en kvart:)
>
> Nåväl bra initativ och jag ser fram emot
> vinterträningen nu:)
> Ska boka in datumen, vem vet man kanske har talang
> för cyclocross;)

Edit: oj det är ju snart det drar igång, fan nu måste hojen komma så jag kan öva lite.

Artikel om Kalas CX-cup
McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Hos oss kommer man inte bli avplockad om man
> varvas i sportklassen.
>
>
> //Ola

Tack!

Hoppas de andra klubbarna oxå skriver hur dom kommer göra, första tävlingen på en cross på en kort bana så är folk ifatt en ganska fort vid en vurpa missöde, vill ni ha åkare så plocka inte av folk. Man vill inte åka 20 mil i onödan

Artikel om Kalas CX-cup
Jag ska föreslå för alla föreningar att låta varvade cyklister köra full tid i sportklassen.
Problemet med att låta varvade cyklister fortsätta är att det blir ett jäkla jobb att hålla koll på hur många varv alla kör och vilka placeringar alla har.

Artikel om Kalas CX-cup
Vår kommissarie i Norberg säger: varvningsregeln i prestigeklassen men i sportklassen plockar vi av när första sportklassdeltagare gått i mål... så då blir det väl så...

Artikel om Kalas CX-cup
Här kommer lite bilder från Norbergsbanan... när man ska in i gruvgången måste man knacka tre gånger annars tar gruvfrun dig sägs det...

2.jpg ht=425

5.jpg ht=425

6.jpg ht=567

Artikel om Kalas CX-cup
Micke S, jag anar på ditt inlägg att du nog känner till CX-reglerna? ;-)

Och även om det på bilderna ev. ser smalt ut tycker jag personligen att man hellre ska fria än fälla.
Dvs: Jag litar på arrangörerna tillsammans med kommissarien kan göra vettiga bedömningar om banan är säker. Kanske finns det gott om sträckor att köra/springa om andra tävlande strax efter trappan/hindret/gruvgången, etc.?

Säkerheten går naturligtvis först. Sedan ska vi inte glömma bort att vi i höst faktiskt genomför våra första 'riktiga' CX-tävlingar i Sverige. Vi ligger med andra ord ett par decennium efter Belgien m.fl. Målet för alla arrangörer måste ju vara att vara öppna för förbättringar och hela tiden bli bättre och bättre.

-Jag tror gruvcrossen kommer bli en succée. :-)
...och även om jag är i usel form lovar jag att köra.

/CX-m

Artikel om Kalas CX-cup
vad har säkerhet med min fråga att göra? cross handlar om klungkörning och stenhårda utbrytningar. inte om promenadköer upför trappor eller kraftigt begränsade omkörningsmöjligheter.

arrangörerna och kommisarien är förmodligen helt gröna på det här, så varför lita till deras förmågor? det är ju trots allt vi cyklister som ska köra.

Artikel om Kalas CX-cup
Vi lever tyvärr inte i en perfekt värld. (än?)
Och som vanligt så slipper man tävla om man inte vill.

Skönt att det åtminstone finns en rutinerad cykelcrossexpert i landet. Dela mer än gärna med dig av dina erfarenheter, eller varför inte arrangera en tävling?

-Tävlat många säsonger utomlands?

Artikel om Kalas CX-cup
Ha ha , promenadköer... jag har aldrig sett en crosstävling i Sverige där inte hela klungan har blivit totalt uppsplittrad på 1:a varvet , någon risk för kör förestår inte alls.
Att trappan på Norberg-bilderna kan bli hal vid regn är en annan fråga , men köbildning är nog det man minst behöver bekymra sig om.
Spännade banläggning = rolig cykling ! :-)

Artikel om Kalas CX-cup
spara på sarkasmen...

vill du ha erfarenheter så ta det med mig personligen istället för här. det är ju knappast på happy utvecklingen sker utan i verkliga livet. banan är smal, det är allt jag sa.

ang arrangören så har norberg med platsvarande kommisarie stått för den i mitt liv tråkigaste tävlingen någonsin. svealands 2004 eller vad det var. att vilja och göra bra ifrån sig är olika saker. och om omgivningen(cyklistern) är kritiska (som i svealandsfallet) kanske man ska lyssna på dem. utvecklingen är inte bara på arrangörens sida utan den ska ju ske i samverkan och samförstånd med de aktiva.

Artikel om Kalas CX-cup
med kö mednar jag givetvis ingen rysk 5-timmarskö, utan att man är tvungen att avsevärt sänka tempot som en konsekvens av att folk framför måste sänka tempot. ex det som naturligt uppstår om trappan är brant, enkelfilig osv. all form av inbromsningar eller annan fartsänkning resulterar i detta. och alla som tävlat och gjort sitt yttersta vet att 2 meters lucka till framförvarande kan vara skillnaden mellan att vara avhängd eller med i klungan.

om du tex ligegr i en grupp på 5 personer som samtidigt når trappan och du är sist att få springa upp för den. då kommer den förste i gruppen vara uppe för trappan när du är i början av den. du är därmed i ett mkt dåligt läge. den med vassast armbågar har här en fördel.

inbromsningsköer har uppstått många av gånger på de cx-tävlinagr jag kört. ex falu bike week senast.

Artikel om Kalas CX-cup
OK, då säger vi det. Vi snackar om crossbanorna när vi ses nästa gång, IRL så att säga. Helt ärligt.

...fast nästan allt av vikt här i världen sker på Happy. ;-)

Artikel om Kalas CX-cup
Ny sponsor, nytt namn.

Numera heter cupen Kalas CX-Cup.
Kalas Sportswear går in med ledartröjor åt cupen.

Detta första år med cx-cup blir ju lite av ett prövoår, både från arrangörer, cyklister och för mig.
Nästa år kanske man kan ställa mer krav då man vet vad som fungerar och inte.

Huvudsaken är ju att det är lika för alla, och det är det ju.

Snart börjar säsongen!

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp