[RR] Rothrock IMBA Epic

lemonad

Medlem
[RR] Rothrock IMBA Epic
Singlespeed-vm 2006 kördes ju som bekant i Hellas men året innan begav det sig utanför State College, PA, i Rothrock State Forest. Tvåan i Hellas, Brian Keich från Pennsylvania, vann förra året och tyckte så här om Hellas:
I found the area very much like what I ride at home in Pennsylvania's Michaux State Forest: rocky, rooty and a whole lot of fun. I was happy that the area suited my skills.
Eftersom Karin nu har provat på Hellas (se den här tråden) tyckte vi det vore kul att jämföra... och med usamått mätt så var det bara ett stenkast hemifrån också, lite mer än tre timmar med bil :)

Så här säger IMBA:
While Joe Paterno's Nittany Lions rule State College, Pennsylvania, there is more to this town than pigskin and pilsner, namely, mountain biking.

Pausing for some water and a bite to eat four hours into the legendary R3 ride, I'm mesmerized by the ancient hemlock forest. The steady rain has drenched everything and heightened the trees' pungent aroma. The country's oldest stand of hemlocks, protected here in the 90,000-acre Rothrock State Forest, are a defining highlight of the Roth Rock Ride.

Another is the rocks. "Tombstones," as they are called by some, are the awkward-shaped stones that stick a few inches out of the ground at all angles. Bike-handling legend Greg Herbold, who rode R3 in 1999, recommends getting your weight back, spinning an easy gear, keeping your momentum, and letting the front wheel wander a little as it searches for the path of least resistance.

At the end of the ride, be sure to hit the go-kart track across the road for some more thrills. Later, cruise back into State College for a three-course meal featuring the local cuisine: beer/pizza/beer.

Location: The Roth Rock Ride is located south of State College in central Pennsylvania. Interstate 80 is just 10 miles away.
Length: 30 miles (Jonas anm.: detta gäller om man cyklar Epic-riden R3)
Elevation: 1,000 to 2,400 ft
Climbing: 4,500 ft
State College in central Pennsylvania
Terrain: Mix of dirt roads and technical singletrack
Season: April to November
Highlight: Oldest and largest grove of hemlocks in the country
Brew: Yuengling Lager, oldest brewery in America (1829)
Vi cyklade två dagar där och campade två nätter i en av state parksen i närheten (Greenwood Furnace). På nätterna var det under noll och det kom till och med några snöflingor under andra dagen. Varmt och mysigt med lägereld och varm choklad utanför tältet så det gick verkligen ingen nöd på oss.

Trailsystemet i Rothrock består på sätt och vis av tre loopar som binds ihop på olika sätt över ett ganska stort område. Vi cyklade två av looparna och en del andra stigar. Bland fotona nedan så är bland annat Tussey Mountain Trail en delsträcka av SSWC05.

Återigen fantastiska höstfärger och hyfsat tekniska trails. Speciellt kan rekommenderas Tussey Mountain loop upp och sen tillbaka på John Wert Path. Den senare är i princip en flera miles lång cyklingsbar rock garden. Det togs inte så mycket foton där för det såg likadant ut överallt, varken mer eller mindre :)

Det luriga med att cykla i östra USA jämfört med t.ex. Utah, Kalifornien och Colorado är att det är relativt svårt att ta reda på detaljer i förväg. Det finns massor med bra stigar men områdena är ofta stora och stigsystemen utspridda och komplexa. Det tar gärna ett tag innan man börjar lära känna området och hittar till de bra stigarna och den tiden har man inte alltid när man vill hinna cykla på flera ställen under ens semester.

Karin och jag har cyklat på en hel del olika platser i usa och det är både fascinerande och roligt att komma tillbaka till Pennsylvania och de trails som finns häromkring och fortfarande känna att de är riktigt riktigt bra.

Det vore kul med en happyride i östra usa någon gång i framtiden :)

[RR] Rothrock IMBA Epic
Strand skrev:
-------------------------------------------------------
> jag är gärna på på en happyride där i
> krokarna!

Karin och jag får nog skissa på en happy-roadtrip bland de
östra staterna under vintern :)

[RR] Rothrock IMBA Epic
Fler foton från Rothrock State Forest.

Jonas har den gula jackan eftersom det var muzzlepremiär
denna dag. Vi vaknade i vårt tält på morgonen av att det
sköts ute i skogen.

Tussey mountain trail.

Tussey mountain trail

This is private property!

[RR] Rothrock IMBA Epic
Ja, verkligen läckert.

Det här är ju olidligt, sitta inne på kontoret hela dagen.

Och nu är kompilatorn färdig!

[RR] Rothrock IMBA Epic
Jag är på happyriden om jag får reda på det i god tid och hinner spara. Riktgt fint. t o m så att Cannondalen här bredvid dregglar och längtar. (:

[RR] Rothrock IMBA Epic
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är på happyriden om jag får reda på det i
> god tid och hinner spara. Riktgt fint. t o m så
> att Cannondalen här bredvid dregglar och
> längtar. (:

Om man tältar är det faktiskt rätt billigt i usa. Det finns ofta olika nivåer på camping, från gratis i skogen till state parks där det finns duschar med varmvatten. De senare kostar egentligen aldrig mer än $20 per natt och då får man oftast sätta upp fler än ett tält och vara rätt många personer. I medel brukar vi ha en kostnad på runt $12 per natt för boende. Skulle man ha två-tre tält och vara fyra personer så är kostnaden per person nästan obefintlig.

Steget upp, motell, är lite lurigare för de finns inte alltid där man vill cykla så även om komforten kan tyckas vara högre så kan man behöva köra en bit för att komma till dem. Det är
på så sätt inte alltid värt besväret eller priset ($50-$100). Inte minst så innebär det också generellt att man måste lämna cyklarna ute i bilen på parkeringen. Frukost ingår i princip
aldrig heller och som svensk vill man nog gärna köpa vatten istället för att fylla på simbassängvatten från kran. På campingar finns det oftast gott vatten att fylla på gratis.

Sen tillkommer förstås mat och dryck men det behöver man ju även hemma och det är inte så mycket dyrare här. Flygbiljetten kostar en del, gissningsvis mellan 4000 och 5000 kronor, beroende lite på var man vill landa.

Hyrbil är nog den största posten faktiskt men är man flera som delar blir det helt okej. Bensinen är inte sådär jättebillig här längre heller men det är fortfarande halva priset mot Sverige så det brukar kännas billigt ändå.

Vädret går inte riktigt att lita på, det kan vara 25 grader ena dagen och snöa nästa. Åker man några mil kan det vara skillnaden mellan störtregn och solsken så man kan behöva anpassa färdplanen allt eftersom. Karin och jag har dock generellt haft tur, det har varit fint väder var vi än har åkt. I allmänhet tycker jag det är bättre väder här än i Sverige, bara mer omväxlande.

Skulle jag välja är höst och senvår bästa tidpunkterna. För tidigt så har kanske inte snön smält riktigt norröver och för sent blir det för varmt och fuktigt söderöver.

MTBR, bikerag och spokejunkies är resurser vi brukar planera med hjälp av :)

Edit: Radbrytningar.
Edit: Det finns inte bara tekniska trails med massa stenar och rötter på östra sidan av usa, långt ifrån. Det är dock ett plus om man faktiskt gillar det, man behöver på så sätt inte undvika några stigar och samtidigt får man en bra variation. Det skall noteras att Bikerag ovan har en klar förkärlek för tekniska trails när de sätter betyg. Har en trail 4.5+ så bör man gilla stenar :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp