• [RR] Lanjaron, en flykt från verkligheten.

Av:
    jomper
    Det här är en RR och reseberättelse som jag hjälpt Jilster att lägga upp!

image002.gif

Lagom till att hösten började göra sig påmind i våra svenska breddgrader tänkte jag att det skulle passa att förlänga sommaren lite och sticka på cykelsemester. Valet föll på Spanien då några av mina vänner på Trerrengsykkel. no varit där tidigare år. Min värd och guide skulle vara de underbara paret Simon och Emma på freeridespain i staden Lanjaron i Sierra Nevada. Ca 2 timmars bilfärd från Malaga flygplats låg våran sömniga spanska stad som skulle våran Base-Camp för veckan.

image003 (Large).jpg

Det glada cykelgänget denna vecka bestod av en trevlig grupp. Truls, Johan (fotograf) och Tommy från Terrengsykkel samt Matt och Steve från Singletrack England. Så här glada var vi efter att klättrat ca 1500 höjdmeter för att sedan smiska stigen utför.

image005 (Large).jpg

Med freeridespain får man förtjäna sin utförskörning. Ett par timmars klättring som längst är inte ovanligt dock ingenting som berör Truls som passerar och lägger på en av sina filuriskaste miner. Truls som körde på sin egenbyggda cykel Johnsen. Se upp alla ramsvetsare ni kommer få konkurrens av en grymt driven Truls.

image007 (Large).jpg

Väl uppe på toppen vilar vi ut en smula innan det bär av nedöver. Stighunden Åska dominerade även utför. Inte ens på trögaste växeln ner för en bred och fin brandgata han jag ifatt honom. Helt makalöst snabb hundjävel.

image009 (Large).jpg

Pick your singletrack and start your engines gentlemen! Simon visar vart vi ska.

image011 (Large).jpg

En rejäl utförskörning med bråddjupa stup på sidorna där det inte var lämpligt att trilla. Sköna snabba singletracks med grymt flow växlat med mycket tekniskt stök. I sann offpiste anda blev det inte så mycket fotande där det var euforiskt att blåsa på. Där var vi helt enkelt för ivriga att stanna för att fota.

image013 (Large).jpg

Stigen är vald och vi susar fram så fort vi vågar. En helt sjuk blandad känsla av skräck och ren eufori. Gänget är utspritt, ser ni prickarna längre ner på stigen?

image015 (Large).jpg

Matt och Simon först. Helt grymt snabba utför. De visade verkligen att man inte behöver en heldämpad cykel för att vara kvick utför. Med rätt teknik såklart.

image017 (Large).jpg

Sköna switchbacks som tog en stund att lära sig att åka. Men med tekniken föreläst gick det riktigt bra efter bara någon dag.

image019 (Large).jpg

Sergant Steve i blått och den unga andre guiden Tom susar snabbt fram längst flowig singletrack. Snart nere i en by för lite välbehövlig lufttorkad skinka, ost och naturligtvis en utsökt kopp kaffe.

image021 (Large).jpg

Vädret växlar fort i dessa trakter så här på höst kanten. Dock inte mer att en vindtät jacka och en extra tröja gör jobbet. Byn för vårat lunch stopp är siktad. Underarmarna värker av anspänning efter all skön nerförskörning.

image023 (Large).jpg

Skön urban assult i trixiga gränder. Folk bryr sig inte det minsta att vi susar fram och jagar och utmanar varandra i städerna. Tur att man har barnasinnet kvar. De ser bara nyfiket på oss när vi flyter fram och hejar glatt på vår nyvunna spanska och utbrister OLA! Vi känner oss som ett gäng banditer i en västern rulle som rider in till stan skjutandes med våra puffror i luften. Stegrandes på våra stål hästar. Simon kollar in så alla är med.

image025 (Large).jpg

Här ser det bra ut för att stanna för lunch. Mattor var tydligen denna stads specialité.

image027 (Large).jpg

Det är ett lite slitet men mycket nöjt gäng som tar en välbehövlig paus på ett av många små lokala hak längst vägen ner. Ingen öl ännu!

image029 (Large).jpg

image031 (Large).jpg

Efter lunch bombas det mer underbar stig. Här bickar Johan ut ur en mycket tekniskt svår stig med bravur. Det finns rejält med utmaningar i form av tekniskt svåra stigar. Här har vi klarat en av de klurigaste.

image033 (Large).jpg

Tommy visar var skåpet ska stå! Way to go Tommylailo!

Underbar blandning av lätta och svåra partier där man kunde bränna på riktigt ordentligt. Vissa partier trampar man ur på största klingar.

image035 (Large).jpg

image037 (Large).jpg

Vår klättrar expert och bergsget Truls imponerade på oss alla. Ständigt leende. Jäkla norrmän, tufft släkte det där. Trulsilito bevisade att man med lätthet kan ta sig ner och med fördel upp på en XC cykel och njuta av de spanska stigarna. Matt och Steve som var imponerade av Truls cykel skrek ständigt något om Truls “Johson”.

image039 (Large).jpg

Switchback heaven! Ett måste att lära sig när det gäller Spanien. Man får ta seden dit man kommer heter det. Paella, god öl och switchbacks glöm inte det!

image041 (Large).jpg

Slutdestinationen siktad! Hoppas det blir något gott till middag tänker jag i mitt stilla och mycket nöjda sinne när vi sveper ner mot “pick up destination“. Emma möter oss med bilen.

image043 (Large).jpg

Matt undrade över vad Johan sa om hans morsa efter han prejat ut honom på den sista kurvan innan vi anlände till stället där vi skulle plockas upp med bil. Mycket skämt om folks mammor denna vecka. Rå men hjärtlig stämning.

image045 (Large).jpg

Genomgång av dagen i väntan på att guiderna lastar våra cyklar. Matt och Steve var inte helt nöjda med att ölen dröjde man kan se deras blickar efter servitrisen typiskt britter. Ett mycket nöjd gäng vid bergets fot redo att “call it a day”

Ett stort tack till freeridespain, Simon, Emma, Åska, Matt, Steve, Tommy, Johan, Truls de unga guiderna Lee, Tom, John för en oförglömlig vecka att värma sig med när frosten börjar bita i kinderna här hemma. Vi kommer nästa år också.

Sign me up www.freeridespain.com

Patrik

Säljes: Rixen & Kaul ryggsäck med Klickfix, ny, 500 kr  |  Dahon/Tern Klickfix-fäste, 200 kr
    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

• Re: [RR] Lanjaron, en flykt från verkligheten.

Av:
    Road_Runner
    hmmm shit va det såg trevligt ut man blir ju inte så lite sugen på att åka iväg speciellt nu när man har suttit i lyan i en månads tid nu :-( snygga bilder trevliga stigar

Av:
    mattel
    way to go pat! ser ut att ha haft en grymt bra resa.. spanien alltså. hmm. :)

Av:
    JojjeM
    Såg inte helt fel ut det där. Skön RR.

/Johan

Av:
    42Hz
    Buena mierda! :)

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    Kung Stalle
    Ser jäääävligt Nice ut! Dit skall jag...

Där ni var, vet du om det är samma område som Switch-Back håller till i?

Utgick ni från samma ställe varje dag eller körde ni mellan olika hotell eller så?

Stalle
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-11-06 09:23 av Kung Stalle.

Av:
    erik h
    Åh, riktigt fint! 1500 höjdmeter är en lagom stabil klättring, hur höga höjder var ni uppe på? Det ser ju torrt och fint ut där.

Stalle: Switch-backs håller till på andra sidan av samma massiv. Jilster var mer på Granada-sidan om jag förstod det rätt, medan Switch-backs är på Malaga-sidan. Men det ser ju väldigt likt ut det vi var på hos Switch-backs.

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Peter_K
    Ohhh, riktigt fint! Mysigt vädet också.

Gillar denna bilden:

Av:
    Jilster
    www.freridespain.com är ett all inclusive. Ingår allt och jäkligt billigt kan tilläggas. Som högst är man uppe på runt 2800 m och cyklar har jag för mig. De har ju skidanläggningar där uppe. Stalle, man bor i Lanjaron och blir shuttlad till de olika turerna samt upphämtad efter dagens turer. Som mest klättrade vi 2200 höjdmeter på en dag. Jobbigt men jäklar vad vi fick köra utför sedan.

Granada turen var helt klart en av de vackraste turerna jag kört. Helt magiskt.

Gå gärna in på deras sida och kolla infon. De är mycket hjälpsamma och trevliga, Emma och Simon.

Pat

Av:
    TBone
    Kung Stalle skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Ser jäääävligt Nice ut! Dit skall jag...
    >
    > Där ni var, vet du om det är samma område som
    > Switch-Back håller till i?

Nu var jag inte där, men jag svarar lite ändå...
    Om man spanar in
    http://maps.google.com
    så ser man Bubión i över högra delen av kartan. Det är där Switch-backs håller till. Inte allt för stort avstånd mellan de två ställena.

----------
    Science. It works, bitches!

Av:
    Peter E
    såg ju helt ok ut det där Patrik. grym avis

Av:
    Boe
    Åhh va snyggt Jilster! Mycket bra.

Av:
    Henrik
    Helt grymt Jilster, vilken skön semester i höst rusket.

Henrik

Av:
    mattias s
    Been there done that! Kollar på bilderna därifrån varje dag på jobbet och längtar tillbaks. Vad tyckte ni om Google mountain då?

Av:
    Jerry
    Oh, va häftigt det såg ut!

Bra RR!

Av:
    Jilster
    Mattias s, va kul. Simon och Emma är helt underbara att ha och göra med inte sant? Google mountain var en av de tuffare klättringen på resan. Som sagt får man förtjäna sin utförs cykling. 2200 höjdmeter var nog den längsta klättringen jag gjort på min hoj och det stämmer som den gode Simon sa "go within and dig deeper" en liten mental upplevelse som inte var helt fel trots att mitt stora nöje var utför. Det ska inte stickas under stolen.

Har du lite bilder att bidra med Mattisa s?

Pat
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-11-06 12:18 av Jilster.

Av:
    bigmollo
    Tappade hakan av avund. Det där såg helt underbart ut.
    /J

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Mathias
    Det där såg rikigt riktigt bra ut!

Av:
    Fjärdebrunn
    Grumt trevligt, svårt avis!

men...har de inte fösett bergen med liftar? :)

Av:
    Jenny
    Jag har också lyckats överleva en vecka i Lanjaron. Fina bilder, var Alistair där nu?

Av:
    Jan
    Se grumt nice ut.

hmm..om man säljer en ram kanske.....:-)

/J

Av:
    Jilster
    Mattias s och Jenny! Det vore kul om ni kunde lägga upp lite bilder från er tur. Granada turen var helt magisk håller ni med? Alistair var inte där. Därmot Tom, Lee John

Av:
    mattias s
    Hela gänget där nere är super! Vi hade verkligen trevligt.

Det finns lite bilder från vår tripp i den här tråden.
    http://happymtb.org

Av:
    El Duderino
    Helt otroligt fint.
    Dit SKA jag åka!

Har förresten Truls någon hemsida för sin Johnsenram? Hittar ingen info på Terrengsykkel.

Av:
    Jilster
    El Duderino sök på happy. Vet att truls la ut en tråd. Grymt fin cykel den karlsloken har byggt. Vass på att köra ockå. Det borgar.

Pat

Av:
    Eric W
    Satan va najs!
    Dit hade inte vart dumt att åka!

En lift där hade ju inte häller vart dumt!
    Typ en sådan där kabin ala Genevé! :)

/Eric
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-11-06 19:44 av Eric W.

Av:
    Wasabi
    Men shajt.

När åker vi?

..................... .....................................
    Hej!

Av:
    0range
    Jag är ruskigt sugen på att åka dit i påsk, antingen meed freeridespain eller switchback.
    Nån som är sugen på att hänga med :D

Lite fler bilder från samma område.
    http://jdymond.fotopic.net

Asfalt: Specialized tarmac (tror jag)
    Stig: Biffen
    Centralt:Pöjöten
    Löpning: New Balance Minimus Trail MT10

Av:
    Kung Stalle
    Jilster skrev:
    > www.freridespain.com är ett all inclusive. Ingår
    > allt och jäkligt billigt kan tilläggas. Som
    > högst är man uppe på runt 2800 m och cyklar har
    > jag för mig. De har ju skidanläggningar där
    > uppe. Stalle, man bor i Lanjaron och blir shuttlad
    > till de olika turerna samt upphämtad efter dagens
    > turer. Som mest klättrade vi 2200 höjdmeter på
    > en dag. Jobbigt men jäklar vad vi fick köra
    > utför sedan.

2200... puh... svettigt värre!

Så Lanjaron var basstation. Jag såg på deras hemsida att det fanns nån "XC-variant" där man åkte från hotell till hotell. Jag undrade vilken variant ni hade valt men det vet jag nu.

Jag blir riktigt avis på alla som varit där...

Jag får väl se till att lura med mig nåra ner i mars eller nåt.

Stalle

Av:
    Jilster
    Stalle. Jag tror de ordnar utflykter på flera dagar. Det är nog det du kanske menar? Vi tyckte att det räckte gott med det området som fans till hands runt Lanjaron och det gjorde det. Kändes som man bara åkte en 1000 del av vad som var möjligt.

Stört bra.
    Tänk dock på att de endast tar små grupper.

Av:
    Kung Stalle
    Jilster skrev:
    > Stalle. Jag tror de ordnar utflykter på flera
    > dagar. Det är nog det du kanske menar?

Ja det var nog det som jag läste om på deras hemsida. De kallar det "XC-tours" på hemsidan deras: www.freeridespain.com/xctours.htm

Stalle

Av:
    erol/frost
    Very nice.

fond of golf, strangling animals and masturbation

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in