Bekväm Sadel MTB

Bekväm Sadel MTB
Hej på er!

Jag har en Scott spark och behöver en ny sadel. Kan någon tipsa om en bekväm Sadel? Cyklar mest asfalt, grusväg och stigar.

Får ganska "ont" av original sadeln och händer att man får domningar...

Tusen tack för hjälpen!

Bekväm Sadel MTB
Har du några cykelkompisar som har andra sadlar kanske du kan få låna och testa dessa?
Sen har det i alla fall tidigare funnits en del affärer som haft lånesadlar som man kunnat testa.

Bekväm Sadel MTB
Om du inte redan gjort det så ta lite hjälp av youtube och guider på nätet och börja med att kontrollera om din nuvarande sadel är korrekt justerad för dig. För hög/låg, långt fram/bak, vinklad upp/ner kan leda till att en sadel blir obekväm. Men visst, är den för bred/smal eller har fel form för ens anatomi så är det inte så mycket att göra åt det men det är inte alltid sadeln i sig som är problemet

Bekväm Sadel MTB
Om du inte redan gjort det så ta lite hjälp av youtube och guider på nätet och börja med att kontrollera om din nuvarande sadel är korrekt justerad för dig. För hög/låg, långt fram/bak, vinklad upp/ner kan leda till att en sadel blir obekväm. Men visst, är den för bred/smal eller har fel form för ens anatomi så är det inte så mycket att göra åt det men det är inte alltid sadeln i sig som är problemet
Och när detta är gjort och inte gett resultat kolla sen på K&S här efter sadlar - det finns mängder - med avvikande form från den du har. Köp någon och sälj vidare om den inte passar. Det blir mycket billigare än att köpa nytt och upptäcka samma sak där.

Det blir lite detektivarbete men det kan det vara värt.

Senast ändrad:
Bekväm Sadel MTB
Tack! Jag läste lite guider på nätet. Ska mäta sittbenen och verkar som jag ska ha ett "hål" i mitten. Angående YouTube hittade jag ingen perfekt guide. Har du tips om något där?

Bekväm Sadel MTB
Mät sitben och köp något som passar dig. Själv blev de ergon. Kör de både på räsern och mtbn. Kan sitta timtal utan känning. Sen påverkar ju bibsen med. Gäller ha bra bibs också.

Bekväm Sadel MTB

1780342325279.webp

Ergon SMC Core är skön tycker jag. Att hitta en bra sadel kan va en lång och dyr resa. Lycka till!

Bekväm Sadel MTB
Mycket nöjd med Ergon SM10 Sport som bl.a. sitter på Canyon Lux Trail. Har Specialized Power på krullstyrehojen och där är den toppen, men den hade inte varit lika skön på MTB’n där man rör sig mer på cykeln under turerna.

Bekväm Sadel MTB
Vissa har stålröv andra känner en grön ärta genom blöja och gelöverdrag. Gör nu som @moros säger längre upp innan du trycker på en köpknapp.

(Själv har jag läder på alla cyklar, Idèale, Berthout och någon Brooks. Men det innebär inte att alla sitter som en smäck på dom utan att jag gör det. Så ta rekommendationer med en säck salt!)

Tillbaka
Topp