[RR] Juan les Pins - Agay

teddo

Aktiv medlem
Lite trivsamma bilder från några dar i sadeln för ett par veckor sedan. Vi bodde ett par nätter i Juan Les Pins, men sen flyttade vi ut och hade Agay som bas så man slapp hoja ur stan varje dag.
32 mil på tre dar med ca 2000 höjdmeter strax norr om Rivieran.

P1010039.JPG ht=384

P1010022.JPG ht=426

P1010009.JPG ht=568

P1010007.JPG ht=426

Bilagor

• P1010021.JPG
    P1010021.JPG
    59.8 KB · Besök: 106
Senast redigerad av en moderator:
Ett tips:

Sväng höger vid rondellen i Agay och åk in l´Esterel så får ni än bättre bilder och upplevelser när ni är mitt inne i massivet. Det är grymt där inne och ett av de populäraste mtb- och vandringsstället i området. Vissa vägar är asfalterade men ganska dåligt underhållna så se upp!

P3120027liten.jpg ht=411

Utsikt över Cannes. Bilden är tagen i våras när snön låg på topparna i horisonten.

Mats

Fasen vad trevligt!
Ska själv ner till Antibes i påsk nästa år, har kikat lite efter RR´s från trakten men tills nu gått bet. Så du tycker det var jobbigt att komma ur stan, Juan les pins, på mornarna? Synd, jag kommer inte ha något alternativ till Antibes och jag gissar att det är minst lika jobbigt att ta sig bort från......

Vore kul att veta mer om hur ni cyklade. Var nere ifjolpåskas, dock utan cykel, och körde en dag efter kusten bort till st. Tropez. Funderar på om det är farbart med cykel eller om trafiken är för tät, minns inte själv?

Mvh, Axel

En bra tur från Antibes är upp till Coursegoules via Vence. Hem via Gourdon eller Tourrettes.
Bort mot St. Tropez längs kusten är helt OK om man vill ha lite plattare. En bra tur är från Antibes bort till Agay och sen vika av upp och bergsvägen tillbaka. Kolla på en karta så ser du ett rätt uppenbart varv. Kanske att man ska köra motsols så hamnar man på sjösidan av vägen på den vackra biten från Agay och hem.

Piprökarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Fasen vad trevligt!
> Ska själv ner till Antibes i påsk nästa år,
> har kikat lite efter RR´s från trakten men tills
> nu gått bet. Så du tycker det var jobbigt att
> komma ur stan, Juan les pins, på mornarna? Synd,
> jag kommer inte ha något alternativ till Antibes
> och jag gissar att det är minst lika jobbigt att
> ta sig bort från......
>

Var i Antibes skall du bo? Att åka efter kusten är inte det ideala. Det är nästan jämt MYCKET trafik där. Bättre att åka upp mot Sophia Antipolis och hitta vägar bakom (ok vardagar är det rusningstrafik mellan 8-10 men det är inga problem). En av mina favoriter är som teddo påpekar upp mot det folktomma Plateau de Calern (Gourdon, Gréolières, ..). Tar du dig till St Auban så finns där en grym, fast kort, klyfta (Clue de St Auban). Det är en bit dit men det är värt att ta sig dit. Är det klart väder kan jag även rekommendera Mt Vial eller Madone d´Utelle. Därifrån ser man hela Mercantour (södra alperna). Tåget till Ventimille och cykla hem via Sospel är en annan höjdare. Med tanke på att du skall ner till påsken skall du helt klart uppför Tanneron. Har du tur blommar fortfarande mimosan då (normalt sett är det i feb/mars men våren var sen i år och de blommade länge).

> Vore kul att veta mer om hur ni cyklade. Var nere
> ifjolpåskas, dock utan cykel, och körde en dag
> efter kusten bort till st. Tropez. Funderar på om
> det är farbart med cykel eller om trafiken är
> för tät, minns inte själv?
>

Som sagt. Det är ofta väldigt tät trafik efter havet.

Hör av dig om du vill veta mer. Jag bodde där ett år och har cyklat varenda väg man kan cykla, mycket tack vare att jag hade sällskap av en fransos från jobbet som kunde hela regionen.

Mats

Jag kommer bo precis nere vid hamnen i gamla stan, där antikmarknaden slår upp portarna ibland. Svärföräldrarna har en lägenhet där, för uthyrning om nån är intresserad. Har som sagt vart nere en ggn men hittar alldeles för illa för att kunna förstå alla tips jag får. Har vart uppe i bergen så jag vet hur terängen är beskaffad, några av platserna som tas upp är bekanta som Sofia Antipolis, Vence, Tourette och Coursegoules.

Svärfar åker ner nästa vecka så jag får be honom plocka upp lite kartor över bergen osv. Kollade google earth och Antibes är ruskigt bra upplöst men bergen är bara skit.

Jag är helt klart intresserad av fler tips och råd, har hela vintern på mig att drömma mig bort.....

//Axel

Tillbaka
Topp