Artikel: Bildreportage från På Två Hjul

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Happy har varit på Älvsjömässan och kollat in årets På Två Hjul. Mässan är smockfull av nyheter och alla de senaste modellerna visas upp. Tillverkarna satsar stort och försöker överträffa varandra med enorma montrar. En majoritet av mässbesökarna som funderar på att köpa ny hoj inför den stundande säsongen, kommer garanterat att välja något de tittat, suttit och klämt på under mässan.

Läs mer

Senast redigerad av en moderator:
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Fanns det nånting som var värt att se, eller var
> det som att besöka en större cykelbutik?

Jag såg ivf markus F, Daner och skogling med flera...det är ju inte helt illa.

bigmollo skrev:
> Med andra ord så slipper jag se dem om jag åker
> idag. =D

Näää, jag tror de skulle ställas ut varje dag...

Suck vilket reportage... halv å heldryga kommentarer om saker som man uppenbarligen inte begriper sig på... Ursäkta men vem/vilka tror ni att ni är?

Stalle

gillar man HTs i 15000-klassen med rs eller manitougafflar så får man sitt lystmäte på mässan. När jag kom hem insåg jag att jag inte hade fotat en enda sådan....

Peter E skrev:
> tråkigaste cykelmässan hittils, jäsp

Hade tänkt ta mig dit efter lunch i dag. Men jag nöjer mig med reportaget här och struntar i det.
Blir Yardsalen i morgon istället. Har äntligen rensat ur förrådet så det är ett perfekt tillfälle att köpa på sig massa nytt skrot.

//j

Tack för reportaget!

Men är det bara jag som blir förvirrad på inledningsstycket?? För att göra det lättbegripligt (och då är jag ändå en sådan person som får mina texter grönmarkerade i word för att dom är "gammeldags eller teoretiska") borde det väl förtydligas att det är för MC-delen av mässan som montrarna är välfyllda och nyheter presenteras.

erik h skrev:
> Transporthojar, skämt-cruisers och en
> ful-allmountain alltså?

Jag tycker att Merida har ett vettigt upplägg. Den här är inte fy skam på papperet i alla fall.

http://www.merida.com/s0_global/main_control.php?group0=bikes&group1=allmountain&bikeId=53

Men det är klart, det är ju inte ett av de på forumet godkända finmärkena. Och det är ju INTE bra naturligtvis.

Undrar vad de kommer att kosta. Kanske är synd att man redan har en ful-allmountain.

//Erik

Fanns det inga lätta fina mtbs? Inga svettocyklar? Förra året hade ju iaf Giant några och Specialized

cerro skrev:
> Fanns det inga lätta fina mtbs? Inga
> svettocyklar? Förra året hade ju iaf Giant
> några och Specialized

Jag letar upp dem idag. Jag lovar att lägga ut lite svettobilder. :)

Pilens ramar och gafflar är tillverkade i Taiwan, men målade och monterade i Sverige. Om jag läste rätt är huvudmannen en av de som var bakom Kronan från början. Ramen ser snarlikt ut, men gaffeln ser ut att vara en bättre design (man får hoppas iaf.)

Ni missade Treks nya 10" DH hoj. Den hade typ femtielva justeringsmöjligheter på bakdämparen, men baksvingen och deras egenframtagit kedjestyrsystem såg lovande ut.

Provcyklade Skeppshults damcykel med automatlåda. Perfekt för folk som aldrig utvekla mer än 113 watt trampeffekt och inte behärskar komplicerade växelsystem (som Nexus 8). Upptäckte att jag hade glömt hur man bromsar med trampbroms, men de kom tillbaka så småningom. Damn, it's going to take me another 15 years to forget again now!

Pratade med en av killarna från Skeppshult om hur våra två företag kan lära av varandra. Jag behöver lära mig hur man tar hand om butikernas behov (Skeppshult är bäst på det i Sverige) och i gengäld kan jag lära dem om nymodigheter som reducerade rör. De är redan mycket duktig på att få Herr Svensson på deras cyklar, men om de vill nå en ny kundkrets de behöver lära sig hur man bygger cyklar som tilltalar cyklister. Tänk er en Skeppshult med 1 1/8" styrrör, OX Platinum rör, slopande top tube, Alfine komponenter, Nitto Albatross styre...

Vacchi var glad att vara lika stylig som jag med våra matchande Livestrong armband. Jag låt bli att berätta om att jag bär det till minnet av min mamma, inte Lance.

Nominerade Marianne Berglund som Sveriges främsta cyklist genom tiderna, inte för att förringa det som andra har gjort, men mest för att jag tror att för många har glömt henne.

bigmollo: Snällt av dig.

Daner: Hoppas du Skeppshult kan få cyklingen framåt. Det med slopande rör på Skeppshult vet jag inte om jag gillar men hade inte skadat om de varit lite lättare. Mycket fina cyklar annars.

Bra med reportage så man slipper tro att man missar något :)

Apropå Meridan så sågades någon av de enklare AM-modellerna rätt rejält i Kadens enligt uppgift i annan tråd (har inte läst testet själv). Man kan inte ta 15 000:- för en cykel med Suntourgaffel. För dyr helt enkelt.

/Johan

Om inte ramen i sig är gjord i Ti med jäkligt bra svetsar och med XTR/X.0-komponenter, men så är väl inte fallet med den cykeln va?

Z ramen från skeppshult är grymt snygg, men jag förstår inte varför dom inte visade den med navväxel istället, det ser så mycket bättre ut.

Jaha, då har man betalat 140 spänn för att se vad som finns på Cykloteket och CykelCity. HåkanC fick jag se i alla fall. Han var inte utställd eller inscannad utan livs levande. Jocke pratar ganska mycket i vanliga fall. På hemvägen hade han lyckats hälla i sig 3 öl och snackade sönder mig fullständigt. Jag tror jag brände nåt membran faktiskt. Nu ska jag ägna mig åt min andra hobby, vin.
Jag har några fula bilder som jag kanske lägger ut senare. Men det kändes lite krystat att fota en Scott scalpel med den gamla xtr-gruppen. Faktum är att jag inte såg en enda cykel med den nya gruppen. Mässan kändes som en avslagen lättöl. Helt onödig. Tyvärr. Motorcyklar och vanliga cyklar hör inte ihop. Det är så jävla långt mellan dem.
/J

cerro skrev:
> Bigmollo: Redan börjat med vinet? Scott scalpel?

Ha ha ha shit. :) Scale skulle det vara. Det bara kändes såå 2006. =D
Jag tog några bilder som kommer senare.

bigmollo skrev:
> Jocke pratar ganska mycket i vanliga fall. På hemvägen
> hade han lyckats hälla i sig 3 öl och snackade sönder
> mig fullständigt. Jag tror jag brände nåt membran faktiskt.

Va!? Du snackade ju mest i mobilen, så det var väl där som membranet sprack. Och det var inte avslaget lättöl, det var iskalla flaskor med starköl.

jansson99 skrev:
> Va!? Du snackade ju mest i mobilen, så det var
> väl där som membranet sprack. Och det var inte
> avslaget lättöl, det var iskalla flaskor med
> starköl.

Jag har lagat membranet nu. :) Det var ett tillverkningsfel, så det var inte ditt fel Jocke. =D

vilket gulligt reportage, tack för det nu slipper jag masa mig dit...

Var det ingen fmx uppvisning ?

Provade en sån där lång blå cruiser med asfeta däck utanför rockaway beach igår btw, inget man drar en bakåtvolt på direkt sas...

Senast redigerad av en moderator:
Nu har jag också varit och kikat. Visst fanns det lite godis, ytterligare en notis kommer strax med min favorit.

Buccaroos?

buckaroos.jpg

Aha, ni betalade 140:- för att få gå in och dricka öl och titta på Scott Scale? Nää, nästa år vill jag ha happymopntern tillbaka. Jag vill träffa alla er och titta på hur Markus jobbar som barista och hålla i den oljjiga kedjan åt oxr när han håller en mekkurs för förundrade mässbesökare och tappa hakan åt Leos fantastiska konster på bmxbanan. Det var så kul förra året...

Johan S skrev:
> Aha, ni betalade 140:- för att få gå in och
> dricka öl

Jag fortsatte utanför. Mollos bagage var ju fullt av öl....

Johan S skrev:
> Aha, ni betalade 140:-
Ni skulle sagt att ni kände mig. Jag känner han som äger mässan.

Det var faktiskt roligare i Göteborg. Men så blir det alltid när man åker utomlands och folk snackar ett annat roligt språk och klär sig som oss fast för tio år sen.
Göteborg ligger väl i Polen?

Tillbaka
Topp