Artikel: Bildreportage från På Två Hjul

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det kändes lite krystat att fota
> en Scott scalpel med den gamla xtr-gruppen. Faktum
> är att jag inte såg en enda cykel med den nya
> gruppen.
> /J

Såg en röd TREK 9.9 med xtr av senaste modell, prexis vid downhill trekken(session).
Har en liten bunt bilder som kommer upp senare nånstans...

Japp, värsting-fuel:en hade full XTR 2007 såvitt jag kunde se. Snuskiga vevar.

Förra året hade vi kaffemaskin och barista, i år hade Kadens tagit över det jobbet. Men dom glömde soffan :)

Måste säga att jag tappade hakan när jag såg Meridas AM-hoj för 15000 specad med samma Suntour-gaffel som vi provkörde i december med uselt resultat. Modellen över för runt 18000 var väl bättre men fortfarande inte jättespännande, och det var toppmodellen. Däremot var deras FR-hoj UMF Freddy riktigt trevlig. 21000 för en kraftig FR-hoj med Travis-gaffel och Swinger 4-way är prisvärt.

Jag tyckte det var en del som var intressant, men jag håller med alla om att cykeldelen är i minsta laget. Men Cykloteket och Cykelcity säljer mig veterligen inte G2, Trek MTB, Gary Fisher, Merida, Sintesi, Focus... så välj några andra butiker om ni vill ersätta mässan.

Det var väl inga världsnyheter som presenterades, men en hel del som i alla fall är relativt nytt på svenska marknaden. Återkommer med lite info om mina intryck.

Cykellabbet var väl det som var mest spännande. Deras Boteccia (stavning) var helt galet lätt och härlig. Sen hittade jag en fin styrväska hos Swima. Vill man se galet roliga priser så ska man kika på Bontrager. 4000 spänn för ett styre, och lika mycket för sadeln. Och de var inte ens hyperlätta. Imorse höll jag på att sätta chiantin i halsen när jag bläddrade igenom deras katalog och hittade ett mtb-vevparti för 8000 spänn! Skämtsamt värre.
/J

Bontrager...
IMG_7128modsm.jpg ht=512
IMG_7127modsm.jpg ht=483

Duurt !

hehe, de vet sannerligen hur de ska göra för att sälja så lite som möjligt av en produkt. 4000 spnn för en sadel i samma viktklass som sadlar som kostar en fjärdedel och som till och med har stoppning :D va äre, 1 cm kolfiber? gjutjärns rails, för det är snuskigt tungt för kolfiber :D

Synd att mässan inte innehåller mer men vi får kanske vad vi förtjänar, en liten marknad gör vi ännu mindre genom att beställa från större marknader.

Säger han som väntar in paket från CRC och lagt order från H&SD//B

Bäst var att snacka med Gefvert. "Till i år skall vi satsa på lite mer udda prylar. Jag vill inte bara sälja sånt man hittar i alla andra butiker" Sa han samtidigt som han nickade åt sin alu/carbon fixie som stod lutad mot väggen.

Sedan passade jag på att skälla lite på Celestegubbarna för att dom vägrar ta in Pistan i det svenska sortimentet.

Senast redigerad av en moderator:
Bontrager erbjuder en så kallad ”vurpgaranti” som ger dig 30 % i rabatt på ett nyköp om du skulle råka vurpa sönder sadeln...

I övrigt så har Bontrager förlängt sin garanti på alla sina nya Hjul och komponenter till 5år

Fast det fanns ju också ett rätt bra budgetsortiment från Bontrager också, med samma garantier. Man måste ju inte bara titta på det dyra prylarna.

Måste bara "försvara" cykelconceptet från Konstfack......

Eftersom det är ett concept så är det inte meningen att den ska produceras om den skulle göra det så skulle det självklart göras en massa ändringar och tester. Det är definitivt ingen produktionsklar prototyp, det är ett concept eller "stilstudie".

/Tackar

Crosscar skrev:
> Bontrager erbjuder en så kallad ”vurpgaranti”
> som ger dig 30 % i rabatt på ett nyköp om du
> skulle råka vurpa sönder sadeln...
>
> I övrigt så har Bontrager förlängt sin garanti
> på alla sina nya Hjul och komponenter till 5år

hehe, det blir MÅNGA sadlar för att det ska ge lönsamhet för kunden :D:D va spelar det för roll att man får 30% garanti på nästa 4000 kr sadel,när man får betala 70% av nypriset, när man kan köpa en ny sadel av annat märke o samma vikt för 25% av bontrager priset :D

Jacob skrev:
> det är ett
> concept eller "stilstudie".

Det vore kul att veta lite mer om vad konceptet eller stilen som man vill utforska går ut på? Vad är tanken/poängen/idén? Jag fick höra av en kollega att han hade blivit ombedd att räkna hållf på modellen som den såg ut så nån tanke på tillverkning borde väl finnas i bakgrunden?

rikard skrev:
Det vore kul att veta lite mer om vad konceptet eller stilen som man vill utforska går ut på?

Jag ska förklara lite fort.....

Konceptet bygger på att se cykelramen på ett annorlunda sätt. Att inte se den som ett gäng ihopsvetsade rör som bildar en dubbeltriangel. Jag försökte få ramen att se ut som en solid del med utskurna delar som bildar hål osv. Jag säger absolut inte att det är bättre än en traditionell ram men det var en utmaning att prova. Jag arbetade också med ett par värdeord för att ramen skulle uttrycka det jag ville. Samtidigt hade jag min samarbetspartners värderingar och formspråk att ta hänsyn till.

Anledningen att din kollega blev tillfrågad att räkna hållf är nyfikenheten på vad den skulle hålla för i verkligheten. Modellen jag gjorde är i ett plastmaterial och inte i kolfiber som den "egentligen" ska vara gjord av. Det är därför billigare att få någon räkna ut hållf i CAD:en än att göra en riktig prototyp i kolfiber.

Det verkar inte som jag missade mycket, var på mässan 2005 och det var väl sådär redan då.

Ställde Shimano ut Alfine nav och i så fall är det nån som vet vad de kommer kosta?

Jensen:

Ja du, de som köper sadeln köper den troligt på grund av kvaliten och märket... Det med 5års garanti står nog ganska högt också. Jag har knäckt många sadlar för att de var för veka, så en garanti på 5år tilltalar mig om jag köper något så dyrt (kanske värt det i längden?)

Crosscar skrev:
> Jensen:
>
> Ja du, de som köper sadeln köper den troligt på
> grund av kvaliten och märket... Det med 5års
> garanti står nog ganska högt också. Jag har
> knäckt många sadlar för att de var för veka,
> så en garanti på 5år tilltalar mig om jag
> köper något så dyrt (kanske värt det i
> längden?)

javisst spelar garanti in, MEN det finns sadlar med MINST lika bra kvalitet och ett pris som är MINST 3 gånger så lågt. det betyder att jag kan köpa 3 st för samma pris som 1 av den där sadeln t.ex. går den där dyra sadeln sönder så är de SÅÅÅ snälla att erbjuda dig en "JÄTTTEBRA" garranti som låter dig köpa en ny för "bara" 70% av nypriset. då kan jag köpa 2 st till av den "billigare" sadeln :D

garanti är absolut värt en hel del, MEN inte fyra gånger så mycket. och sen ska det ju sägas att 30% inte är mycket på en 4000 kr sadel, det är ju lixom fortfarande nästan 2500-3000 kr för en ny då. likaså bör ju nämnas att de andra tillverkarnas garantier är helt okay.

bigmollo skrev:
Motorcyklar och vanliga
> cyklar hör inte ihop. Det är så jävla långt
> mellan dem.
> /J

Precis, det är därför vi ska fixa en alternativ cykelmässa. Nån borde verkligen göra det i alla fall.

> Det var faktiskt roligare i Göteborg.

I Göteborg.

Wasabi skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Motorcyklar och vanliga
> > cyklar hör inte ihop. Det är så jävla
> långt
> > mellan dem.
> > /J
>
>
> Precis, det är därför vi ska fixa en alternativ
> cykelmässa. Nån borde verkligen göra det i alla
> fall.
>
> > Det var faktiskt roligare i Göteborg.
>
> I Göteborg.

Det skulle kunna bli en dundersuccé. En stor Yardsale med en massa butiker som också ställer ut och säljer grejer.
/J

Beljajev skrev:
> Synd att mässan inte innehåller mer men vi får
> kanske vad vi förtjänar, en liten marknad gör
> vi ännu mindre genom att beställa från större
> marknader.
>
> Säger han som väntar in paket från CRC och lagt
> order från H&SD//B

Jag tycker faktiskt inte att vi som beställer utomlands skall ha dåligt samvete. Det är ju trots allt inte på oss kunder ansvaret ligger att ha efterfrågade produkter till rätt pris...
Om den Svenska marknaden skall komma igång och vara värd att handla på så måste det börja med knasbollarna på Duells och Hallmans som genom deras prissättning signalerar att de inte vill sälja nåt =/

Det hjälper ju inte heller de svenska handlarna att den svenska momsen är på 25% när exempelvis den tyska ligger på 16%

Dubbla priset på prylar hemma täcks inte in av momsskillnaden... Det är för övrigt 19% moms i Tyskland.
[edit]: Moms-skillnaden på en hoj för 20.000kr i Tyskland blir endast 1008kr jämfört med hemma.
[edit 2-38...]: Stavfel och räknefel

Jämför man priserna hos cykel-Lennart på hörnet och de tyska nätdrakarna är det klart att det är dyrt i Sverige. Jämför man Cyclecomponents och Fahrrad-Fritz är priserna i Sverige säkert jättemycket billigare.

Men om man gör en relevant jämförelse istället (alltså inte jämföra äpplen med päron) så ser det lite annorlunda ut och vi har enbart bristande konkurrens att tacka för det.
Höga priser i Svenska butiker är enbart leverantörernas fel och inget annat. Det är ju butikernas leverantörer som skapar förutsättningarna för butikerna att kunna ha vettiga priser.

Problemet är dels att leverantörerna inte konkurrerar med varandra och dels att vissa handlare inte jobbar med att pressa sina leverantörer. Jag stod i en av leverantörernas monter på mässan och hörde hur en handlare sa att han tyckte det var skönt att bara ha en leverantör med ett komplett sortiment att jobba mot. Med sådana handlare är det inte konstigt att branchen lider.

Hehe, då har vi ju först en leverantör som säljer sina grejor till affären så drt att ingen vill köpa grejorna och dessutom en affär som inte bryr sig ett skit. Jisses!

Daner: Undantaget bekräftar regeln. (:

Det värsta med affärer med bra priser är att man lätt handlar lite för mycket och fastnar för vissa märken. Jag ångrar än idag att jag inte köpte en fin och troligen väldigt bra Mootsram och en Marzocchi Marathon Racegaffel. hade kostat en 14500kr med ett FRMstyrlager. Allt ifrån Sverige.

Edit: Tänkte fel på rampriset.

plumse skrev:
> Men om man gör en relevant jämförelse istället
> (alltså inte jämföra äpplen med päron) så
> ser det lite annorlunda ut och vi har enbart
> bristande konkurrens att tacka för det.

Så priserna i tyska vanliga butiker är alltså mycket lägre än svenska? På websidan är ju skillnaden inte jättestor, om man tittar på helheten av sortimentet.

plumse skrev:
> Men om man gör en relevant jämförelse istället
> (alltså inte jämföra äpplen med päron)
... så ska du ju jämföra Sverige med Danmark, Schweiz, Österrike etc. Tyskland och Sverige är ju också äpplen och päron isåfall?

/Kevin

hakanf skrev:
> Det hjälper ju inte heller de svenska handlarna
> att den svenska momsen är på 25% när exempelvis
> den tyska ligger på 16%

nää, men hur ska svenska politikerna fatta det, om de inte på nått sätt går upp för dem att folk handlar utomlands. detta gäller inte bara cykel, utan allt möjligt. konsumenterna får trycka på handlarna, som får trycka på importörerna, som får trycka uppåt så att säga.

det komma aldrig bli nån förändring om man accepterar läget o fortsätter köpa som om inget hänt eller är fel.

sen läggs det på gaska friskt hos vissa importörer. sen finns det säkert undantag från regeln så att säga.

Tillbaka
Topp