Delsjön: Cykelförbud svartvit/ 18 km. ! ? Obs! Nytt tillägg!

hmm om nu ett förbud skulle dyka upp.. vad blir påföljderna för regel brott tro? Konsfiskerad hoj? och vem skulle utfärda böterna?

Fast finns ju inga "rangers" här... eller kanske äntligen finns möjlighet att utöva mitt drömyrke!? :D

Edit: om nu det skulle bli samma bestraffning som i USA spår jag en ökad försäljning av Biltemas framhjul :)

Senast redigerad av en moderator:
feffemannen skrev:
>
> Finns det nu några förbudsskyltar mot cykling
> inom reservatet? >

Det finns ju ett gäng med skyltar om att cykling är förbjuden på markerade leder o stigar, men som jag har uppfattat det sitter de alla innanför 8:an . Går ju ganska bra att leva med.
Förvaltningsgubbarna sa inget om upprustningen av svart-vita? Skall det bli en löpar-autostrada likt 5 o 10 km?

/Staffan

Tack, då var det alltså inga ändringar, allemansrätten gäller fortfarande som förr. Får då passa på att påpeka att samtliga happy rides jag drar är helt o-organiserade och spontana, utan minsta tanke på träning eller näringsidkande verksamhet och allt sker helt idéelt. Alternativt får vi införa 10m regeln så ingen cyklar i grupp utan var för sig på rad efter varandra. Skulle någon fråga om vi cyklar i grupp så svarar alla att "Nej, jag är ute heeeelt ensam och känner inte de andra som körde före mig och ligger bakom mig!". ;-)

/Leo

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack, då var det alltså inga ändringar,
> allemansrätten gäller fortfarande som förr.
> Får då passa på att påpeka att samtliga happy
> rides jag drar är helt o-organiserade och
> spontana, utan minsta tanke på träning eller
> näringsidkande verksamhet och allt sker helt
> idéelt. Alternativt får vi införa 10m regeln
> så ingen cyklar i grupp utan var för sig på rad
> efter varandra. Skulle någon fråga om vi cyklar
> i grupp så svarar alla att "Nej, jag är ute
> heeeelt ensam och känner inte de andra som körde
> före mig och ligger bakom mig!". ;-)
>
> /Leo

He, he, jag får börja dyka upp dina Happy Rides lite oftare så kan jag stå för gruppens samlade avstånd. Typ "Cyklar ni i grupp? Nä, Miche ser till att vi håller avståndet fast gruppens accumulerade avstånd står Miche för" ;-)

Frågan är vad som stör en gångare mest.

En kontinuerlig ström av enstaka cyklar eller en större klunga som man stöter på 1-2 ggr på sin skogspromenad.

Mest störande är en störd gångare. Man måste nog vara lite störd om man anser att skogen är anlagd för sin egen skull och inte skall brukas av andra... Synd att såna störda människor för sånt jäkla väsen och uppmärksammas av media och politiker =(

Wilier skrev:
> Lösa hundar någon?

Borde köras över. Jag har väjt/bromsat för lösgånde hundar för sista gången. Gjorde ont som fan.

Fredrik Larsson skrev:
> Wilier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lösa hundar någon?
>
> Borde köras över. Jag har väjt/bromsat för
> lösgånde hundar för sista gången. Gjorde ont
> som fan.

Det finns en sak som är värre: Löplina! Hundägare som har 10-20m lina mellan sig och jycken borde inte få vistas utomhus tillsammans med jycken!

Håller med Plumse. Just att försöka få bort cyklister bara för att man inte vill ha dem i "sin" skog är så jävla egocentriskt att jag saknar ord för det. Och att det sedan finns tjänstemän som väljer att lyssna på dessa überegoister, och sedan diskriminera och inskränka andras rättigheter utifrån deras önskemål är ren skandal. Sverige är en bananrepublik i det här avseendet, och att det i princip bara är i det här landet som begreppet "rättshaverist" används är kanske inte så konstigt.

Jag tror att camo-klädsel bland cyklister kommer att öka stort i sommar, även om det är lite 2005-2006 varning över det hela. ;-)

/Leo, kör vidare i nästan helsvart även i sommar

Istället för sommarstuga ska jag köpa mig mark å anlägga värsta cykel-paradiset.
Ett cykel-reservat där det är förbjudet att vistas utan cykel.. :)

"Happy Bike Camp", låter bra det, ska vi skramla ihop lite pengar och köpa upp hela Delsjöreservatet? ;-) Bertilssons kaffestuga blir en perfekt cykelverkstad och kafé, övernattningsplats för grupper om 10-15 cyklister och med uthyrning av cyklar och guidning. Det går ju nästan att garantera att man ser älgar också, så tyskar borde gå att locka dit med. :-)

/Leo

Underhållskostnaderna blir minimala.. Det lär ju inte direkt behövas något underhåll av marken.. Frågan är om man hinner köra ner tillräckligt innan det växer upp. :)

En kompis som sprang grusåttan idag "upptäckte" 2 nya skyltar där svartvit börjar vid grusåttan ( där den 2 km långa raka börjar nere vid Delsjön). Någon på Park och Natur borde ju känna till det här nya " förbudet" för cykling på svarvit./ Hans

Vi körde inte den vägen ikväll, men som feffemannen redan tagit reda på så är skyltarna uppsatta utan Park och Naturs vetskap. Vem det är som sätter upp skyltarna kan man fråga sig, kanske en överambitiös skogs-praktikant som tagit lagen i egna händer? Svartvit/18km var förr enbart markerad naturstig, men nu börjar den sydöstliga infarten vid östra långvattnet till den likna ett anlagt spår...

/Leo

Vi rundade Östra långvattnet nu ikväll och alldeles nere vid grusvägen där man sticker in på svart/vit så satt där en rejäl röd/gul förbudsskylt. Jag håller helt klart med om att det ser ut som att man har börjat att anlägga ett spår över den gamla stigen...

//Anders

Och så här såg skylten ut, se nedan. Efter en snabb inspektion så såg dem äkta ut, dvs inget lekmanna hantverk iaf.
DSC00029.JPG ht=544

Leo skrev:
> Vi körde inte den vägen ikväll, men som
> feffemannen redan tagit reda på så är skyltarna
> uppsatta utan Park och Naturs vetskap.

Nejnej. Mikael kände inte till dem. Någon annan på Park och natur kanske kände till dem.

f

ÄH! Skit i förbudet! Samverkan och tolerans är trevligare så bara därför tolererar jag inte förbudet

Jag håller med Plumse..
ÄH! Skit i förbudet! Samverkan och tolerans är trevligare så bara därför tolererar jag inte förbudet
--------------------------------

Jag cyklar inte.. jag tränar :)

det känns ju inte så roligt att det börjar att ploppa upp skyltar här å där men jag kommer iallafall inte bry mig om dom.. Visst är det tråkigt om det verkligen skulle bli ett förbud :( med hur skulle det gå att stoppa? vakter var 500m, spikmattor, trädkramare?. Så himmla trafikerat är det ju inte runt om på stigarna så att det inte går att samsas om utrymmet och att det skulle slita tror jag inte så mkt på.
När det är blött, mjukt och lerigt så blir det ju lite spår men det blir det ju om man går oxå.

nä jag längtar ut.. skall bara vänta någon vecka till

Tillägg:
Kan det vara så att nu när det finns en anlaggd MTB bana så tycker "någon" att det är där cyklingen skall bedrivas där? Man kanske skulle prova att prata med chefen på motionscentralen skatås han måste ju veta nått.

(Jag tror att Göteborg börjar bli en storstad. Får se hur lång tid det tar innan Göteborgscyklisterna begriper vad det innebär.)

Skruva ner skyltarna så att inte nån nitisk fotgängare får för sig att de plötsligt måste tycka illa om er. För vissa spelar det ingen roll hur trevlig man är eller hur mycket hänsyn man visar om det finns en skyllt som säger att man gör fel.

oxr: Ja, verkligen, vi lever i vår lilla värld...och cyklar på som vanligt.

/Leo

oxr skrev:
> (Jag tror att Göteborg börjar bli en storstad.
> Får se hur lång tid det tar innan
> Göteborgscyklisterna begriper vad det innebär.)

det skillnad från stockholm, denna världsmetropol. Vi får starta en underavdelning till Hellas North Shore tydligen.

Jag tror det är hög tid att sluta tjafsa här och lägga energin på att fundera på om vi ska samla ihop till ett gemensamt projekt i att stoppa framförallt framtida cykelförbud. De som redan finns/är på väg att skapas är tyvärr redan svåra att flytta på. Kommunala tjänstemän och politiker har en otäckt stor makt här.

Det som bhövs är att skapa ett nytt förhållningssätt och nya riktlinjer hos de organisationer som kommunerna styrs av (Naturvårdsverk, Kommunförbund, Länsstyrelser och lagstiftaren) samt de etablerade nyttjarorganisationer (Cykelförbund, Cykelfrämjande, Friluftsfrämjande, Naturskyddsföreningar mfl) som de lyssnar på.

Givet att vi vill slippa fler förbud tror jag vi måste etablera MTB (stigcykling eller vad vi vill kalla det) som friluftsform. Det gör vi genom att öka kunskapsnivån och att knyta olika typer av kontakter. Intresseorganisationerna påverkas framförallt inifrån, genom nya medlemmar. Myndigheterna vill ofta ha lokala eller rikstäckande stabila organisationer att tala med så kan vi inte göra vår stämma hörd i de etablerade organisationerna får vi starta nya på lokal och nationell nivå (NICK, HNS, SAMS?).

Alternativet är att vi får se fler förbud och att vi marginaliseras som en undergroundrörelse av "extremsportare". Vissa tycker detta känns exklusivt och attraheras av att definiera sig i utanförskapet. Andra vill verka för att cyklingen ska utvecklas som en del av idrotts- eller friluftssverige. En tredje grupp skiter i vilket och vill bara cykla. Hur som helst tror jag vi kommer att påverkas. Jag tror även att vi ser de första exemplen på en stark trend. Här tror jag att det är upp till var och en att fundera lite på vad man vill, för utvecklingen lär hur som helst inte stoppas av någon annan än oss.

> Ärligt talat är cykelförbud bara att skita i
> tycker jag. Förbud grundar sig i gnäll och inte
> på fakta kring slitage. Så länge grunden för
> förbunden är av den kvaliteten tycker jag vi
> skall ägna oss åt civil olydnad.

> oxr: Ja, verkligen, vi lever i vår lilla
> värld...och cyklar på som vanligt.

Det går så länge det går...

Att skita i förbudsrisken är en bra väg att åstadkomma ett förbud. Det är en del andra som fått känna på det. Fråga Malmö Terrängcyklister vad det tycker om att skita i förbudsrisken i den situation man står inför nu.

Kanske dags att inse att ni är lite för många nere i Göteborg för att ingen ska märka av er. Rätten att cykla i skogen är inte en gång för alla av Gud given.

Är böjd att hålla med er och det är givetvis bra att ta med sig de erfarenheter som andra städer har vad det gäller detta.
I lilla Falkenberg hade vi ett fasligt jobb med kommunen och mycket byggde på tjänstemännens fördommar, brist på kunskap och intresse.
Att tro det skulle finnas hjälp inom cykelförbundet är nog naivt men det skulle definitivt vara en sak som skulle kunna ligga tydligt inom deras intresseområde. Många knattar kommer in i cykelsporten via mtb då det är ett roligt och ganska säkert sätt att börja cykla på.

Jag håller med om att det krävs en lobby för att påverka. Dessförinnan krävs någon form av organisation. Varför inte starta en förening? Jag gissa att alla i forumet skulle ansluta sig? Jag gissar nämligen att politiker både hör och lyssnar när ett par hundra (?) personer (läs väljare) tycker något.

/Marcus

Rikstäckande förening låter som en bra idé, om det är möjligt. Vill verkligen inte att det ska bli några förbud här.. Stort tack till er som ringer runt och engagerar er! Tycker man bör ta det på allvar och inte bara skita i det, det kan ju bli värre?

Varför dog denna tråden ut? Har skyltarna tagits bort?
Hittade ett förlag till föreskrifter för utvidgning av nuvarande reservat runt Delsjöarna och där står det att cykling bara får ske på av förvaltaren anvisade leder. Undantag kan dock göras för tävling.
Drabbar bl.a Jockes och Getryggen.
Mera här:
http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/87...2B7F/66815/beslutremissversion_medbilagor.pdf

/Staffan

Hmm har för mig att dom finns kvar, på svart/vit i alla fall.. tydligen hpller dom på att breda stigen till en grusslinga...

Skyltarna fanns kvar förra veckan iaf. ch enl. min syn så håller dom på och fördärvar stigen. Har tänkt köra där ikväll med en trupp då jag har uppfattat det som att det INTE finns något gällande förbud. Bör jag omvärdera min syn och kommande agerande via rundan ikväll?

C-dale skrev:
> Varför dog denna tråden ut? Har skyltarna tagits
> bort?

Nope.

> Hittade ett förlag till föreskrifter för
> utvidgning av nuvarande reservat runt Delsjöarna
> och där står det att cykling bara får ske på
> av förvaltaren anvisade leder. Undantag kan dock
> göras för tävling.

Ajajaj... jag blev lovad (!) av en tjänsteman att inga sådana föreskrifter skulle skrivas in. Ok. Så vad gör vi nu? Är detta ute på remiss? När skall beslut tagas?

f

Jag sitter och läser igenom detta just nu, verkar som om man borde börja att agera nu på riktigt.

OBS. Ovanstående är ett förslag tillbeslut och detta kan man överklaga när det slutliga beslutet kommer. Det står under

Rubrik: Hur man överklagar
Text: Text kommer i slutliga beslutet.

Eftersom förslaget är så ofärdigt så är det nog ganska långt kvar. Frågan är bara hur långt.

Det känns som om det är dags för lobbing så att man ställer in beslutsfattarna mentalt på "rätt bana". Dvs inga beslut om cykelförbud.

Ajdå, antagligen är det copy/paste av en tjänsteman på länstyrelsen som tyckte det lät bra med cykelförbud. Nån måste göra något...

"Hur man överklagar
Text kommer i slutliga beslutet."

Feffe, ring upp tjänstemannen du talade med tidigare och fråga vad som hänt.
Vilket skit. Länstyrelsen borde ju vilja ha någon anledning till hur de väljer sina föreskrifter så det är väl enda hoppet med en överklagan.
Vi kan ju också mejla tjänstemannen som har skrivit förslaget en massa snälla frågor om detta.

Jag reagerade på att i uppräkningen av friluftslivet nämns inte cykling som aktivitet.

Tillbaka
Topp