Jag tror det är hög tid att sluta tjafsa här och lägga energin på att fundera på om vi ska samla ihop till ett gemensamt projekt i att stoppa framförallt framtida cykelförbud. De som redan finns/är på väg att skapas är tyvärr redan svåra att flytta på. Kommunala tjänstemän och politiker har en otäckt stor makt här.
Det som bhövs är att skapa ett nytt förhållningssätt och nya riktlinjer hos de organisationer som kommunerna styrs av (Naturvårdsverk, Kommunförbund, Länsstyrelser och lagstiftaren) samt de etablerade nyttjarorganisationer (Cykelförbund, Cykelfrämjande, Friluftsfrämjande, Naturskyddsföreningar mfl) som de lyssnar på.
Givet att vi vill slippa fler förbud tror jag vi måste etablera MTB (stigcykling eller vad vi vill kalla det) som friluftsform. Det gör vi genom att öka kunskapsnivån och att knyta olika typer av kontakter. Intresseorganisationerna påverkas framförallt inifrån, genom nya medlemmar. Myndigheterna vill ofta ha lokala eller rikstäckande stabila organisationer att tala med så kan vi inte göra vår stämma hörd i de etablerade organisationerna får vi starta nya på lokal och nationell nivå (NICK, HNS, SAMS?).
Alternativet är att vi får se fler förbud och att vi marginaliseras som en undergroundrörelse av "extremsportare". Vissa tycker detta känns exklusivt och attraheras av att definiera sig i utanförskapet. Andra vill verka för att cyklingen ska utvecklas som en del av idrotts- eller friluftssverige. En tredje grupp skiter i vilket och vill bara cykla. Hur som helst tror jag vi kommer att påverkas. Jag tror även att vi ser de första exemplen på en stark trend. Här tror jag att det är upp till var och en att fundera lite på vad man vill, för utvecklingen lär hur som helst inte stoppas av någon annan än oss.