Köp av beg FS-ram

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Köp av beg FS-ram
Jag funderar på att köpa mig en några år gammal FS-ram och bygga en ny cykel åt mig själv i julklapp. Jag vill ha en ram som inte väger bly, ty jag ämnar fortsätta köra långlopp när andan faller på (dessutom vill jag inte bli frånåkt av mytomspunnen). Men det ska vara lite slag (funderar på typ 4 tum) i den så att den kan svälja stora rötter och stenar, för jag vill kunna köra där det är ordentligt brötigt. Den får heller inte vara för gungig.

Jag vill veta allt om alla modeller, för jag tittar mer efter ett bra pris än någon favoritram för tillfället.

Vilka märken och modeller har ni erfarenhet av, både positivt och negativt?

Köp av beg FS-ram
Jag har en hel Giant NSR 1 från i år till salu.. :) Fast du ville väl bara ha ramen.. :) Annars så är det en lätt FS-ram ca 2.5kg och 3.75tum i slag och inte gungar den heller.. Super helt enkelt! :) Lycka till i jakten..

Köp av beg FS-ram
Jag har en Specialized FSR xc 2000 Ram till salu.
Storlek medium (ganska liten, lagom för upp till ca 1.75 cm) färg röd.

Uppgraderad med MacBike lager kit så nu är det kullager i alla leder.
Har även en BETD länk som ger 90-110-130 mm fjädring. www.betd.co.uk

90mm funkar bra till 80/100mm gaffel, 110 bra till 100mm gaffel och 130 läget kan man i princip inte använda...

Med originallänken har man ca 70 (3") mm, gungar minimalt med rätt trampteknik

Xt framväxel medföljer ramen samt skivfäste ibak.

Har en bra gaffel till ramen, en VÄLDIGT lite körd Manitou Mars 80mm med lockout.

Ram (med BETD länk) och gaffel och nytt styrlager kostar 5000:-

Som lättast har den vägt komplett 10,55 kg...snabb hoj oxå, har gått FMT på ca. 5 timmar blankt ;-)

Finns i Stockholm

070-735 11 15

live_mtb@hotmail.com

MVH Nicke H

Köp av beg FS-ram
Tack för tipsen, men nu var jag inte bara intresserad av att köpa ram utan även att få veta mer, så alla ni som har erfarenheter eller rykten att dela med sig av får gärna skriva något.

NH: sitter redan på en mars. Vad ska du har för ramen utan gaffel?

Köp av beg FS-ram
Jag brukar alltid skriva att jag gillar Giant NRS-ramen. Och det skriver jag den här gången också. Tyckte den var helt suverän när jag provade den. Jag börjar också luta åt att typen av länkage faktiskt spelar roll, fast på ett sätt man inte märker. Så ett listigt länkage bör du nog ha. FSR-länkaget är ju en klassiker och NRS är en väldigt lik konstruktion. Sen finns ett antal VPP-varianter och det är säkert bra.

GF Sugar+ var inte dum den heller, förutom att den fick brantare vinklar när man ökade slaget om jag inte minns fel, det är isåfall inte alltid så lyckat.

Sugar och NRS är båda bra ramar för raceiga typer och såpass vanliga att det finns chans att hitta en beg.

Se också upp med vilken dämpare som sitter på och hur den mår. Att få en bakdämpare servad kan vara både svårare och dyrare än man kanske tror.

Köp av beg FS-ram
jag vill nog bort lite granna från alltför racigt och hellre ha lite bekvämare. helt enkelt en ram sväljer sörmlandsleden bättre än min cp comp. Är NRS ett alternativ då? Är inte den lite för klen?

Hur står sig stumpjumper FSR jämfört med en enduro?

Köp av beg FS-ram
Det var därför NRS:en imponerade så på mig, för jag körde ganska hårt med den och kände mig ändå så trygg. Men 3.75" slag är ju ändå inte mycket.

FSR XC-modellerna flexar rejält mycket mer och känns lite mindre och sladdrigare än Enduro. Iallafall den 2001:a jag hade (FSR XC Comp) och den ramen såg nog likadan ut t.o.m. 2003. Den flexade så mycket i bak att den spökväxlade lite och hade något störande skrapljud i hårda klättringar. Inget sådant finns på Enduron. Men annars var FSR XC:n supernajs. Jag har aldrig varit så snabb (läs: mindre långsam) på ett långlopp som när jag körde den. Och då hade jag ändå inte tränat den säsongen. :)

Men vad finns det mer än GF och Spec? Kona Dawg, Trek Liquid... sen kan jag bara komma på superdyra custombyggen där man köper en lös ram för minst 15.

Köp av beg FS-ram
Priset är rätt så pressat iallafall...köp allt och sälj ena gaffeln, borde gå att få 2000:- för en knappt körd Mars med låsning...då kostar ramen 3000:-!

Kommer du från en hardtail till en Enduro kan det bli en shock!!

Enduron är en kanonhoj men om du tycker att det går "bra" på din HT så kommer den kanske kännas tung och gungig.

Min ram/cykel med länken satt på 90mm sväljer allt utan "bob" (gung),

Med std.länken på 75mm blir det ändå jätteskillnad mot att köra HT. FOX-dämparen är i bra skick, ofta öppnad, rengjord och smord. Bilder på G.

Gunget beror på trampteknik, utan rundtramp gungar allt som inte har låsning (eller NRS).

Det är klart, man kan ju ha 250 PSI i dämparen , då gungar det inte men det fjädrar inte heller...

Köp av beg FS-ram
"Bra" FS-Ramar som man få tag på billigt idag är bla Klein Mantra och GF Joshua från slutet av 90-talet - båda URT med dess för-och nackdelar.
De bättre Joshuaramarna, Z0/Z1?, är faktiskt riktigt lätta och går att köra med både 1,5" och 2" dämpare bak som ger 100-120cm slaglängd.
Mantran ger med 2" bak ca 17cm slaglängd....
Speciellt Mantran har jag själv trivts riktigt bra med - så pass att jag ångrar att jag gav bort den:-)

Köp av beg FS-ram
har inte fått svar på säljaren än men förhoppningsvis så. Någon som vill köpa min Cyclepro Comp M2? Säljer den hel eller i valda delar. Sitter en Manitou Mars på den. 6000 vill jag ha.

Tillbaka
Topp