Cykel på tåg. Ett steg framåt

Ja, det är så pass kul att jag nog måste lägga in en bild på ett Mallardlok.
f5.jpg

"SJ planerar att under tiden 17 juni till 18 augusti bereda plats för fyra cyklar per tåg på InterCitytågen på sträckorna Göteborg/Malmö/Stockholm/Jämtland"

Fyra cyklar per tåg?? De sparar inte på krutet direkt.. =P

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Wow! Fyra cyklar per tåg! Vilket enormt steg...
> 100 kr är prisvärt.

Så pass billigt att man borde skicka skrotcyklar kors och tvärs genom Sverige och se till att försöket får en fortsättning.

Pata2 skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Wow! Fyra cyklar per tåg! Vilket enormt steg...
>
> > 100 kr är prisvärt.
>
> Så pass billigt att man borde skicka skrotcyklar
> kors och tvärs genom Sverige och se till att
> försöket får en fortsättning.

Idé!

varför börjar dom bara inte med de klassiska godsvagnarna igen? hur svårt kan det vara? lär ju inte dra så mycket mer ström.

Att börja med godsvagnar igen kan nog bli knöligt, det är ju inte bara att de ska dras, det ska även administreras. Och godsvagnar funkar inte så bra med X2000-tågen. (Skulle se ganska lustigt ut. ;-))

SJ kanske skulle titta på ett bagagesystem liknande det på flyget, där man checkar in grejerna och betalar efter hur mycket plats de tar? För personligen tycker jag att 100 bagis nästan är i billigaste laget för att få ta med cykeln, efterfrågan lär nog bli ganska stor med den prissättningen.

4 cyklar per InterCity-tåg är en ökning med 400% jämfört med tidigare...

Att SJ kulle bli tvungna att ta det här steget var ju självklart, men förändringen bör ändå applåderas.
Det är bara att hoppas att det blir ordentlig efterfrågan på "specialtåg" till Vätternrundan eller Åre så att det står klart för beslutsfattarna hur många som egentligen vill åka tåg med sin cykel nu när möjligheten finns.

Smurfrox: Det gäller inte på X2000, bara på Inter City. Dom flesta tågbolag i Europa har liknande begränsningar. Och prissättningen är anpassad efter "europeisk" nivå, sist jag betalade så kostade det 12 euro.

Markus F skrev:
> 4 cyklar per InterCity-tåg är en ökning med
> 400% jämfört med tidigare...

Nej, det är en ökning med oändligheten procent.
För övrigt är jag inte säker på att jag tycker en hundring är billigt...Ja, om man åker till Åre från stockholm är det väl kanske det men för en kortare resa t.ex. Stockholm-Uppsala är en hundring ganska dyrt.

Senast redigerad av en moderator:
mytomspunnen skrev:

> För övrigt är jag inte säker på att jag
> tycker en hundring är billigt...Ja, om man åker
> till Åre från stockholm är det väl kanske det
> men för en kortare resa t.ex. Stockholm-Uppsala
> är en hundring ganska dyrt.

Det beror väl helt på hur tjänsten är utformad. Är det frågan om reserverad plats med förbokning är ju den administrativa kostnaden densamma oberoende av milsträckan.

Markus F skrev:
> Är det frågan om reserverad plats med
> förbokning är ju den administrativa kostnaden
> densamma oberoende av milsträckan.

Precis. Det är ju det som är grejen. En sådan här sak kan alltså nyttjas vid enstaka tillfällen (typ semester) men för t.ex. pendling är det uteslutet. Bättre än förut men inte grumt på något sätt.

Varför skall man behöva betala för att ta med en cykel, när man får ta med allt annat bagage gratis.

Jag kommer att montera av hjulen och ta cykeln som handbagage i fortsättningen också.

Jag har de senaste åren åkt flera gånger med tåg mellan Malmö-Göteborg och tagit med mig cykeln utan problem. Jag använder Cykelcitys mjuka väska: av med hjulen och vrider styret. Väskan ställer jag bakom stolarna i början av vagnen och det är ingen som ens kommenterat det. Tror faktiskt inte att de ser att det är en cykel när man går omkring med väskan nonchalant på axeln...Så det går men visst hade det varit smidigare om det varit tillåtet redan från början.

Det funkar även ypperligt att antingen bara ta av hjulen och ställa cykeln på en undanskymd plats (obs placera kugg och kedja mot golv eller vägg annars kan de bli sura och hävda att man kan göra sig illa).
Det funkar även jättebra att packa in hojen i en stoooor hårdplastväska också, även att det tar betydligt mer plast än en mjuk så bryr de ändå sig inte för att kommentera.

Jag tror att SJ mest flörtar med de inte så inbitna cyklisterna som spontancyklar lite då och då. Kanske också en och annan rik pendlare...

För oss andra som är vana vid hur man demonterar en cykel så finns det ju oändligt många varianter att få med cykeln som gratis bagage istället.

För de som bor på Sveriges framsida så går det utmärkt att åka tåg med cykel, 74 kr kostade det att åka med hojen nu sist mellan Lund o GBG. :)

pewe skrev:

> Tror faktiskt inte att de ser att det är en cykel
> när man går omkring med väskan nonchalant på
> axeln...Så det går men visst hade det varit
> smidigare om det varit tillåtet redan från
> början.

Visst. Jag tror nog dom flesta är medvetna om att en cykel går att montera ner och ta med sig som bagage. Fiffiga förslag om hur man paketerar finns det redan gott om. Dom flesta är också medvetna om att vettiga lokaltransportföretag (Pågatågen t.ex) redan har löst problemet.

Men det handlar inte om det, utan om att man ska få ta med sig sin cykel hel och fungerande. Var ska jag förvara min cykeltransportväska när jag kliver av tåget i Malmö för att cykla vidare? Vem tillhandahåller en cykelväska åt mig när jag har trampat STHLM-GBG och vill ta tåget hem?

Markus F skrev:
> Vem tillhandahåller en cykelväska åt mig när
> jag har trampat STHLM-GBG och vill ta tåget hem?

ICA eller konsum:
2850122.jpg

Jag är glad för förslaget för att det visar att de börjar tänka på att cyklister existerar inte för att det kommer innebära någon otrolig förbättring för mig personligen.

Eller så packar man in den, ställer paketet bakom de femtielva barnvagnarna som finns på x2000 mellan gbg-sthlm och låtsas som att det regnar om någon frågar vad det är i.

Jag tycker att det är pinsamt att det ska kosta pengar att ta med en cykel på tåget. Prioriteringar, prioriteringar, prioriteringar... som det är nu är det omöjligt att cykla till tåget, pendla och fortsätta cykla när man kommer fram. Med de nya fyra platserna kommer det ju bara att kosta 200:-/dag att vara cyklist och tågpassagerare. Billigt...

cykelpaket.jpg

Markus F skrev:
> Jag sa nog att vi alla redan kände till olika
> former av fiffiga paketeringar.

Tydligen hade du glömt.

SJ har varit ett förlustdrabbat företag under många år, och nu när man börjar tillåta cykla på tåg igen så skrivs siffrorna direkt i svart istället för rött. Något fler företag borde dra lärdomar av.

Först måste jag fråga...

> fyra cyklar per tåg på InterCitytågen på sträckorna Göteborg/Malmö/Stockholm/Jämtland
> Men det finns väl stora event i Jämtland också?

Jämtland är ju med, eller har jag missat något?

Man kan ta cyklar på inlandsbanan till Åsarna och det finns ett nytt MTB lopp där i år.

Jag är från London och har bott här sedan 88 och det mesta är bättre i Sverige. En sak som är bättre i England är just cykelns plats på tågen. Man tar med själv och det kostar ingenting. Godskupén är inbyggt i tåget och finns en låst och olåst del. Man kan låsa sin cykel i det olåsta delen eller t o m sitter på golvet bredvid cykeln. Vid helger är det ganska vanligt för cyklister i London att träffas vid Victoria på morgonen och åka ut på landet, cyklar runt och tar tåget hem på kvällen.

Det går dock att ta med sig cykelar i Sverige gratis om man är två stycken. En kliver in med fyra cykelhjul i vagn 2 och en annan kliver in med 2 ramar i vagn 3. Det har vi aldrig haft problem med och vi har inte ens camouflageörat våra ramar.

Eller så köper man en cykelväska och tar med sig cykeln. Med priset 200kr t o r lönar sig en väska sig efter några turer. Själv är jag 45 och har aldrig haft körkort. Jag är "bara" cyklist och har åkt ca 200 motionslopp under 200 år. De flesta resor sker med cykeln i cykelväskan.

Under 200 år? Är du såå gammal?

Annars är ju det engelska systemet klart mycket bättre. Att kunna ta med sig cykel på tåg gratis handlar inte om vad det kostar för SJ, det är en service som borde vara självklar.

Att ingen har märkt Markus geografiska tabbe innan förresten. Med tanke på hur han brukar låta så är vi nog rätt många som hade velat göra honom uppmärksam på en sån miss.

GarryJones skrev:

>
> Jämtland är ju med, eller har jag missat
> något?
Jag syftade på att det ryktas om planer på specialtåg till stora event typ Vätternrundan.
Det är ju bra, men de som vill åka tåg till Åre för Mountain Mayhem borde kanske påminna SJ om att det finns andra event också.

Har just blivit upplyst av SJ:s biljettbokning att man inte kommer kunna ta med sig tåg på sträckan Göteborg-Köpenhamn, till skillnad från vad som står här http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=112&a=2748&l=sv vilket jag påpekade.

Kalle- Men det står ju på hemsidan?

SJ- Ja, men nu gäller en ny tidtabell för sommaren.

Kalle- Så på vintern får man ta cykeln med sig?

SJ- ....Jo...men så är det ju en hel del spårarbeten i sommar också!

Kalle- ........?

Kalle- Jaha?

SJ- Såå, tyvärr...ha en bra dag hej då!

Så antingen blir det smygpackning av cyklarna eller buss. På väskusten ljusnar det inte direkt för cykel på tåget.

//Kalle

I stilig svensk stil har man utred frågan. You guys are gonna love this - rapport av dessa typ brukar går på 1-2 miljoner kronor på utredning.

Dokument Cykel på tåg
2004-06-08
http://www.rikstrafiken.se/db_dokument/Cykel_pa_tag_rapport_Rikstrafiken.pdf

:)

Mycket kul läsning - Not.

Det som man ser att inledning "Det är svårt att ta med sig cykeln och vi vill" är slående lik sammanfattningen "Det är svårt att ta med sig cykeln och ni vill".

Men om en har redan utred frågan så måste andra gör samma sak.
09 aug 2005
I Europa är cyklar på tåg i många fall redan standard. Nu utreder Banverket möjligheten för tåg-cykelresor i Sverige.
http://archive.corren.se/archive/2005/8/9/iantphjuctggic4.xml?category1=1096984640-4&

Politiker måste också säger sitt..
Förra mandatperioden behandlade trafikutskottet en liknande motion. Denna avslogs pga att "cyklandet som transportslag har minskat sin andel av transportarbetet sedan mitten av 1990-talet." Ändå konstaterar man att så mycket som ca 12 procent av alla resor i Sverige sker på cykel ( trots att man inte får ta med sig cykeln, när man åker tåg.)

http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=12325&number=39669

Utredning! Förslag. Avslag, Utredning. Jesus - just do it! Köp en cykelväska eller fyra svarta sopsackar och åk med.

Hej, ny här.

Gary -- fler cykelplatser betyder färre sittplatser. Färre sittplatser är färre intäkter. Så, vem betalar?

Mycket av tågtrafiken är upphandlad idag. Länstrafiken upphandlar fordon av fordonsbolaget och trafik av operatören. Så vem betalar för att fixa fällsitsar och så vidare? Operatören, fordonsbolaget eller länstrafiken? Vad händer om mitt tågbolag tillåter cyklar men inte anslutande tågbolag? Det behövs gemensamma regler och det är därför det blir ett visst pappersarbete.

Betraktar man cykeln som en skinande ren leksak så kan man ju demontera det ena, bocka det andra, packa ner och sen justera upp allting vid ankomsten. Men jag tycker det handlar lite mer om snabba, bekväma och miljövänliga kombitransporter. Då duger det inte att mecka och packa plastkassar.

Erik Sandblom

Erik Sandblom skrev:
> Hej, ny här.

Här också? ;~)

> Gary -- fler cykelplatser betyder färre
> sittplatser. Färre sittplatser är färre
> intäkter. Så, vem betalar?

Färre sittplatser och mer ståplatser ger fler passagerare som ger mer intäkter. Med ditt resonamang borde då alla införa endast ståplats, så blir de det skitbra!

> Mycket av tågtrafiken är upphandlad idag.
> Länstrafiken upphandlar fordon av fordonsbolaget
> och trafik av operatören. Så vem betalar för
> att fixa fällsitsar och så vidare? Operatören,
> fordonsbolaget eller länstrafiken? Vad händer om
> mitt tågbolag tillåter cyklar men inte
> anslutande tågbolag? Det behövs gemensamma
> regler och det är därför det blir ett visst
> pappersarbete.

Enkelt, det är en politisk fråga som ALLT här i världen. Om de bara vågar besluta att alla måste kunna ta med cyklar, så är det sen för bolagen bara att fixa det. Annars får de inte trafikeringstillstånd på statens eller ladstingens anläggningar. Enkelt! Varför krångla till det?

Jag gillar fortfarande idén med att kunna ställa på hojen i en godsvagn för att vid ankomst enkelt kunna lasta av den. Och om jag inte skjuter ärter på råttor så har väl Danmark detta systemet?

Sverige kan ibland vara jäkligt bra på att göra saker och ting krångliga.

Det skall även tilläggas att vi får se hur detta systemet med 4 cyklar per tåg kommer fungera, förhoppnigsvis finns specifika platser utsedda. Göteborg - Köpenhamn tågen kan packas fulla som konservburkar, om du nu skulle ha bokat en cykelplats och hoppa på senare på resan finns risken att du inte får en angiven cykelplats.
Bra att det kommer en ändring, hoppas bara det uppfylls.

cacigge skrev:
> Jag gillar fortfarande idén med att kunna ställa
> på hojen i en godsvagn för att vid ankomst
> enkelt kunna lasta av den. Och om jag inte skjuter
> ärter på råttor så har väl Danmark detta
> systemet?

Hur många cyklar hinner man lasta av och på i en godsvagn med 1 meters instegshöjd, om var å en lastar själv, på 3-4 minuter som tåget står inne? Inte många. Stationsuppehållen kommer att öka enormt och därmed restiderna.

Bättre hanteringen sköts av proffs, järnvägen själva. De vill nog lasta själva om de iaf ska stå för ev skador. Som med flygningen, inte lastar folk själva sina väskor.

Bäst är ju naturligtvis att ha en eller två vagnar per tågset med fällbara säten och krokar i taket.
Folk får lyfta av och på sina cyklar själva och finns det inga cyklar med på tåget så kan andra passagerare sitta. Det är frågan om en väldigt enkel och billig ombyggnad av svenska tåg
(X2000 möjligen undantaget)

Markus F skrev:
> Bäst är ju naturligtvis att ha en eller två
> vagnar per tågset med fällbara säten och krokar
> i taket.
> Folk får lyfta av och på sina cyklar själva och
> finns det inga cyklar med på tåget så kan andra
> passagerare sitta. Det är frågan om en väldigt
> enkel och billig ombyggnad av svenska tåg
> (X2000 möjligen undantaget)

Så funkar det på Öresundstågen, minus krokarna i taket. Visst är det så det ska gå till. Utrymmet kan också användas till barnvagnar eller sittande passagerare.

bruse skrev:
>
> Hur många cyklar hinner man lasta av och på i en
> godsvagn med 1 meters instegshöjd, om var å en
> lastar själv, på 3-4 minuter som tåget står
> inne? Inte många. Stationsuppehållen kommer att
> öka enormt och därmed restiderna.
>
> Bättre hanteringen sköts av proffs, järnvägen
> själva. De vill nog lasta själva om de iaf ska
> stå för ev skador. Som med flygningen, inte
> lastar folk själva sina väskor.

Om tåget har lågt insteg och breda dörrar, som Öresundståg och Dubbeldäckaren, kan passagerarna hantera cyklarna själva utan stora tidsförluster. Med högt insteg och smala dörrar, som X2000 och åttiotalsvagnar, kan det bli bökigt. Förmodligen får personalen hjälpa till då, men att SJ står för eventuella skador tror jag inte. Det gäller väl inte för vanligt baggage?

Erik Sandblom skrev:
> men att SJ står för eventuella skador
> tror jag inte. Det gäller väl inte för vanligt
> baggage?

Jorå, Järnvägslagen är ganska hård. Snubblar du på någon annans barnvagn i tåget, är det järnvägsbolaget som får ersätta dig. Även om det var ditt eget fel.

Erik Sandblom skrev:
> Med högt insteg och smala
> dörrar, som X2000 och åttiotalsvagnar, kan det
> bli bökigt.
Det är för mig en gåta att X2000 fick sättas i trafik med den usla av/påstigningen. Lågt insteg borde vara en självklarhet på moderna tåg.

Gåtan är enkel att lösa om man kan sin historia Markus F. X2:an kom för ca 12-15 år sen och började utvecklas för 20 år sen. Då byggde man inga låggolvståg alls.

Senare kom Reginan, eller X40, som bara fick låggolv vid en dörr, men branschen började svänga mot låggolv. Vilket idag är standard.

Arlandaexpress har "låggolv" tack vare att man höjt plattformarna, vilket gör att Arlandaexpress inte kan stanna annat än på sina egna stationer, och andra SJ-tåg mfl inte kan stanna på Arlandaexpress stationer. Smart? Näe...

Bruse: Jag tror inte järnvägens personal om att kunna hantera cyklar. De är stressade av tidtabellen och de är lika ointresserade av sitt jobb som alla andra, och de saknar intresse av och kunskaper om cyklar och hur dessa hanteras varsamt. Det är ingen bra kombination för en cykel som man kanske lagt ned hundratals timmar på att bygga eller renovera. Dessutom tror jag det går för sakta om tågets ombordpersonal, utöver sina normala åligganden, ska stå till tjänst med i- och urlastning på de mellanstationer där tåget gör uppehåll.

Om kombitransporter cykel/järnväg ska bli en fungerande verklighet (ja tack hemskt gärna!) anser jag därför att tekniska och juridiska lösningar måste anpassas så att cykelresenärerna får hantera sina cyklar själva, ungefär som bilresenärer hanterar sina bilar själva vid färjetransport. Stora skjutdörrar och låggolv (järnvägsfordonstekniskt möjligen tveksamt, men onekligen bekvämt för resenären) eller högplattform (självklart internationellt standardiserad) är kanske en lämplig lösning? Öresundstågen verkar vara på rätt väg tycker jag, och har man inte liknande lösningar på kontinenten?

Eftersom människan är som hon är och eftersom Sverige är som det är, tvivlar jag dock en smula på att vi någonsin kommer att få se en vettig lösning för vardagstransport av cyklar här i Sverige. Jag befarar att vi för överskådlig tid får begränsa oss till att "just do it" som någon skrivit i ett tidigare inlägg - i lönndom utföra enstaka transporter av "fincyklar" i mer eller mindre demonterat och listigt handbagagekamouflerat skick.

/Janne

Tillbaka
Topp