Artikelserie: Veckans verktyg

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> tigermale menar nog octalink, inte hollowtech II.
> De flesta octalinkvevarna är också märkta
> hollowtech, fast då version I.

det kan hända att du har rätt där.vet inte så noga

Ang. kedjebrytare. Låna ALDRIG ut din favvobrytare till kompis med tummen mitt i handen, det kan bara sluta på ett sätt, dvs att den går sönder. Billiga brytare kan funka bra om man är jäkligt noga med hur kedjan sitter i brytaren och att "brytarspetsen" inte halkar av niten på kedjan. Blir det snett och man drar ändå så blire bara skit...

Ang skjutmått. Hellre ett fint mekaniskt skjutmått än ett dåligt digitalt. Hellre inget skjutmått än ett dåligt mekaniskt. Det lönar sej att pröjsa ca 200:- för att få ett hyggligt skjutmått jämfört med ett i plåt eller plast. Kan man inte använda ett skjutmåtts nogrannhet (på tiondelens millimeter alltså) och lita på det, vad är då meningen?

Dessutom! bör man lära sej använda ett skjutmått på rätt sätt. Fel användning ger fel mätresultat eller kan sabba skjutmåttet. Ännu värre med mikrometer, men den historien tar vi en annan gång...

Nyckelordet är försiktighet! Försöker man pressa ihop måttet kring mätobjeketet sliter man onödigt på måttet och mätningen blir fel. Har sett massor av exempel på detta, av samma personer som sabbar mina kedjeprytare. Haha. :)

Jag delar inte riktigt din åsikt, Thomas. Självklart är ett bra skjutmått bättre än ett dåligt, men redan ett med dålig noggrannhet i plast är bättre än att fippla med en linjal. Om man en gång om året ska mäta diametern på en skruv med en millimeters noggrannhet så är det värt 11,90 att köpa ett skjutmått i plast, om det så bara handlar om att kunna ställa rätt fråga på Internet.

Men visst, håller man på mycket så håller jag absolut med dig.

Det är i princip kört att mäta diametern på en fastrostad sadelstolpe med linjal. Men ett bra metallskjutmått är en investering för livet.

Ett bra knep för att kunna se skillnad på bra resp dåliga digitala är om de fortfarande visar noll när man stänger dem, efter att ha öppnat dem till max några ggr. eller på priset. =)

Veckans verktyg: skjutmått. För att mäta exakt måste man lära sig hur en nonieskala fungerar, annars får man inte med tiondelarna. Numera satsar jag på ett digitalt skjutmått från Clas Ohlson, det är mycket lättare att läsa av.

Tack Oskar, jag har alltid undrat varför det sticker ut en vass metallpinne från skjutmåttet.

(det där med nonieskala glömde jag extremt snabbt bort för sisådär 30 år sedan)

Det saknas en väsentlig detalj om skjutmåttet!
Ifall det skall vara upplysande presentation för dem som aldrig använt verktyg, så vore det kanske på sin plats med en kort bruksanvisning? Hur man avläser skalan på ett skjutmått! (Det finns även de med digtal display, visserligen..)
Själv får jag grunna om igen, mest varje gång jag skall till o använda mitt billiga plåtexemplar. Och när det finns så många olika dimensioner på t.ex. sadelstolpar, som det gör, då står man där lika oviss!

Den stora fördelen med ett digitalt skjutmått är att man kan nollställa det vid ett visst mått och använda det vid tolerransavvikelser på en serie mätningar.
Den största nackdelen med ett digitalt skjutmått ser jag vid måttagning med tum-mått. Det digitala skjutmåttet anger tumavläsningen decimalt, inte i bråkform, som är vanligt som mått på kullagerkulor. Det går att göra med tumnonien på ett analogt skjutmått.

//Martin

Jo, momentnyckel kan vara bra att ha, å jag tänkte ju gå å köpa den där Swedol dragaren i dagarna...
Fy fan säger man bara, det är ju rena bedrägeriet att sälja ett verktyg med så dålig tolerans!
Alltså jag hade inte förväntat mig +/- 0.1Nm, men 3-4ggr det inställda värdet vid låga moment är ju helt uppåt väggarna.
Ni har inte kunnat få en kommentar till det hela av Swedol eller Micro?

Senast redigerad av en moderator:
Finns det någon bra billig och pålitlig momentnyckel som rekommenderas. Med billig menar jag så billig som det kan bli med kraven att den är korrekt och pålitlig.

Går inte swedoldragaren att kalibrera? Jag köpte en Wurth-momentnyckel från H&S Bike-discount, och den kom dels med ett kalibreringsintyg (som jag utgick från var riktigt), plus att det finns en liten kalibreringsskruv (antar jag, det sitter en klisterlapp ovanpå) för omkalibrering.

När man ändå pratar kalibrering: hur ofta bör man göra detta och var kan man få detta gjort?

TBone skrev:
> Hur ofta ska man kalibrera kalibreringsverktyget?

jag tror det räcker att göra det strax innan man ska kalibrera.

Hmm, jag har en sån där skräpmomentnyckel! Har bara använt den ett fåtal ggr, men jag började ana oråd när jag skulle montera en sadel för ett tag sedan. Det kändes som att det aldrig klickade så jag slutade i förtid, tur det!
Jag är inte en sån som brukar köpa budgetgrejer, det här är ett klockrent exempel på varför jag undviker det.
Jag skulle ha köpt en nyckel från Syntace som jag funderade på!

Det där testet beskriver min uppfattning om billiga momentnycklar ganska bra.

Köpte för länge sedan en ganska billig momentnyckel av samma typ som den testade för att ha en egen hemma när jag skulle montera ihop min ZXR750 som jag köpt som skrot.
Det höll på att kosta mig den nyköpta ramen när momentnyckeln helt plötsligt vägrade att klicka över huvud taget.
Slutade som tur va att dra när jag kände att det borde klicka här och satte fast nyckeln i skruvstädet för att kolla att den verkligen klickade, vilket den som sagt var inte gjorde.
Efter det fick den tjänstgöra som spärrskaft i stället.

Har för övrigt dragit av fler skruvar på jobbet med kalibrerade kvalitetsmomentnycklar än vad jag har gjort med både spärrskaft och skruvdragare.

En detalj som jag inte har sett något om i alla diskutioner om momentnyckarnas vara eller inte vara är om skruvarna ska vara inoljade eller inte.
Blir ganska stor skillnad på det faktiska klämmkraften på skruven efter som den störst delen av inställt moment går bort i friktion mellan gängor och skruvskalle.

Mike å skrev:
> En detalj som jag inte har sett något om i alla
> diskutioner om momentnyckarnas vara eller inte
> vara är om skruvarna ska vara inoljade eller
> inte.
> Blir ganska stor skillnad på det faktiska
> klämmkraften på skruven efter som den störst
> delen av inställt moment går bort i friktion
> mellan gängor och skruvskalle.

Efter vad jag lärt mig när jag räknat på skruvförband så ska man alltid räkna med att den som monterar kanske inte oljar in skruven. Är skruven å andra sidan inoljad eller infettad när man får hem den så har dom nog räknat med det.

Ett litet exempel ifall någon undrar hur man egentligen gör när man kommer fram till åtdragningsmomentet:

Säg att vi har en M16 och att vi vill spänna ihop två stela (alltså odeformerbara) stålppattor med en kraft på 10 kN. 10 kN motsvarar ungefär att man skulle sätta fast skruven i taket hemma och sedan hänga en vikt på ett ton i den. Eller i vårat fall skulle det innebära att man tar två plattor och ställer en vikt på ett ton ovanpå dem för att hålla ihop dem.

Åtdragningsmomentet räknas ut med en formel som ser ut såhär: Mtot = Fax(0.16P + 0.58u*d2 + ub*rm). Jaha, vad betyder nu allt detta nonsens? Jo, Fax är kraften vi vill att skruven drar med, alltså 10000N. P, d2 och rm är konstanter specifika för varje skruvdimension och de rm är även beroende på storleken på hålet. I vårt fall är P=2mm, d2=14.701mm och rm=9.88mm.

Nu till friktionskoefficienterna u och ub, som egentligen motsvaras av den grekiska bokstaven my, För inoljade, elförzinkade, gängor är friktionskoefficienten u = 0.11-0.20 och för osmorda gängor är u = 0.11-0.36. För friktionen mellan skruvskallen och en bricka (som man ju naturligtvis har) använder vi ub. För osmord, obehandlad, bricka är ub = 0.19-0.35 och om man oljat in den så är ub = 0.08-0.18.

Det var väldans vad friktionen kan variera, kanske någon tänkte nu. Generellt sett brukar man därför använda den högsta friktionen alltså i vårat fall u=0.36 och ub=0.35. Om man har en produktionslina där man har kontroll över hur skruven monteras, så kan man mäta upp vad friktionen blir och göra en mer exakt beräkning.

Vad får man då ut av det här? Om vi nu stoppar in alla siffror i den där formeln från början av inlägget så får vi åtdragningsmomentet Mtot.
Med smorda gängor blir Mtot = 38Nm (med u = 0.2 och ub = 0.18).
Med osmorda gängor blir Mtot = 68,5Nm (med u = 0.36 och ub = 0.35).

Vi har alltså en skillnad på ungefär 45% i åtdragningsmoment. Vilket faktiskt var mer än vad jag förväntat mig.

Siffrorna är hämtade från läroböcker och är kanske därför inte helt bra att använda i verkliga tillämpningar. Bara så ingen skyller på mig när skruvarana börjar gå sönder ;) Hoppas att någon blev litet klokare av det hela..

Jag tog mig friheten att skicka länk till verktygsartikeln till Swedol och frågade hur de såg på resultatet. Fick följande svar idag.

Hej Carl-Johan,

Tack för ditt e-mail, jag ber om ursäkt för vårt sena svar.

Momentnyckeln VE-39901 är säljstoppad som ett direkt resultat av denna artikel. Under 2007 hade den här varan en reklamationsnivå om 1,5 procent och vi kunde därför inte ana problemets storlek. Efter att artikeln publicerats har vi utfört omfattande tester av vårt lager och kommit fram till att en allt för stor del är felaktigt.

Vi har bokat möte med vår leverantör och producent för att komma tillrätta med problemet och höja kvalitetsnivån till samma höga standard som övriga AmPro sortimentet.

Med vänliga hälsningar/With best regards
Jonas Dahlberg

Swedol AB
Vindkraftsvagen 2
SE-135 70 TYRESO
Tel dir +46 8 XXXXXXX
Mobile +46 XXX XXXXXX
Fax +46 8 XXXXXXX

Frågan är nu bara när och hur man vet att "kvalitetsnivån är höjd till samma höga standard som övriga AmPro sortimentet"? Vilken är förresten den normala "höga standard" på AmPro sortimentet?
Jag är lockad att skriva tillbaka och fråga, kanske hänger de här på forumet numera...

Senast redigerad av en moderator:
=)
vad bra, ibland blir man glad när man läser sådant här. En artikell på "vårat" happy höjjer förhoppningsvis en produkt till det bättre, om priset står kvar så är juh detta kanon =)
Då skaffar jag mig en direkt. Jag gillar verktyg även om jag har bra känsla i "draget" själv. =)

känns bra helt enkelt bara att man ser resultat =)
mvh.

cjmax skrev:

> Vilken är förresten den normala "höga standard" på
> AmPro sortimentet?
> Jag är lockad att skriva tillbaka och fråga,
> kanske hänger de här på forumet numera...

Jag köpte rätt mycket Ampro när jag hade bilverkstad. Nu är det nog 20 år tillbaka och mycket vatten lär väl ha runnit. Men jag blev ändå rätt förvånad när artikeln presenterades.
Tvivlar iofs inte på sanningshalten, men Ampro stod förr i tiden för hyfsat bra produkter i ett lite lägre prisspann än Bacho, Kamasa etc. men ändå inte snikkvalitet.

Jag tycker Swedol förtjänar en eloge för att man inte bara teg bort problemet.

/putte

mytomspunnen skrev:
> Seriöst med säljstopp!

inte bara lite seriöst heller. Unikt bra.

Nyckeln i sig är ju inte dålig. testet visar ju att bägge nycklarna är relativt lika och hyffsat linjära. De är bara tokdåligt kalibrerade. Hög precision men dålig noggrannhet mao. Att göra en momentnyckel för små moment är lite knepigt, men förhoppningsvis får de till det och då har den ju potential att vara väldigt prisvärd (igen).

I dagsläget är AmPro rätt bra grejer med human prislapp.
Jag har tidigare köpt mestadels Park, Bahco och Tengtools.
Kan tänka mig AmPro men dock inte momentnycklar men likväl hylsverktyg o dylikt.

Seriöst av Swedol att ta tag i problemet, vilket höjer deras anseende ett par snäpp uppåt!

Men vilken momentnyckel ska man köpa då? Finns det någon som är riktigt bra och har en storlek som passar för cykelmek?

Även Micro säljstoppar momentnyckeln.

Micros svar:

Hej Anders

vår leverantör av denna nyckel är ett mycket seriöst företag och vi har därav tidigare ej själva testat nyckeln.
Det är alltid beklagligt att ni eller andra konsumenter köper produkter i våra butiker som ej håller vad de lovar.
Jag kommer omedelbart att kontakta leverantören och testa nycklarna. Vi har inget intresse av att saluföra produkter som ej överenstämmer med utlovad prestanda !

Best regards / Må gott

Ola Fridenborg
Purchasemanager/Inköpschef

och därefter

Jag har nu testat nycklarna och diskuterat med leverantören.
Vi säljstoppar nu dessa nycklar och tackar för er information.

Beklagar att detta inträffade !

Best regards / Må gott

Ola Fridenborg
Purchasemanager/Inköpschef

/Anders

Var förbi Micro i Barkarby nu i helgen. Såg att de fortfarande fanns på hyllan där. Har länge tänkt köpa denna men den har alltid varit slutsålda. Nu finns de men jag är inte lika sugen på den längre.

//j

Jag mailade precis till order(a]swedol.se, och fick besked från en Ulrik Franzén att det borde gå bra att lämna tillbaka AmPro-nyckeln för oss som köpt den.

/s-o -- som nu bara väntar på svar om hur man gör då kvittot verkar vara på drift :)

Bw skrev:
> Men vilken momentnyckel ska man köpa då? Finns
> det någon som är riktigt bra och har en storlek
> som passar för cykelmek?

Det finns ganska mycket att välja på, själv har jag alltid använt Tengtools och är nöjd med det. Den stora skillnaden är att 'bättre' momentnycklar ofta kommer med en kalibreringslapp, där den specifika nyckeln har provdragits och man kan se hur hårt/löst den egentligen spänner vid ett visst moment.
Crallan

Någon som har hört vad som hänt med detta? Ser att BBB i år har kommit med en momentnyckel för 2-20 Nm inklusive ett gäng hylsor för runt 5-700 spänn som påminner väldigt mycket om AmPros. Även om det är så att AmPros nycklar inte var dåligt konstruerade eller tillverkade utan bara verkar lida av tokdålig kalibrering vill man ju inte köpa dem (eller BBBs om det nu är samma fabrik som spruttar ut dem) om de inte åtgärdat problemet. Lite svårt att mäta upp momentnyckeln själv om man inte har en garanterat bättre referens. Lätt för tillverkarna att lägga i en lapp där de garanterar en viss noggrannhet när det inte går att kontrollera på något enkelt sätt (tur att det finns fina cykelkonsumentombudsmän här på Internet :-)

Stream skrev:
> Säg att det är humor!

Allt omkring oss är ironi. Dubbel, trippel, kvadrupel.
Helblå Troy Lee-pyjamas är ironins toppskikt va?

Tillbaka
Topp