Mike å skrev:
-------------------------------------------------------
> En detalj som jag inte har sett något om i alla
> diskutioner om momentnyckarnas vara eller inte
> vara är om skruvarna ska vara inoljade eller
> inte.
> Blir ganska stor skillnad på det faktiska
> klämmkraften på skruven efter som den störst
> delen av inställt moment går bort i friktion
> mellan gängor och skruvskalle.
Efter vad jag lärt mig när jag räknat på skruvförband så ska man alltid räkna med att den som monterar kanske inte oljar in skruven. Är skruven å andra sidan inoljad eller infettad när man får hem den så har dom nog räknat med det.
Ett litet exempel ifall någon undrar hur man egentligen gör när man kommer fram till åtdragningsmomentet:
Säg att vi har en M16 och att vi vill spänna ihop två stela (alltså odeformerbara) stålppattor med en kraft på 10 kN. 10 kN motsvarar ungefär att man skulle sätta fast skruven i taket hemma och sedan hänga en vikt på ett ton i den. Eller i vårat fall skulle det innebära att man tar två plattor och ställer en vikt på ett ton ovanpå dem för att hålla ihop dem.
Åtdragningsmomentet räknas ut med en formel som ser ut såhär: Mtot = Fax(0.16P + 0.58u*d2 + ub*rm). Jaha, vad betyder nu allt detta nonsens? Jo, Fax är kraften vi vill att skruven drar med, alltså 10000N. P, d2 och rm är konstanter specifika för varje skruvdimension och de rm är även beroende på storleken på hålet. I vårt fall är P=2mm, d2=14.701mm och rm=9.88mm.
Nu till friktionskoefficienterna u och ub, som egentligen motsvaras av den grekiska bokstaven my, För inoljade, elförzinkade, gängor är friktionskoefficienten u = 0.11-0.20 och för osmorda gängor är u = 0.11-0.36. För friktionen mellan skruvskallen och en bricka (som man ju naturligtvis har) använder vi ub. För osmord, obehandlad, bricka är ub = 0.19-0.35 och om man oljat in den så är ub = 0.08-0.18.
Det var väldans vad friktionen kan variera, kanske någon tänkte nu. Generellt sett brukar man därför använda den högsta friktionen alltså i vårat fall u=0.36 och ub=0.35. Om man har en produktionslina där man har kontroll över hur skruven monteras, så kan man mäta upp vad friktionen blir och göra en mer exakt beräkning.
Vad får man då ut av det här? Om vi nu stoppar in alla siffror i den där formeln från början av inlägget så får vi åtdragningsmomentet Mtot.
Med smorda gängor blir Mtot = 38Nm (med u = 0.2 och ub = 0.18).
Med osmorda gängor blir Mtot = 68,5Nm (med u = 0.36 och ub = 0.35).
Vi har alltså en skillnad på ungefär 45% i åtdragningsmoment. Vilket faktiskt var mer än vad jag förväntat mig.
Siffrorna är hämtade från läroböcker och är kanske därför inte helt bra att använda i verkliga tillämpningar. Bara så ingen skyller på mig när skruvarana börjar gå sönder ;) Hoppas att någon blev litet klokare av det hela..