[RR] på ensamtur i storstadsdjungeln

masala

Medlem
Skulle ut med en kompis igår men han ställde in på grund av knäskada. Tänkte då ta den vanliga skogsrundan på 30 km men eftersom familjen är hemma i Svedala och vädret var gynnsamt så ställde jag snart in mig på nya mål. Började med att hitta en ny fin skog/park för att sedan komma till "Victory park". Tyvärr så var min tanke då inte att skriva en RR så det blev inga bilder. Nästan inne i centrum så for fan i mig och jag hojade ner till Park Kulturi, eller i vår del av världen mer känd som Gorkij parken där svenska företag firade midsommar.
DSC00337.JPG ht=544

DSC00338.JPG ht=544

Efter det finns det en fin utförslöpa ner mot centrum där det blev en bild på den nybyggda katedralen "Christ the Saviour"
DSC00339.JPG ht=544
och en vy över Kremlin.
DSC00340.JPG ht=544
Runt hörnet finns sedan uppfarten till Röda torget där Generalen, vad han nu kan tänkas heta...på sin häst... Dock så finns det ett pikant fel på statyn...Kan du se vad?
DSC00341.JPG ht=544

Nu var det ett bra tillfälle att bli arresterad för cykling på Röda torget tänkte jag men inte en kommentar eller ett höjt ögonbryn från polismakten. Bilden på hojen har Lenin maosolet till höger, Vasilje katedralen i mitten och varuhuset GUM till vänster.
DSC00342.JPG ht=544

En close-up på Vasilje katedralen
DSC00343.JPG ht=544

Styrde sedan vidare mot Ljublanka byggnaden som förknippas med KGB.
Missade den bilden...
Sedan nerför backen för ett förevigande av den fantastiska Bolshoi teatern som genomgår minst sagt omfattande renovering.
DSC00344.JPG ht=544

Nu började sträckan och tiden kännas i magtrakten och vid Belaruskaya Voksal (tågstationen med avgångar till vitryssland) hittade jag näring i form av en Shaorma, en slags kebab. Påfyllning i camelbacken blev det också.
DSC00346.JPG ht=544

DSC00345.JPG ht=544

Efter det var det Dynamo stadion som fick agera modell. Börjar se klart sliten ut...
DSC00347.JPG ht=544

Hittade den här killen som var klart tröttare än jag...
DSC00348.JPG ht=544

Med näring i kroppen blev benen lite piggare och snart var jag hemma i "min" skog igen
DSC00349.JPG ht=544

och snart därefter kunde jag pusta ut hemma.
DSC00353.JPG ht=544

DSC00352.JPG ht=544

Summasummarum en mycket trevlig runda med mindre trafik än jag räknat med. Ett par utsträckta långfingrar blev det men inget som inte kunde hänt i Stockholm.

Göran

PhatBot skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det din kamera? eller är det så smogigt i
> Moskva?

Nja...inte f-n är det alpluft precis och kanske det är mer hälsovådligt med luften än vad träningen ger i positiva bemärkelser men det mesta får nog tillskrivas mobilkameran...
Dock så finns det många väldigt fina stoooora parker och skogar med väl utvecklade möjligheter till avancerad cykling oavsett läggning. (XC, Dirt, BMX etc) Det enda som känns avlägset här är landsvägscykling.

Snygg cykel. Snygg stad. Jättebra rapport. På nåt sätt så har "öst" väldigt mycket charm i sig, i jämförelse med städer i "väst".
Påtal om landsvägscykling i Ryssland. Hur vore det med ett Ryssland runt? Eller Vladistock --> St. Petersburg. Fast iofs. kanske måste vara en blandning av LVG och XC då?

Ligger och flummar efter en rundtur I Moskva.stan är häftig!
Kände igen en he'll del från rr ovan och kunde briljera inför ryska guiderna. Tac happy!
Fast jag skulle aldrig våga cykla här. Trafiken är helt galen.

Affärsmiddagar I ryssland är kanske inte bästa uppladdningen inför maratonan på lördag, men jag skall ner och svetta ut spriten på hotellgymet imorgon. Promise.

Jubel

Tillbaka
Topp