[RR] Freeride Roadtrip Norge [Nu med film!]

Eric W

Aktiv medlem
Har väldigt länge vart sugen på en trip till Oslo för att cykla i Frognersetern.
Frognersetern bjuder på Tågburen cykling och mängder med leder.

Spontant och bra kolla jag med scrap någon dag innan om han var sugen. Visst var det så. Westman bestämde sig en timme innan avfärd för att och hänga med. Dags för raodtrip i äkta dirtbag-stil!

At Westman-casa.
DSC_0005.JPG ht=486

Öhh, gubbar.. vi har ett problem...
Nyckeln till takboxen gick av, med all packning i.
DSC_0004.JPG ht=486

Googla på låssmed!
DSC_0006.JPG ht=486

Så småningom komvi i väg, rejält försenade.
Vi stannade till på mitt sommarställe i hamburgsund och upptäckte att hojarna inte var i något vidare skick. Grottmek!
DSC_0012.JPG ht=486

Grottmek deelux!
DSC_0019.JPG ht=486

Philip/scrap/"kötta" på en liten wallride nere vid affären där vi stannade för att köpa mat.
DSC_0027.JPG ht=486

KÖTTTA!!!
DSC_0033.JPG ht=486

Middag i tväräkta dirtbag-stil!
DSC_0035.JPG ht=486

Senare drog vi upp i bergen utanför för att surfa lite bohuslänsk granit och kolla in solnedgången.
DSC_0043.JPG ht=486

Westman
DSC_0042a.jpg ht=486

Episkt!
DSC_0052.JPG ht=486

Sen drog vi äntligen mot norge! Du vet att du är på rätt ställe när du ser sådana här skyltar!
DSC_0092.JPG ht=486

Vi hookade upp med JonasR..
CSC_0104.JPG ht=544

..med vänner!
DSC_0071.JPG ht=486

Oslo bjöd på väldigt varrierande cykling.
Allt från håriga northshore sektioner till Collective-singletrack.
Stigen vi startade på hette just Collective!
Varrierande stig med bitar av smala singletracks och riktig högfartskrusing.
En annan grymt skön trail var "Kärleksstigen". Massvis med små speedhopp med varrierande storlek mellan 1 och 4-5 meter långa flygturer. Allt i ett helt galet flow.
Här syns Westman speeda ner för en av de snabbaste partierna.
DSC_0077.JPG ht=486

Här och var dyker det upp välbyggda dropp och NS-stunts.
Det här trippledroppet var riktigt shysst.
DSC_0088.JPG ht=486

Scrap radade upp punkteringar på sin hardtail.
Här syns scrap och Westman på tågvagnen upp. 90nok (eller 60 som vi betala) för ett dagskort känns ljusår bättre skistars rövarpriser.
DSC_0083.JPG ht=486

Jonas kompis körde stort!
DSC_0068.JPG ht=725

SAMOA!!!!!!
DSC_0072.JPG ht=725

Westman lättar av en transportsträcka och in på ytterligare en speedtrack.
Fullt ös verkligen !
DSC_0081.JPG ht=486

Det fanns verkligen massor av bra leder i skogarna.
Här fick vi en liten privatguidning till en stig det mest viskades om.
Började med en offcamber och ett par små NS-dropp, blev brantare med massa rötter. Så småningom flackade det ur och man kom in en någonslags singletrack med hög beväxtlighet runt omkring.
Tajta svängar och trixigt att åka fort i. Galet kul!
file=36773

Westman
DSC_0089.JPG ht=486

Väl nere tog man de lugnt och väntade in tåget tillbaka till toppen. För ytterligare ett åk på 3-400 fallhöjdsmeter! När vi sitter och väntar efter ett grymt åk dyker plötsligt ett antal tjejer i fullface och på feta Dh-riggar upp från olika håll. Jag läser Norco A-line på den ena och funderar på hur det kommer sig att det finns lika många Dh-tjejer på en liten station uppe i norra oslo som i hel svenskacupen.
DSC_0082.JPG ht=486

På väg hem. Svinesundsbron och vi var i Sverige igen. Skumt!
DSC_0103.JPG ht=486

Eftertext: Oslo och Frognersetern bjuder på riktigt högklassigåkning cirka 4h från Gbg.
Otroligt vackert uppe på bergen med utsikt över hela Oslo. Tåget tar en 10min-kvart upp och det finns verkligen mängder av leder. I början är man helt lost. Det går in här stigar här och var. De flesta är preppade. Lätt att missa i de höga farterna är att skogarna är fulla av massvis med NS-stunts.

Vägbeskrivning. E6 till Oslo. Ring 3 tills skylten mot Holmenkollen dyker upp på höger sida. Kör upp till holmenkollen-stadion och ställ bilen gratis på grusplanen på andra sidan vägen. Därär det bara att rulla grusväg ner till tåget som tar dig upp till Frognersetern. Rekomederas starkt!

Filmsnutt: http://www.megaupload.com/?d=2DFFC2YM

Senast redigerad av en moderator:
fässe: Nej, trasiga cyklar och kommande regn gjorde att vi avbröt vid 8-9 på kvällen (tågen går hela dygnet tror jag) och satte oss i bilen. Blev ändå många timmar i sadeln!

Vi filmade lite smått dessutom, kommer nog en film någon dag eller så!

Kan ju tilllägga att vi komemr ta oss hit igen.
Det ligger en camping precis nedanför dessutom.
Fritt fram att hänga på!

Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ju tilllägga att vi komemr ta oss hit igen.
> Det ligger en camping precis nedanför dessutom.
> Fritt fram att hänga på!

Kastar ett rep om dragkrogen o hänger på..

Shit vad nice det var. Några bulletpoints:

*Fick pilla lite på en riktig drömhoj. Yeti 303...!
yeti303.JPG ht=384

*Sveriges hårigaste NS(?) besöktes. Dangerous Dan har tydligen en kusin på västkusten. En del grejer bara skrattade vi åt, helt galna. Tyvärr dog mobilkameran innan vi hann fota dom hårigaste grejerna.

dan1.JPG ht=384

dan2.JPG ht=384

*Efter några glas rödvin kan det vara farligt att cykla klippor. Gjorde ett klassiskt slopestyletrick vi inte sett på länge. Westman-over-the-bars-to-granit-without-armbågsskydd. Men det gick vägen, lite skrapsår har ingen dött av!

*Norge är nice. Tåg är kul. Cykling är skoj. Tågburen cykling i Norge är sjukt nice!

* Gott om varierade trails, kärleksstigen som blev favorit var lite som en mix av kälkspåret och stjärnstigen i Åre. Långa fina åk med gott om variation, sprängsten, berms och NS.

*Trevlig guidning av halvlocals

* NORSKOR...!

* Mitt nya pro2/721 hjul är sjukt styvt. Inget flex, ingen svikt. Bara klick klick och vrid med kroppen dit man vill. Grym känsla! Synd att det låter över halva berget bara.. Å andra sidan är det ett bra sätt att stressa någon man ligger bakom. :)

* Det är dåligt för självkänslan att åka bakom Erik. Även om vi köra samma lines lyckas han på nåt sät köra dubbel så stort i alla hopp och tre gånger så snyggt. Ska signa upp för airtimeskola och ligga och träna motowhips med honom i les gets nu så det blir lite bättring på stilen..

* Vi körde sönder lite grejer. Eric överladdade över ett krön och hade av en ekernippel på sitt bakre deemax, bottnade boxxern fram och fick genomslagspunka fram. I samma hopp. Dåligt. Jag körde av mitt växelreglage och fick köra singlespeed på en alldeles för lätt växel så jag inte kunde trampa på inför hoppen, lite jobbigt. Philip fick punka i varje åk kändes det som.

*I veckan blir det att ta isär hojen och pumpa in Volvo Penta-fett i varenda rörlig led i förberedelse för ett eventuellt undervattensläge i alperna. ;)

Nu ska jag ladda hem filmen. Och sist men inte minst... SAMOA!

Hehee.. Verkar ha varit en episk roadtrip!! Grymme grümt med tåg upp i berget! That's it, norge måste besökas!

Såg ju inte så lite småtrevligt ut det där!
Men man måste ju sänka volymen på datorn när du dånar förbi Westman! So much for the silent Yeti...
Var det alltså tor Gbg-Oslo på en dag med så mycket hojjande??? Ni är galna.
Bra bilder för övrigt.

Ja, dingle NS var nog bland de sjukaste jag sett..

Westman: ja, om en vecka, då jävlar. Då ska vi ligga på rulle i Les Gets.

Norskorna var inte dumma dom häller. Tror jag har nån bild nånstanns också ;-)

hagdal: nja, vi åkte upp till dingle/hamburgsund dagen innan, så de var inte långt upp.
Tror Westman och Philip körde till 8 på kvällen innan. Galet bra. Man kan köra tolv timmar i sträck om man så vill!

Fy fan, där fick ni till det. :D
Nästa gång får vi ta två bilar och stoppa in mig i en av dem, det vore sjukt kul att hänga med!

Åka tidigt och stanna en natt = 2 dagar att köra sönder både kropp och cykel på, ge mig! ^^

Bastarder! Först det här och sen alperna, vissa har det bra. Jag får trösta mig med nya spåret i Gesunda på torsdag. I'm back in the saddle!

Gött att höra Ludde. Det är nog fan inget att nöja sig med, att döma av bilderna och smygrapporterna jag fått från gesunda ska det vara go alpklass på bermsen. Ladda nu på som en riktig samoan och ge fan i att choka och flyga utför något dropp utan hoj. Och använd armbågsskydd..

Såg riktigt fint ut, kanske värt ett besök!!

Var rädd om mitt gamla deemax bakhjul, trodde det skulle få vila hos Eríc efter allt jag plågat det med...

Jag vill se mer hårig northshore!

Helmulligt!
Det måste gått att köra hur fort som helst på vägarna i Norge eftersom landet måste vara tomt. Varenda norrman finns här i Piteå tror jag...

hagdahl: Hope ProII har ett minst sagt ljudligt frihjul. Mitt tystnade en pyttesmule efter en service med tjockare fett än förra gången.

Grümt mulligt.

Trevliga bilder och film så ska en RR se ut.

Lite långt att köra från el'Tokholmo men va ...

Senast redigerad av en moderator:
Riktigt schysst roadtrip :) Oslo kan nog vara en rätt trevlig stad att bo i.

Vad hittade ni på med bakhjulet och yxan som syns på en av de första bilderna?

Hehe, kassetten satt så hårt att vi tog yxan för att slå på hävarmen som en slägga. De funkade inte..

Klicka på länken i första inlägget, sen får du vänta 45 sekunder innan du kan trycka på download knappen på den sidan du hamnar på...

Tillbaka
Topp