Cykla utomlands November?

• Trådstartare Trådstartare ala
  • Start datum Start datum

ala

Medlem
Mitt cykelsug är kraftigt samtidigt som hösten är påtaglig. En tanke som slår mig är att ta en semestervecka och åka iväg någonstans och cykla där det är lite varmare. Hur långt måste man åka för en angenäm cykelupplevelse i slutet av oktober/början av november? Tips på lämpliga områden?

Transport av cykeln är ett annat problem. Det finns riktigt fina väskor men med en sådan och cykel i är maxvikten redan uppnådd, om man ska flyga. Kan ju vara kul att få med något annat...

Alla tips om varm höstcykling mottages tacksamt! Eller vill du hänga på?

/Ala

Läste just i Kadens ett reportage om "världens bästa" cykling på Nya zeeland :) Kanske inte precis runt knuten, men det verkade vara värt varenda öre.

I samma tidning stod oxo att brittish airways numera låter en frakta sportprylar gratis upp till både storlek o vikt som var mer än väl för en cykel. Värt att kolla upp kanske.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Mallis borde vara supermulligt nu. Lagom kort flyg
> dit också.

Men hur är vädret där såhär års? Det känns ju som en klassisk cykelresa annars...

Jag hoppade på en sista minuten till Kreta förra året under första veckan i november. Hotellet låg utanför Chania och nån kilometer längre bort hittade jag en cykeluthyrare med bra Scottcyklar till ett mycket rimligt pris. Jag tror att jag betalade EUR 35 för hela veckan. Det var riktigt kul att cykla på Kreta, massor av serpentinvägar upp i bergen, flera timmar uppför, 20 minuter ner. Det läskigaste var alla vakthundar, men de flesa var fastkedjade. Vädret var ca 18-20 grader och lite kallare högst uppe i bergen. Jag hade jättekul alldeles för mig själv, men i övrigt suger Kreta så där års. Det mesta är stängt, alla har åkt till fastlandet och badvädret är väl sisådär. November kanske är i senaste laget för att åka dit. Å andra sidan slipper man turister och får mer konstakt med ortsbefolkningen och sånt gillar jag. Bilder finns på http://krikri-kreta.blogspot.com/

Ser brant ut!

Är det MTB som gäller på dessa bergsöar eller?

Jag hade tänkt mig att köra racer så hygglig asfalt är en förutsättning. Kanske jag behöver fixa lite lättare växlar?

/Ala

Jag har för mig att det bara fanns MTB i olika snofsighetsgrad hos uthyraren, eller så tänkte jag inte på racer. Eftersom jag inte visste vilken typ av väg som väntade mig, så ville jag ändå ha MTB, men om jag minns rätt var det hyfsat bra kvalitet på vägarna så racer borde funka för underlaget. Jag tyckte att det var skönt att kunna växla ner ordentligt när man skulle upp på Skalmansbergen, men jag är väl inte världens starkaste och mest vältränade.

ala skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mallis borde vara supermulligt nu. Lagom kort
> flyg
> > dit också.
>
> Men hur är vädret där såhär års? Det känns
> ju som en klassisk cykelresa annars...

Sist jag kollade var det varmt och fint. Italien borde vara mulligt så här års också.

rymdninja skrev:
> Läste just i Kadens ett reportage om "världens
> bästa" cykling på Nya zeeland :) Kanske inte
> precis runt knuten, men det verkade vara värt
> varenda öre.
>
> I samma tidning stod oxo att brittish airways
> numera låter en frakta sportprylar gratis upp
> till både storlek o vikt som var mer än väl
> för en cykel. Värt att kolla upp kanske.

Jag var nere i Nya Zeeland och cyklade igenom hela landet för exakt ett år sedan. Mycket som är världens bästa i det landet :-)

Kona Sutra och BOB Yak i "Sagan-om-ringen land (bokstavligt talat; många scener spelades in just här):

NZ.jpg ht=200

Tillbaka
Topp