Dagens snygg-mek

Niko/Frost

Aktiv medlem
Dagens snygg-mek
Eftersom det fanns ett par "Dagens fulmek" trådar så tänkte jag kontra med en dagens snyggmek. Kort och gott små moddningar, mekningar, förbättringar, försämringar, förändringar som blev över förväntan?

Börjar väl då med den romantiska succéfilmen "När borren mötte bromsen".

vbroms.jpg ht=670

Det var ett Avid SpeedDial 1.9L bromshandtag. Snyggmeket består i borttagning av anodisering, polering, dragit upp en slits på baksidan av klämman samt "lättningshål" på framsidan av densamme. Och sist men icke minst öppnat upp framsidan av huset så man ser rakt in i den småporriga SpeedDial-mekanismen.

--------------------------------------------

Lite update sen senast, så har bromshandtaget fått en ny makeover. Denna gång blev det omdragning av vajerfästet och bortoperering utav SpeedDial-funktionen, även öppnat upp baksidan och totalt lättat handtaget c:a 21gram från original.

Bild044.jpg ht=426

Bild040.jpg ht=471

Se så, fyll på med egna snygg-mek nu, det blir så jädra pinsamt annars om jag skapar den här tråden och är ensam skribent i den, haha!

Senast redigerad av en moderator:
Dagens snygg-mek
Hålet du fixade såg sjukt cleant ut...

För mig på mitt senaste "finmek" gällde det inte att borra i komponenter, men jag måste ha putsat den här bakväxeln i minst 2-3 timmar. Hade bara ajax allrengöring till hjälpmedel, jag gör aldrig om arbetet fast det var ganska meditativt.
Det handlar om en gammal 105växel från typ -85
020606-0706060032.JPG ht=603

Dagens snygg-mek
Sveriges snyggaste bromsadapter? Kanske att ta i... men efter många timmars jobb fick jag till en enkel, snygg och stilren bromsadapter som dessutom matchar resten rätt bra, eller?

bromsadapter.JPG ht=483

Dagens snygg-mek
Måste medge att både bakväxeln och bromsadaptern var i snyggaste laget! ...kul och se att det finns lite intresse dels för att inte låta gamla grejjer dö ut på dammiga hyllor och dels inte nöja sig med hur saker ser ut original när man kan förbättra dom själv :-)

Dagens snygg-mek
efter misstag på denna mening och klagomål från Öviksmicke får jag tyvärr ändra denna också!!
14h sömn var tydligen inte bra för mig! Tror jag får ta å knäcka en till öl!

Efter klagomål från Öviksmicke får jag tyvärr ta bort bilden.. han tyckte den skulle hamna i fulmeck!! *_* stryk ska du ha!

Dagens snygg-mek
Hahaha... förlåt, men det kanske är så att detta är snyggt efter 14H sömn? va vet jag, jag sover aldrig så länge
pbpic675749.jpg

Men du va då motsträvig patrik... ja det är DITT snygg(?)mek. :-P

Dagens snygg-mek
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste medge att både bakväxeln och
> bromsadaptern var i snyggaste laget! ...kul och se
> att det finns lite intresse dels för att inte
> låta gamla grejjer dö ut på dammiga hyllor och
> dels inte nöja sig med hur saker ser ut original
> när man kan förbättra dom själv :-)

Tackar. Roligt då andra uppskattar det man gör också. Det kan vara halva nöjet att förbättra saker och ting. Åsså måste man ju ha nått att göra på veckorna mellan cykelturerna ;-) Senast monterades det ett kamerafäste på styret, snyggt? nja inte så det förslår men förhoppningsvis funktionällt, så jag besparar er en bild på den.

Tillbaka
Topp