[Mektips] HT-II vevlagersmörjning, Quick Fix Polish Stylish

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Shimano Hollowtech II vevlager är kända för att rasa relativt fort. Det som tar död på lagret är fukt och avsaknad av kvalitativt kullagerfett i lagren, vilket resulterar i att lagren kärvar ihop och torkar. Det löser man genom att fetta om sina lager då och då. Så här gör man på ett enkelt sätt, om man vill, kan och måste, steg för steg:

Lossa vevpartiet, skruva bort plastpluppen på vänstersidan först med antingen Shimanos egna plastverktyg eller en spetstång, lossa sen båda insexskruvarna i vänster vevarm.

1.jpg ht=544

...man kan lika gärna byta hela drivlinan samtidigt om framklingan visar sig vara så här sliten.

Sådär, vevpartiet är borta, här syns det vänstra HT-II lagret:
IMG_0005_1.jpg ht=544

På Shimanospråket står det "Do not disassemble" vilket betyder "Öppnas för smörjning"... :-)

Leta fram lite verktyg som ser ut så här:
IMG_0006_1.jpg ht=725

Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad...eller åtminstone fixar man Shitmanolager med det.

Polsk cykelmekaniker in action, knacka ut den inre plastdistansen som sitter i lagret:
IMG_0013.jpg ht=725

Skyddsglasögon, fet mössa och lyckobringande amulett, tre viktiga saker man inte bör meka utan!

Så här:
IMG_0015.jpg ht=544

Här ser man att distansen är på väg ut. Knacka försiktigt runt om från insidan, röret man använder för detta bör vara ca 10mm i diameter. Var noga med att bara knacka på plastdistansen, inte lagret i sig.

Bild på lagret utan plastdistansen:
IMG_0016.jpg ht=544

Här syns lagret med tätningen på plats...som ska bort.

Demonteringsverktyg för lagertätning:
IMG_0018.jpg ht=544

En säkerhetsnål är det som gör jobbet bra.

Peta in nålen i insidan av packningen:
IMG_0020.jpg ht=544

Flytta nålen och gör om momentet några gånger, sen lossnar lagertätningen.

Så där, lager utan tätning:
IMG_0021.jpg ht=725

Ser ju sådär ut, lite torrt?

Det här gör susen, nåt som håller för lite vatten är det som behövs:
IMG_0022.jpg ht=725

Propelleraxelfett, bättre än nåt annat sunkfett som inte tål vatten i skogen. Till höger syns plastdistansen och tätningsringen till lagret.

En stor spray rengöringsmedel för att rensa lagret från lera:
IMG_0023.jpg ht=544

Finns andra medel också, än isopropanol, men man tager vad man haver...

Spraya på...
IMG_0024.jpg ht=544

...och torka rent lagret. Snurrar det bra? Om inte, ta lite olja för att få fart på det, sen lite mer rengöringsmedel.

Sen är det dags för lite fett:
IMG_0025.jpg ht=544

På med rikligt med propelleraxelfett, snurra lagret så det tränger in ordentligt.

Tryck dit tätningsringen till lagret:
IMG_0027_1.jpg ht=725

Då ser det ut så här igen.

Sen på med plastdistansen:
IMG_0028_1.jpg ht=725

Då var det klart! Gör samma sak med höger lagerskål.

Glöm inte montera dit vevpartiet med en ny fin klinga...
IMG_0030_1.jpg ht=725

...om den gamla var slut. :-)

Sen på med en ny kassett där bak också, då hela drivlinan ska bytas:
IMG_0032_1.jpg ht=544

Klart!

OBS: Om lagret har börjat glappa alltför mycket så är det dags att byta det, t.ex. till EnduroSeals utbyteslager: [Mektips] Uppgradering av Hollowtech II vevlager med Enduro-lager

/Leo

Lika bra beskrivning som vanligt och den kom precis vid rätt tidpunkt :-) Men du ser ut som en sån där farlig man från Bronx på bild fyra ;-)

Riktigt bra guide. Propellaraxelfett låter väldigt smart då det måste tåla vatten, även Biltemas!

Kommer att ha användning av denna guiden inom en snar framtid känner jag.

Fast mitt vevlager, Shimano Saint, var faktiskt rikligt infettat när jag fick det, produktutveckling eller tur kanske.

Hallå Leo.

Nu var det ett tagsen jag loggade in på denna sida. Den reparationen du gjorde där funkar inte alltid... (Om man gör fel) När jag skulle försöka fixa det på min hojj, blev det liksom stelopererat. Men ska försöka innan jag köper nytt nästa gång.

Ha det fint.

Hehe! Gillade dina mekarkläder =)

Guiden var inte så pjåkig den heller.
1- fyll lagrena med grus under ett halvt års cyklande, typ
2- töm lagren på grus
3- fyll lagren med fett
4- fortsätt cykla

Enkelt, kort och koncist med fantastiska illustrationer. Du använder inte granny-gear speciellt mycket va?

riktigt bra guide, men man ska inte "spola" rent lagret från skit innan man trycker in mera fett?

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Det gjorde han ju :)

om plush visa, så såg det ju inte SÅ rent ut. men va vet ja

Jensen skrev:
> Fässberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det gjorde han ju :)
>
>
> om plush visa, så såg det ju inte SÅ rent ut.
> men va vet ja

Jadå, det spolades rent ett antal gånger med sprayen. På bilden syns rostfärgad olja, som rinner ut lite längst ner. Det blir inte så mycket renare då lagret redan var rostigt. Men visst, ska man slicka på lagret så får man nog lägga mer tid på rengöring. Funktionen efter mekkvällen är dock perfekt, nu snurrar faktiskt vevlagret vilket det inte gjorde innan mekkvällen... Så visst, ni har båda rätt, det är inte SÅ rent, men det är renare än innan. ;-)

/Leo

du skulle nog låtit rengöringssprayen torka burt innan du hade på fett. JAg misstänker att du använde typ 5-56 och det löser alltmöjligt, tex fett.

Bra guide!

Han skriver ju att han använder isopropanol... inte 5-56.
Ska förövrigt prova det hela snart.

Rock skrev:
> du skulle nog låtit rengöringssprayen torka burt
> innan du hade på fett. JAg misstänker att du
> använde typ 5-56 och det löser alltmöjligt, tex
> fett.

Som jag skrev, det är rostfärgad olja(ditsprayad efter isopropanolrengöringen, som förresten avdunstar väldigt fort) som rinner ut på den där bilden. 5-56 använder jag aldrig på min cykel, inte på någon del faktiskt. Som rubriken antyder, så är det här en "Quick Fix" för att få fart på sina vevlager, inte en kliniskt ren dissikering av vevlager inkl. ultraljudstvätt som man ibland läser om... ;-)

> Bra guide!

Tack!

/Leo

Leo skrev:

>
> Jadå, det spolades rent ett antal gånger med
> sprayen. På bilden syns rostfärgad olja, som
> rinner ut lite längst ner. Det blir inte så
> mycket renare då lagret redan var rostigt. Men
> visst, ska man slicka på lagret så får man nog
> lägga mer tid på rengöring. Funktionen efter
> mekkvällen är dock perfekt, nu snurrar faktiskt
> vevlagret vilket det inte gjorde innan
> mekkvällen... Så visst, ni har båda rätt, det
> är inte SÅ rent, men det är renare än innan.
> ;-)
>
> /Leo

var absolut inte menat som kritik, din guide ä skitgrym o bra, utan var bara en lite undran.

Mina lager var avplockade så det gick snabbt. Bara gjort rent vevpartiet så gott det gick.
Tog lager efter detta tips. Såg inte alls lika bedrövliga ut som bilden i tråden men det ena gick inte att snurra alls. Lite rengöring och smörj så går det tillräckligt bra.

Jag tittade på mina lager och kom ihåg att jag läste "Det som tar död på lagret är fukt och avsaknad av kvalitativt kullagerfett i lagren, vilket resulterar i att lagren kärvar ihop och torkar. Det löser man genom att fetta om sina lager då och då." I mitt fall så inträffade "...lagren kärvar ihop och torkar." Då är min fråga, är det värt att ge sig på lagren och försöka att renovera dem? Och hur länge kan man förvänta sig att de håller då med facit att de har hållit i 8 mån utan ovan visade kontiunerliga underhåll? Man känner att lagren hackar när man snurrar på den efter att de har legat i ett CRC-bad i några dagar.

Ett utmärkt sätt att få HT-II-lagren att hålla bättre är att fetta om de redan när de är nya. Fettet som finns där från början är av tveksam kvalisort och framför allt finns det för lite av det. Om man gör det innan man börjar använda dem slipper man halvt förstöra lagren. Trist att behöva göra med nya grejer men men...

Är på väg att köpa nytt vevparti och när man ser dessa bilder blir man lite fundersam till vad den stora fördelen är med
denna typ av lager jämnfört de mer traditionella. Rent allmänt skulle jag gärna ser fler lager med smörjnipplar.

-Åke

*Micke*: om man ska ha ett fett av bästa kvalitet, vad rekommenderar du? Eller räcker det med Biltemas propelleraxelfett.

Jag har med goda resultat kört med CRC Super Adhesive Grease som finns på butiker typ Mekonomen. Mycket tjockt och klistrigt fett som avvisar vatten bra. Har även provat med Biltemas hjullager-fett men det suger, alldeles för tunt och rinnigt. Ju tjockare fett desto bättre skulle jag rent generellt säga.

Om man byter till nya lager typ enduro skall man smörja utsidan av lagret så att det inte kan komma in smuts och vatten .Kolla på den här sidan som jag hittade för ett tag sen . <http://pedaldamnit.blogspot.com/2007/09/race-face-x-type-bb-bearings-upgrade.html>

Bra instruktion! När man ser de där rostiga och skitiga lagren får man nästan lust att riva bort plasttätningen mellan lagren och fylla hela vevhuset med olja från sadelröret som sen kunde få rinna ut i lagom tempo för att hålla vatten och skit borta.

Bump! Nåt att meka med så här på höstkanten, om vevlagret knastrar illa... ;-)

/Leo

Tänkte göra en total renovering av Helius:en, gaffeln samt bakdämparen. När jag har tänkt att starta med detta vet jag inte. Inte nu iaf.

Alltid lika aktuellt med att smörja sina vevlager, varit en lerig höst i år... :-)

/Leo

Orv skrev:
> Bra instruktion! När man ser de där rostiga och
> skitiga lagren får man nästan lust att riva bort
> plasttätningen mellan lagren och fylla hela
> vevhuset med olja från sadelröret som sen kunde
> få rinna ut i lagom tempo för att hålla vatten
> och skit borta.

centralsmörjning ftw!

the_TnT skrev:
> Hade missat denna tidigare, hur gjorde du med den
> lilla tätningen innanför plastkoppen?
>
> Jag hade stora bekymmer med den:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/462291

Den tätningen fanns inte i mina lagerskålar? Antingen pulveriserad eller så är det någon skillnad mellan XT, Saint och LX vevlager? :-) Antar att du menade den tunna gummi o-ringen på din bild?

/Leo

Leo skrev:

>
> Den tätningen fanns inte i mina lagerskålar?
> Antingen pulveriserad eller så är det någon
> skillnad mellan XT, Saint och LX vevlager? :-)
> Antar att du menade den tunna gummi o-ringen på
> din bild?
>
> /Leo

-Jag tror att de har ändrat lite på tätningarna, XT '08 har den nya tätningen men inte tidigare generation. Tyckte att skålarna såg lite annorlunda ut, djupare, -då jag bonka in Enduro lager och tätningar i mina...

Leo skrev:
> Den tätningen fanns inte i mina lagerskålar?
> Antar att du menade den tunna gummi o-ringen på din bild?

Högst densamma, misstänkte att den inte alltid satt där och uslades.

En gnutta trådarkeologi krävs för att jag skall kunna tacka för denna eminenta guide. Kanonfin guide, Leo!

Dessvärre förändrades absolut ingenting efter att jag smörjt vevlagret, plus att diverse plastdistanser inte mår så bra. Så det verkar bli till att skaffa ett nytt, som det ser ut just nu. Kanske lika bra, för om jag lyckas hitta tillräckligt många saker som måste bytas kanske det kan motivera en ny cykel istället.

Tillbaka
Topp