Projekt femtonhundrakronorspendlaren. Nu med hundramilarapport.

JojjeM

Aktiv medlem
Nytt jobb inom cykelavstånd innebär naturligtvis att man får knåpa ihop en ny cykel. Som småbarnsfar är cykelbudgeten starkt begränsad så billigt är ledordet. Annars är tanken att den ska uppfylla följande kriterier:

- Skojig att cykla på och hyfsat lättrampad
- Ej stöldbegärlig=ful
- Driftsäker med låga krav på underhåll
- Komfortabel
- Skärmar och ev pakethållare

Härom året köpte jag en gammal Crescent träningsräser från 1987. Tyvärr visade det sig att bakhjulet var slut så det har inte blivit många meter cyklade. Dock har jag hunnit notera att jag sitter riktigt bra på den och att ramen är styv utan att kännas död som min tunga och tråkiga Alu-hybrid.

Igår plockade jag upp den första viktiga pusselbiten (förutom utgångsmaterialet) så att bygget tar lite fart. Ett par hjul som får ersätta de gamla slutkörda originalhjulen.

Originalskick från 1987:
helfigur_rak.JPG ht=487

Nya hjulen. Fick napp på en köpesannons här (kommer original från en Kona Paddy Wagon). Kul med fixi-option för helgbruk
flipflop_01.jpg ht=725

flipflop_04.jpg ht=543

Tänkte shoppa stänkor på BT
BT-stÃnkor.jpg ht=655

plus
BT-flÃrpar.jpg ht=402
.

Vissa saker återstår att klura på:
- Styre, bock eller flop 'n chop? Linda eller nåt annat?
- Sadel (får nog ärva Velon från MTB:n så köper jag nåt roligare där)
- Däck. Hoppas få in ca 35 mm touring/pendlardäck och kan tänka mig att lägga lite pengar även om jag spränger budget. Schwalbe Marathon verkar ju snabba och bra enligt aktuella Happyrapporter.
- Pedaler. Nu sitter ett par ärvda SPD på men jag vill nog kunna köra med civila skor.
- Lyse och lås. Satsar nog på Biltema även här.

All feedback, tips eller synpunkter mottages. Räknar med att uppdatera allt eftersom projektet fortskrider. Hojen ska förhoppningsvis vara i tjänst inom ett par veckor.

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
BT har helt ok 28 däck. Både sommar och vinter faktiskt. De har även Velos sadlar kjedja kjedjelås etc. BT har även Welgos plattisar som funkar. Lite rackliga lager men inga problem för mig efter 1 år.

Vad gäller styre så skulle jag göra ett "falskt" bullhorn. Vända uppoch ner och kapa. BT har velos styrlinda.

Lysen fixar BT.

Du borde mao kunna hålla din budget.

Kul tråd med rapport eftersom...

Pat

Va? Sitter det flip-flop på Paddy Wagon?

Fräsig hoj helt klart! Snygg lila färg!

jag skulle nog behålla bocken. bromshandtagen borde duga som bullisar.. blir nog kalas med lite gosig linda..

jojjeM skrev

Nya hjulen. Fick napp på en köpesannons här (kommer original från en Kona Paddy Wagon). Kul med fixi-option för helgbruk

Pata2 jag tror inte det är den primära tanken med bygget. Även om jag tycker att ett flippflopp för en SS racer är lite synd.

Det stämmer Jilster men för många finns det inget återvändo när man väl vänt bakhjulet :-)

Så sant som det är skrivet Pata2. Dock blir nog vederbörande varse om plattisarnas olämplighet ;-)

Haha, Korgar då. Hur mycket nöter de på icke-cykelskor? Borde ju gå att lära sig cykla med men jag kör mest skinnskor på jobbet och det vore ju synd att nöta upp dem.

/Johan

Kul projekt! Kör bullhornstyre med egensydd läderlindning (går att få billigt spillmaterial från möbelrenoverare eller läderhandlare) och barendbroms typ:
bromsreglage.jpg ht=300

Åh, nu blev man ju sugen på att komma igång med det egna fixed/SS-projektet.

Kör med shimanos eller Wellgos kombipedaler så kan du välja vanliga skor eller sitta fast när du kör fixed.

Jag skulle inte välja Biltemas lås. De är gjorda av mjukost. Hittade ett i diket som var avknipsat och jag provade att böja lite i bygeln och det gick nästan att slå knut på den (så mjuk var den). Välj ett lagom dyrt Abus bygellås istället.

~K

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, Korgar då. Hur mycket nöter de på
> icke-cykelskor? Borde ju gå att lära sig cykla
> med men jag kör mest skinnskor på jobbet och det
> vore ju synd att nöta upp dem.
>
> /Johan

Lite skinn fixar det!

MKSAlloyLeatherClips1.jpg ht=525

/STEFAN

Snyggt. Man kanske får slöjda lite :)

Pean, det stämmer att Paddy Wagon har flipflop bak. Ska vara Formulanav enligt spec på hemsida. Skumt med svart bromsyta på Sunfälgarna bara. Lär ju inte bli så snyggt när man kört ett tag (och nej, jag kommer aldrig att köra brakeless fixie).

/Johan

JojjeM skrev:
> Pean, det stämmer att Paddy Wagon har flipflop
> bak. Ska vara Formulanav enligt spec på hemsida.
> Skumt med svart bromsyta på Sunfälgarna bara.
> Lär ju inte bli så snyggt när man kört ett tag
> (och nej, jag kommer aldrig att köra brakeless
> fixie).

Det står ju en Paddy Wagon och retas med mig på Cykel & Skidstället för bara 6500 pix. Den är ju rätt fin trots allt. Jag tror att det är mitt fel att den står där, fick ett samtal en dag om att min cykel som jag hade beställt hade kommit, dock har jag aldrig pratat med dom om en sådan cykel, ännu mindre bett dom beställa en. Faktum är att jag inte ens funderat på att någonsin köpa en Paddy Wagon. Ändå står den där dag ut och dag in och väntar. Är det meningen att jag ska ha den?

pean skrev:
> Är det meningen att jag
> ska ha den?

Låter som att du redan bestämt dig :)

För övrigt är det redan dags för första uppdateringen. Däckfrågan löstes på lunchen. En LBS hade bra pris på två Continental Contact i biffiga 37 mm bredd. Ink slang och med ett års punkagaranti. Inte världens roligaste men bra för budgeten.

Contisar.JPG ht=544

Punkagarantin gäller dock inte om man skiddar sönder däcken :) (jag frågade)

/Johan

JojjeM skrev:
> pean skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det meningen att jag
> > ska ha den?
>
> Låter som att du redan bestämt dig :)

Men jag vill egentligen inte ha den? Tror jag..

Sådär. Det blev en liten tur till lågbudgettemplet ikväll.

Lite småplock som klossar, linda och nya bromsvajrar.
BT-shopping.JPG ht=543

Kunde inte motstå frestelsen att köpa pedaler med korgar.
pedal.JPG ht=543

Passformen med favvoskorna var väl sådär. Kanske får skaffa pendlardojor (eller dra varmluftspickan som jag såg att någon händig happyit gjort häromsistens).
pjuck.JPG ht=543

/Johan

JojjeM skrev:
> En LBS hade bra pris på två Continental Contact
> i biffiga 37 mm bredd. Ink slang och med ett års
> punkagaranti. Inte världens roligaste men bra
> för budgeten.

Kör sånna på min sommarpendlare, fast mina är nog 42 mm. Dom fungerar kanon, ingen punka än och rullar bra.

/Magnus

Jilster skrev:
> hur mycket deg är den uppe i?
>
> :-)

Ja, eftersom det är en naturlag att hojprojekt drar iväg och att man inte kan bryta mot naturlagar så har väl budgeten redan spruckit. Fast inte så mycket. Förutom ursprungshojen som jag gav några hundralappar för så ligger jag på ca 1100 nu (600 hjul, knappt 400 för däck och slang och så en slant för småplock på BT). Sadel och skärmar återstår dock.

/Johan

JojjeM skrev:
> Förutom ursprungshojen som
> jag gav några hundralappar för så ligger jag
> på ca 1100 nu (600 hjul, knappt 400 för däck
> och slang och så en slant för småplock på BT).
> Sadel och skärmar återstår dock.

Om du står upp och cyklar och har smutsiga kläder på dig så kan vi väl låta dig komma undan med det övertrampet från budget!

Jilster skrev:
> Jojje? Du koll inte på BT däcken och stänkorna?

Däck hade jag ju i min iver redan köpt hos LBS (se ovan). Blev i alla fall betydligt billigare än CRC. Stänkorna köper jag nog i Umeå där hojen befinner sig så slipper jag släpa dem från Uppsala (veckopendlar ett litet tag till och det finns inget Biltema i Umeå).

/Johan

Hur jävlig toe overlapp är det på den modellen? Jag har det problemet med mitt eget fixiebygge, funderar på att antingen försöka hitta lite grundare korgar, eller ev (ptuiptuiptui) köra med spd. Beror lite på hur tvärt jag kommer att behöva svänga, antar jag...

smurfrox skrev:
> Hur jävlig toe overlapp är det på den modellen?

Inget alls vad jag märkt hittills (med SPD) får se om det blir problem med korgpedalerna men om man tittar på bilden ovan ser det ut att vara ganska lugnt.

/Johan

JojjeM: Får du verkligen plats med 37mm Contact och skärmar, känns som om det hänger på håret.

Pata2 skrev:
> JojjeM: Får du pschtft... Contact ...xxxxttpfftmm... håret

Öh, det där hörde jag inte.

/Johan

Det kan vara väldigt tight vid vevlager. Har nokia 32mm dubbdäck och dom ligger nära ramen vid vevlager. Skärmen har jag plockat av.

Jag gjorde nyligen ett liknande projekt med en ungefär likadan cykel, fast från 1984, så färgen är lite sexigare :)
Jag kom precis under 1000 kr totalt om man bortser från sadeln som jag hade liggandes hemma.
Fungerar riktigt bra, den är dock lite tung i utväxlingen, så ska man köra långsammare än 30 så är det lilla klingan fram som gäller...

Jag blev tyvärr tvungen att byta bockstyret mot ett rakt, fick fruktansvärd kramp i händerna av orginalstyret (typ 36 cm brett), inte lika snyggt, men lite mer funkis.

pendlare.JPG ht=544

Schysst skier. Vad är det för stänkor?
Ang. Utväxling så blir det lilla klingan 42-16 lär räcka till mina klena ben.

/johan

Jag köpte dem på Sportex (www.sportex.se), känns stabila och skramlar inte omkring.

Skärmsats hellång UltraSport 700

Peakparts original
Artnr:502029
Beskrivning:
Passar till däck med bredden 25-35mm. Klassiskt skärmset med stag för stabil montering. Patenterat säkerhetssystem gör att skärmen inte låser framhjulet om stagen skulle hamna snett. Den bästa skärmen man kan köpa för pengar.
Pris: 299,00 kr Enhet: st.

problemet med min utväxling fick jag för att vevpartiet var spräckt när jag köpte cykeln, fick tag på en högervev hos LBS för 100 kr, men klingorna är riktigt stora på den.

Kunde inte motstå frestelsen att provmontera hjulen efter kvällens snöskottning. Den ser onekligen lite corny ut cykeln men det är ju bara ett plus. Det blir spännande att se om det går in skärmar.

Tyvärr kändes vevlagret rackligare än jag kom ihåg det men det får bli ett senare problem. Däremot blir det ny kedja omgående. Den gamla såg för trist ut.

Fashion_02.jpg ht=543

Fashion_04.jpg ht=543

Fashion_05.jpg ht=543

/JOhan

Gud, jag skulle aldrig kunna motstå frestelsen att lacka om den och bygga något riktigt nice av den.. Den har sån potential med de hjulen!
En mullig mörkgrön färg på ramen och mörkbrun sadel och styrlinda...
eller svart svart svart..
(eller vitt och svart)

åååh. jag vill att det ska bli vår så jag har en anledning att köpa massa prylar och bygga om min ss-racer...
(och pengar då förstås..)

Muffarna ser inte så hemskt avancerade ut. Jag sliter hund med mina. Men de är ju så fina att jag bara MÅSTE får bort färgen och sedan lacka rören i annan nyans. Någon som har ett tips på verktyg för att vevlagerskålen på drivsidan, btw? 8-kantig, knappt någon anläggningsyta. (Använde skruvstäd för att få loss det.)

Ytterligare en trådkapningsfråga: Hur får man enklast bort pyttesmå lackrester som sitter som berget? Jag har kört en del med COs dremel-kopia, som tar bort mycket. FÖR mycket, vill ju ha godset kvar...

JojjeM skrev:
> Lacka om? Nu förstår jag inte... :)

Jag tror ha menar fälgarna! Lila!

En liten varning om vevlagret, på min cykel och förmodligen din också så är det fransk gänga på lagret, det är inte alldeles lätt att hitta nytt, så du får nog vara beredd på att leta lite.
http://www.cykelhobby.com/ kan du se vilken sorts lager just din cykel har.

Edit: jag tyckte förresten det blev snyggt med fälgarna!

Senast redigerad av en moderator:
Sernevi skrev:
> Gud, jag skulle aldrig kunna motstå frestelsen
> att lacka om den och bygga något riktigt nice av
> den.. Den har sån potential med de hjulen!
> En mullig mörkgrön färg på ramen och mörkbrun
> sadel och styrlinda...
> eller svart svart svart..
> (eller vitt och svart)

Förstår vad du menar där. Otroligt svårt att bygga något fult och trist.

>
> åååh. jag vill att det ska bli vår så jag har
> en anledning att köpa massa prylar och bygga om
> min ss-racer...
> (och pengar då förstås..)

Till våren? Vafalls?!?! Det är ju nu det är hög tid att bygga.....så det är klart i vår

Bra info om vevlagret skier. Dags att börja jaga bland stadens LBS:er med en gång då.

Jilster och Sernevi. Halva vitsen är ju att den ska vara ful :) (fast inte trist förstås).

/Johan

Du ser på sista bilden att det inte går in vanliga skärmar. Dom du postade(BT) får du kapa efter bromsen.
Angående vevlager så räcker det kanske med smörj och kanske nya kulor.
Nu vill jag också bygga om min.
Ingen som har ett par Paddy Wagon hjul till salu? Eller kanske en Paddy Wagon.

PeaceDog skrev:
> Du ser på sista bilden att det inte går in
> vanliga skärmar. Dom du postade(BT) får du kapa
> efter bromsen.

Det är inte så tight som det ser ut som på bilden. Jag ska se om jag kan plåta i dagsljus idag. Dessutom sitter hjulet nästan längst fram i dropouten. Får se var det hamnar när jag ordnat kedja.

> Angående vevlager så räcker det kanske med
> smörj och kanske nya kulor.

Det vore ju kalas.

/Johan

Tillbaka
Topp