Projekt femtonhundrakronorspendlaren. Nu med hundramilarapport.
Nytt jobb inom cykelavstånd innebär naturligtvis att man får knåpa ihop en ny cykel. Som småbarnsfar är cykelbudgeten starkt begränsad så billigt är ledordet. Annars är tanken att den ska uppfylla följande kriterier:
- Skojig att cykla på och hyfsat lättrampad
- Ej stöldbegärlig=ful
- Driftsäker med låga krav på underhåll
- Komfortabel
- Skärmar och ev pakethållare
Härom året köpte jag en gammal Crescent träningsräser från 1987. Tyvärr visade det sig att bakhjulet var slut så det har inte blivit många meter cyklade. Dock har jag hunnit notera att jag sitter riktigt bra på den och att ramen är styv utan att kännas död som min tunga och tråkiga Alu-hybrid.
Igår plockade jag upp den första viktiga pusselbiten (förutom utgångsmaterialet) så att bygget tar lite fart. Ett par hjul som får ersätta de gamla slutkörda originalhjulen.
Originalskick från 1987:
Nya hjulen. Fick napp på en köpesannons här (kommer original från en Kona Paddy Wagon). Kul med fixi-option för helgbruk
Tänkte shoppa stänkor på BT
plus
.
Vissa saker återstår att klura på:
- Styre, bock eller flop 'n chop? Linda eller nåt annat?
- Sadel (får nog ärva Velon från MTB:n så köper jag nåt roligare där)
- Däck. Hoppas få in ca 35 mm touring/pendlardäck och kan tänka mig att lägga lite pengar även om jag spränger budget. Schwalbe Marathon verkar ju snabba och bra enligt aktuella Happyrapporter.
- Pedaler. Nu sitter ett par ärvda SPD på men jag vill nog kunna köra med civila skor.
- Lyse och lås. Satsar nog på Biltema även här.
All feedback, tips eller synpunkter mottages. Räknar med att uppdatera allt eftersom projektet fortskrider. Hojen ska förhoppningsvis vara i tjänst inom ett par veckor.
/Johan
- Skojig att cykla på och hyfsat lättrampad
- Ej stöldbegärlig=ful
- Driftsäker med låga krav på underhåll
- Komfortabel
- Skärmar och ev pakethållare
Härom året köpte jag en gammal Crescent träningsräser från 1987. Tyvärr visade det sig att bakhjulet var slut så det har inte blivit många meter cyklade. Dock har jag hunnit notera att jag sitter riktigt bra på den och att ramen är styv utan att kännas död som min tunga och tråkiga Alu-hybrid.
Igår plockade jag upp den första viktiga pusselbiten (förutom utgångsmaterialet) så att bygget tar lite fart. Ett par hjul som får ersätta de gamla slutkörda originalhjulen.
Originalskick från 1987:
Nya hjulen. Fick napp på en köpesannons här (kommer original från en Kona Paddy Wagon). Kul med fixi-option för helgbruk
Tänkte shoppa stänkor på BT
plus
Vissa saker återstår att klura på:
- Styre, bock eller flop 'n chop? Linda eller nåt annat?
- Sadel (får nog ärva Velon från MTB:n så köper jag nåt roligare där)
- Däck. Hoppas få in ca 35 mm touring/pendlardäck och kan tänka mig att lägga lite pengar även om jag spränger budget. Schwalbe Marathon verkar ju snabba och bra enligt aktuella Happyrapporter.
- Pedaler. Nu sitter ett par ärvda SPD på men jag vill nog kunna köra med civila skor.
- Lyse och lås. Satsar nog på Biltema även här.
All feedback, tips eller synpunkter mottages. Räknar med att uppdatera allt eftersom projektet fortskrider. Hojen ska förhoppningsvis vara i tjänst inom ett par veckor.
/Johan
Senast redigerad av en moderator: